• Anonym (Villrådig)

    Skulle ni acceptera?

    Tidigare ikväll hade jag och min man en kortare argumentation, inget bråk eller så men vi tyckte olika. Så säger han ?men håll käft nu? till mig inför barnen. Tycker ni det är ett okej beteende som ni hade accepterat?

  • Svar på tråden Skulle ni acceptera?
  • Anonym (Villrådig)
    jrockyracoon skrev 2019-09-19 15:00:48 följande:

    Är det okej att kalla andra personer för "extremt bittra" utan något skäl, vilket TS gjorde?

    Är det okej att anklaga andra för att visa kvinnoförakt i andra trådar, utan att ge personen möjlighet att försvara sig?

    Om man tycker att en person har visat prov på kvinnoförakt i andra trådar, får man antingen hålla tyst i den här tråden. Eller så får man påbörja en mycket offtopic diskussion om det där man anger citat från de trådarna. Att anklaga en person för att ha visat kvinnoförakt är så pass allvarligt, tycker jag, att man måste ge personen en möjlighet till att försvara sig.

    För att inte trådar ska börja spåra ur är det mest rimliga att man kommer med anklagelser av denna typ i de trådar där personen har uttryckt sig felaktigt. Om man ska anklaga personer i andra trådar, dränks budskapet i många av trådar av den här typen av anklagelser och bemötanden, etc.

    Om någon anser att en person har visat kvinnoförakt i en specifik tråd, är det alltså mest rimligt att det är i den specifika tråden som man kritiserar det beteendet.

    TS ställde en fråga om det var acceptabelt att säga "håll käften". När sedan någon svarar på den frågan utifrån sin utgångspunkt, blir hon sur för att det inte var det svar hon ville ha. Det tycker inte jag är acceptabelt. Om TS ställer frågor som hon endast önskar få ett enda specifikt svar på, t.ex. "Nej", får hon skriva det i trådstarten i så fall.

    Jag håller med dig om att det TS säger får antas vara sant, tills skäl finns till att tro motsatsen. Jag upplever inte att "Giftskåneman" har ifrågasatt hennes historia utan istället visat på möjligheten att det finns andra faktorer som TS ev. har utelämnat i berättelsen. Hade TS bemött detta med att sakligt redogöra sakförhållandena istället för att gå till angrepp hade vi antagligen inte behövt ha den här diskussionen.


    Jag har inte blivit arg för att jag får fel svar, jag ifrågasätter att jag förväntas ha provocerat fram det. Jag beskrev ju situationen.
  • jrockyracoon
    molly50 skrev 2019-09-19 16:36:11 följande:
    Det var ett onödigt ordval även av TS. Men jag kan,som sagt,förstå hennes irritation.
    Hon har berättat vad som hände och vad som sas och sen dyker någon upp och skriver att TS måste ha provocerat fram det.
    Som om sådana saker aldrig kan ske oprovocerat.
    Det tycker jag är onödigt.
    Jag är inte den enda här i tråden som sett Giftskåneman skriva på ett nedlåtande sätt om kvinnor i andra trådar.
    Men jag ser att mycket verkar ha blivit raderat här i tråden.
    Det var fritt fram för Giftskåneman att försvara sig och bemöta min och andra kommentarer här innan de raderades.
    Men såvitt jag har sett så har han inte svarat på det.
    Men det är fortfarande fritt fram för honom att göra det,om han vill.
    Men tråden ska väl ändå inte handla om honom?
    Utan om TS mans beteende mot TS? Tycker du att det är ok att be sin partner att hålla käften,om vi ska hålla oss till topic?
    Ja, det är inte själva ordvalet utan personangreppet från TS som jag tycker är fel.

    Jag tycker inte att det är ett omöjligt scenario att "Håll käften" kom från en frustration inom mannen över något. Det ursäktar inte beteendet, men är ändå relevant i sammanhanget.

