Östrogen
Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner?
Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
Tacksam för alla svar.
Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner?
Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
Tacksam för alla svar.
Förstår inte, hamnade du i klimakteriet direkt efter förlossningen?Var det ditt AMH värde som låg på noll?Är själv orolig för att ha hamnat i förtida klimakterium och är bara 25.
Inte mig du frågade men i mitt fall kan man nog konstatera att min dotter var mitt sista ägg jag producerade. Fick aldrig tillbaka mensen men däremot kom svettningarna. Även fast jag har det i släkten tog jag tid på mig innan jag sökte för det.
Första gyn lyssnade inte alls men den andra visste vad jag pratade om och vid det laget var jag långt in i klimakteriet redan.
Har du förtida klimakterie i släkten? Eller hur kommer det sig att du misstänker det?
Det var AMH och något värde till som var på tok fel. Kommer inte ihåg idag vilket.
Jag var nog redan på väg in i förklimakteriet men att det inte märktes på annat sätt än lite andra värden. Det var dock inget som då kunde relateras till förklimakteriet.
Det kan jag idag tänka mig att det gjorde, är dock ingen läkare och det är min teori.
Tror inte att graviditeten var det som utlöste detta utan kroppen var helt enkelt redo för nästa fas i livet.
Men jag är glad. Jag har ingen PMDS längre som jag har levt med i över 20 års tid 3 veckor i månaden av h-e.
Nu mår jag som "alla andra"- nästan jämt bra.
Gå till din gynekolog och lägg fram dina funderingar. Att hamna tidigt i klimakteriet är inte så ovanligt men att göra det vid 25 då behöver du nog träffa din gynekolog.
Jag lyssnar just nu genom hela klimakteriepodden, kan verkligen rekommendera den.
Har inte hittat något avsnitt än med tidigt inträde i klimakteriet men den är värd att lyssna på.
Har inte hittat så många andra sidor som intresserar men snälla har ni något ställe ni gillar att få informationen ifrån så snälla dela med er.
Känner mig fortfarande ny i detta och jag läser allt jag kommer över.
Mitt AMh låg på 0.5 och 0.2. De tog mina värden två gånger.
AMH är inte konstant utan blir bättre och sämre inom små marginaler beroende på hälsan kroppen har. Man kan påverka lite enligt kinesisk medicin, det kan man dock inte göra enligt västerländsk medicin.
Jag vet inte svaret på dina frågor men tror nog att AMH värdet sjunker med åldern. Dock vet jag inte hur snabbt det sjunker.
Men de sägs ju att det blir svårare att bli gravid efter 35 och klimakteriet vid 50 så kanske att det tar 15 år. Jag vet, kanske det är en långsökt teori.
Sökte till gyn för min mens var helt uppåt väggarna rikliga. Fick dricka blutsaft varje månad för att överleva typ. Mens som kom och gick som den själv behagade. Svår PMDS.
Beställde tid hos gynekologen och bad om att hon skulle titta på vad det var för fel på mig. De veckor det tog innan min tid var började jag få svettningar och då var det bara ett blodprov som konstaterade faktum.
Var redan inne på detta spåret vid 37 års ålder när IVF kliniken säger att mina värden är i princip på noll och inga ägg mognade trots en extra lång kur med maxdoser. Men det skulle jag inte tänka på sa de.
Sedan efter barn kom så tänkte jag inte mer på det än att mensen ändras efter en graviditet och detta var det nya.
Det var dock förklimakteriet.
Vid 42 fick jag det konstaterat att jag var i klimakteriet och fick progynon och provera. Det tog väl 1-2 dygn innan jag var som en ny person.
Jag var glad, hade energi, orkade med allt, sov bättre, inga smärtor i kroppen.
Ska äta mina mediciner i åtminstone 7-8 år och det gör jag med glädje. Jag mår skitbra just nu.