• Anonym (Jag)

    Tror du på aga som uppfostringsmetod?

    Diskussion som pågår här hemma.

    Om vi bortser från att det är olagligt i Sverige, tror du att aga kan ha någon positiv inverkan eller är det bara negativt?

    Motivera gärna och berätta om du har egen erfarenhet på området.

  • Svar på tråden Tror du på aga som uppfostringsmetod?
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2020-06-26 12:21:43 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men vi HAR lagar mot barnaga i vårt land men ingen lag i världen räddade lille Bobby från att misshandlas till döds. Ingen lag räddade fyraårige Edwin från att strypas till döds av sin mamma .....!
    Ska vi inte ha lagar alls då?
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2020-06-26 12:21:43 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men vi HAR lagar mot barnaga i vårt land men ingen lag i världen räddade lille Bobby från att misshandlas till döds. Ingen lag räddade fyraårige Edwin från att strypas till döds av sin mamma .....!
    Ska vi inte ha lagar alls då?
  • Anonym (Hmmm)
    mari123 skrev 2020-06-26 12:21:43 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men vi HAR lagar mot barnaga i vårt land men ingen lag i världen räddade lille Bobby från att misshandlas till döds. Ingen lag räddade fyraårige Edwin från att strypas till döds av sin mamma .....!
    Ska vi inte ha lagar alls då?
  • Anonym (...............)
    mari123 skrev 2020-06-26 12:21:43 följande:

    Ursäkta att jag lägger mig i men vi HAR lagar mot barnaga i vårt land men ingen lag i världen räddade lille Bobby från att misshandlas till döds. Ingen lag räddade fyraårige Edwin från att strypas till döds av sin mamma .....!


    Har vi inga lagar så kan vi ju sen inte döma dem. Jisses
  • mari123
    Anonym (...............) skrev 2020-06-26 12:32:17 följande:
    Har vi inga lagar så kan vi ju sen inte döma dem. Jisses
    Jo vi ska självklart ha lagar. Jag rusade iväg i känslor. Liksom jag kände att lagen mot barnaga är självklar för oss alla! Den ska finnas men liksom inte hjälper den ett barn som hamnar hos föräldrar som Bobbys eller Edwins
  • Anonym (...............)

    [quote=80487948][quote-nick]mari123 skrev 2020-06-26 12:40:44 följande:[/quote-nick]Jo vi ska självklart ha lagar. Jag rusade iväg i känslor. Liksom jag kände att lagen mot barnaga är självklar för oss alla! Den ska finnas men liksom inte hjälper den ett barn som hamnar hos föräldrar som Bobbys eller Edwins [/quote

    Jag förstår, dessa fall är fruktansvärda. Vi måste göra allt vi kan för att skydda barnen.

    Jag är överygad om att en dag kommer hela världen ha lagar mot aga. Precis som med våld mot kvinnor, som är betydligt mindre accepterat överlag. Barn måste ges samma rätt och då sker långsamt ett skifte i attityder i och med det

  • mari123
    Anonym (...............) skrev 2020-06-26 12:49:29 följande:

    [quote=80487948][quote-nick]mari123 skrev 2020-06-26 12:40:44 följande:[/quote-nick]Jo vi ska självklart ha lagar. Jag rusade iväg i känslor. Liksom jag kände att lagen mot barnaga är självklar för oss alla! Den ska finnas men liksom inte hjälper den ett barn som hamnar hos föräldrar som Bobbys eller Edwins [/quote

    Jag förstår, dessa fall är fruktansvärda. Vi måste göra allt vi kan för att skydda barnen.

    Jag är överygad om att en dag kommer hela världen ha lagar mot aga. Precis som med våld mot kvinnor, som är betydligt mindre accepterat överlag. Barn måste ges samma rätt och då sker långsamt ett skifte i attityder i och med det


    Jag är med dig fullt ut MEN oavsett lagar (som ska finnas) så är det ju inte vi som lyder lagarna som är problemet. ALLA (?) vet idag att man inte får aga sitt barn här i Sverige men lilla fyra-åriga Edwins mamma ströp honom Ensam låg han död på badrumsgolvet med nedkissade kalsonger.......... Ett aktuellt fall och jag vill inget veta men ändå har jag snappat upp mer än tillräckligt......
  • Anonym (Emma)
    Nomanisanisland skrev 2020-06-25 23:06:56 följande:

    Vilka kräk till föräldrar. Hoppas någon gav igen rejält på föräldrarna vid tillfälle.


    Facit får man ju först när barnen växt upp men de äldre barnen som flyttat hemifrån hälsar på ofta och är glada över sin uppväxt.
  • mari123
    Anonym (Emma) skrev 2020-06-26 14:42:00 följande:
    Facit får man ju först när barnen växt upp men de äldre barnen som flyttat hemifrån hälsar på ofta och är glada över sin uppväxt.
    Huvudsaken att alla är nöjda. Vad kan man mer begära? 
  • Anonym (Mymlan)

    Aga som uppfostringsmetod?? Really?? Jag som är nästan 60 hör till de som är uppvuxen med stryk med björkris med neddragna byxor långt upp i tonåren. Har lidit av PTSD hela mitt vuxna liv som ett resultat av det. Vansinne!!