    Egentligen spelar det ingen roll om det är en person eller 100 personer som påstår något om en person. Det blir inte mer sant för den sakens skull. Jag tänker att det är svårt att försvara sig mot ett påstående som är så övergripande. Det är därför jag tycker man ska citera ordagrant om man vill komma med sådana anklagelser. Och då passar det bättre att man gör det i den tråd det gäller. Man kan ju även tänka sig att personen har tagit intryck av kritiken och ändrat sig, så då ska han väl inte behöva ha stämpeln på sig i alla nästkommande trådar?

    Jag har sagt hela tiden att jag själv inte tycker att det är okej att säga "Håll käften" till någon. Även i de två inlägg av mig som har blivit anmälda och borttagna. Inte ens en stark provokation kan ursäkta ett sådant beteende, tycker jag även om det kan vara en förklaring.

    Men det jag tyckte var intressant i diskussionen var andras rättighet att framföra svar till TS som gick emot hennes åsikt. Det har jag märkt i många andra trådar också, d.v.s. att trådskrivare går till angrepp om någon kommer med en avvikande åsikt. Ofta med argumentet att majoriteten tycker något annat. Det är tråkigt om potentiellt intressanta debatter solkas ner p.g.a. att vissa åsikter censureras bort av anmälningar och angrepp.

    För även om jag tycker helt motsatt som "Giftskåneman", så tycker jag att han har rätt att framföra sin åsikt och att motsatta tankar än vad jag har ändå har plats i en diskussion.


  • jrockyracoon
    Anonym (Villrådig) skrev 2019-09-19 18:13:09 följande:
    Jag har inte blivit arg för att jag får fel svar, jag ifrågasätter att jag förväntas ha provocerat fram det. Jag beskrev ju situationen.
    Jag tolkade dig så.

    Vad säger din man om situationen? Kan ni prata om problemen? Vad vill du få hjälp med av dem som är i tråden?


  • Anonym (Villrådig)
    jrockyracoon skrev 2019-09-19 18:19:44 följande:

    Jag tolkade dig så.

    Vad säger din man om situationen? Kan ni prata om problemen? Vad vill du få hjälp med av dem som är i tråden?


    Nej vi kan inte prata om det. Jag ville höra om andra skulle acceptera att bli behandlade så. Jag kände mig jätteledsen, kränkt och bedrövad då det kändes helt oförtjänt att jag skulle få de orden kastade i ansiktet i en sådan situation som var. Det är väl inte alltid så när man skriver här på fl, att man är ute efter ett exakt sant svar eller en lösning utan man vill bolla med andra och få deras perspektiv. Jag måste inte alls få endast medhåll eller att alla ska tycka samma men om du har läst vissa inlägg här vändes det som att det säkerligen var mitt eget fel att jag fick höra de orden och det kändes inte rätt att någon bara antar det.
  • AndreaBD
    Giftskåneman skrev 2019-09-18 23:05:39 följande:
    Önskar dig all lycka i alla dina kommande förhållande du kommer ha.
    Det var snällt av dig, men det behövs inte. Jag hittade rätt man för 12 år sedan, och vi har aldrig sagt något elakt till varandra hittills. 
  • jrockyracoon
    Anonym (Villrådig) skrev 2019-09-19 18:25:39 följande:
    Nej vi kan inte prata om det. Jag ville höra om andra skulle acceptera att bli behandlade så. Jag kände mig jätteledsen, kränkt och bedrövad då det kändes helt oförtjänt att jag skulle få de orden kastade i ansiktet i en sådan situation som var. Det är väl inte alltid så när man skriver här på fl, att man är ute efter ett exakt sant svar eller en lösning utan man vill bolla med andra och få deras perspektiv. Jag måste inte alls få endast medhåll eller att alla ska tycka samma men om du har läst vissa inlägg här vändes det som att det säkerligen var mitt eget fel att jag fick höra de orden och det kändes inte rätt att någon bara antar det.
    Okej. Jag hoppas att du inte kände dig kränkt av mig och mina tankar, det var inte meningen i så fall.

