• Fenestra

Östrogen

Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner? 
    Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
    Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Östrogen
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (A) skrev 2019-09-18 12:07:48 följande:

Man ska väl äta D-vitamin och kalcium, har jag sett...

Ja, tabletten är en kombinerad d-vitamin och kalciumtablett. Jag går hos en professor i ämnet så jag är tämligen trygg med att hon har koll på vad hon säger och vad hon skriver ut.

Ja okej. Det framgick inte.

Visst är säkerligen professorn duktig p det hon gör men det finns ju alltid för och nackdelar med alla läkemedel som man måste väga in. Kul att det funkar bra för dig!
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (M) skrev 2019-09-18 11:53:39 följande:

Vill du mer naturligt kan du börja med eteriska oljor. Finns mängder av oljor som kan underlätta i klimakteriet.

Men titta inte på något märke här i Sverige. Finns inga här som går under några kvalitetsmärkningar.

Är det någon speciell olja och användningsområde som du tänker på? Det finns ju många eteriska oljor som man kan använda på många olika sätt...
  • Anonym (A)
    Visst är säkerligen professorn duktig p det hon gör men det finns ju alltid för och nackdelar med alla läkemedel som man måste väga in. Kul att det funkar bra för dig!

Självklart är det så och det är tur att det finns valmöjligheter i denna klimakterie-djungel
  • Anonym (M)
    Anonym (Naturlig) skrev 2019-09-18 12:16:16 följande:
    Är det någon speciell olja och användningsområde som du tänker på? Det finns ju många eteriska oljor som man kan använda på många olika sätt...

Det finns en blandnings av det företag jag handlar från som heter "galpal" och en som heter "pms ease" det är flera oljor i som har olika egenskaper. Man kan ju köpa flera eteriska oljor för specifika anledningar eller köpa färdiga blandningar. Jag gillar de redan färdigblandade då vet jag bara att spä ut dem i en roller eller ha i aromalampan.

Men galpal innehåller iaf Clary Sage, Lavender, Bergamot, Chamomile, Cedarwood, Ylang Ylang, Geranium, Fennel, Carrot Seed, Palmarosa och Vitex

Pms ease innehåller Lavender, Clary Sage, Ylang Ylang, Copaiba, Palmarosa, Cedarwood, Fennel, Bergamot, Carrot Seed, Chamomile, Geranium, Ginger och Patchouli.

Båda dessa är ju inriktade att hjälpa till vid pms och klimakteriebesvär.

Sedan gillar jag sweet orange, lemon och vanilla för att bli lättare i humöret.

Kamomill och lavendel i aromalampan på kvällen för att få lite ro i kroppen.

Blanda ner pepparmint i lite kokosolja och smörj in "tjejmagen" för att lindra ömheten i äggstockarna. Eller när jag har huvudvärk gnugga tinningarna, bakom öronen och handlederna.

Det är en varje dag sak för mig. Jag använder oljor ofta i min vardag =)

• Anonym (Naturlig)
    Anonym (M) skrev 2019-09-18 12:49:32 följande:

Det finns en blandnings av det företag jag handlar från som heter "galpal" och en som heter "pms ease" det är flera oljor i som har olika egenskaper. Man kan ju köpa flera eteriska oljor för specifika anledningar eller köpa färdiga blandningar. Jag gillar de redan färdigblandade då vet jag bara att spä ut dem i en roller eller ha i aromalampan.

Men galpal innehåller iaf Clary Sage, Lavender, Bergamot, Chamomile, Cedarwood, Ylang Ylang, Geranium, Fennel, Carrot Seed, Palmarosa och Vitex

Pms ease innehåller Lavender, Clary Sage, Ylang Ylang, Copaiba, Palmarosa, Cedarwood, Fennel, Bergamot, Carrot Seed, Chamomile, Geranium, Ginger och Patchouli.

Båda dessa är ju inriktade att hjälpa till vid pms och klimakteriebesvär.

Sedan gillar jag sweet orange, lemon och vanilla för att bli lättare i humöret.

