• MJNF

    Frustrerad på förskola

    Min son är 2,5 år. Problemet vi har är att han alltid varit lite hårdhänt gentemot de andra barnen på förskolan sedan han började när han var var 1 år. Själv har han i stort sett aldrig gråtit när han trillat eller slått sig. ?Upp igen? har varit vårt motto. Misstänker att han själv alltså har hög smärttröskel Detta har nu eskalerat till att han bits och puttar de andra barnen när han inte får som han vill.

    Vi har lyckats ringa in att detta beteende sker:

    - när de andra inte vill leka med det han vill/gör som han vill (tydligen frågar han alltid först snällt)

    - när han blir frustrerad

    - gentemot de barn i hans egen ålder, aldrig de yngre (han är på avdelning 1-3 år och blir själv 3 om ett par månader).

    Han visar dessutom mkt empati, börjar gråta själv när andra barn gråter och vill krama/ge leksak.

    Förutom att han både hemma och på förskola uppvisar klassiskt trotsbeteende så undrar jag om där är annat som spökar. Att bitas/puttas etc sker alltså främst på förskola. Vi stöter sällan på det hemma eller i lekstunder med barn utanför förskolan. Hemma är det mest ?vanligt? trots där vi väljer våra strider men är konsekventa och försöker vara pedagogiska.

    Det jag funderar på, som kan verka lite högtravande, är huruvida min son får den utveckling och utmaning han behöver på förskolan och att bristen på det i sin tur skapat det dåliga beteende utifrån frustration. Hans avdelning är inte jätteimponerande när det gäller det pedagogiska men de är gulliga och sonen har trivts bra. Dock är han nu bland de äldsta och jag märker skillnad på hans utvecklingsnivå jämfört med de 4-5 barn i hans ålder då han i mina ögon ligger långt före. Han kan tala relativt obehindrat (på två språk) medan jag knappt hört de andra säga många ord. Vår son konverserar och ställer frågor till de andra barnens föräldrar. Vår son kan alfabetet och vill varje dag med mig gå igenom vilka ord som börjar på bokstaven ?a? osv. Han kommer själv på ord till de respektive bokstäverna. Han lägger själv pussel på minst 24 bitar. Han startar själv konversationer med de andra barnen vid marbordet, typ ?vilka djur är blå??. Häromdagen var en pedagog imponerad över att han kände igen alla siffrorna 1-4 medan jag vet att han räknar till 10 på tre olika språk...

    De andra barnen leker med dockor, leksaker etc vilket såklart min son också gör men jag upplever att han blir frustrerad, uttråkad och arg efter en dag på förskolan. Han har definitivt ?myror i brallan? och har svårt att sitta still. Han tar gärna över och är högljudd. Jag förstår att de andra pedagogerna inte har möjlighet att helt ägna sig åt hans utveckling och att de mindre barnen tar mer tid.

    Kan det vara så att hans dåliga beteende beror på understimulans? Hur tar jag upp det utan att verka som att jag höjer mitt barn till skyarna? Kan jag be om att han får gå upp till nästa avdelning (3-6 år) utan att trampa på deras kompetens? De har själva påpekat att han är smart men det har stannat där och feedbacken om hans dåliga beteende har tagit överhanden.

    Långt inlägg men tacksam för tips och erfarenheter.

  • Svar på tråden Frustrerad på förskola
  • MJNF
    FamiljeLisa skrev 2019-09-12 17:33:30 följande:

    Det kan vara inom det s.k. normala I VISS MÅN men det betyder fortfarande inte att det är ett acceptabelt beteende. Ett barn som testar och slår en eller två gånger kan vara inom det normala, men ett barn som slår andra barn dagligen är det inte. Även en treåring går att uppfostra. Kan man inte få sin treåring att sluta slåss och puttas så finns det brister i föräldraskapet, helt klart! Det handlar inte om att få perfekta barn utan man måste uppfostra från början. När barnet testar var gränsen går måste man som vuxen vara där och säga stopp, direkt alltså! Det handlar om att skydda barnet som blir utsatt.

    Varför ser du det inte utifrån den utsattes situation, hur hemskt det måste kännas att bli slagen och puttad på varje dag. Det är inte ok överhuvudtaget. Sådant är inte tillåtet på arbetsplatser, så varför skulle det ursäktas eller accepteras på en förskola eller skola? Ett barn som upprepade gånger är utåtagerande mot andra barn skall punktmarkeras. Se det från det utsatta barnets perspektiv. Ska alla fyraåringar få härja fritt och slåss utan att det stoppas eller vad menar du? Sedan tycker jag det är tramsigt att hålla på och säga att flickor är si och pojkar är så. Det hör inte hit och är irrelevant.


