• Anonym (Madame Mim)

    Jag har både hage och koppel på mina barn

    Ja, vad jag har förstått så är detta något provocerande?

    Hagen har vi som en lekhörna, yngsta barnet på 7 månader har sina leksaker där, och trivs i sin hörna... Värt mycket när hon behöver lite fristad från sin 18 månader äldre bror.

    Händer även ibland att vi sätter tvååringen där, om jag behöver gå till övervåningen eller på toa tex.

    Han har lyckats forcera alla barnskydd vi haft, allt ligger i spillror...

    Koppel, ja det är en sele med koppel som vi använder då alternativet är att tvååringen åker vagn istället. Med selen han kan gå och springa och undersöka när vi är ute och går, men ändå under säkerhet, då selen hindrar honom från faror som bilar, tåg, vatten mm.

    Varför är detta så provocerande?

  • Svar på tråden Jag har både hage och koppel på mina barn
  • Anonym (Madame Mim)

    Jag har som sagt 18 mån mellan storebror och lillasyster, och det innebär dels att det inte går att lämna de ensamma för ett toabesök eller dusch. Storebror är antingen snäll mot lillasyster och ger henne leksaker, eller andra roliga saker, som nu senast när han klättrade upp på skohyllan och fick tag på min väska och plånbok, tog ut några småmynt och gav till lillasyster. Som stoppar allt i munnen...

    Eller så testar han att banka en leksak i hennes huvud...

    De kräver konstant uppsikt just nu!

    Därav hagen.

    Och när vi är ute med vagnen så hamnar jag i en olustig sits när storebror sliter sig ur min hand (han hatar att hålla i hand), jag kan inte springa i kapp honom med barnvagnen, då han är supersnabb!

    Alternativet är att han får sitta i vagnen, men jag tycker det är bra att han rör på sig utomhus och utforskar saker, istället för att passivt åka i vagnen.

    Så det är inte av lathet eller att jag behandlar mina barn som djur (som någon kväkte ur sig), utan det är av säkerhet.

    Jag har ett äldre barn också, men då var han enda barnet, och hade då inget behov av hage eller sele.

  • Klimat Apokalypsen

    Hage tycker jag inte är vidare provocerande men att ha sitt barn i koppel som en hund ja. 

    Om jag, som har två vilda barn med ett års mellanrum, varav en av den har autism och sprang iväg så fort vi satt ned honom på marken kunde låta bli att koppla våra barn som hundar så tycker jag nog att du också borde kunna ta hand om dina barn på ett bättre sätt.

  • Anonym (Madame Mim)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-16 21:20:57 följande:

    Hage tycker jag inte är vidare provocerande men att ha sitt barn i koppel som en hund ja. 

    Om jag, som har två vilda barn med ett års mellanrum, varav en av den har autism och sprang iväg så fort vi satt ned honom på marken kunde låta bli att koppla våra barn som hundar så tycker jag nog att du också borde kunna ta hand om dina barn på ett bättre sätt.


    Och varför blir du så provocerad av sele och koppel?

    Du nämner hundar vid flera tillfällen. Tror du att barnet känner att det blir behandlad som en hund och tror att han är en hund, är det det du menar?

    Jag tycker att det är ett bättre sätt att ta hand om barn när man sätter säkerheten i första hand. Sen får du ju göra vad du vill med dina barn...
  • flygrl

    Gick själv i koppel och satt i hage när jag va liten (född -97) och hade inga problem med någotdera. Tycker det är ett bra sätt hålla rätt på små barn, bra för barnen, bra för föräldrarna. Kommer högst troligt göra likadant när jag såsmåningom har egna barn.

  • Anonym (Roligt)

    Jag har då aldrig blivit provocerad av att se barn i koppel. Däremot tycker jag att det ser så jävla roligt ut varje gång jag ser det

  • Brumma
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-16 21:20:57 följande:

    Hage tycker jag inte är vidare provocerande men att ha sitt barn i koppel som en hund ja. 

    Om jag, som har två vilda barn med ett års mellanrum, varav en av den har autism och sprang iväg så fort vi satt ned honom på marken kunde låta bli att koppla våra barn som hundar så tycker jag nog att du också borde kunna ta hand om dina barn på ett bättre sätt.


    Ett "bättre sätt"? Sele med "koppel" är grymt bra. Ett jättebra sätt att ge barnet frihet att undersöka själv faktiskt.

    På samma sätt som man har sele i vagnen på små barn, men det kanske är "fel" det också?

    Men bra försök till att framhäva dig själv som "bäst" samtidigt som du ser ner på föräldrar som hittar andra sätt än du gjort. Bra försök, men tyvärr blev det väldigt väldigt fel.
  • Anonym (Voff!!!)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-16 21:20:57 följande:

    Hage tycker jag inte är vidare provocerande men att ha sitt barn i koppel som en hund ja. 

