• viljaa

BF MAJ 2020

Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

• Svar på tråden BF MAJ 2020
  • HejsanJenny
    Lilla Lunis skrev 2020-04-18 07:09:20 följande:

Var hos BM i går, ör i v 36+5 och hade högt blodtryck, 159/98 och inte helt bra urin...kan tydligen va havandeskaps förgiftning på gång. Nån här som har erfarenhet av det? Ska tillbaka på måndag och kolla blodtryck igen och fler prover . Könns läskigt då jag hade en hrlt okomplicerad grav förra gången.....i annat fall skall jag få blodtryck medicin, men tänk om inte de funkar? Vill inte bli igångsatt.....

Jag är hos barnmorskan varje vecka och kissar på sticka och kollar blodtrycket. Äter medicin sedan tidigt i graviditeten, trandate, tre gånger per dag. Har funkat jättebra fram tills typ en månad tillbaka. Mitt urin har dock alltid sett bra ut men det är ju just det, havandeskapsförgiftning, de vill undvika att man drabbas av.
  • ankan6

Hur tänker ni kring corona och era nyfödda sen? Kommer ni vara extra restriktiva med att låta familj/vänner hälsa på eller träffa bebisen?

• SweetCA
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-04-17 21:24:35 följande:

Kommer kännas mycket mer, men jag tycker ändå inte det är så farligt utan mer en intensivare mensvärk :)

Okay, hoppas inte för mitt känns som någon kör en nål/kniv i insidan av låren hehe men det går över snabbt
  • SweetCA
    ankan6 skrev 2020-04-18 09:47:09 följande:

Hur tänker ni kring corona och era nyfödda sen? Kommer ni vara extra restriktiva med att låta familj/vänner hälsa på eller träffa bebisen?

Vi kommer fortsätta isolera oss tills det lugnat ner sig. Så onödigt att riskera både familjen och bebis
  • Heliena

Vi tänker vara isolerade de två första månaderna och endast gå på BVC-besök. Tillåter vädret kommer vi hälsa på sambons pappan och hans sambo så vi kan sitta utomhus och med avstånd i deras trädgård! Svärfar är 71 år och svärmor har kol, så vi vill absolut inte smitta dem.. Men vill ändå att de ska träffas på nåt sätt!

I juli tänker vi nog åka upp till mina föräldrar i norr och isolera oss på deras altan och trädgård! De bor väldigt avsides på landet och tillhör ingen riskgrupp, så det borde gå bra! Men annars tänker vi nog inte träffa några vänner eller liknande..
  • HejsanJenny

Så himla, himla svårt. På min sida är det första barnbarnet och ett så efterlängtat tillskott med morföräldrar, moster och morbror som längtar ihjäl sig efter att få träffa den lille. Dock en morbror som jobbar som ambulansförare mitt i smeten i Stockholm och själv säger att han borde hålla avstånd. Har inte träffat honom på många veckor. På pappans sida finns det åtta (!) fastrar och farbröder samt farföräldrar som är i pensionsålder och har en hel del diverse krämpor. Vi vet inte hur vi ska göra. :(
  • ankan6
    SweetCA skrev 2020-04-18 10:08:11 följande:

Vi kommer fortsätta isolera oss tills det lugnat ner sig. Så onödigt att riskera både familjen och bebis

+HejsanJenny & Heliena

Tack för svaren! Jag tänkte i princip isolera mig nu för att minimera risken att bli dålig såhär sent inpå eller att man ligger helt utslagen när det väl är dags. Men sen vet jag inte alls hur vi skall göra. Jag känner personligen att jag gärna hade isolerat oss den första tiden, för att minska risken för både bebis och oss, men det känns ju samtidigt tråkigt att inte kunna dela vissa stunder med familj när det är första barnbarnet för de vi har nära. Nåt som är jobbigt är att svärmor är rätt tjatig och oförstående redan nu, så det lär väl bli en pärs att försöka få henne att förstå att man egentligen inte vill umgås ens nu och att hon dessutom inte kommer få träffa bebis konstant sen.....
  • ankan6

Försökt hitta rekommendationer för små barn, finns det något sånt? Står ju bara att barn inte drabbas lika ofta eller hårt, men det kan väl inte vara bra att utsätta spädbarn för något slags virus ändå...?

• HejsanJenny
    ankan6 skrev 2020-04-18 13:16:12 följande:

+HejsanJenny & Heliena

Tack för svaren! Jag tänkte i princip isolera mig nu för att minimera risken att bli dålig såhär sent inpå eller att man ligger helt utslagen när det väl är dags. Men sen vet jag inte alls hur vi skall göra. Jag känner personligen att jag gärna hade isolerat oss den första tiden, för att minska risken för både bebis och oss, men det känns ju samtidigt tråkigt att inte kunna dela vissa stunder med familj när det är första barnbarnet för de vi har nära. Nåt som är jobbigt är att svärmor är rätt tjatig och oförstående redan nu, så det lär väl bli en pärs att försöka få henne att förstå att man egentligen inte vill umgås ens nu och att hon dessutom inte kommer få träffa bebis konstant sen.....

Jag känner så med min egen mamma. :/ Känns superjobbigt. Senast igår pratade vi och så sa hon att ja, folk får väl vänta med att träffa barnet. Alla förutom jag såklart. Hahahahaha, skrattade hon sen medan jag satt knäpptyst i luren. Suck!
  • ankan6
    HejsanJenny skrev 2020-04-18 13:27:43 följande:

Jag känner så med min egen mamma. :/ Känns superjobbigt. Senast igår pratade vi och så sa hon att ja, folk får väl vänta med att träffa barnet. Alla förutom jag såklart. Hahahahaha, skrattade hon sen medan jag satt knäpptyst i luren. Suck!

Men fy vad jobbigt... Den typen av krav är ju det sista man känner att man vill ha på sig! Jag har inte direkt någon familj här, men svärmor är som sagt rätt på. Och även om jag inte har några problem att säga ifrån så är ju tjafs och att någon skall lägga massa skuld på en nåt man gärna undviker, inte minst när man bara vill vara i bebisbubblan!