• MJNF

    Frustrerad på förskola

    Min son är 2,5 år. Problemet vi har är att han alltid varit lite hårdhänt gentemot de andra barnen på förskolan sedan han började när han var var 1 år. Själv har han i stort sett aldrig gråtit när han trillat eller slått sig. ?Upp igen? har varit vårt motto. Misstänker att han själv alltså har hög smärttröskel Detta har nu eskalerat till att han bits och puttar de andra barnen när han inte får som han vill.

    Vi har lyckats ringa in att detta beteende sker:

    - när de andra inte vill leka med det han vill/gör som han vill (tydligen frågar han alltid först snällt)

    - när han blir frustrerad

    - gentemot de barn i hans egen ålder, aldrig de yngre (han är på avdelning 1-3 år och blir själv 3 om ett par månader).

    Han visar dessutom mkt empati, börjar gråta själv när andra barn gråter och vill krama/ge leksak.

    Förutom att han både hemma och på förskola uppvisar klassiskt trotsbeteende så undrar jag om där är annat som spökar. Att bitas/puttas etc sker alltså främst på förskola. Vi stöter sällan på det hemma eller i lekstunder med barn utanför förskolan. Hemma är det mest ?vanligt? trots där vi väljer våra strider men är konsekventa och försöker vara pedagogiska.

    Det jag funderar på, som kan verka lite högtravande, är huruvida min son får den utveckling och utmaning han behöver på förskolan och att bristen på det i sin tur skapat det dåliga beteende utifrån frustration. Hans avdelning är inte jätteimponerande när det gäller det pedagogiska men de är gulliga och sonen har trivts bra. Dock är han nu bland de äldsta och jag märker skillnad på hans utvecklingsnivå jämfört med de 4-5 barn i hans ålder då han i mina ögon ligger långt före. Han kan tala relativt obehindrat (på två språk) medan jag knappt hört de andra säga många ord. Vår son konverserar och ställer frågor till de andra barnens föräldrar. Vår son kan alfabetet och vill varje dag med mig gå igenom vilka ord som börjar på bokstaven ?a? osv. Han kommer själv på ord till de respektive bokstäverna. Han lägger själv pussel på minst 24 bitar. Han startar själv konversationer med de andra barnen vid marbordet, typ ?vilka djur är blå??. Häromdagen var en pedagog imponerad över att han kände igen alla siffrorna 1-4 medan jag vet att han räknar till 10 på tre olika språk...

    De andra barnen leker med dockor, leksaker etc vilket såklart min son också gör men jag upplever att han blir frustrerad, uttråkad och arg efter en dag på förskolan. Han har definitivt ?myror i brallan? och har svårt att sitta still. Han tar gärna över och är högljudd. Jag förstår att de andra pedagogerna inte har möjlighet att helt ägna sig åt hans utveckling och att de mindre barnen tar mer tid.

    Kan det vara så att hans dåliga beteende beror på understimulans? Hur tar jag upp det utan att verka som att jag höjer mitt barn till skyarna? Kan jag be om att han får gå upp till nästa avdelning (3-6 år) utan att trampa på deras kompetens? De har själva påpekat att han är smart men det har stannat där och feedbacken om hans dåliga beteende har tagit överhanden.

    Långt inlägg men tacksam för tips och erfarenheter.

  • Svar på tråden Frustrerad på förskola
  • MJNF
    jrockyracoon skrev 2019-09-16 22:20:37 följande:

    Svår situation! Det kan inte vara lätt för dig TS att hantera det här.

    Jag tänker att förskolepersonalen kan ha fått upp ögonen för hans negativa beteende (bitande) och därmed sätta stort fokus på de negativa saker han gör, och börja förknippa honom med enbart de negativa händelserna. En sådan syn på ett barn smittar naturligt av sig och barnet märker det. I förlängningen kan det innebära att hans självkänsla blir skadad. Du skulle i försiktiga ordalag kunna påpeka en sådan risk och se hur de reagerar på det. Om de inte ens ser den risken, skulle jag bli orolig för deras kompetens.

