• ciwny

    Förlossning och kriminalvården?! Någon som har koll?

    Min sambo och tillika pappan till mina barn har under graviditeten blivit dömd till fängelse. Detta kom som en fullständig chock för mig. Allt vändes upp och ner. Dels ovissheten i månader av häktesvistelse och sedan allt praktiskt i form av att tex inte kunna bo kvar i vårt hus pga ekonomin, bli ensam med barn utan att ha jobb-, förskoletider osv som är kompatibla och så en graviditet på det. Jag känner mig totalt urholkad och orkar inte kämpa mer. Allt känns omöjligt. En bajsblöja eller en räkning känns nästa helt övermäktigt att ta itu med och börjar tvååringen protestera vid tandborstningen bryter jag ihop. Jag är livrädd att inte orka mer och hur det går ut över barnen.

    Så till min fråga som jag hoppas kunna få svar på:

    Jag är väldigt rädd för en ny förlossning då den förra var det värsta jag någonsin upplevt på alla sätt. Pga detta skulle jag bli hopkopplad med aurora-bm och då förra barnet var väldigt stort så bokades det även in extra ul för att hålla koll. I och med att jag nu blev ensam har jag tvingats flytta och byta mvc. Här säger de att ingen av dessa åtgärder förs i landstinget. Jag känner mig såklart ännu oroligare och vill verkligen inte vara ensam under fl.

    Barnets pappa har kollat med anstalten han sitter på (En klass 3-anstalt) som säger att det inte är något problem att ansöka om permission under en fl. när jag tar upp detta med min bm och frågar hur man går tillväga för att om möjligt få en planerad igångsättning så det går att söka permission så säger hon bara att det inte går att planera en fl. jag kanske kan planera om jag vill ha ett snitt men det är inte en möjlig lösning då jag måste klara mig själv och lyfta även större barn direkt efter.

    Från anstaltens sida har de nu sagt att han kan ansöka om en permission som inte är tidsbestämd till datum. Det skulle i så fall innebära att om han ringer mig, för jag kan inte ringa honom, och jag bedömer att värkarbetet är igång, så kan han försöka få ut den permissionen och sedan försöka ta sig genom halva Sverige för att komma fram till fl. Om han tar ut permission då så innebär det sedan att han inte har mer permissionstid att ta ut på månader och kan därför inte träffa tvååringen som tjatar om pappa varje dag trots att det är månader sedan de träffades.

    Är det verkligen så här det måste gå till? Finns det inget sätt att kunna planera det här för lite större säkerhet? Går det verkligen inte att få extra permission för en fl? Finns det någon här som har erfarenhet av liknande situationer som kan hjälpa mig? Endera som anställd inom kriminalvården, erfaren bm eller som själv har varit i samma situation. Jag orkar inte strida mer och tycker att vi på utsidan får lida fruktansvärt mycket för något vi inte alls varit inblandade i. Vi har ingenting kvar av allt vi hade.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-05 20:36
    Jag avböjer alla moralpredikningar och tyckande om det ena och det andra tack! Ni som vill göra situationen värre för mig får tänka era kommentarer men behöver inte lägga tid och energi på att skriva dem här. Om det var otydligt vill jag alltså komma i kontakt med någon som har erfarenhet eller kan svara på någon av frågorna. Jag har försökt med alla ställen jag kan komma på och vänder mig hit i ett sista försök till hjälp. Ingenting annat!

  • Svar på tråden Förlossning och kriminalvården?! Någon som har koll?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Tesla) skrev 2019-08-05 14:55:35 följande:
    Jag antar att du tillhör de fåtal personer som aldrig gör något fel, aldrig råkar köra för fort eller går mot röd gubbe på övergångsstället.
    Du hamnar inte i fängelse för att gå mot röd gubbe eller köra för fort.
  • BurningDiamond

    TS, hur länge är mannen dömd att sitta inne (minus tid avskriven för häktet)? Eftersom du inte har jobb och (om jag inte missat/missförstått) inget socialt nätverk där du bor, kan du flytta till fängelse-orten?

  • ciwny
    Anonym (Nej) skrev 2019-08-05 09:46:00 följande:

    Jag hade nog inte haft honom med. Han har ju aktivt och medvetet valt att skada dig och barnen. Det är kanske dumt att introducera honom i nästa barns liv också. Tvååringen lider ju mycket och då är det dumt att bebisen ska få en relation med honom. Det blir ju bara ytterligare ett barn som plågas.

