• Anonym (Jojjo)

Lvu

Hej de tog mitt barn som var bara några veckor gammal och är nu på jourfamilj, på grund av att barnet riskerad fara illa på grund av att man glömt hålla en hand på honom på skötbordet och inte samspelat med honom och inte pratat så mycket med honom. Är ny som föräldrar och visste inget om det här innan att man skulle göra de där sakerna, och nu när han är på jourfamilj så ska man bara visa att man kan och jag har ingen vilja eller lust och snart är det tingsrätten, tror ni jag har någon chans att få tillbaka honom? Har någon vart i samma sits som mig? Har ni då fått tillbaka barnet? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Lvu
  • Scrootie

Vet inte om det givits något svar på det i tråden, men varför skulle du TS och pappan tappa barnet?

• Anonym (kp)
    Scrootie skrev 2019-08-05 17:34:50 följande:

Vet inte om det givits något svar på det i tråden, men varför skulle du TS och pappan tappa barnet?

För att TS inte hade en hand på barnet när denne låg på skötbordet. Så tappa ner från skötbordet.
  • Anonym (Soc.)
    Scrootie skrev 2019-08-05 17:34:50 följande:

För att barnet lämnades löst på skötbordet.
  • Klimat Apokalypsen

Ts. Ibland är den största kärleksgåva man kan ge sitt barn att släppa taget. Ge honom en möjlighet att utvecklas, bli trygg och bli den bästa han kan bli så söker han upp dig när han blir vuxen.

• Scrootie

Okej tack (soc.) Och (kp), blev osäker om jag missat tilläggsdiagnoser så som epilepsi eller liknande.

Låter som att det finns riktigt stora omsorgs- och insiktsbrister bakom, nu jobbar inte jag på Soc men tycker att en missad hand på skötbordet låter väl vagt för ett LVU. Tycker det är riktigt skrämmande dock med de som konsekvent misstror socialtjänstens beslut och 'coachar vad som ska sägas och göras för att dölja ovanstående brister. Kommer inte dessa insikter och motivationen från ts själv är det ju förödande för barnet!

• Anonym (anonym 2)
    Scrootie skrev 2019-08-06 08:57:25 följande:
    Okej tack (soc.) Och (kp), blev osäker om jag missat tilläggsdiagnoser så som epilepsi eller liknande.

Låter som att det finns riktigt stora omsorgs- och insiktsbrister bakom, nu jobbar inte jag på Soc men tycker att en missad hand på skötbordet låter väl vagt för ett LVU. Tycker det är riktigt skrämmande dock med de som konsekvent misstror socialtjänstens beslut och 'coachar vad som ska sägas och göras för att dölja ovanstående brister. Kommer inte dessa insikter och motivationen från ts själv är det ju förödande för barnet!
    Självfallet var det inte en missad hand på skötbordet som var skäl till LVU utan det var en liten detalj som visade på brister. När man direkt hamnar på utredningshem efter förlossning brukar man vara där betydligt längre än några veckor oftast i ett flertal månader för att om det finns lite brister kunna få hjälp att åtgärda dessa, vid stora brister som inte verkar gå att åtgärda är det inte någon idé att fortsätta med insatser
  • Anonym (PappaBarn)

LVU mål beslutas av Förvaltningsrätten och kan överklagas till Kammarrätten och efter prövningstillstånd till Högsta förvaltningsdomstolen.

Vårdnadshavarna får ett eget offentligt biträde som betalas av staten, den unge får även ett eget offentligt biträde som brukar benämnas den särskilda företrädaren. Tiden som rätten ersätter dessa ombud för är starkt begränsad så det finns inte så mycket tid att samtal med klienten.

För att klara en sådan här process behöver man stöd från någon organisation som är van att hantera sådan frågor och som vet turordningen.

Som vårdnadshavare har man rätt till handlingar som berör barnet.

Man har alltid rätt att ha med sig ett valfritt ombud eller ett biträde när man träffar en myndighet så som exempelvis socialtjänsten.

...

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-08-05 08:02:51 följande:
    Du tror att det finns en KVOT att fylla? Att vi tjänstemän applåderas när vi förespråkar ett LVU? Så dumt...

LVU kostar skitmycket pengar och är nåt man försöker undvika i alla lägen eftersom det spräcker budgeten.
    Det tvångsomhändertas många gånger fler barn i Sverige än i andra jämförbara länder, orsaken till detta är inte fastlagd men man kan ha sina egna spekulationer.

Kostnaden för socialtjänst är en mycket stor post i vår totala ekonomi och olika typer av placeringar är otroligt kostsamma och många gånger tyvärr med ett mycket tveksamt resultat.

Placeringar kan ske både inom SOL och LVU
  • Anonym (PappaBarn)

Det finns två olika grunder för LVU den första är omsorgsbrist hos vårdnadshavare den andra är självskadebeteende.

På små barn så kan det endast bli det första och det är 2§ i LVU

Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga t
    .o.m. SFS 2019:472
    2 §   Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).

För att det ska kunna komma på fråga så måste alltså risken vara påtaglig, det räcker alltså inte med en liten risk eller en eventuell risk.