• Anonym (vågen ljuger aldrig)

    Hur gör man om man vill gå ner i vikt

    men inte kan motivera sig själv till att göra det?

  • Svar på tråden Hur gör man om man vill gå ner i vikt
  • Anonym (.)
    Anonym (P) skrev 2019-08-23 23:26:43 följande:
    Fast i min värld är kaloriräkning just det som inte är en diet? Jag äter allt men i lagom stora mängder för min kropp. Jag tar inte en portion till bara för det är gott utan jag stannar när jag ätit lagom mycket. Och det är inte alltid så lätt att veta vart den gränsen går när man ätit för stora portioner under många år. För mig har kaloriräkning verkligen hjälpt mig i det avseendet. Hur mycket som är lagom så att säga.

    Och för att gå ner i vikt måste du äta mindre än du gör av med. Självklart i en lagom takt. När man är klar med viktnedgången får man fortsätta räkna en tid framöver så man äter lagom mycket för att bibehålla vikten. Och även senare lite då och då för att se till att portionerna inte drar iväg i storlek igen.

    Det är väl pulverdieter och dylikt på säg 600 kalorier om dagen som skapar problemen du beskriver, inte kaloriräkning?
    Du har nog inte förstått på djupet vad jag skrivit. 
    Det är inte så enkelt som att man går ner i vikt genom att dra ner på kalorierna. Det är en gammal sanning vi matats med att det är så enkelt som att göra av med mer energi än man äter. Det är inte så enkelt.

    Drar du ner på energin går din energiomsättning ner. Permanent. Du måste inte räkna en tid utan du måste göra det för all framtid. 

    Det är inte pulverdieter som skapar problem, det är dieter och exakt den livsstil du har som skapar problem.
    Ska du gå ner i vikt och behålla vikten måste du ändra livsstil. Alltså en genomgripande förändring. 
    Du kommer bara temporärt gå ner i vikt genom att räkna kalorier som du gör, på sikt kommer du att bli än fetare. 
    För att du sänker din egen ämnesomsättning. 

    Du säger till din egen kropp att nu är det ont om mat så jag äter lite mindre. Din kropp säger det att det är ok för den har reserver men den drar ner på omsättningen utifall att. 

    Efter ett tag så står du still i vikt därför att du gör av med lika mycket som du äter. Men så blir du lite äldre, får andra vanor och gör av med mindre energi. Så nu går du sakta, sakta upp i vikt. Smygande. Efter ett tag har du alldeles för mycket fluff så du ställer dig på en ny omgång av diet och räknande.

    Det händer samma sak igen. Du säger till din kropp att du svälter. Den svarar med att sänka energiomsättningen igen. 

    Diet och kaloriräknande skapar problem och det gör dig fet oavsett om det är med pulver, viktväktarpoäng eller kaloritabeller. Du blir fet av det.
  • Anonym (Q)
    Anonym (.) skrev 2019-08-23 23:41:33 följande:
    Du har nog inte förstått på djupet vad jag skrivit. 
    Det är inte så enkelt som att man går ner i vikt genom att dra ner på kalorierna. Det är en gammal sanning vi matats med att det är så enkelt som att göra av med mer energi än man äter. Det är inte så enkelt.

    Drar du ner på energin går din energiomsättning ner. Permanent. Du måste inte räkna en tid utan du måste göra det för all framtid. 

    Det är inte pulverdieter som skapar problem, det är dieter och exakt den livsstil du har som skapar problem.
    Ska du gå ner i vikt och behålla vikten måste du ändra livsstil. Alltså en genomgripande förändring. 
    Du kommer bara temporärt gå ner i vikt genom att räkna kalorier som du gör, på sikt kommer du att bli än fetare. 
    För att du sänker din egen ämnesomsättning. 

    Du säger till din egen kropp att nu är det ont om mat så jag äter lite mindre. Din kropp säger det att det är ok för den har reserver men den drar ner på omsättningen utifall att. 