    Dessutom är det väl en ökad stress för dig att ha honom med? Vid en förlossning vill du väl ha folk med dig som är trygga och som bryr sig om dig. Inte någon som förstört ditt liv för att han tyckte det var kul.


    Det hade varit lättare för dug då än för mig. Jag vill ha honom med. Han är den jag litar på och är tryggast med. Han har inte ?aktivt och medvetet valt att förstöra mitt liv för att han tyckte det var kul?. Jag tänker inte gå in mer på det med dig men jag har läst utredning och domslut och tom den kommer fram till att det var ett medvetet val men det spelar ingen roll för utgången. Eller jo, det gör det kanske i strafflängd, placering osv. .

    Jag kan inte, oavsett om jag skulle vilja, välja bort honom ur barnens liv. Vi har delad vårdnad och det är ingenting som ändras av en fällande dom om det inte skulle handla om vääääääldigt långa straff eller möjligen om det är vi som blivit utsatta. Vi blir mest utsatta av omvärlden och alla som tror sig veta en massa saker. Barnen har rätt till sin pappa. Gäller både de äldre barnen. Just för bebisens skull är det väl skit samma om pappan finns med under själva förlossningen. Där gäller det mig och att jag vill ha stödet.
  • Anonym (Tesla)
    Anonym (suck) skrev 2019-08-05 15:27:04 följande:

    Du hamnar inte i fängelse för att gå mot röd gubbe eller köra för fort.


    Naturligtvis inte. Jag är inte korkad. Men för att tycka och tänka utan att ha någon bakgrund bör man vara rena ängeln själv. Annars tycker jag man kan hålla inne med dumma kommentarer som ts inte bett om.
  • Anonym (Nej)
    ciwny skrev 2019-08-05 16:14:13 följande:

    Det hade varit lättare för dug då än för mig. Jag vill ha honom med. Han är den jag litar på och är tryggast med. Han har inte ?aktivt och medvetet valt att förstöra mitt liv för att han tyckte det var kul?. Jag tänker inte gå in mer på det med dig men jag har läst utredning och domslut och tom den kommer fram till att det var ett medvetet val men det spelar ingen roll för utgången. Eller jo, det gör det kanske i strafflängd, placering osv. .

    Jag kan inte, oavsett om jag skulle vilja, välja bort honom ur barnens liv. Vi har delad vårdnad och det är ingenting som ändras av en fällande dom om det inte skulle handla om vääääääldigt långa straff eller möjligen om det är vi som blivit utsatta. Vi blir mest utsatta av omvärlden och alla som tror sig veta en massa saker. Barnen har rätt till sin pappa. Gäller både de äldre barnen. Just för bebisens skull är det väl skit samma om pappan finns med under själva förlossningen. Där gäller det mig och att jag vill ha stödet.


    Så han råkade omedvetet begå ett brott som ger fängelsestraff? Ett brott som inte har några offer och som han inte begått aktivt?

    Vi är olika det är sant. Jag skulle hata den som skadade mina barn( och mig) på det sättet och vägra låta den personen göra så mot fler barn. Han är motsatsen till trygghet.

    Ni har delad vårdnad enbart på pappret. Han har ingen aktiv del i föräldraskapet just nu.

    Flytta dit du har stöd istället och hitta en mogen, trygg, ärlig man. Det finns sådana. Jag lovar.
  • Jw83

    Han måste ju har ljugit för dig om riktigt stora och viktiga saker länge? Att han var kriminell kom ju som en chock för dig. Det är ju ett oerhört svek. Jag är förvånad över att du fortfarande vill ha honom i ditt liv. Att ljuga om sin rätt grova kriminalitet är ju värre än otrohet. Han fick dig att skaffa barn med honom under falska premisser. Du hade ju aldrig en chans att välja en trygg familj till dina barn:(

  • Anonym (Permiss)
    Anonym (Nej) skrev 2019-08-05 16:42:59 följande:

    Så han råkade omedvetet begå ett brott som ger fängelsestraff? Ett brott som inte har några offer och som han inte begått aktivt?