    Trist att du drar egna slutsatser. Det är ingen som har sagt att beteendet är ok eller acceptabelt, tvärtom. Det är ju självklart att alla inblandade blir negativt utsatta. Det är heller ingen som sagt att det sker dagligen. Det är heller ingen som sagt att de ska få härja fritt, tvärtom handlar ju hela den här tråden om att hitta lösningar just därför att vi är medvetna om att situationen inte är bra.

    Jättetacksamt om du kan komma med konstruktiv feedback men att jämföra tvååringar med vuxna på en arbetsplats indikerar till mig att du nog inte har så mycket sådant att komma med.
  • Elin P

    För en 2,5 åring tycker jag inte alls det låter onormalt eller konstigt på något sätt att vara lite bufflig mot barn i samma ålder. Barn är olika och en del småbarn reagerar så när de känner frustration. Det är ett beteende som går över med vuxenstöd och punktmarkering. Ärligt Ts din son är kanske absolut väldigt begåvad (det låter så, jag har själv särbegåvade barn). Men han är liten och du kanske drar på lite stora växlar låter det som :)

  • MJNF
    louisa83 skrev 2019-09-16 10:05:22 följande:

    Hur har det gått ts? Har du pratat med förskolepersonalen? Kan han få byta avdelning?


    Där skedde en incident förra veckan där min son i frustration typ kastade sig över ett barn, det andra barnet råkade slå i näsan och fick näsblod. Min son blev tydligen rejält skrämd och ångerfull och personalen hade länge pratat med honom och han var märkbart ledsen resten av dagen. Skämdes även när han kan hem. Sedan dess har de en i personalen som har extra koll på honom och han är som förbytt sedan den dagen. De har själva erkänt att han hamnat i skymundan sedan sommaren då de haft många inskolningar av de y gre barnen. Han är nu jättegullig, inga tecken på frustration etc. Jag kände inte i det här läget att jag kunde ta upp ett byte av avdelning och vill gärna se hur det blir en period framöver. Förhoppningsvis var det detta som behövdes för att han skulle få lite insikt. Som jag skrev i mitt första inlägg så har han varit rejält smärttålig själv och jag funderar på om det kan ha att göra med när han blir lite hårdhänt mot andra barn.

    Tänker att om frustrationen får andra utlopp framöver så får jag ta upp ett ev byte.
  • louisa83
    FamiljeLisa skrev 2019-09-12 17:33:30 följande:

    Det kan vara inom det s.k. normala I VISS MÅN men det betyder fortfarande inte att det är ett acceptabelt beteende. Ett barn som testar och slår en eller två gånger kan vara inom det normala, men ett barn som slår andra barn dagligen är det inte. Även en treåring går att uppfostra. Kan man inte få sin treåring att sluta slåss och puttas så finns det brister i föräldraskapet, helt klart! Det handlar inte om att få perfekta barn utan man måste uppfostra från början. När barnet testar var gränsen går måste man som vuxen vara där och säga stopp, direkt alltså! Det handlar om att skydda barnet som blir utsatt.

    Varför ser du det inte utifrån den utsattes situation, hur hemskt det måste kännas att bli slagen och puttad på varje dag. Det är inte ok överhuvudtaget. Sådant är inte tillåtet på arbetsplatser, så varför skulle det ursäktas eller accepteras på en förskola eller skola? Ett barn som upprepade gånger är utåtagerande mot andra barn skall punktmarkeras. Se det från det utsatta barnets perspektiv. Ska alla fyraåringar få härja fritt och slåss utan att det stoppas eller vad menar du? Sedan tycker jag det är tramsigt att hålla på och säga att flickor är si och pojkar är så. Det hör inte hit och är irrelevant.


    Ibland undrar jag varför jag diskuterar här på familjeliv när jag läser inlägg som dessa.

    1. Var har någon sagt att det är acceptabelt? Om ts tyckte att det var helt ok, skulle hon skriva här då? Vad har vi andra sagt i tråden?

    2. Det är inte ett ok beteende. Men det är normalt för en tvååring.

    3. Vi kan inte förvänta oss att barn ska vara precis som vuxna. Du jämför förskola och arbetsplatser. Mina ögon höll på att trilla ur. Skulle du säga till ett barn som sitter och kladdar vid middagsbordet och tappar mat på golvet och har kletat mat i ansiktet, att vad håller du på med, det där skulle aldrig tolereras på en arbetsplats! Eller till en tvååring som kissar på sig, att det där skulle de inte heller tolerera! Hur sjutton kan man förvänta sig samma sak av barn som av vuxna? Det gäller också när det kommer till att hantera känslor.

