Jag äter kött ibland, främst älg och ren som jag får av släktingar men ibland även kyckling och fisk. Istället för köttfri måndag brukar jag köra köttmåndag dvs jag äter kött/fågel/fisk en gång i veckan. I övrigt kör jag lakto ovo-vegetarisk kost dvs köttfri kost men med mejeriprodukter samt ägg.
Jag var själv vegetarian eller vad många skulle säga; vegan (åt inget animaliskt) under två år men helt ärligt så var det supertidskrävande att hålla efter för att få i mig allt som behövdes för att kroppen skulle må bra. Sedan tyckte jag det var väldigt svårt att hitta bra substitut som inte(!) innehöll palmolja eller en massa konstigt skit i sig. Och då snackar vi inte fejk-kött utan all sojamjölk, havremjölk, mjölkfritt margarin/smör, matlagningsgrädde osv. För att upprätthålla det skulle jag behövt göra sakerna själv från grunden och det funkade inte med vardagen.
Finns många saker som inte är animaliska som också är dåligt för miljön t.ex. avokado och mandel, för att inte tala om hur förödande mycket grönsaksodling är för klimatet där dom odlas och t.ex. fuckar upp jorden som grönsakerna odlas i (gör jorden näringsfattig, kort och gott, vilket i längden kommer leda till obrukbara jordar) och förstör möjligheten för mikroorganismer och insekter att överleva.
Jag är fullt medveten om att kött i sig är dåligt för miljön, det tror jag dom flesta hajat vid det här laget. Dock så gör jag andra saker på andra områden, har inte körkort och kör inte bil, jag åker alltid kollektivt dit fötterna eller cykeln inte tar mig, jag har inte flugit flygplan på fem år och försöker resa hållbart och semestra i närområdet, jag handlar sällan kläder och stödjer inte fast fashion-företag, jag köper sällan nytt t.ex. inredning utan använder det jag har eller tittar på loppis. Jag köper ofta andrahandsgrejer från privatpersoner på Facebook. Om jag behöver något tillfälligt, t.ex. en slagborr, så ser jag till att låna istället för att köpa och osv. Lika mycket miljötänk som att det är ekonomiskt för mig som individ. Men det finns säkert saker jag hade kunnat förändra eller göra bättre ändå. Jag är inget miljö-helgon.
Det är näst intill omöjligt att leva hållbart på dom nivåer som vi borde ligga på, även om du inte äter kött så köper du kläder från H&M (som, förutom barnarbete, förstör miljön i lika stor utsträckning som köttindustrin, plus förstör livsmiljöerna för människorna där kläderna skapas samt att människorna som arbetar inom klädindustrin har ofta usla arbetsvillkor). Du kanske kör bil? Du kanske köper mycket inredning och teknik? Du tycker att du är värd en utlandsresa minst en gång per år? Miljöfrågan måste ses ur olika perspektiv och det absolut största problemet är att medan vi, vanliga människor, skuldbelägger och skambelägger varandra för att vi äter kött, slänger plast i fel behållare, köper grejer från Wish, åker utomlands etc så sitter dom med makt som hade kunnat göra något åt saken och är helt ansvarsfria, där inräknar jag politiker på global nivå men främst i västvärlden, men också de som styr storföretag och tjänar storkovan. Politiker måste våga ta obekväma beslut men ingen vill göra det för då blir folk arga och då tappar dom väljare (kolla bara Bensinupproret), företag måste tänka om och producera grejer på nya sätt samt återinvestera delar av vinsten i just forskning om miljö samt eftersträva mer med ekonomisk jämlikhet på en global nivå.
Tror dock inte att någon av ovanstående saker kommer ske förrän det är försent eller något katastrofalt händer och DÅ kommer det komma riktigt obekväma politiska beslut som mest troligt kommer förändra samhällsstrukturen i grunden, särskilt för oss som har det gött idag. I det långa loppet så kan det vara en god idé att som medborgare tänka efter vilka du röstar på.