• LOvROs

    4 frågor om din åsikt om vaccin

    Skulle uppskatta att få svarGlad

    1. Är du vaccinerad? Mot vad?

    2. Är dina barn vaccinerade? Om de inte är det tänker du vaccinera dem?

    3. Om de inte är och du inte planerar att vaccinera dem i framtiden varför?

    4. Är det något speciellt runt vaccinering som oroar dig? Finns det någon sjukdom du inte skulle vaccinera dig själv eller dina barn mot? Varför?

    Tack för din tid och hjälp!

  • Svar på tråden 4 frågor om din åsikt om vaccin
  • LOvROs
    LaFontaine skrev 2019-09-08 08:59:00 följande:

    Jag är vaccinerad enligt programmet på 80/90-talet. Nu vaccineras jag årligen mot influensa enligt rekommendation, på grund av immunnedsättning.

    Dottern är vaccinerad enligt program, plus rota, tbe och vattkoppor. Barnet i magen kommen eventuellt inte att kunna få rota, men planeras i övrigt att vaccineras som dottern.


    Tack för ditt svar! Varför kommer ditt barn eventuellt inte kunna få rota? Håller det på att bli utrotat?
  • LOvROs
    Anonym (Ä) skrev 2019-09-08 09:40:18 följande:

    1. Jag är vaccinerad mot det som ingick i allmänna vaccinationsprogrammet på 90/00-talet.

    2. Nej. Jag tackade nej till rotavaccinet eftersom eventuella biverkningarna vs. eventuella sjukdomen inte kändes värt det, särskilt inte vid så låg ålder. Mitt barn är för litet för övriga vaccin än men utgångspunkten nu är att tacka ja till alla vaccin som ingår i allmänna vaccinationsprogrammet. Jag kommer dock läsa på ordentligt om varje enskilt vaccin som vi erbjuds och ta slutgiltig ställning då.

    3. -

    4. Permanenta men och allvarliga biverkningar. Nu vaccinerar jag mig inte mot någonting, har inte fått vaccin sedan stelkrampssprutan i typ femman, men jag skulle defintivt inte vaccinera varken mig eller mitt barn mot saker som influensa.


    Tack för svaret! Avgör du själv hur stor risken för permanenta biverkningar är eller rådfrågor du läkaren? Använder du någon särskild sida eller tidning när du läser om vacciner? Varför är du så starkt emot influensa vaccin?
  • LaFontaine
    LOvROs skrev 2019-09-08 10:52:33 följande:

    Tack för ditt svar! Varför kommer ditt barn eventuellt inte kunna få rota? Håller det på att bli utrotat?


    Det är andra riktlinjer kring levande vaccin första halvåret hos barn som utsatts för immunnedsättande läkemedel under graviditeten.
  • Mascaraklumpar
    LOvROs skrev 2019-09-07 15:13:49 följande:

    Skulle uppskatta att få svar

    1. Är du vaccinerad? Mot vad?

    2. Är dina barn vaccinerade? Om de inte är det tänker du vaccinera dem?

    3. Om de inte är och du inte planerar att vaccinera dem i framtiden varför?

    4. Är det något speciellt runt vaccinering som oroar dig? Finns det någon sjukdom du inte skulle vaccinera dig själv eller dina barn mot? Varför?

    Tack för din tid och hjälp!


    1. Enligt vaccinationsprogrammet + TBE, TBC, hepatit B och influensa varje år.

    2. Ja, enligt vaccinationsprogrammet + TBE, samt svininfluensan och vattkoppor för äldsta barnet.

    4. Ja, jag tycker det är läskigt med vaccin och nojar över extremt ovanliga biverkningar varje gång. Men som förälder måste man göra det som rent objektivt är bäst för barnet och som enligt experter på området ger en störst sannolikhet till ett långt och friskt liv - det är inte okej att låta sina egna, irrationella rädslor gå ut över deras hälsa.
  • Limajo
    LOvROs skrev 2019-09-08 10:59:24 följande:

    Oj så förfärligt. Förhoppningsvis utsättes ingen med kroniskt lågt immunförsvar för det.


    Från wikipedia:

    I ett stort och långvarigt mässlingsutbrott i Frankrike 2008?2011 insjuknade minst 22 178 personer. Utbrottet möjliggjordes av låg vaccinationsgrad; mindre än 5 % av de insjuknade var fullvaccinerade. 4 980 (22,4 %) mässlingspatienter vårdades på sjukhus, med stora skillnader mellan åldersgrupper. Av spädbarnen som var yngre än 1 år behövde 28 % sjukhusvård och av de vuxna behövde 31 %?38 % sjukhusvård. Den vanligaste komplikationen var lunginflammation med 1 023 fall (20,6 %). 27 fall av neurologiska komplikationer rapporterades (26 encefalit, 1 myelit). 5 % av patienterna hade komplikationer med levern eller bukspottkörteln. Tio personer avled, varav sju var immunodeficienta.
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2019-09-08 11:20:13 följande:

    1. Enligt vaccinationsprogrammet + TBE, TBC, hepatit B och influensa varje år.

    2. Ja, enligt vaccinationsprogrammet + TBE, samt svininfluensan och vattkoppor för äldsta barnet.

    4. Ja, jag tycker det är läskigt med vaccin och nojar över extremt ovanliga biverkningar varje gång. Men som förälder måste man göra det som rent objektivt är bäst för barnet och som enligt experter på området ger en störst sannolikhet till ett långt och friskt liv - det är inte okej att låta sina egna, irrationella rädslor gå ut över deras hälsa.


