• Anonym (Surgubbjävel)

Kvinnors misstag, relationer

https://www.smartare-liv.se/artiklar.php?visa=10-misstag-kvinnor-gor-i%20relationer

J
    ag vet att många kommer ta illa vid sig nu, men det är faktiskt så att ni kvinnor inte är perfekta. 
    Läs artikeln. Begrunda. Och skärp er för fan Drömmer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-19 14:00
    Männen var rörande överens om just de här tio sakerna:

1. De är för kontrollerande
    Många män klagade över att kvinnorna spionerade på dem, ställde för många frågor hela tiden och till och med tittade i hans mobil. Männen ansåg att de fick ett ännu större behov av hemligheter och att avstånden ökade i takt med att kvinnans kontrollbehov blev större
    2. De vill förändra mannen för mycket
    Kvinnor börjar försöka förändra en man så fort relationen börjar bli seriös. Det ger män dåligt självförtroende som leder till frustration och på sikt kanske att relationen tar slut. Eller så får hon ett mähä som gör allt som hon vill så att hon vill ändra på det också.

3. De tar mannen för given
    Det spelare ingen roll om ett par har varit tillsammans ett halvår eller i tre år, när lite tid har gått så tenderar kvinnor att ta männen för givna. De glömmer att göra något speciellt för att hålla relationen vid liv. Gester som att göra hans favoriträtt ibland eller att testa något nytt i sängen, ge en gåva eller överraska honom på något annat sätt är bra metoder för att hålla lågan levande.
    4. De har för bråttom framåt
    Varje relation är en process att förstå varandra och hitta möjligheterna i tvåsamheten steg för steg. Det är viktigt att göra det lite i taget. Kvinnor tenderar att strunta i det och rusa på till nästa steg för snabbt. Innan en man känner sig bekväm med att låta henne träffa hans föräldrar så bjuder hon in sig själv.

5. De pratar för mycket
    Män gillar generellt handling mer än ord. Givetvis är det sant att kommunikation är viktigt för relationen men det betyder inte att män orkar med någon som pratar hela tiden utan stopp. Det är det vanligaste misstaget kvinnor gör. De fortsätter bara att prata och prata om det senaste skvallret eller om detaljer på jobbet som inte är intressanta.

6. De kritiserar allt
    Kvinnor kritiserar män för mycket av det de gör. Hon kritiserar vad han äter, dricker. Män avskyr den här typen av kontroll.
    7. De är för behövande
    Eget utrymme är viktigt i alla relationer. Kvinnor beter sig ofta som att paret sitter ihop hela tiden.

8. De är fixerade vid sina mobiltelefoner och Ipads
    De struntar i allt som händer runt omkring dem om det blippar till eller ringer i telefonen. Det är som om de vara fysiskt beroende av att alltid vara tillgängliga för alla runt omkring dem. Om de någon gång säger att de struntar i telefonen och låter den ligga så ser man på dem att de där inombords om de inte får besvara det där sms:et.

9. De blir arga över småsaker
    Kvinnor och deras diskproblem, städproblem, åka till köpcentrumproblem. Om inte hemmet är precis som de vill ha det när de vill ha det, så blir det bråk eller sura miner direkt. Om man lever två personer under samma tak finns det inte en chans att det kan bli en kompromiss. Hennes regler gäller annars blir det bråk

10. De är aldrig nöjda
    Kvinnor kan bete sig som små barn när det gäller det egna hemmet. Det finns alltid ett nytt projekt att lägga pengar på i huset och som mannen ska göra. Han måste hållas sysselsatt och det verkar vara ett jobb hon har tagit på sig att se till.
  • Svar på tråden Kvinnors misstag, relationer
  • Mimosa86

[quote=79914776][quote-nick]jrockyracoon skrev 2019-09-20 20:12:56 följande:[/quote-nick]Som svar på din fråga: Ja, det är möjligt. Men det är också möjligt att hon ändå inte blir nöjd och klagar på något annat. Det senare är min upplevelse när det gäller en kvinna i min omgivning. Hon klagar först på det ena, och sedan när den saken är löst, så klagar hon på något annat. Det tycks mig som att vissa personer inte klarar att lyfta blicken och se saker från ett annat perspektiv. Det är som om de inte kan vara lyckliga och nöjda över tillvaron utan behöver ständigt hitta fel som inte spelar någon roll i ett större perspektiv. Dock påstår jag inte att detta är ett typiskt kvinnligt fenomen, sådana beteenden finns nog hos både män och kvinnor i samma omfattning.

Sedan när det gäller hushållssysslor så tror jag att män ofta vill dela lika på bördan, men striden går då över till att handla om på vilket sätt man ska utföra sina sysslor. För egen del samlar jag gärna disk i några dagar innan jag tar itu med dem. Men det sättet att lösa uppgiften uppskattas inte av min sköna mö därhemma.

