• Fenestra

Östrogen

Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner? 
    Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
    Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Östrogen
  • Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt)
    Anonym (XXX) skrev 2019-09-14 14:33:31 följande:
    Menar du att östrogenet inte hjälpte mot utseendeförändringarna, alltså? Den försämrade hyn, mustaschen, de tappade ögonhåren och det? Det är först och främst för att förhindra  - eller skjuta upp - den utvecklingen, som jag funderar på att börja med östrogen nämligen. För de besvär du nämner har jag inte än i alla fall. Men då är det ingen idé..?
    Det är ju svårt att veta hur jag sett ut om jag inte tagit hormoner. Men det har inte stoppat mig från att åldras om man säger så. Huden kräver enorma mängder fukt och fett och har börjat hänga på sina ställen och se sådär bucklig ut som det gör på många äldre. Kollagentrådarna går sönder som håller upp huden och den blir hälften så tunn när östrogenet minskar. Men det finns ju lite grejor man kan göra för att förebygga åldrandet. Kolla upp kollagentillskott, A-vitaminserum, C-vitamin osv som förnyar och gör huden tjockare även vissa vitaminer som E-vitamin, C, zink och en del B-vitminer stärker huden. Också ansiktsyoga är riktigt effektivt precis som annan muskelträning för kroppen.

Östrogen är bra mot benskörhet som är viktigt men då ska man börja ta hormoner i tidigt skede och inte vänta för då förlorar man mycket av effekten.
    Anonym (A) skrev 2019-09-15 08:52:44 följande:

Får väl tillägga att jag kanske hade rasat ännu mer utan östrogen men det går inte att veta såklart. Jag ska äta det många år till.

Summa sumarum så upplever jag fler nackdelar än fördelar med klimot. Lägre bentäthet, träning och kost ger inte samma resultat, underlivet stökar. Mitt humör är det inget fel på, ingen deppighet.

Säger som du. Man kan ju aldrig veta. Men jag hade det så tufft så hade nof inte överlevt utan och kunnat ha ett socialt liv. Svettningarna, sömnproblemen och underlivsbesvären var totalt handikappande. Fick månadslånga cystiter och UVI´s innan jag hittade Ovesterin. För att inte tala om värken i kroppen och humöret. Nattsvart och tappade livslusten.

Träning biter fortfarande men ja är mycket svagare nu och man får ju inte lika bra resultat utseendemässigt av träningen som förr. Men jag fortsätter nog så länge det går med östrogenet. Man lär ju få gå igenom klimakteriet fort man slutar dessvärre. Så man slipper inte.
  • Anonym (A)

Jag har inte upplevt någon värk i kroppen tack och lov.

Ska kolla upp det med ovesterin för underlivet på nästa besök.

• Anonym ((A))

Läser någon biverkningarna och varningarna om (länk) Ovesterin före ni börjar använda det?!! Rätt överhängande mycket att beakta i mitt tycke!

• Anonym (A)

((A)) nej jag har inte läst nåt. Ännu. Aldrig varit på tal med min dr men ska fråga om det.

• Anonym (Jag med)
    Anonym ((A)) skrev 2019-09-17 19:59:26 följande:

Läser någon biverkningarna och varningarna om (länk) Ovesterin före ni börjar använda det?!! Rätt överhängande mycket att beakta i mitt tycke!

Biverkningarna är väldigt individuella, man skall inte stirra sig blind på dessa. Att vara påläst är en sak men att vara rädd för biverkningar är kanske inte så klokt. 
    Det står ganska mycket om biverkningar om man läser om våra "vanligaste" mediciner mot huvudvärk och smärta. I så fall ingen skulle våga använda Voltaren eller Treo...
  • Anonym (Jag med)

Men tjejer, Kort och konsist - vad tycker ni som har provat eller använder just nu östrogen... Är det värt att prova, mår ni bättre eller bara mindre eländigt? Det undrade ju TS också..

Mitt största problem med klimakteriet är inte svettningar eller humöret. Har inga problem eller symptom på det. Mitt problem är en total uppåtgående vikt. Oavsett hur mycket jag tränar och hur bra jag än äter. Och det gör jag, tränar mycket och äter bra till 95%.

Ni som tränar har ni lagt om er träning till mer "aggressiv" eller fortsätter ni som vanligt. Och hur är det med maten, minskat på portioner eller utesluter vissa produkter... Och har ni märkt viktuppgången? 

• Anonym (A)
    Men tjejer, Kort och konsist - vad tycker ni som har provat eller använder just nu östrogen... Är det värt att prova, mår ni bättre eller bara mindre eländigt? Det undrade ju TS också..

För min del blir de korta svaret JA.

Svettningarna blir mindre för mig och det är dem som är mitt stora problem. Vikten kämpar jag med. Gick ner några kg för några år sen efter några månaders kämpande. Jag behåller den vikten om jag sköter kost och träning. I början löptränade jag enbart men sen nåt år tillbaka går jag på lite olika pass också, alla med nån slags styrkeövningar i sig.
    Kommer aldrig att bli pinnsmal men flåset är det inget fel på.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-09-18 09:36:23 följande:

Jag mår toppen med östrogen.  Jag ska äta mina tabletter i många många år framöver (minst 7-8 år sammanlagt) men det är det värt.
    Svettningarna har försvunnit, ont i kroppen vid mens med, ingen pmds, mitt  ilskna humör har också försvunnit.

Med tanke på att jag har svarat så bra på tabletterna så säger jag testa. Bara för att du testar så måste man inte ta tabletterna om man inte känner att de fungerar.
    För mig tog det ca 1 dygn att känna förändring, efter andra dygnet var förändringen total.
    Anonym (Jag med) skrev 2019-09-18 09:36:23 följande:

Mitt största problem med klimakteriet är inte svettningar eller humöret. Har inga problem eller symptom på det. Mitt problem är en total uppåtgående vikt. Oavsett hur mycket jag tränar och hur bra jag än äter. Och det gör jag, tränar mycket och äter bra till 95%.

Ni som tränar har ni lagt om er träning till mer "aggressiv" eller fortsätter ni som vanligt. Och hur är det med maten, minskat på portioner eller utesluter vissa produkter... Och har ni märkt viktuppgången? 

Jag tycker du ska googla på HRT rent allmänt och läsa den amerikanska forskningen ,Där man får en förståelse av hur östrogen lagras i kroppen och fettcellerna osv.

Svaret blir både ja och nej på din fråga, eftersom många har fått just viktuppgång i samband med östrogentabletter speciellt den gamla sortens. Vet inte hur det står till med bioidentiska?

Men samtidigt kan de inte vara säkra på att kvinnorna inte hade gått upp även utan östrogen? Egentligen borde man gå ner i vikt eller hålla vikten bättre med östrogen eftersom det är just förlusten av detta hormon i kvinnokroppen som skapar viktuppgången och omfördelningen av fett. Så ifall man tillför detta behöver ju inte kroppen hålla fast vid fettvävnad lika desperat.

Vad som gjort stor skillnad i min träning och vikt är styrketräning ca 2 ggr /vecka. Muskler bränner fett på det mest effektiva sätt. Endast fettförbränningssträning har ingen större effekt och bara sliter. ''

Jag promenerar varje dag minst 40 min och försöker hålla mig på runt 17-1800 kalorier om dagen eller mindre och skippa socker, feta produkter och mat som inte ger stor mättnadsvolym. Äter mycket grönsaker och fibrer och kokosfett, nötter, avocado, fet fisk osv och inga tomma kalorier som vitt bröd och mjölprodukter. Sen situps och coreträning för muffinsmagen;)
Svar på tråden Östrogen