• Knappast nu

Vad lägger ni i begreppet stark kvinna?

Ni som tror att män är rädda för starka kvinnor. Frågan är främst riktad till er.

• Svar på tråden Vad lägger ni i begreppet stark kvinna?
  • Limajo
    Knappast nu skrev 2019-09-02 23:05:04 följande:

Håller med. Män kan nog ha svårt för att hitta sin roll då. Men rädda? Skulle man inte mer kunna säga att de har gjort en kalkyl & kommit fram till att den sortens kvinna attraheras de inte av. Sedan ligger det undermedvetet så att när de ser tendenserna så avviker de från dessa kvinnor i tidigt skede & detta uppfattar kvinnorna som att männen är rädda.

Jo, rädda kanske är fel ord. Osäkra kanske är en bättre beskrivning. Jag tycker inte det stämmer att de inte attraheras däremot, vissa kanske har så pass god självinsikt att de inte gör det men långt ifrån alla.
  • Knappast nu
    Limajo skrev 2019-09-03 06:39:43 följande:

Jo, rädda kanske är fel ord. Osäkra kanske är en bättre beskrivning. Jag tycker inte det stämmer att de inte attraheras däremot, vissa kanske har så pass god självinsikt att de inte gör det men långt ifrån alla.

Så vi har alltså ett fåtal män som är osäkra inför starka kvinnor, dessa männen skulle vilja vara säkrare för att de älskar starka kvinnor. De starka kvinnorna är inte intresserade av män överhuvudtaget så om de osäkra männen steppar upp så är de ändå chanslösa. Uppfattat det rätt? Stackars osäkra män & starka kvinnor. Hur många % utgör de egentligen av begolkningen?
  • Ful Anka

Manhaftig. Det räcker så.

This is my life and I don't care
  • Limajo
    Knappast nu skrev 2019-09-03 07:41:54 följande:

Så vi har alltså ett fåtal män som är osäkra inför starka kvinnor, dessa männen skulle vilja vara säkrare för att de älskar starka kvinnor. De starka kvinnorna är inte intresserade av män överhuvudtaget så om de osäkra männen steppar upp så är de ändå chanslösa. Uppfattat det rätt? Stackars osäkra män & starka kvinnor. Hur många % utgör de egentligen av begolkningen?

Nu blandar du ihop mina svar med de som kanske är mer provocerande. Jag har inte sagt att starka kvinnor inte är intresserade av män. Jag har själv fått höra att jag uppfattas som stark och att jag inte behöver en man i mitt liv men det betyder ju inte att jag inte vill ha en.
  • Persikaplommon

De flesta män är inte rädda för starka kvinnor.

Men det finns en del människor som är illa omtyckta och dessa skyller gärna på att de är för starka , snygga osv.

När i själva verket är de bara otrevliga.

Det är skillnad mellan kvinnor som endast kallar sig starka och kvinnor som ses som starka av andra också på grund av sina handlingar.

Att trycka ner andra kvinnor och tala illa om andra kvinnor är till exempel ingenting som kännetecknar en stark kvinna.

• Bananböjaren
    Drottningen1970 skrev 2019-09-02 20:26:29 följande:
    Det som skrämmer män mest är kvinnor som inte bryr sig ett smack om att deras varande inte går ut på att behaga män på olika sätt . Kvinnor som genuint skiter i om en man uppfattar dom som behagligt, attraktiva och åtråvärda. Det rubbar maktbalansen totalt och det skrämmer män.

Och mest av allt skrämmer kvinnor med vass humor män eftersom de flesta män saknar självdistans och blir bajsnödiga bara av tanken på att någon skulle komma på tanken att driva lite med deras tillkortakommanden.
    Varför skulle man driva med andras tillkortakommanden? Det låter inte som en "stark" kvinna enligt mig, utan snarare en osäker en som försöker trycka ner andra.
  • Knappast nu
    Ful Anka skrev 2019-09-03 07:59:24 följande:

Manhaftig. Det räcker så.

Håller med. Alla kvinnor jag hört som kallas starka har varit manhaftiga. Få män som är intresserade. Rädda, nja.
  • Mandel

För mig handlar det mer om självständighet.
    Att inte överanalysera saker, inte bryta ihop över småsaker, ha skinn på näsan och kunna hävda sig direkt istället för att sedan stå och snacka skit i korridoren osv.
    Stå för vad man säger och tycker, inte vara rädd för nya saker osv.
    Jag har själv ansvaret för mitt liv.