    Glömde vad jag inte skulle vaccinera mot: sjukdomar som inte är farliga, såklart, och eventuella vacciner som enbart är till för att skapa/behålla gruppimmunitet om de samtidigt innebär en inte försumbar risk för barnen. Polio har de tex fått eftersom det är ett mycket väl beprövat och i princip ofarligt vaccin, men de skulle tex inte få det nya Ebolavaccinet om man besultade att börja massvaccinera hela världen imorgon. Vaccin mot sjukdomar som varken kan drabba oss eller ge gruppimmunitet skulle de förstås inte heller få - tex TBE Om vi aldrig vistades i ett högriskområde.
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2019-09-08 11:33:00 följande:

    Glömde vad jag inte skulle vaccinera mot: sjukdomar som inte är farliga, såklart, och eventuella vacciner som enbart är till för att skapa/behålla gruppimmunitet om de samtidigt innebär en inte försumbar risk för barnen. Polio har de tex fått eftersom det är ett mycket väl beprövat och i princip ofarligt vaccin, men de skulle tex inte få det nya Ebolavaccinet om man besultade att börja massvaccinera hela världen imorgon. Vaccin mot sjukdomar som varken kan drabba oss eller ge gruppimmunitet skulle de förstås inte heller få - tex TBE Om vi aldrig vistades i ett högriskområde.


    Och en del sjukdomar som inte har människan som värddjur kommer alltid att finnas. Men följden av sjukdomarna är så svåra så därmed är vaccinationer mer till att rädda individen från sjukdomen. T.ex stelkramp och tbe.
  • Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2019-09-08 11:36:33 följande:

    Och en del sjukdomar som inte har människan som värddjur kommer alltid att finnas. Men följden av sjukdomarna är så svåra så därmed är vaccinationer mer till att rädda individen från sjukdomen. T.ex stelkramp och tbe.


    Ja, så är det. Just dessa två är de vaccin jag skulle välja, om jag bara fick ta två (vi vistas i ett högriskområde för TBE regelbundet). Riktigt vidriga sjukdomar, båda två.
  • Glinda från Oz

    Både jag och min dotter har följt det allmänna vaccinationsprogrammet, vi är också vaccinerade mot TBE och jag mot hepatit A och B.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Nejtillvaccin) skrev 2019-09-07 22:04:56 följande:

    Om en läkare kan tala om för mig exakt vad som finns i vaccinen de vill spruta in i mina barn samt garantera att de inte kommer få några bieffekter av dessa kan jag tänka mig att vaccinera mina barn. Dock har ingen läkare kunnat tala om eller garantera detta för mig så nu vaccineras mina barn inte längre. En av dom har aldrig fått vattkoppor och de andra är ovanligt friska, sällan sjuka. Det är ganska sjukt att vi lever i en värld där den som sitter på ett läkemedel har makt och vi som vägrar använda dessa blir ifrågasatta och skrämda. Skulle vara intressant att få veta varifrån man hämtar preparaten som finns i vaccinen. Någon som vet? Det är intressant att läsa de studier som gjorts i USA på vaccin kopplade till barn som utvecklat Autism och Asperger efteråt. Får en att tänka till lite.


    Märkligt att du inte fått svar på vad det innehåller och biverkningar, det står på FASS och vem som helst kan läsa det. Du hade med en enkel googling kunnat ta reda på det själv också. Tillverkaren står alltid tydligt utskriven, du kan med en enkel googling ta reda på vart fabrikerna ligger också. Allt det här borde inte ta mer än max fem minuter att få fram.

    Andrew Wakefield skrev ett artikel 1998 i vetenskapstidningen the Lancet att vaccin orsakar autism, det fick en enorm spridning. Senare visade det sig att Wakefield hade förfalskat studien, han hade fått 3 1/2 miljon för att komma fram till det resultatet. Syftet var att stämma tillverkarna på miljoner. Det har forskats väldigt mycket på vaccin och autism efter det och ingen har lyckats hitta ett samband.
  • Anonym (Jklöö)
    Anonym (Nejtillvaccin) skrev 2019-09-07 22:04:56 följande:

    Om en läkare kan tala om för mig exakt vad som finns i vaccinen de vill spruta in i mina barn samt garantera att de inte kommer få några bieffekter av dessa kan jag tänka mig att vaccinera mina barn. Dock har ingen läkare kunnat tala om eller garantera detta för mig så nu vaccineras mina barn inte längre. En av dom har aldrig fått vattkoppor och de andra är ovanligt friska, sällan sjuka. Det är ganska sjukt att vi lever i en värld där den som sitter på ett läkemedel har makt och vi som vägrar använda dessa blir ifrågasatta och skrämda. Skulle vara intressant att få veta varifrån man hämtar preparaten som finns i vaccinen. Någon som vet? Det är intressant att läsa de studier som gjorts i USA på vaccin kopplade till barn som utvecklat Autism och Asperger efteråt. Får en att tänka till lite.


    Varför har ingen kunnat tala om det? Hur kommer det sig att du inte kunnat hitta informationen?

    Eller är det helt enkelt så att du inte förstått?
Svar på tråden 4 frågor om din åsikt om vaccin