    Iaf så tänker jag att om ni inte kan prata om en sådan här situation och om du alltid tvingas ansvara för hus och hem och att du får otrevliga ord kastade emot dig hemmavid har ni ett stort arbete att påbörja att ändra sakernas tillstånd. För du vill väl inte ha det såhär i fortsättningen?

    Kanske ni kan gå i parterapi, börja prata om problemen eller göra ett kontrakt där det framgår vem som ska göra vad i en rättvis fördelning av hemmasysslorna.
  • molly50
    jrockyracoon skrev 2019-09-19 18:15:15 följande:
    Ja, det är inte själva ordvalet utan personangreppet från TS som jag tycker är fel.

    Jag tycker inte att det är ett omöjligt scenario att "Håll käften" kom från en frustration inom mannen över något. Det ursäktar inte beteendet, men är ändå relevant i sammanhanget.

    Egentligen spelar det ingen roll om det är en person eller 100 personer som påstår något om en person. Det blir inte mer sant för den sakens skull. Jag tänker att det är svårt att försvara sig mot ett påstående som är så övergripande. Det är därför jag tycker man ska citera ordagrant om man vill komma med sådana anklagelser. Och då passar det bättre att man gör det i den tråd det gäller. Man kan ju även tänka sig att personen har tagit intryck av kritiken och ändrat sig, så då ska han väl inte behöva ha stämpeln på sig i alla nästkommande trådar?

    Jag har sagt hela tiden att jag själv inte tycker att det är okej att säga "Håll käften" till någon. Även i de två inlägg av mig som har blivit anmälda och borttagna. Inte ens en stark provokation kan ursäkta ett sådant beteende, tycker jag även om det kan vara en förklaring.

    Men det jag tyckte var intressant i diskussionen var andras rättighet att framföra svar till TS som gick emot hennes åsikt. Det har jag märkt i många andra trådar också, d.v.s. att trådskrivare går till angrepp om någon kommer med en avvikande åsikt. Ofta med argumentet att majoriteten tycker något annat. Det är tråkigt om potentiellt intressanta debatter solkas ner p.g.a. att vissa åsikter censureras bort av anmälningar och angrepp.

    För även om jag tycker helt motsatt som "Giftskåneman", så tycker jag att han har rätt att framföra sin åsikt och att motsatta tankar än vad jag har ändå har plats i en diskussion.
    Oavsett om man blir provocerad eller inte så tycker jag inte att det är ok att be sin partner att hålla käft.
    Det är nedlåtande och känns som en slags härskarteknik man tar till när argumenten tryter.

    Jag mins inte alla trådar han har skrivit i. Men det saknar väl egentligen betydelse då det inte är honom tråden handlar om.

    Jag har annars fått känslan av att det ofta är TS som får utstå påhopp och blir skuldbelagd för de problem som h*n skriver om.
    Självklart ska alla ha rätt till en åsikt. Men ibland så kan det vara bättre att hålla åsikten för sig själv om det t ex är något som kan upplevas som sårande för någon annan.
  • Anonym (min)

    Om det inte var ett uppenbart skämt, så uppenbart att t.o.m. barnen fattade det, så NEJ det hade jag verkligen inte accepterat. 

  • Anonym (Z)

    Nej. I en relation finns det en lägsta nivå för mig för vad som är ok när det gäller kommunikation, och det där är uttryck som ligger under den nivån.

  • AndreaBD
    Anonym (Z) skrev 2019-09-20 15:48:58 följande:

    Nej. I en relation finns det en lägsta nivå för mig för vad som är ok när det gäller kommunikation, och det där är uttryck som ligger under den nivån.


    Precis. Det är respektlöst. 
Svar på tråden Skulle ni acceptera?