Jag får ofta höra att jag är stark, driftig, företagsam osv. och helt ärligt så slår jag snart nästa person som säger det.
    Formad av livet är jag van vid att klara mig själv i alla lägen och har svårt för att be om hjälp. Män säger att de är imponerade av allt jag gör själv - löser det mesta från att baka kakor till att byta bromsbelägg och koppla el osv. men jag märker mer att kvinnor tar avstånd från mig än att män gör det. Jag är mer en i gänget bland män trots högklackat, långa naglar, målade läppar osv. Hur de ser på mig som ev partner har jag inte frågat dem om

Försöker dock tona ned min "driftighet" i möte med nya människor, men det är svårt eftersom det genomsyrar både yrkesroll och privatliv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Haskel
    Drottningen1970 skrev 2019-09-02 22:51:29 följande:

Ditt påstående är paradoxalt.

De kvinnor jag talar om reflekterar över huvudtaget inte över ifall dessa män ?vill ha dem?

Det är exakt detta som gör männen livrädda, för tänk om fler kvinnor börjat skita i deras intresse.

Skilj på starka kvinnor, och elaka kvinnor!

En stark kvinna har man alltid respekt för. Man blir givetvis rädd om en kvinna, som man ser upp till, blir arg. Rädd för att göra henne besviken, då man inte vill förlora henne.

En elak kvinna blir man enbart rädd för, om man råkar vara bunden till henne. Genom giftemål, barn, gemensamt boende, etc. En elak människa vet man inte vad den kan ställa till med.

I övrigt håller man sig bara borta från elaka kvinnor.

Starka kvinnor vill man däremot ha i sitt liv.
  • sextiotalist
    Knappast nu skrev 2019-09-02 18:32:48 följande:

Ni som tror att män är rädda för starka kvinnor. Frågan är främst riktad till er.

Min mormor var en stark kvinna, blev änka tidigt och ensam med två barn. Hon skapade sig ett bra nätverk, många vänner i skilda åldrar. Hon hade en utbildning i grunden.
    Men hon var inte en manhaftig kvinna som skulle bestämma, utan väldigt ödmjuk och väldigt liten och nätt, hög integritet och en riktigt fin dam. En underbar värdinna och en fantastisk vän.
  • Knappast nu
    sextiotalist skrev 2019-09-03 13:31:03 följande:

Min mormor var en stark kvinna, blev änka tidigt och ensam med två barn. Hon skapade sig ett bra nätverk, många vänner i skilda åldrar. Hon hade en utbildning i grunden.

Men hon var inte en manhaftig kvinna som skulle bestämma, utan väldigt ödmjuk och väldigt liten och nätt, hög integritet och en riktigt fin dam. En underbar värdinna och en fantastisk vän.

Äntligen ett vettigt svar.
  • Persikaplommon
    sextiotalist skrev 2019-09-03 13:31:03 följande:

Precis! Låter som en stark och fantastisk kvinna.
  • Gameofthrones

Jag är kvinna,

Jag är självgående, har bra hyfsat självförtroende, bra ekonomi, har en fin familj. Det definierar jag stark kvinna.

Men många män är nog inte rädda för stark kvinna utan kvinnor med stark impuls kan vara rätt så jävla jobbiga, ska bestämma heka tiden, det ska va så jäkla jämlikt hela tiden.

Egotrippad kvinna som tänker bara jag, jag. Dem har inget hyfs.

• Liberté
    Knappast nu skrev 2019-09-03 07:41:54 följande:
    Nej du förstår helt fel. När man arbetat i en kvinnodominerad miljö så de som titulerar sig som "starka kvinnor" brukar vara det största problemet för arbetsplatsen.

Det är mer en titel som folk ger sig själva när de får problem för deras egna beteende.

Vad som jag anser är en stark kvinna är någon som kör sitt eget race, deras hobbies och intressen samt smak för män utan att ger en ursäkt för detta.

Vad andra män är osäkra inför bryr jag mig inte det minsta om, det är deras osäkerheter och problem som kommer till ytan.
Svar på tråden Vad lägger ni i begreppet stark kvinna?