Din lösning på problemet är väl bra på sitt sätt, men har också sina begränsningar. Jag tänker att ert grundproblem tycks ha varit att han inte ville dela de gemensamma tråkiga sysslorna tillsammans med dig. Det tyder på en brist på empati och ett oresonligt synsätt på er arbetsfördelning. Den attityden är ett problem som inte försvinner för att ni skaffar hjälp utifrån.

[/

Visst finns det pessimister och människor som har ett kontrollbehov. Men mig veteligen domineras världen främst av folk som vill få livet att gå ihop. Det handlar inte om hur tallriken diskas utan att den diskas, för ofta har man inte den tiden att fokusera på detaljer när man springer i ekorrhjulet med familj, jobb och relation. Tycker ofta argumentet -frugan blir ändå aldrig nöjd- ofta används som en bortförklaring till att inte göra något alls. Många exempel på detta i min egen släkt faktiskt. Mitt förslag är då att testa att steppa upp. Anstränga sig extra. Walk that extra mile. För om frun mår dåligt av att det är en massa disk som står och växer, varför inte ta 5 min och göra det direkt? Om så för hennes skull? För inte mår man väl dåligt av undanplockad smuts?

Ja du har rätt där med min gubbe. Kanske inte brist på empati. Men brist på förståelse och bristande förmåga att sätta sig in i en annan persons mående och känslor.

Lösningen är inte 100%. Grundproblemet kvarstår. Men jag kan iallafall gå och lägga mig med vetskapen om att det blir löst än att ligga vaken och fundera och planera hur jag ska hinna göra allt som måste göras, på såväl jobbet som i familjen. Den mentala vilan är guld värd.

• jrockyracoon
    Mimosa86 skrev 2019-09-20 22:58:37 följande:

[quote=79914776][quote-nick]jrockyracoon skrev 2019-09-20 20:12:56 följande:[/quote-nick]Som svar på din fråga: Ja, det är möjligt. Men det är också möjligt att hon ändå inte blir nöjd och klagar på något annat. Det senare är min upplevelse när det gäller en kvinna i min omgivning. Hon klagar först på det ena, och sedan när den saken är löst, så klagar hon på något annat. Det tycks mig som att vissa personer inte klarar att lyfta blicken och se saker från ett annat perspektiv. Det är som om de inte kan vara lyckliga och nöjda över tillvaron utan behöver ständigt hitta fel som inte spelar någon roll i ett större perspektiv. Dock påstår jag inte att detta är ett typiskt kvinnligt fenomen, sådana beteenden finns nog hos både män och kvinnor i samma omfattning.

Sedan när det gäller hushållssysslor så tror jag att män ofta vill dela lika på bördan, men striden går då över till att handla om på vilket sätt man ska utföra sina sysslor. För egen del samlar jag gärna disk i några dagar innan jag tar itu med dem. Men det sättet att lösa uppgiften uppskattas inte av min sköna mö därhemma.

Din lösning på problemet är väl bra på sitt sätt, men har också sina begränsningar. Jag tänker att ert grundproblem tycks ha varit att han inte ville dela de gemensamma tråkiga sysslorna tillsammans med dig. Det tyder på en brist på empati och ett oresonligt synsätt på er arbetsfördelning. Den attityden är ett problem som inte försvinner för att ni skaffar hjälp utifrån.

[/

Visst finns det pessimister och människor som har ett kontrollbehov. Men mig veteligen domineras världen främst av folk som vill få livet att gå ihop. Det handlar inte om hur tallriken diskas utan att den diskas, för ofta har man inte den tiden att fokusera på detaljer när man springer i ekorrhjulet med familj, jobb och relation. Tycker ofta argumentet -frugan blir ändå aldrig nöjd- ofta används som en bortförklaring till att inte göra något alls. Många exempel på detta i min egen släkt faktiskt. Mitt förslag är då att testa att steppa upp. Anstränga sig extra. Walk that extra mile. För om frun mår dåligt av att det är en massa disk som står och växer, varför inte ta 5 min och göra det direkt? Om så för hennes skull? För inte mår man väl dåligt av undanplockad smuts?

Ja du har rätt där med min gubbe. Kanske inte brist på empati. Men brist på förståelse och bristande förmåga att sätta sig in i en annan persons mående och känslor.

Lösningen är inte 100%. Grundproblemet kvarstår. Men jag kan iallafall gå och lägga mig med vetskapen om att det blir löst än att ligga vaken och fundera och planera hur jag ska hinna göra allt som måste göras, på såväl jobbet som i familjen. Den mentala vilan är guld värd.

Är du för jämlikhet? Det är jag. Det är också därför jag inte tycker om ditt förslag att mannen skulle "steppa upp" för att kvinnan är sur och gnäller, även om sysslorna fördelas lika. Jag ser lika lite vinst i att mannen ska göra mer än sina 50% av hushållssysslor som att kvinnan ska göra mer än sina 50%. Och om mannen inte har rätt att tvinga sin fru att diska på sitt sätt, har inte frun rätt att tvinga mannen att diska på sitt sätt.

