Östrogen
Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner?
Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
Tacksam för alla svar.
Ska man ta eller inte ta östrogen? Vill veta vilka är era erfarenheter av behandling? Tankar och funderingar kring det. Någon som har provar bioidentiska hormoner?
Blev ni bättre/ sämre/ oförändrade i ert mående?
Tacksam för alla svar.
Man ska väl äta D-vitamin och kalcium, har jag sett...
Ja, tabletten är en kombinerad d-vitamin och kalciumtablett. Jag går hos en professor i ämnet så jag är tämligen trygg med att hon har koll på vad hon säger och vad hon skriver ut.
Vill du mer naturligt kan du börja med eteriska oljor. Finns mängder av oljor som kan underlätta i klimakteriet.
Men titta inte på något märke här i Sverige. Finns inga här som går under några kvalitetsmärkningar.
Det finns en blandnings av det företag jag handlar från som heter "galpal" och en som heter "pms ease" det är flera oljor i som har olika egenskaper. Man kan ju köpa flera eteriska oljor för specifika anledningar eller köpa färdiga blandningar. Jag gillar de redan färdigblandade då vet jag bara att spä ut dem i en roller eller ha i aromalampan.
Men galpal innehåller iaf Clary Sage, Lavender, Bergamot, Chamomile, Cedarwood, Ylang Ylang, Geranium, Fennel, Carrot Seed, Palmarosa och Vitex
Pms ease innehåller Lavender, Clary Sage, Ylang Ylang, Copaiba, Palmarosa, Cedarwood, Fennel, Bergamot, Carrot Seed, Chamomile, Geranium, Ginger och Patchouli.
Båda dessa är ju inriktade att hjälpa till vid pms och klimakteriebesvär.
Sedan gillar jag sweet orange, lemon och vanilla för att bli lättare i humöret.
Kamomill och lavendel i aromalampan på kvällen för att få lite ro i kroppen.
Blanda ner pepparmint i lite kokosolja och smörj in "tjejmagen" för att lindra ömheten i äggstockarna. Eller när jag har huvudvärk gnugga tinningarna, bakom öronen och handlederna.
Det är en varje dag sak för mig. Jag använder oljor ofta i min vardag =)
Det finns en blandnings av det företag jag handlar från som heter "galpal" och en som heter "pms ease" det är flera oljor i som har olika egenskaper. Man kan ju köpa flera eteriska oljor för specifika anledningar eller köpa färdiga blandningar. Jag gillar de redan färdigblandade då vet jag bara att spä ut dem i en roller eller ha i aromalampan.
Men galpal innehåller iaf Clary Sage, Lavender, Bergamot, Chamomile, Cedarwood, Ylang Ylang, Geranium, Fennel, Carrot Seed, Palmarosa och Vitex
Pms ease innehåller Lavender, Clary Sage, Ylang Ylang, Copaiba, Palmarosa, Cedarwood, Fennel, Bergamot, Carrot Seed, Chamomile, Geranium, Ginger och Patchouli.
Båda dessa är ju inriktade att hjälpa till vid pms och klimakteriebesvär.
Sedan gillar jag sweet orange, lemon och vanilla för att bli lättare i humöret.
Kamomill och lavendel i aromalampan på kvällen för att få lite ro i kroppen.
Blanda ner pepparmint i lite kokosolja och smörj in "tjejmagen" för att lindra ömheten i äggstockarna. Eller när jag har huvudvärk gnugga tinningarna, bakom öronen och handlederna.
Det är en varje dag sak för mig. Jag använder oljor ofta i min vardag =)
Nice! Det låter hursomhelst sjukt mysigt och avslappnande. Måste fixa lite sånt. Tack för tips!
Mitt började för några år sedan med kraftiga mensblödningar som jag fick en rejäl järnbrist av. Kontaktade gyn och satte in hormonspiral. BÄSTA jag gjort. Detta är ca 4 år sedan. Nu i somras kom avrättningarna och sömnsvårigheter. Efter en månad ringde jag gyn. Fick östrogenspray Lenzetto tror jag den heter. Inte börjat än. Började ta Silverax, B vitamin och magnesium med kalcium ist. Tycker det blivit bättre. Silverax är väl använt i Tyskland bla för kvinnor med klimakteriebesvär.
(xxx) nej, östrogen hjälper inte mot förfallet tyvärr. Min hud är väldigt torr och då kommer rynkorna också. Sömnen hjälpte det inte heller mot.