Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:
Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!
Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?
Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.
Eftersom bytesdjur är en del av näringskedjan, så är det inte dåligt för miljön att äta kött, det är sämre för miljön att låta djuren självdö och det inte det inte tas om hand, utan djuret bara ruttnar bort. Däremot finns det många djuruppfödare, speciellt utomlands, som använder miljöovänlig uppfödning, precis som det finns producenter inom den växtbaserade näringen som använder produkter som är miljöovänliga.
Djurens välbefinnande
Ja, det finns uppfödare som missköter sina djur, men det finns väldigt många som ser till att djuren har det bra under sin livstid. De vilda djuren har inte det bättre eller sämre. De lever under den ständiga stressen att bli byte, måste alltid vara beredda på att fly. När de blir sjuka, så får de ofta dö en plågsam död, de svälter ihjäl under vintern.
Övrigt, vi är allätare, omnivorer, så vår kropp är skapt att hantera animaliska produkter och det finns mycket inom växtriket som vi saknar förmåga att bryta ner, däremot så har en del av våra bytesdjur, den förmågan. En ko, get, älg, rådjur, får kan bryta ner cellulosakraftiga växter. Dessa djur är också bytesdjur, deras avsikt att bli föda åt allätare och rovdjur.
Vi har också, som omnivorer vi är, även lättare att ta upp vissa näringsämnen lättare ur animaliska födoämnen än växtbaserade. Lägg dessutom till att de flesta växtätande djur ofta behöver tillbringa sin hela vakna tid för att äta, då är deras magsäck och tarmar och även tänder skapta för att ständigt äta. Vår mage/tarm och tänder är inte skapta för att ständigt tugga på någonting, en hel del påstår även att vår kropp är skapt för att "svälta" periodvis (vilket inte växtätare fixar)
Självklart så är aldrig överkonsumtion bra och det är just överkonsumtionen av t.ex rött kött som kan ge förhöjd risk för vissa sjukdomar. Jag skrev förhöjd risk, för det är det som det är frågan om, inte att rött kött ger cancer, utan överkonsumtion av rött kött ger en förhöjd risk att ge cancer.