• Anonym (Tråd)

    Barn med många syskon kan ha lägre risk för psykisk ohälsa, tankar?

    När ämnet om antal barn folk skaffar och stora familjer med många barn kommer upp så har jag märkt (både på internet irl) att många uttrycker sig negativt kring det och menar att det är synd om barnen som behöver ha så många syskon osv. Läste dock precis en artikel som bland annat kort nämnde att många syskon har en skyddande effekt mot psykisk ohälsa bland barn. Det förvånade mig något eftersom jag oftast läser/hör negativa saker om stora familjer och att folk som sagt brukar anse att det är synd om dessa barn. Artikeln länkade till en norsk studie (www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890284/) som pekat mot att många syskon, särskilt om de är nära i ålder/födda tätt, ger lägre risk för psykisk ohälsa så som depression och ångest bland barn i västvärlden. Studien kunde inte hitta samma effekt av att ha flera vuxna eller husdjur i hushållet, utan det var just att ha flera syskon som gav den lägre risken även efter att man justerat för saker som t.ex. hushållets inkomst, föräldrarnas ålder mm.

    Hur tänker ni kring detta resultat? Ändrar det er syn/åsikt på stora familjer något?

  • Svar på tråden Barn med många syskon kan ha lägre risk för psykisk ohälsa, tankar?
  • AndreaBD
    Anonym (Peter) skrev 2019-08-22 13:42:39 följande:
    Men nu gör du ju så ändå, blandar ihop psykiska sjukdomar med npf.
    Jag är medveten om det. Det går inte att i alla lägen hålla isär dem heller. Och om du tittar på den där studien - de har förstås utgått ifrån symptom, men många verkar ju vara NPF-symptom.
  • Anonym (ace)

    Finns det inte en ganska stor risk att en familj med 10 ungar inte fångar upp psykisk ohälsa bland barnen lika väl som en familj med 2 ungar, eftersom varje de vuxna måste "sprida sig så mycket tunnare" med 10 barn än med 2?

  • Anonym (tror tv)
    Limajo skrev 2019-08-22 10:37:40 följande:

    Enbart baserat på mina egna upplevelser och erfarenheter så tror jag studien är något på spåret. Syskon ger (generellt) en utökad trygghet i en familj och kan vara en person man känner att man kan lita på i vått och torrt. Vad mer är så innebär en uppväxt med syskon att man per automatik måste träna sin ?resilience?, tålighet, med motgångar, konflikter, att inte alltid kunna vara prio ett. Jag har noterat att de människor i min närhet som är mest angelägna om att prioritera egna behov är ensambarn. De mår mer dåligt än andra om de måste stå tillbaka upprepade gånger. Utan att klanka ned på dessa personer, då jag tror de gör så gott de kan, så finns där en känslighet och självcentrering som jag tänker kan vara resultatet av en uppväxt utan hälsosam konkurrens med syskon.


    Du har rätt i det där med att barn med syskon på många sätt får mer resilience och förmodligen mycket större relationell mognad som kan vara användbar i många livssammanhang. Men om jag får utgå från min egen krets av olika människor så har ensambarnen bättre självförtroende och mående. Även väsensskilda ekonomiska fördelar och mindre psykisk ohälsa än de från stora familjer. Jag ser mest ohälsa hos mellanbarn och de med väldigt många syskon där kärleken och omsorgen inte verkar ha räckt till. De har ofta levt i armod både ekonomiskt och känslomässigt och fått dela på allt och kriga för sina rättigheter.
    Jag föraktar faktiskt människor som skaffar många barn eftersom jag tycker man ska se till barnens bästa.
  • Limajo
    Anonym (tror tv) skrev 2019-08-22 14:21:19 följande:

    Du har rätt i det där med att barn med syskon på många sätt får mer resilience och förmodligen mycket större relationell mognad som kan vara användbar i många livssammanhang. Men om jag får utgå från min egen krets av olika människor så har ensambarnen bättre självförtroende och mående. Även väsensskilda ekonomiska fördelar och mindre psykisk ohälsa än de från stora familjer. Jag ser mest ohälsa hos mellanbarn och de med väldigt många syskon där kärleken och omsorgen inte verkar ha räckt till. De har ofta levt i armod både ekonomiskt och känslomässigt och fått dela på allt och kriga för sina rättigheter.

    Jag föraktar faktiskt människor som skaffar många barn eftersom jag tycker man ska se till barnens bästa.


    Som i så mycket annat är nog lagom bäst i det här avseendet. Familjer med väldigt många barn kan lätt få problem med brist på tid, omsorg och pengar vilket upphäver fördelarna med att växa upp med syskon.
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-22 13:36:28 följande:
    Det låter rimligt. Vi är fyra syskon som är födda tätt och vi har alltid haft stort stöd från varandra och har fortfarande bra och nära kontakt. Vi är i 50-årsåldern nu (alla utom jag, som är 48 smile1.gif )

    Det är många gånger i livet som jag har tänkt att jag inte skulle ha haft en suck utan mina syskon. Så mycket värme och kärlek som jag har fått från dem, det är ovärderligt. 
    Håller med
  • Anonym (Karin)

    Att skaffa många barn är extremt egoistiskt, speciellt med tanke på miljön. Det absolut sämsta för miljön är egoistiska människor som skaffar tex 7-8 barn eller fler.