    Det är givetvis naturligt att små barn ibland puttas och biter när de blir frustrerade eller upphetsade. Vår dotter gjorde detta i förskolan. Det är samtidigt jättetråkigt för de barn som drabbas.

    Min uppfattning är att detta beteende är väldigt svårt att fjärrstyra hemifrån. Om barnet inte visar samma beteende hemma, så är det lite föräldrarna kan göra. Situationen behöver lösas på plats av förskolepersonalen. Att kräva av föräldrarna att kunna fjärrstyra sina barn är lite som att bestraffa en hund flera timmar senare. Därmed inte sagt att det ibland kan finnas situationer där barnets helhetssituation kan bidra till dennes frustration och ilska. Föräldrarna behöver förstås ändå göras delaktiga i problemen och dess lösningar, även om de inte kan vara på plats och ta hand om problemen själva.

    Med det sagt, så vill jag ändå tipsa om rollspel. Vi använde oss av det med vår dotter. Vi spelade upp olika situationer med dockor och försökte få till ett resonemang om vad dockan kunde göra i olika situationer. Jag uppfattar att det hjälpte till viss del, men inte ledde det till några revolutionerande förändringar.

    Annars så tänker jag att det här är något som främst ligger på förskolepersonalens ansvar och ditt och deras samarbete. Har de t.ex. kunnat komma fram till i vilka situationer som barnet blir frustrerat? Har de prövat att ge barnet större utmaningar och aktivera det på ett annat sätt? Har ni möten om detta där ni diskuterar igenom situationen och lösningar på den? Vilken handlingsplan har ni upprättat för att barnets beteende ska upphöra? Följs denna handlingsplan, behöver den revideras eller ska den bytas ut helt?

    I er dagliga kommunikation behöver ni kanske prata om handlingsplanen, hur de har försökt bemöta barnet och hur det har gått, etc. En sådan öppenhet gör dig antagligen mer trygg med att de jobbar med problemet och försöker hitta lösningar, samt att du kan komma med förslag och känner dig delaktig i processen. Det är ju ditt barn. Du behöver också få information om i vilka situationer han gör det här, och personalens bemötande. Med större insyn har du bättre möjligheter att ge råd till personalen om vad de kan göra. Tänk på att personalen ofta inte har någon djupare psykologisk insikt, de är inte psykologer. De försöker antagligen sitt bästa men ibland blir det fel. Därför är det viktigt att du får information om hur de försöker bemöta barnet, och så kan du den vägen se om deras tänk är bra eller om det behöver ändras.

    Sedan så tänker jag att du kan diskutera med personalen med vad du vill att de ska säga och blandningen positivt/negativt. Ska de säga allt som har hänt, eller vill du att de säger enbart mest positiva saker.


    Stort tack för konstruktivt svar! Det där med rollspel har vi bara touchat men ska absolut se om vi kan testa vidare där.

    Vi har ett utvecklingssamtal om året (vilket jag anser vara på tok för lite) så det blir ingen kontinuerlig avstämning där. Jag upplever att de, som så många andra fskolepersonal är, lite stressade och inte hinner med allt. De uppdaterar tex inte längre på anslsgstavlan vad de gjort under dagen/veckan och teckningar kommer inte upp, gamla skyltar på barn som inte går kvar etc. Det gör att jag inte riktigt känner att jag kan be om egentid med dem om min son. Jag upplever att de tar saken på allvar med min son och återrapporterar/hittar lösningar men nästan så att jag känner att det går över styr nu. När jag hämtar honom nu kämpar jag mellan att fråga hur det gått, jag vill ju såklart veta, men samtidigt är jag trött på att då bara få höra svar relaterat till det negativa speciell då återkopplingen ju sker så min son får höra det...Min son förstår definitivt vad som sägs och han blir påverkad och kanske som du säger blir det en ond spiral med dålig självkänsla. En konkret handlingsplan finns inte men jag ska kanske be om den. Märker att jag har svårt för att pusha och ifrågasätta personalen, vill inte vara den jobbiga föräldern. Det är ju min son som är ?problemet?...
  • Stockholmspappan