    Om jag, som har två vilda barn med ett års mellanrum, varav en av den har autism och sprang iväg så fort vi satt ned honom på marken kunde låta bli att koppla våra barn som hundar så tycker jag nog att du också borde kunna ta hand om dina barn på ett bättre sätt.


    Du är ganska så trångsynt när det kommer till det hela. Jag som sagt älskade mitt sele. 

    Om du nu hade två vilda barn och så som du skriver så kanske du skulle provat sele, för dina barns skull...


    Du bör iallafall akta dig för att försöka få det att låta som att du är en bättre förälder för att du inte använde sele, för du bevisar inte att du är bättre genom att göra ditt liv svårare i onödan. 

  • modsey
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-16 21:20:57 följande:

    Hage tycker jag inte är vidare provocerande men att ha sitt barn i koppel som en hund ja. 

    Om jag, som har två vilda barn med ett års mellanrum, varav en av den har autism och sprang iväg så fort vi satt ned honom på marken kunde låta bli att koppla våra barn som hundar så tycker jag nog att du också borde kunna ta hand om dina barn på ett bättre sätt.


    Känner du samma för sele i vagn och om inte, vad är då skillnad.

    Jag hade som sagt var sele vid tillfällen som tågstation, trafikerade områden och liknande på mina tvillingar. Stor skillnad mot att ha hundar i sele!
  • Anonym (Mamma till fyra)

    Sele är en sak, det ger barnen möjlighet att utforska världen på ett annat vis än vagn samt att barnet får vara i rörelse istället för att sitta stilla.

    Däremot att ha barnen i hage ser jag inte som något positivt. Detta begränsar barnen från att göra det jag beskrev ovan.

    Har själv fyra barn och har aldrig behövt stänga in dem i någon hage. Detta trots att jag fick fyra barn under 6 års tid och blev ensamstående när yngsta var under året. Två av barnen har dessutom diagnoser så någon dans på rosor har det inte varit. När jag blev ensam med barnen barnsäkrade jag hela huset på 160 m2 så barnen kunde vistas säkert i de rum där de ville vara.

    Att lägga dem i hage känns som ren lathet från förälderns sida, om du frågar mig. Särskilt en tvååring ska kunna röra sig fritt i sitt hem och inte sitta instängd oavsett vad anledningen är. Behöver man gå på toa tar man antingen med barnen eller lär dem att inte ta sönder hela huset på den lilla stund man vänder ryggen till. Sedan får man se till att stimulera barnen så de inte känner ett behov av att ta ut sin energi på ickeönskade vis.

  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2019-08-17 18:22:21 följande:
    Sele är en sak, det ger barnen möjlighet att utforska världen på ett annat vis än vagn samt att barnet får vara i rörelse istället för att sitta stilla.

    Däremot att ha barnen i hage ser jag inte som något positivt. Detta begränsar barnen från att göra det jag beskrev ovan.

    Har själv fyra barn och har aldrig behövt stänga in dem i någon hage. Detta trots att jag fick fyra barn under 6 års tid och blev ensamstående när yngsta var under året. Två av barnen har dessutom diagnoser så någon dans på rosor har det inte varit. När jag blev ensam med barnen barnsäkrade jag hela huset på 160 m2 så barnen kunde vistas säkert i de rum där de ville vara.

    Att lägga dem i hage känns som ren lathet från förälderns sida, om du frågar mig. Särskilt en tvååring ska kunna röra sig fritt i sitt hem och inte sitta instängd oavsett vad anledningen är. Behöver man gå på toa tar man antingen med barnen eller lär dem att inte ta sönder hela huset på den lilla stund man vänder ryggen till. Sedan får man se till att stimulera barnen så de inte känner ett behov av att ta ut sin energi på ickeönskade vis.
    Ja, huga vad duktig du var då som måste skryta så! Jag kunde med nöd och näppe röra mig som höggravid förra sommaren. Absolut enda möjligheten att vara ute med min ett-åring var att sätta honom i hagen. Fanns inte på kartan att jag kunnat jaga honom runt hela gården! Nu sitter oftast vår ett-åring i resesäng av säkerhetsskäl eftersom ingen mänska kan vakta precis varenda sekund. Men du tycker det vore bättre att han skenade runt fritt, att storebror slog ihjäl honom eller att han gjorde nåt annat farligt. Han trivs alldeles ypperligt i sängen med en massa leksaker! Och hör och häpna, storebror ber om att få sitta där ibland också och då får han det! Vårt stora gamla hus från 1800-talet går inte barnsäkra. Vi har bla.8 öppna spisar/kakelugnar. Men dom skulle vi väl rivit ut hellre än att sätta nåt barn på säkert ställe tycker du!

    Dessutom har du säkerligen inte haft ett hnb-barn i kombo med reumatisk värk. Om inte ska du endast hålla käft ang, hur vi andra lägger upp säkerheten hemma. Och vadå "lär dom"? Hört talas om trotsåldern?!
Svar på tråden Jag har både hage och koppel på mina barn