• Anonym­5777
    Tue 17 Sep 2019 20:23
    898 visningar
    9 svar
    9
    898

    Hur mycket egentid har man egentligen som småbarnsförälder?

    Denna fråga kommer uppenbarligen från en barnlös person, en man i detta fall som av olika anledningar inte hamnat där dom flesta i min ålder (38 år) är idag.

    Jag ska säga som det är, förutom googlande har jag inte en jäkla aning om hur mycket/lite egentid en genomsnittlig småbarnsförälder har då jag inte umgås med folk som har barn och aldrig heller gjort. Jag hade chansen att skaffa barn i mitt förra långförhållande som tog slut för ett par år sedan då hon träffade en annan (dom skaffade barn bara några år efter). Vidare är det mycket sannolikt att jag kan göra en kvinna gravid då jag gjorde det en gång när jag var yngre men som ledde till abort.

    Men jag är en person som uppskattar egentid, inte minst då jag lider av ADD och behöver stressa av mig efter jobbet för att må bra. Jag har många fritidsintressen och har tankar på att starta företag och allt möjligt, för att inte tala om att resa. Självklart vet jag att det innebär en stor uppoffring när det kommer till just egentiden att skaffa barn, då särskilt dom första åren. Men jag är genuint nyfiken på hur det generellt sett ligger till (förstår att det kan skilja sig av mängder av anledningar).

    Jag skulle bli en bra pappa det vet jag, men barn är inget som är en självklarhet för mig och inget som jag genuint längtar efter. Händer det så gör det och då skulle jag självklart ta mitt ansvar och offra allt för att bli en så bra pappa som möjligt. Men nu undrar jag alltså hur det ser ut i "verkligheten", och då det som sagt skiljer sig väldigt mycket från fall till fall undrar jag därför hur det ser/såg ut för dig när det kommer till egentid kontra (små)barn.

    Tack :)

  • Svar på tråden Hur mycket egentid har man egentligen som småbarnsförälder?
  • Tue 17 Sep 2019 20:33
    #1

    Väldigt lite egentid när barnen var mindre. Några timmar per vecka ungefär när jag tex tränade. Någon kväll i månaden när jag gick ut och träffade kompisar. Men den mesta av tiden hemma är ju barnen där och behöver uppmärksamhet och omsorg.

    Nu när de är lite större 7,9 så är de ibland själva hos kompisar och de roar sig också mer själva hemma. Men man har ju alltid ansvaret för dem och behöver vara närvarande. Det går ju inte att försjunka i egna intressen i timmar.

    Om man har ett väldigt stort behov av egentid så ska man kanske inte skaffa barn tänker jag.

  • Tue 17 Sep 2019 20:34
    #2

    Ungefär samma som ovanstående skrivit! :)

  • Otit
    Tue 17 Sep 2019 20:39
    #3
    +1

    Med ett barn gick det att ha mycket egentid. Och med egentid tänker jag typ gå på toa själv, duscha eller bara sitta med sin telefon eller kolla serier om den andra föräldern tex la barnet. Också lättare att åka iväg och hitta på saker på egen hand med bara ett barn. Är såklart svårare att vara ensam med flera barn och man har nästan alltid hand om ett barn.

  • Tue 17 Sep 2019 20:45
    #4

    En till ett par timmar i veckan.

  • Tue 17 Sep 2019 20:59
    #5

    Säger också ett par timmar i veckan. Och då menar jag tid att göra exakt vad jag vill utan ansvar för barn eller andra måsten.

    Som idag har man + barn varit hemma och jag kom från jobbet vid 16:15. Stora sonen var hos en kompis och maken var ute på tomten med vår tvååring. Då är ju huset tomt och jag har "egentid". Men att han stannar kvar ute är en tyst överenskommelse om att jag går in och börjar med det som ska göras inne. Vi åt middag vid 18, så från 16:15-18 lagade jag mat och diskade undan, dukade, gjorde i ordning två matlådor. Dammsög en vända i hallen pga GRUS, vek undan tvätten och bäddade rent i vår säng där lilla kissat ner sig natten innan, satte på en ny maskin, kollade igenom post och betalade ett par räkningar och sen hann jag även leta fram en skaloverall som tvååringen behöver nu i höst.

    Så jag hade tid för mig själv men det var inte fritt valda aktiviteter om en säger. Dock har jag inget emot det, särskilt inte om jag kan lyssna på ljudbok en timme under tiden.

    Jag insåg inte förrän jag blev mamma hur stort behov jag har av att kunna gå undan och få vara ifred. Det är inte jättelätt, ännu mindre med två barn. Men jag och min man är rätt lika där och ingen tar illa upp om någon behöver gå på en kvarts promenad eller att man kan säga öppet och fråga om den andre kan ta över en liten stund.

  • Tue 17 Sep 2019 22:47
    #6

    Som ensamstående mamma till 2 barn, en på 13 år och en liten på 8 månader vill jag nog påstå att det finns i princip ingen tid till egentid om jag inte tar av tiden jag ska sova på kvällen/natten.

    Inte just nu iallafall. Kanske om något år.

  • Tue 17 Sep 2019 23:31
    #7

    Jag tycker att jag har bra med egentid, fast jag har ju bara ett barn (2 år). Jag och min partner försöker se till att vi får egentid åt våra intressen. Samtidigt hänger vår son ofta med oss och vi gör saker tillsammans (Vi är båda intresserade av friluftsliv och sen dag ett har sonen fått vara med).

    Jag tränar 5-6 dagar i veckan och är en kreativ människa, och tid till det här jag nästan varje dag. Min partner hänger ofta i garaget och det får han tid till.

    Vi sitter inte ihop.. Vi räknar inte på vem som gör mest hemma, utan vi underlättar för varann och tar det som behövs göras om den andre vill göra nåt annat.

    Planerar lite utifrån vad som behövs göras, och vad vi vill göra.

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 18 Sep 2019 21:59
    #8

    Vi har två barn, 3 och 13 år gamla. Mina vardagar ser ut såhär, ungefär:

    Jag går upp vid 6.30. Tränar (ca 45 min) på väg till jobbet. Min man gör iordning yngsta och lämnar barnen på förskola/skola.

    Jag hämtar yngsta barnet vid 16 och min man kommer hem vid 17. Då lagar vi mat, äter, umgås, städar lite. Från ca 19 sover yngsta barnet och äldsta hänger i sitt rum eller är ute. En kväll i veckan följer jag med äldsta barnet på träning, annars har jag i princip egentid mellan 19-24.

    Ville jag så skulle jag kunna hitta på något utanför hemmet några kvällar i veckan, och kanske någon eftermiddag, men efter att ha hållit igång i 12 timmar orkar jag inget annat än att hänga här på familjeliv eller att titta på tv. Ibland jobbar jag lite, också.

    På helgerna vill jag hinna träffa barnen så mycket det går, så jag brukar vanligtvis inte göra saker på egen hand.

  • Wed 18 Sep 2019 23:10
    #9

    Mina barn är 6 år och jag har egentid/maketid varje kväll.
    Kidsen somnar och sedan sover de och jag kan göra vad jag vill. Nu somnar de "sent", 19.30-20  jämförbart med tidigare då de sov kl 18.

    Alla barn är inte uppe hela nätterna och alla barn sover inte dåligt. Mina twins var som skalmans mat och sovklocka när de var mindre.
    Första halvåret var de bara vakna vid mat typ.

Svar på tråden Hur mycket egentid har man egentligen som småbarnsförälder?