    Barnet är alltså 2,5 år och har puttat/bitits några gånger på förskolan. Det i sig är knappast oroande och jag har svårt att se att detta skulle lägga grunden för nästa Jeffrey Dahmer, vad jag däremot reagerar på är den brist på empati "vuxna" i denna tråden visar på. Ett beteende som vida överstiger den problembild dessa "vuxna" vill måla upp med diverse hobbyanalyser om autism och andra tänkbara ytterligheter. Till trådskaparen: Sitt lugnt i båten och prata sansat och fint med barnet så ska du nog se att det kommer ge med sig med tiden. Och din teori ang. barnets tidiga utveckling låter inte helt dum, man känner ju själv sina barn bäst. Ett tips kanske skulle vara att fråga personalen mer detaljerat kring vilka situationer beteendet uppstår och kanske öva lite konflikthantering hemma med lite enkla sociodraman?

    Mvh

  • MJNF
    Stockholmspappan skrev 2019-09-17 18:48:26 följande:

    Barnet är alltså 2,5 år och har puttat/bitits några gånger på förskolan. Det i sig är knappast oroande och jag har svårt att se att detta skulle lägga grunden för nästa Jeffrey Dahmer, vad jag däremot reagerar på är den brist på empati "vuxna" i denna tråden visar på. Ett beteende som vida överstiger den problembild dessa "vuxna" vill måla upp med diverse hobbyanalyser om autism och andra tänkbara ytterligheter. Till trådskaparen: Sitt lugnt i båten och prata sansat och fint med barnet så ska du nog se att det kommer ge med sig med tiden. Och din teori ang. barnets tidiga utveckling låter inte helt dum, man känner ju själv sina barn bäst. Ett tips kanske skulle vara att fråga personalen mer detaljerat kring vilka situationer beteendet uppstår och kanske öva lite konflikthantering hemma med lite enkla sociodraman?

    Mvh


    Tack för fint och konstruktivt svar!
  • jrockyracoon
    MJNF skrev 2019-09-16 22:40:10 följande:
    Stort tack för konstruktivt svar! Det där med rollspel har vi bara touchat men ska absolut se om vi kan testa vidare där.

    Vi har ett utvecklingssamtal om året (vilket jag anser vara på tok för lite) så det blir ingen kontinuerlig avstämning där. Jag upplever att de, som så många andra fskolepersonal är, lite stressade och inte hinner med allt. De uppdaterar tex inte längre på anslsgstavlan vad de gjort under dagen/veckan och teckningar kommer inte upp, gamla skyltar på barn som inte går kvar etc. Det gör att jag inte riktigt känner att jag kan be om egentid med dem om min son. Jag upplever att de tar saken på allvar med min son och återrapporterar/hittar lösningar men nästan så att jag känner att det går över styr nu. När jag hämtar honom nu kämpar jag mellan att fråga hur det gått, jag vill ju såklart veta, men samtidigt är jag trött på att då bara få höra svar relaterat till det negativa speciell då återkopplingen ju sker så min son får höra det...Min son förstår definitivt vad som sägs och han blir påverkad och kanske som du säger blir det en ond spiral med dålig självkänsla. En konkret handlingsplan finns inte men jag ska kanske be om den. Märker att jag har svårt för att pusha och ifrågasätta personalen, vill inte vara den jobbiga föräldern. Det är ju min son som är ?problemet?...
    Jag känner igen det du säger om känslan av att känna skuld och att bli överöst med negativ feedback om ens barn så att man blir ledsen och känner sig som en usel förälder. Så var det mycket för oss under den tiden vi hade vår äldsta dotter i förskolan. Jag valde att uppmuntra personalen att berätta alla händelser för jag ville inte missa något av barnens utveckling, men det var inte roligt alla gånger. Jag tänkte ändå att vi behövde göra det bästa av situationen för dotterns skull, även om det blev plågsamt för oss vuxna.

