• Anonym (V)

Ni som äter kött

Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

• Svar på tråden Ni som äter kött
  • Limajo
    Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Du har fått rätt många svar nu. Är något av dem bra i dina ögon?
  • Anonym (#hundskam #kattskam)

Hej ts. Hoppas att du inte har hund eller katt och inte tänker skaffa. ALLA veganer och vegetarianer jag känner har minst en katt var och vissa har en/flera hundar.

En hund eller katt är ansvariga för mer klimatutsläpp än en SUV per år. 30% av människans totala matproduktion går till hund och kattmat. Flyget står för 4% av Sveriges klimatutsläpp och hundar och katter för 6%.

Hoppas att du håller god ton när du svarar.

Tom Araya skrev 2019-07-30 19:05:07 följande:

Jag tror det vore jättedåligt för miljön om människan hel tappade intresse för att föda upp och hålla djur för animaliska produkter.

Sedan finns förstås utrymme till förbättringar i detta.

Sveriges ekosystem BEHÖVER betande djur, vi behöver faktiskt fler betande djur. Istället för att äta vegetariskt borde vi äta hela djuret, inälvsmat, hjärta, tunga osv. Inte ryggbiff varje dag ;)
  • Mentat

Människans tanduppsättning visar att vi är omnivorer, i motsats till t.ex. Autralopithecus sediba. 

Varför skulle det vara dåligt för miljön? Betande djur håller landskapet öppet. Eller tänker du på utsläpp av växthusgaser? Det är inte förknippat med kött som sådant, även om det gärna framställs så i media, utan främst med idisslande djur som nötkreatur, får, kameler. Det land som är tvåa i världen när det gäller utsläpp av växthusgaser från djur är Indien - som också har mest vegetarianer! :)

Att det är dåligt för djurens välbefinnande ligger liksom i sakens natur, så länge vi inte bara äter självdöda djur utan slaktar dem. Ur många perspektiv är det bra för hälsan att äta kött. Det är väl som vanligt, att vad som helst är ohälsosamt om man går till överdrift med det.
  • Anonym (Mia-Pia)

Jag äter kött för att jag tycker det är gott. Min släkt består av flera jägare så det är främst lokalt viltkött jag äter.  

• Anonym (A)
    Bananböjaren skrev 2019-07-31 08:30:51 följande:
    Det är bra med mångsidig kost. Sen är kött gott också.

En annan orsak är att animaliskt protein utvecklar hjärnan.
    Evolutionen insinuerar att människans intelligens började utvecklas när hon övergick ifrån att äta rötter och bär till en mera animalisk föda. Ser man till andra djurarter än människan så har kött och allätare generellt högre intelligens. Baserat på detta kan jag i och för sig förstå att en vegetarian inte kan se några fördelar med kött.
    +1
  • nihka

För att det inte är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och hälsan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Kötttttttt ja)

Du har inte svarat någon vad jag har sett
  • Liberté

Skulle aldrig orka trycka i mig 200g protein per dag från vegetabiliska källor, upptaget är sämre dessutom än animaliska dito vilket gör att det i verkligheten skulle vara närmare 230g.

Lägg sedan till att mycket av protein källorna inte är fullvärdiga vilket dessutom begränsar kosten ännu mer. Tack men nej tack.

• Anonym (micke)
    Anonym (#hundskam #kattskam) skrev 2019-07-31 08:41:19 följande:
    Sveriges ekosystem BEHÖVER betande djur, vi behöver faktiskt fler betande djur. Istället för att äta vegetariskt borde vi äta hela djuret, inälvsmat, hjärta, tunga osv. Inte ryggbiff varje dag ;)
    förbjud får/lam på Gotland så får du se hur det ser ut efter 5-6 år.
    glöm öppna landskap.

• Anonym (micke)
    Liberté skrev 2019-07-31 23:13:12 följande:

Skulle aldrig orka trycka i mig 200g protein per dag från vegetabiliska källor, upptaget är sämre dessutom än animaliska dito vilket gör att det i verkligheten skulle vara närmare 230g.

Lägg sedan till att mycket av protein källorna inte är fullvärdiga vilket dessutom begränsar kosten ännu mer. Tack men nej tack.

tränar du hårt eller varför 200 gr protein.
    jag klarar mej på under halva som vanlig motionär
  • sextiotalist

Eftersom bytesdjur är en del av näringskedjan, så är det inte dåligt för miljön att äta kött, det är sämre för miljön att låta djuren självdö och det inte det inte tas om hand, utan djuret bara ruttnar bort. Däremot finns det många djuruppfödare, speciellt utomlands, som använder miljöovänlig uppfödning, precis som det finns producenter inom den växtbaserade näringen som använder produkter som är miljöovänliga.
    Djurens välbefinnande
    Ja, det finns uppfödare som missköter sina djur, men det finns väldigt många som ser till att djuren har det bra under sin livstid. De vilda djuren har inte det bättre eller sämre. De lever under den ständiga stressen att bli byte, måste alltid vara beredda på att fly. När de blir sjuka, så får de ofta dö en plågsam död, de svälter ihjäl under vintern.