    Du säger att vi ska tänka på barnen som blir utsatta. Det är väl självklart att vi gör det! När mitt barn bet ett annat barn så att han fick ett stort sår på ryggen fick jag så dåligt samvete att jag inte sov på en vecka. Pratade med mitt barn hela tiden. Problemet är att i den åldern är det till och med tveksamt om de förstår att det gör ont för den andre. Min pojke gjorde det ju också under lek, han ville inte skada honom egentligen. Hur mycket man än markerar är det helt enkelt inte säkert att de förstår, därför är det viktigt att det alltid finns en vuxen på plats som håller lite koll på barnen.

    Jag berättade till exempel att min syrra blev biten av en pojke och min mamma blev inte arg för hon jobbar inom förskolan. Så jag har sett det från "offrets" sida också. Det är bara att konstatera att sånt händer och det är ingens fel. Och det är ett beteende som 99 procent växer ifrån.

    Sen pratar du hejvilt om både treåringar och fyraåringar. I det här fallet handlar det om ett barn på 2-1/2 år. Du som mamma till tre vet väl hur mycket ett barn utvecklas under den här tiden? Mina treåringar förstår mycket mer nu än vad de förstod vid två, och när de är fyra kommer jag ha mer förväntningar på dem än nu. Ja om en fyraåring skulle hålla på att bitas och slåss så skulle något inte stå rätt till. Men nu pratar vi om en pojke på 2-1/2. Jag tycker att vi kan försöka hålla oss till det. Det vi kan göra som föräldrar är att markera att det är fel, men det betyder inte att det är något fel varken på föräldrarna eller barnet att barnet håller på så i den åldern. Psykologer säger till och med att man inte ska vara på barnet för mycket och bli för arg, då ger man barnet skuldkänslor och får det att känna sig värdelöst. Speciellt om bitandet är i samband med kärleksfulla stunder. Om barnet uttrycker sin kärlek och sina känslor på det sättet, då kan man inte bara börja skrika på barnet när det händer (även fast det är svårt för det gör ont), för då tror barnet att det är något dåligt att visa känslor. Det barn inte förstår kan vi inte skälla på dem för. Man får bara markera med ett Aj nu gjorde det ont på mamma! Inte bitas, du får pussa mamma istället! Eller nåt sånt.
  • louisa83
    MJNF skrev 2019-09-16 10:32:55 följande:

    Där skedde en incident förra veckan där min son i frustration typ kastade sig över ett barn, det andra barnet råkade slå i näsan och fick näsblod. Min son blev tydligen rejält skrämd och ångerfull och personalen hade länge pratat med honom och han var märkbart ledsen resten av dagen. Skämdes även när han kan hem. Sedan dess har de en i personalen som har extra koll på honom och han är som förbytt sedan den dagen. De har själva erkänt att han hamnat i skymundan sedan sommaren då de haft många inskolningar av de y gre barnen. Han är nu jättegullig, inga tecken på frustration etc. Jag kände inte i det här läget att jag kunde ta upp ett byte av avdelning och vill gärna se hur det blir en period framöver. Förhoppningsvis var det detta som behövdes för att han skulle få lite insikt. Som jag skrev i mitt första inlägg så har han varit rejält smärttålig själv och jag funderar på om det kan ha att göra med när han blir lite hårdhänt mot andra barn.

    Tänker att om frustrationen får andra utlopp framöver så får jag ta upp ett ev byte.


    Oj då. Ja personalen måste också hålla koll. Kanske också det är bra om de kan se vid vilka tillfällen han blir så arg. Kanske någon gemensam nämnare? Är det att han vill leka med samma sak? Kanske att de kan stimulera honom mer på något sätt, kanske sätta honom lite avsides ibland så han kan göra något han är intresserad av? Men det kanske inte finns resurser till det..
  • MJNF
    louisa83 skrev 2019-09-16 10:55:43 följande:

    Oj då. Ja personalen måste också hålla koll. Kanske också det är bra om de kan se vid vilka tillfällen han blir så arg. Kanske någon gemensam nämnare? Är det att han vill leka med samma sak? Kanske att de kan stimulera honom mer på något sätt, kanske sätta honom lite avsides ibland så han kan göra något han är intresserad av? Men det kanske inte finns resurser till det..