    Efter ett tag så står du still i vikt därför att du gör av med lika mycket som du äter. Men så blir du lite äldre, får andra vanor och gör av med mindre energi. Så nu går du sakta, sakta upp i vikt. Smygande. Efter ett tag har du alldeles för mycket fluff så du ställer dig på en ny omgång av diet och räknande.

    Det händer samma sak igen. Du säger till din kropp att du svälter. Den svarar med att sänka energiomsättningen igen. 

    Diet och kaloriräknande skapar problem och det gör dig fet oavsett om det är med pulver, viktväktarpoäng eller kaloritabeller. Du blir fet av det.
    Jag köper inte riktigt det. Om det skulle vara så att man minskade sin energiomsättning permanent så skulle man ju göra det om man hade maginfluensa eller glömde bort att äta under en stressig jobbvecka eller någon annan tillfällig svält. Jag har gjort det ett flertal gånger utan att ändra min vikt när jag sedan återgått till mina vanliga matvanor.
  • Anonym (.)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-24 05:00:25 följande:
    Jag köper inte riktigt det. Om det skulle vara så att man minskade sin energiomsättning permanent så skulle man ju göra det om man hade maginfluensa eller glömde bort att äta under en stressig jobbvecka eller någon annan tillfällig svält. Jag har gjort det ett flertal gånger utan att ändra min vikt när jag sedan återgått till mina vanliga matvanor.
    Nähä. Du köper inte det som forskarna kommit fram till. Då vet jag.
    Då vet jag också att du inte tar del av annat än sånt som står i skvallertidningar. 
    Note taken.
  • Anonym (Rct)
    Anonym (.) skrev 2019-08-23 21:47:37 följande:

    Räkna kalorier etc funkar inte. Det funkar aldrig.

    Det forskas jättemycket om kost och fetma och det finns nya rön, etablerade, som förklarar varför dieter aldrig någonsin fungerar.

    Stoppar du i dig 1300kCal anpassar sig kroppen efter det och du sänker din ämnesomsättning.

    När du nått ditt viktmål och slutar med dieten kommer din ämnesomsättning fortfarande ligga på 1300 kcal. Resultatet blir att du går upp allt du gått ner och du går dessutom upp lite till. 

    Så då börjar du en ny dietkur och sänker ämnesomsättningen ytterligare.

    Det som funkar för en människa funkar inte för en annan men generellt så gäller en livsstilsförändring. Man måste ändra så otroligt mycket mer än bara maten. Vad ,man äter, när och hur. Hur man rör på sig och  hur ofta. 

    Men räkna kalorier är faktiskt det sista man ska göra om man vill gå ner i vikt - dieter gör dig alltid fetare på sikt.


    Räkna kalorier fungerar och är enda sättet om man är en sådan person som inte känner mättnad utan ständigt äter för stora portioner och för mycket onyttigt.

    Om jag äter 1300 kcal i sex månader sänks inte alls min ämnesomsättning till att ständigt nöja sig med 1300, där har du fel. När jag äter 1300 går jag ner i vikt, ska jag hålls vikten konstant måste jag mer än så.

    Jag har gått ner i vikt förut, höll vikten ett tag efteråt men sen slarvade jag och slutade räkna, och då blir det för många kalorier in eftersom jag naturligt har svårt att begränsa mig till den mängd mat min kropp behöver = ett visst antal kalorier.

    Men som sagt jag vet att jag går ner ca 0,5 kg i veckan på 1300 kcal, håller vikten på ca 1900 kcal och går upp i vikt på 2200 kcal, inget i denna ekvation har förändrats på senaste decenniet, problemet är jag har svårt att hålla mig till mina 1900 utan att räkna kalorier.

    Det är därför många går upp i vikt igen, man återgår till sina gamla matvanor när man istället borde ligga någonstans emellan det lägsta intaget och det man åt förut.

    Däremot räknar jag med att behöva dra ner ytterligare när jag blir äldre eftersom ämnesomsättningen sjunker då. Och denna gång tänker jag fortsätta att räkna kalorier för det fungerar
  • Anonym (P)
    Anonym (.) skrev 2019-08-23 23:41:33 följande:

    Du har nog inte förstått på djupet vad jag skrivit. 