    Vi är olika det är sant. Jag skulle hata den som skadade mina barn( och mig) på det sättet och vägra låta den personen göra så mot fler barn. Han är motsatsen till trygghet.

    Ni har delad vårdnad enbart på pappret. Han har ingen aktiv del i föräldraskapet just nu.

    Flytta dit du har stöd istället och hitta en mogen, trygg, ärlig man. Det finns sådana. Jag lovar.


    Nu läser du Inter vad TS skriver.

    Hon nämner ingenting om brott eller offer.

    Hon säger att han inte aktivt har förstört hennes liv. Det var aldrig hans mening med andra ord. Du vet ingenting om vad som har hänt eller vad han är dömd för, så blanda inte in TS barn i detta. Det som är tråkigt är att barnen inte kommer ha lika lätt till att träffa sin pappa. Och vi vet heller inte hur länge han är borta från bilden.

    Ta dina pekpinnar och rikta åt ett annat håll.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Permiss) skrev 2019-08-05 17:45:57 följande:

    Nu läser du Inter vad TS skriver.

    Hon nämner ingenting om brott eller offer.

    Hon säger att han inte aktivt har förstört hennes liv. Det var aldrig hans mening med andra ord. Du vet ingenting om vad som har hänt eller vad han är dömd för, så blanda inte in TS barn i detta. Det som är tråkigt är att barnen inte kommer ha lika lätt till att träffa sin pappa. Och vi vet heller inte hur länge han är borta från bilden.

    Ta dina pekpinnar och rikta åt ett annat håll.


    Det är ju omöjligt att välja att begå brott utan att förstå att man riskerar fängelse. Han valde aktivt att riskera fängelse och ansåg därmed att brottet var viktigare än barnen och sambon. Det är ju ett aktivt val han gjort!

    Inga pekpinnar. Bara en förhoppning om att ts väljer en bättre förebild till dina barn. (kriminalitet har en mycket stark social ärftlighet) Pappan har ju redan valt bort sin familj.
  • Anonym (Permiss)
    Anonym (Nej) skrev 2019-08-05 17:57:44 följande:

    Det är ju omöjligt att välja att begå brott utan att förstå att man riskerar fängelse. Han valde aktivt att riskera fängelse och ansåg därmed att brottet var viktigare än barnen och sambon. Det är ju ett aktivt val han gjort!

    Inga pekpinnar. Bara en förhoppning om att ts väljer en bättre förebild till dina barn. (kriminalitet har en mycket stark social ärftlighet) Pappan har ju redan valt bort sin familj.


    Jag tror TS vet bättre i denna fråga än vad du gör, därav valet att stanna med honom.

    Och sluta prata om social ärftlighet när du inte ens vet brottet han har begått.

    Det är lätt att sitta över en telefon eller data och skriva och anta en massa men så länge su inte är insatt i deras situation så ska du inte lägga dig i TS val.
  • Jemp

    Jag har ingen koll på biten som rör fängelset. Däremot låter ju ditt bemötande från bm jättekonstigt! Har de på riktigt ingen hantering om förlossningsrädsla? Jag tror man har rätt att välja vård nationellt, värt att kolla upp om du kan få hjälpen nån annanstans.

    Har du något samtalsstöd eller så för din egen skull? Du har ju gått igenom en hel del, inte underligt att orken sinar (ännu mer än den redan gör med graviditet osv).

    Du vet väl att de 10 "pappadagarna" kan tas ut av annan som kan hjälpa dig efter förlossningen?

  • Arek

    Hej! Om det inte var så längesedan du senast födde barn kommer nog nästa förlossning gå betydligt snabbare och lättare, råd är att åk in i tid! Har du någon som hjälper dig första veckorna efter födseln med bebis, stora barnet och hushållet? Det skulle jag vara nästan mer bekymrad för än stöd under förlossningen men jag förstår att du vill att pappan är med då.

  • Anonym (Familjemedlem)

    En familjemedlem till mig fick särskild permission pga begravning. Då behövde han veta många detaljer innan det godkändes som exakt tid och plats så kan inte tänka mig att din sambo skulle få permission pga förlossning när ni inte har en aning om när det blir. Ska det bli så plötsligt kan jag tänka mig att det handlar om allvarliga saker såsom tex dödsjukt barn.

Svar på tråden Förlossning och kriminalvården?! Någon som har koll?