    Ja alltså det är inte att han blir så jättearg. Mer att han liksom går upp i varv i stunden, spänner sig och nyper till/biter till (ett litet bett, inte ett stort gap). Det kan hända när han är uppspelt/exalterad men även i lekstunder när leken inte blir just som han vill. Personalen har nu koll på honom och har även en egen leklåda till honom när han behöver tas åt sidan. Han ska såklart inte ta till ngt fysiskt när han inte är nöjd men jag undrar ändå om aktiviteterna på förskolan är tillräckligt avancerade för honom.

    Som det är nu så börjar jag bli lite irriterad över att personalen på förskolan alltid rapporterar ngt negativt när vi hämtar honom, ?idag var han vild?, ?idag hade han svårt att somna? etc. Är det inte A och O att även säga sådant som är positivt? Tex så har han den senaste tiden haft noll olyckor i potträningen. Det är inget de säger utan vi märker genom att han har samma kläder. Han kan jättemycket med alfabet etc men det får vi aldrig höra. Han talar jättefint jämfört med de andra etc. Från en av personalen (som är bättre på det positiva) får vi höra att han tar jättefint hand om de små etc. Att han har mer empati än de flesta barn hon stött på. Börjar tröttna på allt negativt från de andra.

    Dessutom är där en annan flicka, lite yngre än vår son som jag många gånger ser puttas/bitas (går helt oprovocerat fram till vår son eller barn och gör det) och jag hämtar väldigt ofta samtidigt som hennes föräldrar men de tar aldrig upp ngt om henne. Kan det ha gått troll i detta? Återrapporterar de extra till oss då vi har visat ett stort intresse för att göra ngt åt situationen? Eller för att se har högre förväntningar på vår son? Känner mig trött och ledsen och känner i vissa stunder för att bara strunta i det då han ju knappt är sådan utanför förskolan men mår smtidigt dåligt över om han gör ngt gentemot de andra barnen. I vissa stunder när jag läser på nätet så känns detta som helt normalt beteende för en tvååring och i vissa stunder är det som att där är något fel på vår son...
  • annabellelee
    MJNF skrev 2019-09-16 19:46:33 följande:

    Ja alltså det är inte att han blir så jättearg. Mer att han liksom går upp i varv i stunden, spänner sig och nyper till/biter till (ett litet bett, inte ett stort gap). Det kan hända när han är uppspelt/exalterad men även i lekstunder när leken inte blir just som han vill. Personalen har nu koll på honom och har även en egen leklåda till honom när han behöver tas åt sidan. Han ska såklart inte ta till ngt fysiskt när han inte är nöjd men jag undrar ändå om aktiviteterna på förskolan är tillräckligt avancerade för honom.

    Som det är nu så börjar jag bli lite irriterad över att personalen på förskolan alltid rapporterar ngt negativt när vi hämtar honom, ?idag var han vild?, ?idag hade han svårt att somna? etc. Är det inte A och O att även säga sådant som är positivt? Tex så har han den senaste tiden haft noll olyckor i potträningen. Det är inget de säger utan vi märker genom att han har samma kläder. Han kan jättemycket med alfabet etc men det får vi aldrig höra. Han talar jättefint jämfört med de andra etc. Från en av personalen (som är bättre på det positiva) får vi höra att han tar jättefint hand om de små etc. Att han har mer empati än de flesta barn hon stött på. Börjar tröttna på allt negativt från de andra.

    Dessutom är där en annan flicka, lite yngre än vår son som jag många gånger ser puttas/bitas (går helt oprovocerat fram till vår son eller barn och gör det) och jag hämtar väldigt ofta samtidigt som hennes föräldrar men de tar aldrig upp ngt om henne. Kan det ha gått troll i detta? Återrapporterar de extra till oss då vi har visat ett stort intresse för att göra ngt åt situationen? Eller för att se har högre förväntningar på vår son? Känner mig trött och ledsen och känner i vissa stunder för att bara strunta i det då han ju knappt är sådan utanför förskolan men mår smtidigt dåligt över om han gör ngt gentemot de andra barnen. I vissa stunder när jag läser på nätet så känns detta som helt normalt beteende för en tvååring och i vissa stunder är det som att där är något fel på vår son...


    Fast om han puttar andra barn så att de får näsblod är det kanske lätt att personalen fokuserar på det, istället för att han kan alfabetet?

    Prata med din son om hur man uttrycker och visar känslor utan våld. Rent konkret, "gör såhär".

    Din son låter intellektuellt brådmogen, men känslomässigt verkar han behöva mycket träning och stöd.