    Jag tycker du ska begära att få till ett eller flera möten om situationen med ditt barn. Då kan ni lägga en grund hur ni ska jobba med problemet, hur ni ska rapportera om det och också få en samsyn och bättre förståelse för varandras situation. 

    Att de har mycket och göra kan inte du ta hänsyn till, detta handlar om ditt sons mående och det är viktigt. Finns inte resurser är det något som behöver komma upp i ljuset och ingen blir hjälpt av att man inte visar på de behov som finns.

    Det är absolut inte din son som är problemet! Problemet handlar om hur han beter sig i vissa situationer och också om hur personalen kan hitta bra former för att förebygga och bemöta honom när det händer. Den lättaste vägen är att hitta syndabockar och säga att barn som inte beter sig enligt de vuxnas mall är felet, men det är en helt felaktig inställning. Med lyhörd personal och goda insatser kan ett barns underliggande behov mötas och det negativa beteendet upphöra.

    Att ett barn bits eller reagerar med aggressivitet i vissa situationer är egentligen inget konstigt eller fel. Det som blir fel är om de vuxna inte hittar verktyg för att bemöta det beteendet.

    Försök att se till att få återkopplingen på ett sätt så att din son inte hör det. Kanske innan han har märkt att du är där, eller ta den på engelska. Du har helt rätt i att er diskussion är något som han inte mår bra av att höra. Och om du tycker du får enbart negativ feedback och det är ett problem för dig, så tycker jag du ska ta upp det också med personalen.
  • MJNF
    jrockyracoon skrev 2019-09-18 05:41:57 följande:

    Jag känner igen det du säger om känslan av att känna skuld och att bli överöst med negativ feedback om ens barn så att man blir ledsen och känner sig som en usel förälder. Så var det mycket för oss under den tiden vi hade vår äldsta dotter i förskolan. Jag valde att uppmuntra personalen att berätta alla händelser för jag ville inte missa något av barnens utveckling, men det var inte roligt alla gånger. Jag tänkte ändå att vi behövde göra det bästa av situationen för dotterns skull, även om det blev plågsamt för oss vuxna.

    Jag tycker du ska begära att få till ett eller flera möten om situationen med ditt barn. Då kan ni lägga en grund hur ni ska jobba med problemet, hur ni ska rapportera om det och också få en samsyn och bättre förståelse för varandras situation. 

    Att de har mycket och göra kan inte du ta hänsyn till, detta handlar om ditt sons mående och det är viktigt. Finns inte resurser är det något som behöver komma upp i ljuset och ingen blir hjälpt av att man inte visar på de behov som finns.

    Det är absolut inte din son som är problemet! Problemet handlar om hur han beter sig i vissa situationer och också om hur personalen kan hitta bra former för att förebygga och bemöta honom när det händer. Den lättaste vägen är att hitta syndabockar och säga att barn som inte beter sig enligt de vuxnas mall är felet, men det är en helt felaktig inställning. Med lyhörd personal och goda insatser kan ett barns underliggande behov mötas och det negativa beteendet upphöra.

    Att ett barn bits eller reagerar med aggressivitet i vissa situationer är egentligen inget konstigt eller fel. Det som blir fel är om de vuxna inte hittar verktyg för att bemöta det beteendet.

    Försök att se till att få återkopplingen på ett sätt så att din son inte hör det. Kanske innan han har märkt att du är där, eller ta den på engelska. Du har helt rätt i att er diskussion är något som han inte mår bra av att höra. Och om du tycker du får enbart negativ feedback och det är ett problem för dig, så tycker jag du ska ta upp det också med personalen.


    Tack för hjälpande svar! Jag ska be om att de gör sig tid så vi kan prata igenom det.

