Östrogen
Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner?
Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
Tacksam för alla svar.
Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner?
Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
Tacksam för alla svar.
Är det ingen som har provat någon mer naturlig metod. Att genom kost, träning och eventuellt några vitamin och mineraltillskott för att boosta kroppen?
Jag vägrar nämligen stoppa i mig hormoner.
Läser någon biverkningarna och varningarna om (länk) Ovesterin före ni börjar använda det?!! Rätt överhängande mycket att beakta i mitt tycke!
Är det ingen som har provat någon mer naturlig metod. Att genom kost, träning och eventuellt några vitamin och mineraltillskott för att boosta kroppen?Jag vägrar nämligen stoppa i mig hormoner.
Nej, inte provat något av de naturliga preparaten.
Min professor i ämnet har talat om för mig att jag verkligen behöver östrogenet många år till eftersom jag var så tidig in i klimot. Min bentäthet har redan sjunkit och det är en de stora anledningarna till att jag ska ta det. Samt för att bli av med svettningarna då.
Jodå, jag har kalciumtabletter också men i mina tabletter finns vad kroppen behöver för att försöka bibehålla bentätheten. Jag var alltså väldigt ung när jag kom i klimot så därav. Det är säkert inte samma sak för de som kommer dit i 50-års åldern då det är mer naturligt.
Finns mycket naturligt som fytoöstrogener som finns i bl a sojaprodukter, linfröolja,Maccapulver och en del annat. Men även örttillskott har ju en del risker.
Vissa klarar sig helt utan tillskott men de flesta behöver mer än vitaminer för att härda ut. Benskörheten är ett stort problem bland äldre kvinnor.
Kolla Mia Lundins hemsida. Hon har även skrivit en mycket omtalad bok om klimakteriet. Även en sida som heter Hormoni är mycket bra där man kan ställa frågor och få mycket bra info.
Jodå, jag har kalciumtabletter också men i mina tabletter finns vad kroppen behöver för att försöka bibehålla bentätheten. Jag var alltså väldigt ung när jag kom i klimot så därav. Det är säkert inte samma sak för de som kommer dit i 50-års åldern då det är mer naturligt.
Vill du mer naturligt kan du börja med eteriska oljor. Finns mängder av oljor som kan underlätta i klimakteriet.
Men titta inte på något märke här i Sverige. Finns inga här som går under några kvalitetsmärkningar.