    Säg inte bara till och förmana vad han INTE ska göra, utan förklara hur han ska agera istället.
  • MJNF
    annabellelee skrev 2019-09-16 20:12:08 följande:

    Fast om han puttar andra barn så att de får näsblod är det kanske lätt att personalen fokuserar på det, istället för att han kan alfabetet?

    Prata med din son om hur man uttrycker och visar känslor utan våld. Rent konkret, "gör såhär".

    Din son låter intellektuellt brådmogen, men känslomässigt verkar han behöva mycket träning och stöd.

    Säg inte bara till och förmana vad han INTE ska göra, utan förklara hur han ska agera istället.


    Självklart ska vi ha information den dagen något sådant händer (vilket verkligen inte är ofta), jag syftade mer på de andra dagarna.

    Och ja, vi pratar mycket om vad han göra istället. Prata, stampa fötterna, kramas etc. vi försöker också sätta ord på hans känslor åt honom. Men det är svårt att prata med honom i efterhand om vad som hände på förskolan. Många psykologer menar dessutom att man inte ska göra det.

    Har du själv erfarenhet av liknande beteende?
  • jrockyracoon

    Svår situation! Det kan inte vara lätt för dig TS att hantera det här.

    Jag tänker att förskolepersonalen kan ha fått upp ögonen för hans negativa beteende (bitande) och därmed sätta stort fokus på de negativa saker han gör, och börja förknippa honom med enbart de negativa händelserna. En sådan syn på ett barn smittar naturligt av sig och barnet märker det. I förlängningen kan det innebära att hans självkänsla blir skadad. Du skulle i försiktiga ordalag kunna påpeka en sådan risk och se hur de reagerar på det. Om de inte ens ser den risken, skulle jag bli orolig för deras kompetens.

    Det är givetvis naturligt att små barn ibland puttas och biter när de blir frustrerade eller upphetsade. Vår dotter gjorde detta i förskolan. Det är samtidigt jättetråkigt för de barn som drabbas.

    Min uppfattning är att detta beteende är väldigt svårt att fjärrstyra hemifrån. Om barnet inte visar samma beteende hemma, så är det lite föräldrarna kan göra. Situationen behöver lösas på plats av förskolepersonalen. Att kräva av föräldrarna att kunna fjärrstyra sina barn är lite som att bestraffa en hund flera timmar senare. Därmed inte sagt att det ibland kan finnas situationer där barnets helhetssituation kan bidra till dennes frustration och ilska. Föräldrarna behöver förstås ändå göras delaktiga i problemen och dess lösningar, även om de inte kan vara på plats och ta hand om problemen själva.

    Med det sagt, så vill jag ändå tipsa om rollspel. Vi använde oss av det med vår dotter. Vi spelade upp olika situationer med dockor och försökte få till ett resonemang om vad dockan kunde göra i olika situationer. Jag uppfattar att det hjälpte till viss del, men inte ledde det till några revolutionerande förändringar.

    Annars så tänker jag att det här är något som främst ligger på förskolepersonalens ansvar och ditt och deras samarbete. Har de t.ex. kunnat komma fram till i vilka situationer som barnet blir frustrerat? Har de prövat att ge barnet större utmaningar och aktivera det på ett annat sätt? Har ni möten om detta där ni diskuterar igenom situationen och lösningar på den? Vilken handlingsplan har ni upprättat för att barnets beteende ska upphöra? Följs denna handlingsplan, behöver den revideras eller ska den bytas ut helt?

    I er dagliga kommunikation behöver ni kanske prata om handlingsplanen, hur de har försökt bemöta barnet och hur det har gått, etc. En sådan öppenhet gör dig antagligen mer trygg med att de jobbar med problemet och försöker hitta lösningar, samt att du kan komma med förslag och känner dig delaktig i processen. Det är ju ditt barn. Du behöver också få information om i vilka situationer han gör det här, och personalens bemötande. Med större insyn har du bättre möjligheter att ge råd till personalen om vad de kan göra. Tänk på att personalen ofta inte har någon djupare psykologisk insikt, de är inte psykologer. De försöker antagligen sitt bästa men ibland blir det fel. Därför är det viktigt att du får information om hur de försöker bemöta barnet, och så kan du den vägen se om deras tänk är bra eller om det behöver ändras.

    Sedan så tänker jag att du kan diskutera med personalen med vad du vill att de ska säga och blandningen positivt/negativt. Ska de säga allt som har hänt, eller vill du att de säger enbart mest positiva saker.

Svar på tråden Frustrerad på förskola