• Zaranilsson

    Dusha efter idrotten

    Min tjej har börjat 7an och nu har man fått nya klasser med några elever från olika skolor i varje klass. Något som jag tycker är jättebra, Men hon kom hem i fredags och berättade att många i klassen inte duschar efter idrotten.

    Hur kan tjejer vara så äckliga, Märker inte ni föräldrar om barnen kommer hem med intorkad svett efter skolan?

  • Svar på tråden Dusha efter idrotten
  • Zaranilsson
    BurningDiamond skrev 2019-08-25 09:53:04 följande:
    Du kan verkligen inte förstå, efter att ha läst inläggen här, att oviljan för att duscha efter idrotten på högstadiet handlar om helt faktorer än hygien?
    Har du verkligen så lite empati att du inte kan ta till dig att många har upplevt denna påtvingade kollektiva exponering som otrevlig, obehaglig, traumatisk, utelämnande osv?
    Jag förstår, men vad skulle alternativet vara? Det lät som hon ville att man inte skulle duscha och det blir jäkligt äckligt.
  • Fjäril kär
    Zaranilsson skrev 2019-08-25 09:46:45 följande:

    Kollade igen med min dotter och de som duschar i hennes klass är de som håller på med någon idrott.

    Hon tycker det är jätteäckligt att gå men de andra hela dagen ex onsdagar då idrotten är direkt på morgonen. Att någon sätter upp trosor på anslagstavlan låter som något du hittar på, har det verkligen hänt?


    Jag höll på med idrott och ändå var det vidrigt att duscha efter gympan. Även inom idrotten förekommer det hån och utsatthet.

    Och ja snodda privata saker förekom likaså att bh/trosor hängdes upp till allmän beskådan. Det hände någon stackare varje dag i skolan.
  • Anonym (förstående)

    Visst är det inte fräscht men jag gjorde också liknande. I högstadiet var vi få tjejer vilket gjorde att det gick bra mesta av gångerna. Men i gymnasiet duschade jag aldrig. Själv var jag utsatt för saker när jag var liten vilket gör att jag avskyr allt som har med min kropp att göra men också för att jag har hudbristningar (efter snabb växt-spurt och viktuppgång), jag har aldrig varit smal, och sen, de allra flesta vuxna människor skulle förmodligen inte tycka att det var särskilt trevligt att duscha med 10-15 st andra kvinnor i öppet, trångt utrymme på max tio minuter = man måste trängas i princip. 

    Jag har haft tur att min klass i låg- och mellanstadiet var full av människor från olika miljöer och platser så mobbning förekom i princip inte (till skillnad från parallell-klassen) men mobbning förekommer frekvent. Och när kroppen ändras så är alla förvirrade och osäkra på hur en ser ut. 

  • BurningDiamond
    Zaranilsson skrev 2019-08-25 09:55:56 följande:
    Jag förstår, men vad skulle alternativet vara? Det lät som hon ville att man inte skulle duscha och det blir jäkligt äckligt.
    Alternativet hade varit annorlunda utformade duschrum. Som nämnts innan, duschdraperier, bås, osv.
  • Anonym (Elisabeth)
    Zaranilsson skrev 2019-08-25 09:55:56 följande:

    Jag förstår, men vad skulle alternativet vara? Det lät som hon ville att man inte skulle duscha och det blir jäkligt äckligt.


    Alternativ efter en lektion i idrott är att tvätta sig under armarna och i ansiktet över handfatet. Alla svettas inte så mycket så det rinner.

    Det räcker utmärkt tills man kommer hem.
  • LaFontaine
    Anonym (Elisabeth) skrev 2019-08-25 10:10:39 följande:

    Alternativ efter en lektion i idrott är att tvätta sig under armarna och i ansiktet över handfatet. Alla svettas inte så mycket så det rinner.

    Det räcker utmärkt tills man kommer hem.


    Som jag minns grundskolans duschar så var det ingen som tvättade sig särskilt noga i duschen. Det var mer att snabbt blaska av sig för att komma därifrån så fort som möjligt. Antagligen var handfatet ett bättre val, hygienmässigt.

    Det var kallt, luktade illa och så var det ingen som tyckte att tanken på att stå naken inför alla kompisar var en sån hejdundrandes skojig idé. Och detta smusslande med bindor när mensen kom.
  • Zaranilsson
    LaFontaine skrev 2019-08-25 10:19:16 följande:

    Som jag minns grundskolans duschar så var det ingen som tvättade sig särskilt noga i duschen. Det var mer att snabbt blaska av sig för att komma därifrån så fort som möjligt. Antagligen var handfatet ett bättre val, hygienmässigt.

    Det var kallt, luktade illa och så var det ingen som tyckte att tanken på att stå naken inför alla kompisar var en sån hejdundrandes skojig idé. Och detta smusslande med bindor när mensen kom.


    Jag använde alltid schampo och det gjorde övriga i min klass också. Är det bara jag som tycker det är äckligt?
  • Anonym (mobbad)

    Sista gången jag duschade efter gympan i skolan var den gången då mina sk klasskompisar slängde ut mina tillhörigheter genom fönstret ner för bergsknallen.

  • Anonym (suck)
    Zaranilsson skrev 2019-08-25 15:45:15 följande:
    Jag använde alltid schampo och det gjorde övriga i min klass också. Är det bara jag som tycker det är äckligt?
    Att använda schampoo? Antagligen.
  • Anonym (duscha inte)
    Zaranilsson skrev 2019-08-25 09:46:45 följande:
    Hon tycker det är jätteäckligt att gå men de andra hela dagen ex onsdagar då idrotten är direkt på morgonen.
    Att hon tycker det är jätteäckligt är ju egentligen hennes problem, och något som hon bör jobba med hos sig själv. Det är inte äckligt att gå en dag utan att duscha, ens om man ansträngt sig på morgonen.

    Jag duschar själv varje morgon, men det är ju något av en lyx, och det är få länder i världen där man duschar så frekvent som i Sverige. Betyder det att större delen av jordens befolkning är äckliga? Allt är en fråga om inställning.

    Ja, synlig smuts kan man tycka att man bör tvätta bort, men även det är inlärt beteende som skyddar mot sjukdomar i stort. Däremot gör en idrottslektion utan dusch inte någon som helst skada. Man börjar inte heller stinka svett redan efter några timmar. Särskilt inte om man svabbat av sig under armhålorna på toan. Varför skulle det finnas ett behov av schampo efter en timmas skolidrott? Så smutsig blir inte hårbotten, och det är knappast naturligt på något vis.

    Du är lärd att man "skall" duscha efter vissa sorters aktiviteter. Om jag får gissa så är du också någon som tycker att man måste tvätta händerna när man går in så fort man varit i trädgården. Jag skulle vilja lägga till att du troligen dammsuger flera gånger i veckan. Kanske har jag fel, men att skippa dusch med schampo efter gympa (där man rätt ofta inte ens blev svettigare än vilken rast som helst), är i mina ögon inte alls så äckligt som du framställer det.

    Lägg därtill allt som skrivits ovan vad gäller utsatthet, mobbing osv. Självklart är det i det stora hela bättre att ingen duschar, alt att privata dusckabiner byggs. Allt annat är oerhört kränkande för tonåringar i kroppslig utveckling.


Svar på tråden Dusha efter idrotten