Kamomill och lavendel i aromalampan på kvällen för att få lite ro i kroppen.

Blanda ner pepparmint i lite kokosolja och smörj in "tjejmagen" för att lindra ömheten i äggstockarna. Eller när jag har huvudvärk gnugga tinningarna, bakom öronen och handlederna.

Det är en varje dag sak för mig. Jag använder oljor ofta i min vardag =)

Nice! Det låter hursomhelst sjukt mysigt och avslappnande. Måste fixa lite sånt. Tack för tips!
  • Anonym (M)
    Anonym (Naturlig) skrev 2019-09-18 13:00:52 följande:

Nice! Det låter hursomhelst sjukt mysigt och avslappnande. Måste fixa lite sånt. Tack för tips!

Som sagt det finns inte ett enda företag som säljer oljor i Sverige som har kvalitetsäkrat sina produkter. Finns ingen "stämpel" som garanterar produkten. Därför köper jag från usa.

Finns många märken och det finns många som säger olika saker om säkerhet.

Men rekommenderar denna sida för att fördjupa dina kunskaper

roberttisserand.com/
  • Anonym (Jag med)
    Marie7 skrev 2019-09-14 14:46:09 följande:

Mitt började för några år sedan med kraftiga mensblödningar som jag fick en rejäl järnbrist av. Kontaktade gyn och satte in hormonspiral. BÄSTA jag gjort. Detta är ca 4 år sedan. Nu i somras kom avrättningarna och sömnsvårigheter. Efter en månad ringde jag gyn. Fick östrogenspray Lenzetto tror jag den heter. Inte börjat än. Började ta Silverax, B vitamin och magnesium med kalcium ist. Tycker det blivit bättre. Silverax är väl använt i Tyskland bla för kvinnor med klimakteriebesvär.

Hur går det för dig? Började du med Lenzetto? Jag fick den också men vet inte... Sitter och väntar... Förstår inte varför det tar emot...
  • Fenestra
    Anonym (A) skrev 2019-09-14 16:03:59 följande:

(xxx) nej, östrogen hjälper inte mot förfallet tyvärr. Min hud är väldigt torr och då kommer rynkorna också. Sömnen hjälpte det inte heller mot.

Men varför skall man då använda östrogen? Jag är så förvirrad? Om den inte hjälper... F*n alltså... 
  • Fenestra
    Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt) skrev 2019-09-15 12:31:51 följande:
    Säger som du. Man kan ju aldrig veta. Men jag hade det så tufft så hade nof inte överlevt utan och kunnat ha ett socialt liv. Svettningarna, sömnproblemen och underlivsbesvären var totalt handikappande. Fick månadslånga cystiter och UVI´s innan jag hittade Ovesterin. För att inte tala om värken i kroppen och humöret. Nattsvart och tappade livslusten.

Träning biter fortfarande men ja är mycket svagare nu och man får ju inte lika bra resultat utseendemässigt av träningen som förr. Men jag fortsätter nog så länge det går med östrogenet. Man lär ju få gå igenom klimakteriet fort man slutar dessvärre. Så man slipper inte.
    Kan man ta östrogen och Ovesterin samtidigt? 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (A) skrev 2019-09-18 09:57:15 följande:
    Men tjejer, Kort och konsist - vad tycker ni som har provat eller använder just nu östrogen... Är det värt att prova, mår ni bättre eller bara mindre eländigt? Det undrade ju TS också..

För min del blir de korta svaret JA.

Svettningarna blir mindre för mig och det är dem som är mitt stora problem. Vikten kämpar jag med. Gick ner några kg för några år sen efter några månaders kämpande. Jag behåller den vikten om jag sköter kost och träning. I början löptränade jag enbart men sen nåt år tillbaka går jag på lite olika pass också, alla med nån slags styrkeövningar i sig.
    Kommer aldrig att bli pinnsmal men flåset är det inget fel på.
    Tack!

Jag vägrar att acceptera att min kropp skall förändras på det sättet! Fasen... Ska träna ihjäl mig om så krävs!
Svar på tråden Östrogen