    Den dagliga återkopplingen blir knepigare. Min son får ofta syn på mig direkt när jag kommer och engelska pratar jag och hans pappa hemma och det har vi märkt att han förstår så vi har inget hemligt språk längre.
  • Kallamakka

    Hej!

    Jag förstår att ni funderar fram och tillbaka kring hur ni kan lösa den här situationen, och att det är frustrerande även för er.

    Att byta avdelning, till äldre barn kan vara en bra idé. Men kom ihåg då också, att förmodligen ingen plats finns tillgänglig och att det inte behöver bli av för att ni vill det Nu. Och att ditt barn kommer att gå från äldst, till yngst på avdelningen.

    - Kan bli svårigheter att hitta nya kompisar som leker liknande lekar som ditt barn, och även en flytt medför en viss stress till ett barn en period, det kan också framhäva ett oönskat beteende. Har jag själv bevittnat. - Men det kan också bli väldigt bra, jag tror att pedagogerna ändå skulle flytta upp ditt barn till ny avdelning snart ändå.

    En funderare:

    - Vill man dit med sina vänner, eller helt skaffa nya?

    - Nya pedagoger som ska lära känna ditt barn.

    - tror du att arbetet kring ditt barns oönskade beteende helt kommer att sluta, för att barnet får nya utmaningar?

    En annan sak, som någon skrev tidigare, är att man behöver förmodligen punktmarkera/följa ditt barn en tid på förskolan.

    Jag har mött sånt här i mitt arbete, och i det här fallet så vet redan pedagogerna i vilka samspel som ditt barn möter problem. Och det blir inga svårigheter att isåfall kunna finnas nära barnet i situationer när barnet hanterar att andra känner olika.

    Jag hade valt(som pedagog) att följa ditt barn under hela dagen, innan en konflikt blir till våld, så skulle det isåfall lätt kunna stoppas och istället bli en stund till reflektion kring att använda munnen och prata istället för att använda kroppen.

    Och eftersom att jag varit där, så behöver jag inte heller ställa frågan "varför gjorde du så?" eftersom man i allafall sällan får något svar på den ändå.

    Efter tillräckligt mycket ihärdigt avledadande, så får man istället börja berömma barnet för att det var bra att barnet berättade, bad om ursäkt, att barnet valde att gå ifrån, att barnet valde att göra något annat. Successivt blir beteendet omvänt till något bättre.

    Självkänsla, att känna att man kan göra bra val, är något man måste få lära sig, väldigt viktigt i sånna här sammanhang. För barn med problematik som det här, blir ofta negativt lyfta. Och tänk själv att bära på den känslan, av att jag inte klarar av någonting?

    Genom att få fler positiva upplevelser under dagen, så kommer barnet att hellre vilja ha den upplevelsen än en arg vuxen eller ett ledset barn omkring sig.

    Enligt mig handlar det mer om den personliga känslan kring sig själv, att få rätt vägledning, snarare än stimulans.

    Lycka till, det kommer bli bra!

  • MJNF
    Saraivilla89 skrev 2019-09-18 08:13:14 följande:

    Så din son är enligt din egna utsago ett geni, men ändå springer han runt och beter sig som ett klappmongo mot andra barn och förstår inte vad ett enkelt nej betyder... Jag tror jag vet vilka som är problemet i det här fallet.


    Ett väldigt omoget svar som gärna undanbedes. Att som vuxen kalla ett litet barn för klappmongo har jag inga ord för...
  • MJNF
    Kallamakka skrev 2019-09-18 08:15:44 följande:

    Hej!

    Jag förstår att ni funderar fram och tillbaka kring hur ni kan lösa den här situationen, och att det är frustrerande även för er.

    Att byta avdelning, till äldre barn kan vara en bra idé. Men kom ihåg då också, att förmodligen ingen plats finns tillgänglig och att det inte behöver bli av för att ni vill det Nu. Och att ditt barn kommer att gå från äldst, till yngst på avdelningen.