    I Sverige har vi dessutom ett helt galet system med det sinnessjuka flerbarnsbidraget som i princip är ett vårdnadsbidrag och gör att dessa familjer ofta tjänar på att inte båda föräldrarna jobbar o bidrar till samhället.

    Så väldigt många barn/syskon är som en tickande bomb in i framtiden- pga dåliga effekter för miljön.

    Däremot är det förmodligen bättre för ett barn att ha ett syskon, eller två, särskilt om de har bra kontakt. En sak som förmodligen skulle gynna den psykiska hälsan är att ha en bättre, närmare och ner intensiv kontakt med sin familj, inte bara närmaste (föräldrar, syskon) utan även med tex kusiner, fastrar, morbröder, mor/farföräldrar tex.

    Tror bestämt att jag har läst flera studier om detta, att en nära kontakt med familj och släkt, gynnar trygghet och välmående.

  • Anonym (Karin)
    Anonym (Maria) skrev 2019-08-22 11:41:07 följande:

    Kan hålla med, men de flesta som är psykiskt stabila skaffar i regel inte fler än 2 barn ändå.


    Fel, finns hur många exempel som helst på de som har många barn och är psykiskt instabila.

    Arbogakvinnan (som lejde sin pojkvän att mörda hennes föräldrar och som sannolikt dödat 2 av sina exmän) tex, har 6 barn.

    En norsk sjubarnsmamma tillika mördare/ kriminell, Eisabeth Aaslie tex, finns dessutom många exempel i USA, kommer ihåg för flera år sedan var 12 syskon på en talkshow och pratade ut om sin traumatiska barndom, ingen av dem var psykiskt frisk.

    Familjen som "hemskolade" (via amerikansk nätskola...) sina fem barn som var inlåsta i deras hus (togs upp på nyheterna för mindre än ett år sedan, skåne) samt familjen som misshandlat sina fyra barn (också ganska aktuellt fall för ett tag sedan i nyheterna), osv osv.

    Verkar tvärtom som att psykiskt instabila skaffar fler barn än andra, kanske för att fylla ett tomrum i sin själ.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Maria) skrev 2019-08-22 11:41:07 följande:

    Kan hålla med, men de flesta som är psykiskt stabila skaffar i regel inte fler än 2 barn ändå.


    Sorry, jag läste för snabbt och trodde det stod tvärtom, därav min förra citering. Håller med dig i detta!
  • cosinus

    Jag tänker att det finns för och nackdelar med allt, så även att ha många syskon.

    Jag tycker man får några saker gratis med fler barn. En dynamik i syskonskaran där samma barn inte alltid bråkar, där det liksom blir lite självsanerande om du är skittaskig för då har du ett (i vår fall) 3-1 läge där den som inte beter sig får veta det och den som är utsatt har stöd i syskonen. 

    Det lär sig också att rättvisa inte handlar om att alla får göra allt samtidigt utan att alla får ibland. Att olika regler gäller för olika personer för man kan inte ha samma läggningstider för 4 barn i olika åldrar. Alla får inte göra samma saker och får någon följa med en kompis på badhuset betyder det inte automatiskt att resten får göra något kul. Det är deras tur en annan dag.

    De lär sig att vänta, de lär sig att lösa saker medans de väntar eller gå ihop och lösa saker tillsammans.

    De lär sig att hjälpa till. Inte för att de måste utan för att de inser att om de hjälper mig har jag mer tid att göra något de verkligen vill sen. Och de hjälper omedvetet till att trösta och lyssna på varandra utan att någon ens ber om det bara för att någon är oftast hemma och lyssnar samtidigt som vi föräldrar.

    Sammantaget skulle det inte alls förvånad mig om en av fördelarna med många syskon är just det som beskrivs i rapporten.

    Naturligtvis finns det nackdelar också med flera barn men det får bli en annan tråd.

  • Anonym (A)
    cosinus skrev 2019-08-23 16:08:29 följande:
    Jag tänker att det finns för och nackdelar med allt, så även att ha många syskon.

    Jag tycker man får några saker gratis med fler barn. En dynamik i syskonskaran där samma barn inte alltid bråkar, där det liksom blir lite självsanerande om du är skittaskig för då har du ett (i vår fall) 3-1 läge där den som inte beter sig får veta det och den som är utsatt har stöd i syskonen. 

