• Anonym (V)

Ni som äter kött

Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

• Svar på tråden Ni som äter kött
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-07-30 10:44:50 följande:
    För att det är gott. För att vi behöver protein och kött är en utmärkt källa till det.
    +1
  • Anonym (Ä)

För att jag blir fysiskt och psykiskt sjuk på en vegetarisk/vegans diet, för att jag inte vill begränsa vad jag får och inte får äta samt för att det är gott.

• Glinda från Oz

Det är inte dåligt för hälsan att äta kött, vad har du fått det ifrån? Människan är allätare, man kan självklart leva bra som vegan också men vi är inte skapta för det. JAG TYCKER INTE DET ÄR FEL ATT VARA VEGAN!

Det måste inte vara allt eller inget. Själv äter jag vegetariskt 3-4 dagar i veckan och jag köper bara KRAV märkt kött.

• AniieeHär

Jag behöver egentligen ingen annan orsak än att det är gott.

Men.....

Jag kan inte heller tillgodogöra mig tillräkligt vegetabiliskt protein och en del andra näringsämnen så jag måst bokstavligen äta kött om jag ska överleva.

Väljer kött med omsorg (och allt annat också för den delen), inga ohemula mängder. Lagar och ät helst "from snout to tail", tar vara på ALLLLLLLLLT som går. Även räkskalen och kotlettbenen.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Dexter dot com

Jag äter kött för att jag tycker det är väldigt gott och jag mår bättre med kött som proteinkälla i min kost istället för tex baljväxter . Jag köper kött från djur som levt väl och slaktats på ett bra sätt så jag mår inte dåligt över det fast jag är djurvän ut i fingerspetsarna.

• Xenia
    Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Djurens välbefinnande, det beror väl på vilket kött man äter? Lammen har levt bra sitt korta liv. Det är inte värre för råddjur, hjortar och älgar att bli skjutna än dödade av vargar (el ihjälkörda).

Betr hälsan så har jag aldrig läst att allt kött är hälsofarligt. Det är rött kött och korv och bacon (processat kött) man ska undvika. Likaså är det onödigt att äta kött varje dag.

Enklast är att äta en allsidig kost vilket inkluderar kött, fisk, ägg, grönsaker, frukt, bröd etc. Då får man automatiskt i sig allt man behöver. Människan är precis som grisen allätare.
  • Anonym (E)

För att jag har tillräckligt svårt att äta som det är. Försöker introducera mer vegorätter och har inte problem med att skippa köttet för några dagar. Behöver ibland äta färdigrätter och då är vegoutbudet oftast sånt som är för starkt eller innehåller sånt som jag inte äter. Förutom vegopizza, där är utbudet bättre.

• EnAnonumius

Så du försöker klämma in miljöaspekten i det hela för att hoppa på oss allätare.

Hur rent är ditt miljösamvete?

Odlar du egna grönsaker själv, med naturlig gössel?
    Eller köper du dem i affären?

Även om du väljer "ekologiskt odlade" grönsaker i affären så är du en stor miljöbov. För mycket av de ekologiskt odlade grönsakerna transporteras långa sträckor på transportmedel som går på fossila bränslen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Egon den stora

Det är inte dåligt för miljön. Jag vill ha öppna landskap och köper därför lokalt. Många gårdar har lagt ner och allt växer igen och vi planterar skog på åkermark i Sverige. Helt galet.

Angående djurs välmående, hur bra har djur det i bilt tillstånd? Är det sämre att få en bult i huvudet och dö än att bli jagad och ihjälrivet av ett rovdjur? Att svälta ihjäl eftersom snön täcker betet eller ligga och plågas långsamt för någon sjukdom?

Vet du tex att max en av tio harar blir mer än ett år?

• Anonym (Va)

Om alla slutade äta kött, tror du det hade vart bra?
    Vad ska alla äta istället? Hur skulle det gå till?
Svar på tråden Ni som äter kött