    - Kan bli svårigheter att hitta nya kompisar som leker liknande lekar som ditt barn, och även en flytt medför en viss stress till ett barn en period, det kan också framhäva ett oönskat beteende. Har jag själv bevittnat. - Men det kan också bli väldigt bra, jag tror att pedagogerna ändå skulle flytta upp ditt barn till ny avdelning snart ändå.

    En funderare:

    - Vill man dit med sina vänner, eller helt skaffa nya?

    - Nya pedagoger som ska lära känna ditt barn.

    - tror du att arbetet kring ditt barns oönskade beteende helt kommer att sluta, för att barnet får nya utmaningar?

    En annan sak, som någon skrev tidigare, är att man behöver förmodligen punktmarkera/följa ditt barn en tid på förskolan.

    Jag har mött sånt här i mitt arbete, och i det här fallet så vet redan pedagogerna i vilka samspel som ditt barn möter problem. Och det blir inga svårigheter att isåfall kunna finnas nära barnet i situationer när barnet hanterar att andra känner olika.

    Jag hade valt(som pedagog) att följa ditt barn under hela dagen, innan en konflikt blir till våld, så skulle det isåfall lätt kunna stoppas och istället bli en stund till reflektion kring att använda munnen och prata istället för att använda kroppen.

    Och eftersom att jag varit där, så behöver jag inte heller ställa frågan "varför gjorde du så?" eftersom man i allafall sällan får något svar på den ändå.

    Efter tillräckligt mycket ihärdigt avledadande, så får man istället börja berömma barnet för att det var bra att barnet berättade, bad om ursäkt, att barnet valde att gå ifrån, att barnet valde att göra något annat. Successivt blir beteendet omvänt till något bättre.

    Självkänsla, att känna att man kan göra bra val, är något man måste få lära sig, väldigt viktigt i sånna här sammanhang. För barn med problematik som det här, blir ofta negativt lyfta. Och tänk själv att bära på den känslan, av att jag inte klarar av någonting?

    Genom att få fler positiva upplevelser under dagen, så kommer barnet att hellre vilja ha den upplevelsen än en arg vuxen eller ett ledset barn omkring sig.

    Enligt mig handlar det mer om den personliga känslan kring sig själv, att få rätt vägledning, snarare än stimulans.

    Lycka till, det kommer bli bra!


    Tack för peppen och erfaret svar! Jag hoppas verkligen det blir bättre och att pedagogerna har mer tid för honom nu när inskolningarna lagt sig. Det känns såklart inte sjysst att stjäla pedagogernas tid till mitt barn men det är väl st i längden.

    Gällande en annan avdelning så tar jag till mig av det du säger och tänker att jag ger hans nuvarande avd en chans en period. Han kommer ändå byta efter årsskiftet som jag förstått. Fördelen är att min son känner både barn och pedagoger på de andra avdelningarna då de ofta gör saker ihop och då hans tidigare avdelnignskamrater flyttat upp. Jag upplevde att han lekte bättre (kanske vildare men inget våld ) när de fortf gick tillsammans och jag tycker det är tråkigt för min son att nu enbart ha yngre barn runt sig som han inte relaterar lika bra med.
  • isotop

    Tydligen kan väldigt begåvade barn bli bråkiga och utåtagerande när de inte får rätt stimulans.

  • MJNF
    isotop skrev 2019-09-18 10:21:36 följande:

    Tydligen kan väldigt begåvade barn bli bråkiga och utåtagerande när de inte får rätt stimulans.


    Är du sarkastisk eller har du något konkret tips gällande situationen?
  • krokus

    Hej!

    Jag förstår hur ni har det, min son hade det på liknande sätt på förskolan. Vi fick varje dag höra att han puttade andra barn, och frågan om vi hade lärt honom att man inte slåss hemma (!). Nu i efterhand inser vi att han var understimulerad och kände sig annorlunda/utanför. Intellektuella barn är väldigt smarta och fattar fort, men den känslomässiga utvecklingen hänger inte med. Vårt barn är idag testad med extremt högt IQ, har fått flytta upp flera klasser i skolan och mår nu bra och är ?välanpassad?.

