• Anonym (V)

Ni som äter kött

Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

• Svar på tråden Ni som äter kött
  • Man343
    Egon den stora skrev 2019-07-30 16:59:05 följande:

Det är inte dåligt för miljön. Jag vill ha öppna landskap och köper därför lokalt. Många gårdar har lagt ner och allt växer igen och vi planterar skog på åkermark i Sverige. Helt galet.

Angående djurs välmående, hur bra har djur det i bilt tillstånd? Är det sämre att få en bult i huvudet och dö än att bli jagad och ihjälrivet av ett rovdjur? Att svälta ihjäl eftersom snön täcker betet eller ligga och plågas långsamt för någon sjukdom?

Vet du tex att max en av tio harar blir mer än ett år?

Precis, många verkar tro att ett liv i "frihet" är en begalig dans på rosor, och alla kramas och är kompisar.
  • Anonym (Va)
    Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

Om alla slutade äta kött, tror du det hade vart bra?
    Vad ska alla äta istället? Hur skulle det gå till?
  • Anonym (K)
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-30 10:18:15 följande:

Ungefär hur ofta äter ni kött? Speciellt ni som säger att det är bra för er ?i lagom mängd?? För de allra flesta jag känner som äter kött, äter det i princip varje dag, alla mål om de äter t.ex. skinka på frukostmackan.

1 - 2 gånger i veckan?

Jag äter / lagar gärna naturligt köttfritt , men jag undviker vegetarisk när jag blir bortbjuden / får catering via jobbet eftersom jag fick ofta riktigt dålig mat.

Jag verkligen avskyr olika fejkkött produkter , och många väljer sånt för att spara tid och jobb.
  • AniieeHär
    Anonym (K) skrev 2019-07-30 17:44:45 följande:
    1 - 2 gånger i veckan?

Jag äter / lagar gärna naturligt köttfritt , men jag undviker vegetarisk när jag blir bortbjuden / får catering via jobbet eftersom jag fick ofta riktigt dålig mat.

Jag verkligen avskyr olika fejkkött produkter , och många väljer sånt för att spara tid och jobb.
    Köttsubstitut är inte bra för varken hälsan eller klimatet.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Stina)
    Anonym (K) skrev 2019-07-30 17:44:45 följande:

1 - 2 gånger i veckan?

Håller absolut med om substitut. Har inte ätit kött på kanske 15 år, och köper aldrig substitut. För det första äter jag inte kött för att jag inte tycker att det är gott, så att köpa dyrt, fejkkött som försöker smaka som kött, har aldrig passat mig. Men sen är ju såna produkter så väldigt torra och tråkiga, och då känns det ju aldrig riktigt som nån poäng.

Tycker det är trist när människor väljer sånt, när vettig, vegetarisk mat inte är så oerhört krångligt att få till.
  • viseversa

För att det är GOTT kanske? Sen köper jag bara svenskt kött.

Varför äter vi avokado?
    Produkter med palmolja?
    Varför flyger ni så jävla mycket?
    varöfr äter ni jätteräckor?
    Fisk från havet?

Varför äta alls? För människan är en miljöfara som satan. Bästa vore om vi alla bara dog ut snabbt som satan. 

• Anonym (K)
    AniieeHär skrev 2019-07-30 17:46:43 följande:

Köttsubstitut är inte bra för varken hälsan eller klimatet.

Håller med. Men det är jättevanligt att man får någon halv/helfabrikat köttsubstitut om man är vegan/vegetarian och äter hos någon som äter kött.

Eller vill ha vegetarisk/vegankost där majoriteten äter kött.

Ofta med för mycket/ogenomtänkt kryddning.
  • Anonym (A)
    Egon den stora skrev 2019-07-30 16:59:05 följande:
    Det är inte dåligt för miljön. Jag vill ha öppna landskap och köper därför lokalt. Många gårdar har lagt ner och allt växer igen och vi planterar skog på åkermark i Sverige. Helt galet.
    Angående djurs välmående, hur bra har djur det i bilt tillstånd? Är det sämre att få en bult i huvudet och dö än att bli jagad och ihjälrivet av ett rovdjur? Att svälta ihjäl eftersom snön täcker betet eller ligga och plågas långsamt för någon sjukdom?
    Vet du tex att max en av tio harar blir mer än ett år?
    +1
  • Anonym (K)
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-30 17:54:05 följande:

Håller absolut med om substitut. Har inte ätit kött på kanske 15 år, och köper aldrig substitut. För det första äter jag inte kött för att jag inte tycker att det är gott, så att köpa dyrt, fejkkött som försöker smaka som kött, har aldrig passat mig. Men sen är ju såna produkter så väldigt torra och tråkiga, och då känns det ju aldrig riktigt som nån poäng.

Tycker det är trist när människor väljer sånt, när vettig, vegetarisk mat inte är så oerhört krångligt att få till.

Jag köper inte heller själv , men många gör det tydligen.

Helst till andra så de slipper själva. :)
  • Anonym (deo)

Av vana, för att det är enkelt och för att det är gott. Jag har dock minskat en del och måste inte äta varje dag. Äter fisk två dagar i veckan och vegetariskt två dagar.

Skiter i miljö och hälsa, så det enda som får mig att överväga att minska eller sluta helt är djurens välbefinnande.

Svar på tråden Ni som äter kött