    Det är inte så enkelt som att man går ner i vikt genom att dra ner på kalorierna. Det är en gammal sanning vi matats med att det är så enkelt som att göra av med mer energi än man äter. Det är inte så enkelt.

    Drar du ner på energin går din energiomsättning ner. Permanent. Du måste inte räkna en tid utan du måste göra det för all framtid. 

    Det är inte pulverdieter som skapar problem, det är dieter och exakt den livsstil du har som skapar problem.

    Ska du gå ner i vikt och behålla vikten måste du ändra livsstil. Alltså en genomgripande förändring. 

    Du kommer bara temporärt gå ner i vikt genom att räkna kalorier som du gör, på sikt kommer du att bli än fetare. 

    För att du sänker din egen ämnesomsättning. 

    Du säger till din egen kropp att nu är det ont om mat så jag äter lite mindre. Din kropp säger det att det är ok för den har reserver men den drar ner på omsättningen utifall att. 

    Efter ett tag så står du still i vikt därför att du gör av med lika mycket som du äter. Men så blir du lite äldre, får andra vanor och gör av med mindre energi. Så nu går du sakta, sakta upp i vikt. Smygande. Efter ett tag har du alldeles för mycket fluff så du ställer dig på en ny omgång av diet och räknande.

    Det händer samma sak igen. Du säger till din kropp att du svälter. Den svarar med att sänka energiomsättningen igen. 

    Diet och kaloriräknande skapar problem och det gör dig fet oavsett om det är med pulver, viktväktarpoäng eller kaloritabeller. Du blir fet av det.


    Men det är ju just en livsstilsförändring jag har gjort. Jag har börjat träna regelbundet, jag äter nyttigare och mer regelbundet, i mindre mängder, jag har dragit ner på fika och gott till att bara en dag i veckan. För att veta vilka mängder som är rätt för mig och min kropp har jag räknat kalorier och tagit hjälp av en app för det. Det har verkligen varit en ögonöppnare att få svart på vitt att sallad är i princip gratis i kaloriväg, medan dressingar och sås gör att det skenar iväg oerhört fort. Det har även hjälpt så att jag vet att jag får i mig en lagom blandning av protein, kolhydrater och fett. Det är ju sånt jag egentligen redan visste, men att få det så tydligt har hjälpt mig så mycket.

    Hur skulle jag gjort en livsstilsförändring istället menar du? Om jag hade gjort exakt likadant, men inte räknat kalorierna, hade det varit ok enligt dig/forskningen? Jag tar jättegärna länkar på den förresten om du har?
  • Anonym (.)
    Anonym (Rct) skrev 2019-08-24 07:16:06 följande:
    Räkna kalorier fungerar och är enda sättet om man är en sådan person som inte känner mättnad utan ständigt äter för stora portioner och för mycket onyttigt.
    Om jag äter 1300 kcal i sex månader sänks inte alls min ämnesomsättning till att ständigt nöja sig med 1300, där har du fel. När jag äter 1300 går jag ner i vikt, ska jag hålls vikten konstant måste jag mer än så.
    Jag har gått ner i vikt förut, höll vikten ett tag efteråt men sen slarvade jag och slutade räkna, och då blir det för många kalorier in eftersom jag naturligt har svårt att begränsa mig till den mängd mat min kropp behöver = ett visst antal kalorier.
    Men som sagt jag vet att jag går ner ca 0,5 kg i veckan på 1300 kcal, håller vikten på ca 1900 kcal och går upp i vikt på 2200 kcal, inget i denna ekvation har förändrats på senaste decenniet, problemet är jag har svårt att hålla mig till mina 1900 utan att räkna kalorier.
    Det är därför många går upp i vikt igen, man återgår till sina gamla matvanor när man istället borde ligga någonstans emellan det lägsta intaget och det man åt förut.
    Däremot räknar jag med att behöva dra ner ytterligare när jag blir äldre eftersom ämnesomsättningen sjunker då. Och denna gång tänker jag fortsätta att räkna kalorier för det fungerar smile1.gif
    Så forskarna och fakta har fel säger du.
    Ok, du är en sån som tror mer på din åsikt än bevisad fakta.
    Då vet vi.
  • Anonym (Rct)
    Anonym (.) skrev 2019-08-24 09:14:37 följande:

    Så forskarna och fakta har fel säger du.