Övrigt, vi är allätare, omnivorer, så vår kropp är skapt att hantera animaliska produkter och det finns mycket inom växtriket som vi saknar förmåga att bryta ner, däremot så har en del av våra bytesdjur, den förmågan. En ko, get, älg, rådjur, får kan bryta ner cellulosakraftiga växter. Dessa djur är också bytesdjur, deras avsikt att bli föda åt allätare och rovdjur.
    Vi har också, som omnivorer vi är, även lättare att ta upp vissa näringsämnen lättare ur animaliska födoämnen än växtbaserade. Lägg dessutom till att de flesta växtätande djur ofta behöver tillbringa sin hela vakna tid för att äta, då är deras magsäck och tarmar och även tänder skapta för att ständigt äta. Vår mage/tarm och tänder är inte skapta för att ständigt tugga på någonting, en hel del påstår även att vår kropp är skapt för att "svälta" periodvis (vilket inte växtätare fixar)
    Självklart så är aldrig överkonsumtion bra och det är just överkonsumtionen av t.ex rött kött som kan ge förhöjd risk för vissa sjukdomar. Jag skrev förhöjd risk, för det är det som det är frågan om, inte att rött kött ger cancer, utan överkonsumtion av rött kött ger en förhöjd risk att ge cancer.

• Liberté
    Anonym (micke) skrev 2019-08-01 11:55:09 följande:

tränar du hårt eller varför 200 gr protein.

jag klarar mej på under halva som vanlig motionär

Själv aktivt arbete där styrka är ett krav samt att du ska kunna ta milen på högst 45min och att kunna lyfta och dra personer på 100kg + samt röra sig med packning på 30-40kg i värme.

Ja, jag har ett arbete som kräver en hel del. 100g protein är knappt tillräckligt för någon på 80kg som tränar vanilj gym.
    sextiotalist skrev 2019-08-01 12:24:34 följande:

Eftersom bytesdjur är en del av näringskedjan, så är det inte dåligt för miljön att äta kött, det är sämre för miljön att låta djuren självdö och det inte det inte tas om hand, utan djuret bara ruttnar bort. Däremot finns det många djuruppfödare, speciellt utomlands, som använder miljöovänlig uppfödning, precis som det finns producenter inom den växtbaserade näringen som använder produkter som är miljöovänliga.

Djurens välbefinnande

Ja, det finns uppfödare som missköter sina djur, men det finns väldigt många som ser till att djuren har det bra under sin livstid. De vilda djuren har inte det bättre eller sämre. De lever under den ständiga stressen att bli byte, måste alltid vara beredda på att fly. När de blir sjuka, så får de ofta dö en plågsam död, de svälter ihjäl under vintern.

Övrigt, vi är allätare, omnivorer, så vår kropp är skapt att hantera animaliska produkter och det finns mycket inom växtriket som vi saknar förmåga att bryta ner, däremot så har en del av våra bytesdjur, den förmågan. En ko, get, älg, rådjur, får kan bryta ner cellulosakraftiga växter. Dessa djur är också bytesdjur, deras avsikt att bli föda åt allätare och rovdjur.

Vi har också, som omnivorer vi är, även lättare att ta upp vissa näringsämnen lättare ur animaliska födoämnen än växtbaserade. Lägg dessutom till att de flesta växtätande djur ofta behöver tillbringa sin hela vakna tid för att äta, då är deras magsäck och tarmar och även tänder skapta för att ständigt äta. Vår mage/tarm och tänder är inte skapta för att ständigt tugga på någonting, en hel del påstår även att vår kropp är skapt för att "svälta" periodvis (vilket inte växtätare fixar)

Självklart så är aldrig överkonsumtion bra och det är just överkonsumtionen av t.ex rött kött som kan ge förhöjd risk för vissa sjukdomar. Jag skrev förhöjd risk, för det är det som det är frågan om, inte att rött kött ger cancer, utan överkonsumtion av rött kött ger en förhöjd risk att ge cancer.

Precis. Jag har själv varit vegan i 3 år, en påläst sådan som läste böcker om näringslära och lagade mat enligt veganska kokböcker. Jag känner ingen vegan som inte har hela skafferiet fullt av exotiska ingredienser. Man äter enorma mängder för att bli mätt så även om veganer påstår att det är mer resurssnålt att odla vegetarisk mat och äta snarare än att äta djuret som ätit stora mängder vegetarisk mat så kan man äta väldigt små portioner när man äter kött, fisk och mjölkprodukter och ändå få näringsspäckad mat (fullvärdigt protein, järn, d-vitamin, b-12 mm) jämfört med att äta 2 berg av kikärtsgryta till lunch/middag och ändå känna sig hungrig 2-3 timmar senare.
  • Anonym (A)

Samma här
  • Anonym (micke)

Det är väl en himla tur att det finns folk som äter kött.

Tänk om vi skulle odla/plöja upp all betesmark i sverige och odla grödor där
    istället.  Herregud vilket massivt koldioxidutsläpp vi skulle generera.
    Får ett Polskt brunkolseldat värmeverk att framstå som grön energi.

Så fort du sätter plogen i en betesmark så sticker det naturligt lagrade kolet
    upp i luften som koldioxid.

• Bagar Bengtsson

Jag tycker det är gott.

Vad skulle hända om vi inte sköt älg, rådjur etc- massa viltolyckor. Vem skulle föda upp kossor, grisar, får om vi inte åt köttet. Skulle det finnas några djur kvar?

Hur skulle landskapen se ut utan våra betesdjur?

Då kan vi lika gärna sluta föda upp husdjur, vi ska absolut inte föröka oss och varför ska vi jobba när vi inte får några glädjeämnen i livet kvar som barn, fiske och semesterresor?

• Humlan88

För att jag tycker kött är gott. Är jägare och äter därför bara egenskjutet

• LuciferIV

För det är gott, nyttigt och en helt naturlig del i vår kost.

Svar på tråden Ni som äter kött