    Jag rekommenderar dig och pedagogerna i skolan att läsa Mona Liljedahls bok ?särskilt begåvade barn; förskolans möjlighet och utmaning?.

    Känner du igen ditt barn (vilket jag tror att du kommer att göra) så ta kontakt med filurumgrupperna på Facebook, där samlas föräldrar till särskilt begåvade barn. Börja även att följa gcp på sociala medier.

    Lycka till och ta hand om er! Det är inget fel på er son eller på er som föräldrar ????

  • MJNF
    krokus skrev 2019-09-18 11:26:21 följande:

    Hej!

    Jag förstår hur ni har det, min son hade det på liknande sätt på förskolan. Vi fick varje dag höra att han puttade andra barn, och frågan om vi hade lärt honom att man inte slåss hemma (!). Nu i efterhand inser vi att han var understimulerad och kände sig annorlunda/utanför. Intellektuella barn är väldigt smarta och fattar fort, men den känslomässiga utvecklingen hänger inte med. Vårt barn är idag testad med extremt högt IQ, har fått flytta upp flera klasser i skolan och mår nu bra och är ?välanpassad?.

    Jag rekommenderar dig och pedagogerna i skolan att läsa Mona Liljedahls bok ?särskilt begåvade barn; förskolans möjlighet och utmaning?.

    Känner du igen ditt barn (vilket jag tror att du kommer att göra) så ta kontakt med filurumgrupperna på Facebook, där samlas föräldrar till särskilt begåvade barn. Börja även att följa gcp på sociala medier.

    Lycka till och ta hand om er! Det är inget fel på er son eller på er som föräldrar ????


    Tack snälla! Jag ska läsa boken!
  • Bleha
    FamiljeLisa skrev 2019-09-12 17:33:30 följande:
    Det kan vara inom det s.k. normala I VISS MÅN men det betyder fortfarande inte att det är ett acceptabelt beteende. Ett barn som testar och slår en eller två gånger kan vara inom det normala, men ett barn som slår andra barn dagligen är det inte. Även en treåring går att uppfostra. Kan man inte få sin treåring att sluta slåss och puttas så finns det brister i föräldraskapet, helt klart! Det handlar inte om att få perfekta barn utan man måste uppfostra från början. När barnet testar var gränsen går måste man som vuxen vara där och säga stopp, direkt alltså! Det handlar om att skydda barnet som blir utsatt.

    Varför ser du det inte utifrån den utsattes situation, hur hemskt det måste kännas att bli slagen och puttad på varje dag. Det är inte ok överhuvudtaget. Sådant är inte tillåtet på arbetsplatser, så varför skulle det ursäktas eller accepteras på en förskola eller skola? Ett barn som upprepade gånger är utåtagerande mot andra barn skall punktmarkeras. Se det från det utsatta barnets perspektiv. Ska alla fyraåringar få härja fritt och slåss utan att det stoppas eller vad menar du? Sedan tycker jag det är tramsigt att hålla på och säga att flickor är si och pojkar är så. Det hör inte hit och är irrelevant.
    Jag har visserligen inte jobbat som förskollärare så länge men kan nog fortfarande lugnt säga att det är extremt vanligt med barn som slåss varje dag flera gånger om dagen, och fortfarande har förmåga att visa empati. Det ÄR vanligt. Ibland finns det anledningar, ibland verkar det inte finnas någon anledning alls. 
  • krokus

    Hur går det? Har du läst boken än, eller börjat få ordning på situationen för din son?

    Mvh

    Nyfiken :)

  • isotop

    [quote=79909278][quote-nick]MJNF skrev 2019-09-18 10:49:48 följande:[/quote-nick]Är du sarkastisk eller har du något konkret tips gällande situationen?[/

    Sarkastisk? Nej...

Svar på tråden Frustrerad på förskola