• viljaa

BF MAJ 2020

Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

• Svar på tråden BF MAJ 2020
  • SweetCA
    Bettan84 skrev 2020-07-01 12:11:45 följande:

Hur ofta ammar ni under dagen ? Hinner ni göra något annat ? :D

Jag ammar varannan timme men han är lite sover oroligt och vill amma oftare 09-14 .. jag hinner knappt göra något under dagen

Ammar hela tiden, 9-11h om dygnet. Men har en amingskudde som man knyter runt midjan som han kan vila på och jag bara behöver stödja honom på så man kan ta sig runt.

Men har inte insett att han har sovit en del av denna tiden eftersom han snuttar i sömnen. Nu när jag trycker nappen i munnen när jag tror han somnat så är det betydligt mindre. 7-8 kanske men då höftar jag på nätterna.
  • Andreaaaa
    SweetCA skrev 2020-07-01 15:48:38 följande:

Du är min hjältinna! Vi har jobbat med betingelse nu och idag testade vi flaska, sen bytte han blöja och tillbaka i soffan med napp och snuttefilt. Nu ligger lillen och sover på pappas mage sen 50 minuter tillbaka! Utan min inblandning över huvud taget! Jag hjälpte bara till att värma flaskan!

Helt magiskt < 3 nu känns livet så mycket bättre!

HURRA!! Vad skönt för er, alla tre
  • Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-07-01 12:11:45 följande:

Hur ofta ammar ni under dagen ? Hinner ni göra något annat ? :D

Jag ammar varannan timme men han är lite sover oroligt och vill amma oftare 09-14 .. jag hinner knappt göra något under dagen

Jag ammar också lite tätare på morgonen. Innan har hon ammat rätt mycket på kvällen också men nu blir hon så himla arg när hon är trött och ligger bara och lackar ur på tutten eller för minsta lilla fjärt så nu har jag henne i selen/sovande på magen mellan typ 20-23. Då är hon tyvärr lite hungrigare på natten och äter kanske var tredje timme (innan har hon sovit i 4h) samt måste alltså äta ikapp lite på morgonen (dvs varje-varannan timme under morgontimmarna). Sedan kanske var tredje timme på em och kväll.
  • Andreaaaa

Har ni upplevt den första utvecklingsfasen tydligt? Vi är inne i den nu, HOPPAS JAG, för om detta håller i sig blir det kämpigt. Magen verkar rätt OK men trots det har vi en konstant missnöjd tjej som kräver konstant uppmärksamhet för att inte skrika... Kvällsoron har också ballat ur, hon är jätteupprörd fr kl 18.30 fram till 23 då hon dock, sin vana trogen, somnar gott. Däremellan däckar hon och sover lite men mest är det skrik, särskilt om man står stilla med henne en sekund... Funkar inte alls att tröstamma - hon vill bara ha bröstet när hon är hungrig nu. Vår stackars fyraåring får typ noll uppmärksamhet av mig idag (hemma ifrån förskolan på fredagar) för jag behöver lägga all tid på lillasyster för att undvika skrikpanik...

Känner ni igen detta? Hur länge varade det? :-S

• Stenbocken93
    SweetCA skrev 2020-06-29 18:00:07 följande:
    Pumpar också, har använt de gratis flaskor med och ska nu pröva calma. Men det är för att det går för snabbt för honom att sätta i sig maten.

När pumpar du? Får ut mest på morgonen men det stör sömnen en del. Blir stressad av att veta att jag ska pumpa. Men samtidigt går det snabbare att få ut 80-90ml. Så himla svårt men så skönt att ha det, även om det inte funkar med lugnet efter.
    Calma var väldigt bra i början för sonen :)

Jag pumpar lite olika dag för dag, det har oftast blivit kring lunch. Igår morse gick det jättetrögt att pumpa trots att brösten stått "orörda" i 5h. Är enormt tacksam de dagar jag får ut 100 ml+, men brukar snitta på 90 ml med 10 min på vardera bröst.
  • Stenbocken93
    Andreaaaa skrev 2020-07-03 11:13:33 följande:

Har ni upplevt den första utvecklingsfasen tydligt? Vi är inne i den nu, HOPPAS JAG, för om detta håller i sig blir det kämpigt. Magen verkar rätt OK men trots det har vi en konstant missnöjd tjej som kräver konstant uppmärksamhet för att inte skrika... Kvällsoron har också ballat ur, hon är jätteupprörd fr kl 18.30 fram till 23 då hon dock, sin vana trogen, somnar gott. Däremellan däckar hon och sover lite men mest är det skrik, särskilt om man står stilla med henne en sekund... Funkar inte alls att tröstamma - hon vill bara ha bröstet när hon är hungrig nu. Vår stackars fyraåring får typ noll uppmärksamhet av mig idag (hemma ifrån förskolan på fredagar) för jag behöver lägga all tid på lillasyster för att undvika skrikpanik...

Jag tyckte det var oerhört svårt att märka av när sonen gick igenom fasen. Jag tror han var extremt närhetskrävande i 2-3 dygn (höll på att göra mig tokig) sen helt plötsligt sa min man att han var mer vaken med sin blick och började så smått fästa blicken vid saker. Huvudet blev också helt plötsligt mycket större! Så jag insåg det i efterhand eftersom han är så olika från dag till dag. 
  • Andreaaaa
    Stenbocken93 skrev 2020-07-03 12:16:10 följande:

Jag tyckte det var oerhört svårt att märka av när sonen gick igenom fasen. Jag tror han var extremt närhetskrävande i 2-3 dygn (höll på att göra mig tokig) sen helt plötsligt sa min man att han var mer vaken med sin blick och började så smått fästa blicken vid saker. Huvudet blev också helt plötsligt mycket större! Så jag insåg det i efterhand eftersom han är så olika från dag till dag. 

Åh det låter ändå lylligt - att det var svårt att märka....Är SÅ rädd att detta bara är hennes personlighet... hennes bror är världens gladaste unge men också kanske världens mest aktiva och var INTE nöjd som bebis. Tänkte att nu får vi kanske en lugn en.... :-S
  • SweetCA
    Stenbocken93 skrev 2020-07-03 12:02:55 följande:

Calma var väldigt bra i början för sonen :)

Jag pumpar lite olika dag för dag, det har oftast blivit kring lunch. Igår morse gick det jättetrögt att pumpa trots att brösten stått "orörda" i 5h. Är enormt tacksam de dagar jag får ut 100 ml+, men brukar snitta på 90 ml med 10 min på vardera bröst.

Calma funkar kanon! Kommer nog lägga ner pumpandet har börjat testa olika tider men det är fortfarande bara morgonen som funkar och då 70-80 ml och bara ett bröst.

Det stör sömnen för mycket. Vi har testat ersättning och det gillar han. Kommer börja köra det på kvällen efter amningen för att maxa sömnen och ha det som livlina om jag är borta.
  • SweetCA
    Stenbocken93 skrev 2020-07-03 12:16:10 följande:

Ja visst är det lite mer knöl mer kink här med och närhet. Så det har märkts men vi har inte tänkt på huvud mm
  • Miruska
    Andreaaaa skrev 2020-07-03 11:13:33 följande:

Jag känner igen detta! Min dotter var också missnöjd hela tiden, sov knappt under dagen. Vi trodde det var kolik, för hon skrek jättemycket på förmiddagarna och kvällarna.

Efter en vecka så blev allt bättre. Belöningen var fantastisk för hon började le och kunde sova bättre på dagarna sen.