  • Anonym (...............)
    mari123 skrev 2020-06-26 13:42:02 följande:

    Jag är med dig fullt ut MEN oavsett lagar (som ska finnas) så är det ju inte vi som lyder lagarna som är problemet. ALLA (?) vet idag att man inte får aga sitt barn här i Sverige men lilla fyra-åriga Edwins mamma ströp honom Ensam låg han död på badrumsgolvet med nedkissade kalsonger.......... Ett aktuellt fall och jag vill inget veta men ändå har jag snappat upp mer än tillräckligt......


    Psykopater och idioter som får barn kommer alltid finnas. Men man får försöka göra vad man kan för alla barn och dit hör lagstiftning, kunskap och opionsbildande.

    Vissa av dessa kommentarer här är ju läskiga "ok så länge ungen inte slås gul och blå". Vi kan vara rejält mycket bättre än så!!
  • Anonym (...............)
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-06-26 15:06:48 följande:

    Aga som uppfostringsmetod?? Really?? Jag som är nästan 60 hör till de som är uppvuxen med stryk med björkris med neddragna byxor långt upp i tonåren. Har lidit av PTSD hela mitt vuxna liv som ett resultat av det. Vansinne!!


    Fy fasen va hemskt.

    Vissa fall av stryk på bar rumpa innefattar även nåt slags pervest inslag dessutom.. Inte bara fysiskt kränkande.

    Tänk en pappa slå på sin lilla dotters halvnakna kropp.. så sjukt.
  • Wolfie13
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-06-26 15:06:48 följande:

    Aga som uppfostringsmetod?? Really?? Jag som är nästan 60 hör till de som är uppvuxen med stryk med björkris med neddragna byxor långt upp i tonåren. Har lidit av PTSD hela mitt vuxna liv som ett resultat av det. Vansinne!!


    Hur blev relationen till dina föräldrar sen?
  • mari123
    Anonym (...............) skrev 2020-06-26 16:03:50 följande:
    Psykopater och idioter som får barn kommer alltid finnas. Men man får försöka göra vad man kan för alla barn och dit hör lagstiftning, kunskap och opionsbildande.

    Vissa av dessa kommentarer här är ju läskiga "ok så länge ungen inte slås gul och blå". Vi kan vara rejält mycket bättre än så!!
    Jag tänker TYVÄRR att "psykopater och idioter" når man inte ens om man står och vrålar dem i örat med en megafon! Liksom NOLL input. Ingen information, lagstiftning och opinionsbildande når de som BEHÖVER nås. Man vill slå pannan blodig men det hjälper inte och barn kommer fara illa.............
  • Anonym (Emma)
    mari123 skrev 2020-06-26 14:49:57 följande:

    Huvudsaken att alla är nöjda. Vad kan man mer begära? 


    Exakt, uppenbarligen tog de inte direkt stryk av det. I annat fall hade de förmodligen mått dåligt av sin uppväxt.

    Jag var ju dessutom med många gånger när de fick smisk även om det är många år sedan nu.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Emma) skrev 2020-06-26 17:48:32 följande:
    Exakt, uppenbarligen tog de inte direkt stryk av det. I annat fall hade de förmodligen mått dåligt av sin uppväxt.

    Jag var ju dessutom med många gånger när de fick smisk även om det är många år sedan nu.
    Och det föll dig aldrig in att protestera när de här vidriga kräken upprepade gånger valde att kränka, plåga och misshandla sina barn?
  • Nomanisanisland
    mari123 skrev 2020-06-26 14:49:57 följande:
    Huvudsaken att alla är nöjda. Vad kan man mer begära? 
    Föräldrar som inte är vidriga kräk som medvetet plågar, kränker och misshandlar sina barn.
  • Anonym (Mymlan)
    Wolfie13 skrev 2020-06-26 16:09:25 följande:
    Hur blev relationen till dina föräldrar sen?
    Den blev aldrig bra. Jag var livrädd ända tills jag var kanske 35 för att jag skulle få smaka riset om jag sa emot dem. Säkert utan anledning men skräcken för vad som skulle kunna hända gick aldrig över.
  • Wolfie13
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-06-29 12:04:53 följande:

    Den blev aldrig bra. Jag var livrädd ända tills jag var kanske 35 för att jag skulle få smaka riset om jag sa emot dem. Säkert utan anledning men skräcken för vad som skulle kunna hända gick aldrig över.


    Va sorgligt, beklagar verkligen :(.Inte ett friskt beteende med aga, skapar så mycket lidande.

    Man skulle ju aldrig rekommenderas att t.ex slå ett sjukt barn, ett barn som kanske blivit omhändertaget från en skitsituation hemma, eller ett nyss adopterat barn som kämpar med tryggheten med nya föräldrar -Detta säger ju allt om att aga är en värdelös sk metod som inte ger nåt mervärde
Svar på tråden Tror du på aga som uppfostringsmetod?