    Ok, du är en sån som tror mer på din åsikt än bevisad fakta.

    Då vet vi.


    Haha jag ÄR faktiskt forskare, och du har fel, eller länka en artikel? Hur menar du att man ska gå ner i vikt om man inte äter mindre än förut?
  • Anonym (Rct)
    Anonym (.) skrev 2019-08-24 09:14:37 följande:

    Så forskarna och fakta har fel säger du.

    Ok, du är en sån som tror mer på din åsikt än bevisad fakta.

    Då vet vi.


    Jag tror du har hakat upp dig på det där med livsstilsförändring, för många är det just att räkna kalorier som ÄR livsstilsförändringen eftersom man man inte själv känner hur mycket man äter per dag. Man kan äta hur nyttigt som helst men äta en smörgås för mycket per dag och då går man upp i vikt. Kaloriräkningen hjälper då till så att man äter lagom mycket.

    Du skriver att man drar ner energiomsättningen permanent om man drar ner på energin, helt fel. Starvation mode infinner sig först vid mindre än 1200 kcal om dagen.
  • Anonym (!)

    Jag gick ner runt 30 kg på ett år ungefär. Jag började att träna både styrka och kondition i takt med att jag vart starkare så vart jag mer motiverad att ändra mina matvanor. Egentligen gjorde jag inte så stora förändringar förutom att äta mindre portioner åt en tomat till varje mål. 

    Den största förändringen är mina träningsvanor. Vet jag att jag ska äta onyttigt så ser jag till att jag bränner av lite mer kalorier innan. Sen antar jag att den ökade muskelmassan har gett mig en högre ämnesomsättning då jag kan äta rätt mycket utan att fettdepåerna ökar. 

  • Anonym (P)
    Anonym (Rct) skrev 2019-08-24 14:45:29 följande:

    Jag tror du har hakat upp dig på det där med livsstilsförändring, för många är det just att räkna kalorier som ÄR livsstilsförändringen eftersom man man inte själv känner hur mycket man äter per dag. Man kan äta hur nyttigt som helst men äta en smörgås för mycket per dag och då går man upp i vikt. Kaloriräkningen hjälper då till så att man äter lagom mycket.

    Du skriver att man drar ner energiomsättningen permanent om man drar ner på energin, helt fel. Starvation mode infinner sig först vid mindre än 1200 kcal om dagen.


    Tack! Det var lite det jag ville få fram! Bara för att man räknar kalorier behöver det inte betyda att man ligger på 800 kcal per dag.
  • Anonym (.)
    Anonym (Rct) skrev 2019-08-24 14:45:29 följande:
    Jag tror du har hakat upp dig på det där med livsstilsförändring, för många är det just att räkna kalorier som ÄR livsstilsförändringen eftersom man man inte själv känner hur mycket man äter per dag. Man kan äta hur nyttigt som helst men äta en smörgås för mycket per dag och då går man upp i vikt. Kaloriräkningen hjälper då till så att man äter lagom mycket.
    Du skriver att man drar ner energiomsättningen permanent om man drar ner på energin, helt fel. Starvation mode infinner sig först vid mindre än 1200 kcal om dagen.
    Inhte alls men du har inte förstått hur komplext ämnesomsättning fungerar.
  • Glinda från Oz

    Man avvaktar, är man inte motiverad misslyckas man lätt och vem som helst blir sänkt av för många misslyckanden. Men man kan ändra på småsaker som att dricka vatten istället för läsk, ta en frukt istället för en bulle mm

Svar på tråden Hur gör man om man vill gå ner i vikt