    Det lär sig också att rättvisa inte handlar om att alla får göra allt samtidigt utan att alla får ibland. Att olika regler gäller för olika personer för man kan inte ha samma läggningstider för 4 barn i olika åldrar. Alla får inte göra samma saker och får någon följa med en kompis på badhuset betyder det inte automatiskt att resten får göra något kul. Det är deras tur en annan dag.

    De lär sig att vänta, de lär sig att lösa saker medans de väntar eller gå ihop och lösa saker tillsammans.

    De lär sig att hjälpa till. Inte för att de måste utan för att de inser att om de hjälper mig har jag mer tid att göra något de verkligen vill sen. Och de hjälper omedvetet till att trösta och lyssna på varandra utan att någon ens ber om det bara för att någon är oftast hemma och lyssnar samtidigt som vi föräldrar.

    Sammantaget skulle det inte alls förvånad mig om en av fördelarna med många syskon är just det som beskrivs i rapporten.

    Naturligtvis finns det nackdelar också med flera barn men det får bli en annan tråd.
    +1
  • Anonym (.)

    Risken för psykisk ohälsa ökar om man opererat bort blindtarmen innan 14-års åldern.

    Risken för astma/allergi ökar om man bor i städer (borde inte alla blivande föräldrar flytta ut på landet?)

    Risken för att bli ihjälstångad av en ko ökar om man bor på landet (borde inte alla föräldrar bo i städerna?)

    Risken för att drabbas av översvämmningar ökar om du bor kustnära (borde inte alla föräldrar bo mitt på en åker?)

    Risken för att träffas av blixten ökar om du befinner dig i öppen terräng (borde inte alla föräldrar vilja bo i skogen?)

    Risken för att drabbas av en vargattack ökar om du bor i skogen (borde inte alla föräldrar bo i underjordiska bunkers?)

    Risken för att drabbas av D-vitaminbrist och det är inte att leka med, ger bla psykisk ohälsa(borde inte alla föräldrar vilja bo på Gotland som har flest soltimmar?)

    Risken med att bo på Gotland tillsammans med Sveriges alla barnfamiljer är att man blir komplett galen. (Borde inte alla föräldrar bo som eremiter?)

    Risken med.....

  • Anonym (Maria)
    cosinus skrev 2019-08-23 16:08:29 följande:

    Jag tänker att det finns för och nackdelar med allt, så även att ha många syskon.

    Jag tycker man får några saker gratis med fler barn. En dynamik i syskonskaran där samma barn inte alltid bråkar, där det liksom blir lite självsanerande om du är skittaskig för då har du ett (i vår fall) 3-1 läge där den som inte beter sig får veta det och den som är utsatt har stöd i syskonen. 

    Det lär sig också att rättvisa inte handlar om att alla får göra allt samtidigt utan att alla får ibland. Att olika regler gäller för olika personer för man kan inte ha samma läggningstider för 4 barn i olika åldrar. Alla får inte göra samma saker och får någon följa med en kompis på badhuset betyder det inte automatiskt att resten får göra något kul. Det är deras tur en annan dag.

    De lär sig att vänta, de lär sig att lösa saker medans de väntar eller gå ihop och lösa saker tillsammans.

    De lär sig att hjälpa till. Inte för att de måste utan för att de inser att om de hjälper mig har jag mer tid att göra något de verkligen vill sen. Och de hjälper omedvetet till att trösta och lyssna på varandra utan att någon ens ber om det bara för att någon är oftast hemma och lyssnar samtidigt som vi föräldrar.

    Sammantaget skulle det inte alls förvånad mig om en av fördelarna med många syskon är just det som beskrivs i rapporten.

    Naturligtvis finns det nackdelar också med flera barn men det får bli en annan tråd.


  • Anonym (kolt)
    Anonym (ace) skrev 2019-08-22 14:16:25 följande:

    Finns det inte en ganska stor risk att en familj med 10 ungar inte fångar upp psykisk ohälsa bland barnen lika väl som en familj med 2 ungar, eftersom varje de vuxna måste "sprida sig så mycket tunnare" med 10 barn än med 2?


    detta
  • dsffddfsdff

    Man får skaffa ur många barn man vill men då får man ta hand om dom också och inte använda sig av syskonskaran som barnvakt i tid och otid hela tiden

    Föräldraansvaret ska alltid ligga på just föräldrarna men många (dåliga)föräldrar verkar tro att det är ok att lämpa över det på äldre syskon istället.

  • Anonym (J)
    dsffddfsdff skrev 2019-08-24 02:47:44 följande:

    Man får skaffa ur många barn man vill men då får man ta hand om dom också och inte använda sig av syskonskaran som barnvakt i tid och otid hela tiden

    Föräldraansvaret ska alltid ligga på just föräldrarna men många (dåliga)föräldrar verkar tro att det är ok att lämpa över det på äldre syskon istället.


    Detta hade ju verkligen med tråden att göra :/. Not.
Svar på tråden Barn med många syskon kan ha lägre risk för psykisk ohälsa, tankar?