En bättre lösning är att den ev. sura kvinnan skärper sig, eller går i terapi och försöker hitta orsaken till sin missnöjdhet som inte vilar på någon verklig oförätt, utan är mer påhittad och fiktiv. Eller för all del att man separerar för att man har alltför olika syn på hur hushållsarbetet ska utföras.

Sen är väl empati samma sak som "bristande förmåga att sätta sig in i en annan persons mående och känslor".

Skönt att du hittat en lösning som löser ditt problem på vissa sätt åtminstone. Vi har dock inte ekonomin till en sådan lösning, men jag gläds ändå åt dig som har det!

• jrockyracoon
    Bleha skrev 2019-09-20 22:22:41 följande:
    Skulle säga snarare tvärt om. Att vi som verkligen inte stämmer in på något av det som beskrivs stör oss på den extrema generaliseringen som görs av 50% av befolkningen. 
    Jag undrar om du missförstått den undersökning som gjordes i artikeln.

Det handlar inte om någon extrem generalisering, utan endast ett antal svar som ett antal män hade gett på frågan vilka misstag deras kvinnliga partner gjorde.

Det man kan utläsa av artikeln är att i den tillfrågade urvalsgruppen irriterades de flesta över att de är för kontrollerande, därefter på att de vill förändra männen, etc.

Jag begriper inte hur du kan störa dig på mäns åsikter om kvinnors begränsningar. De får väl tycka vad de vill. Precis som kvinnor får tycka vad de vill om mäns misstag i relationer.

Du kan förstås kritisera det vetenskapliga tillvägagångssättet i den här undersökningen (t.ex. hur man valde ut urvalsgruppen, och hur tillförlitligt resultatet är, etc) - men även om det gjordes med vetenskaplig exakthet hade man ändå kommit fram till åsikter som männen hade och kunnat gradera dem utifrån frekvens på lika sätt. Och givetvis stämmer inte de av män populäraste  åsikterna in på alla kvinnors åsikter eller ens vissa enstaka mäns åsikter.

Och om vi tittar på ett enstaka par från undersökningen så är det givetvis inte säkert att mannens åsikt om kvinnans misstag, stämmer överens med kvinnans åsikt där heller.

Sedan undrar jag också hur du menar att undersökningen blev mindre tillförlitlig för att man endast frågade män. Hur skulle kvinnor kunna svara på frågan vad män tyckte att deras kvinnor hade gjort för misstag? Det kan förstås endast männen svara på.
  • molly50

Jag känner inte igen mig i dessa påståenden i trådstarten. Utom möjligen det att jag kan vara lite för fast i min mobil.

• Tutelitut
    molly50 skrev 2019-09-21 12:10:21 följande:

Jag känner inte igen mig i dessa påståenden i trådstarten. Utom möjligen det att jag kan vara lite för fast i min mobil.

Kvinnor är olika. Uppenbarligen så tycker tusentals män att kvinnor är såhär.
  • molly50
    Tutelitut skrev 2019-09-21 12:19:29 följande:
    Kvinnor är olika. Uppenbarligen så tycker tusentals män att kvinnor är såhär.
    Absolut. Det är vi väl alla. Både män och kvinnor.
  • SupersurasunkSara
    1. De är för kontrollerande
    Många män klagade över att kvinnorna spionerade på dem, ställde för många frågor hela tiden och till och med tittade i hans mobil. Männen ansåg att de fick ett ännu större behov av hemligheter och att avstånden ökade i takt med att kvinnans kontrollbehov blev större

Det här kan jag hålla med om, givetvis finns det även män som är så här, men jag upplever att antalet kvinnor som gör det är fler. kvinnor blir ofta pådyvlade att män är svikare av naturen och agerar därefter av rädsla för att bli lämnade.  

2. De vill förändra mannen för mycket
    Kvinnor börjar försöka förändra en man så fort relationen börjar bli seriös. Det ger män dåligt självförtroende som leder till frustration och på sikt kanske att relationen tar slut. Eller så får hon ett mähä som gör allt som hon vill så att hon vill ändra på det också.

Det här kan jag också hålla med om, när man väljer en person att dela sitt liv med bör man inte bara älska deras goda sidor, man bör även acceptera de dåliga. Ibland kan det dock vara svårt att veta från början om man verkligen kan stå ut med personens dåliga sidor i längden. 

3. De tar mannen för given
    Det spelare ingen roll om ett par har varit tillsammans ett halvår eller i tre år, när lite tid har gått så tenderar kvinnor att ta männen för givna. De glömmer att göra något speciellt för att hålla relationen vid liv. Gester som att göra hans favoriträtt ibland eller att testa något nytt i sängen, ge en gåva eller överraska honom på något annat sätt är bra metoder för att hålla lågan levande.

Detta gäller båda könen i hög grad, dock upplever jag att det faktiskt är männen som fortare tar kvinnan för givet än tvärtom. 

4. De har för bråttom framåt
    Varje relation är en process att förstå varandra och hitta möjligheterna i tvåsamheten steg för steg. Det är viktigt att göra det lite i taget. Kvinnor tenderar att strunta i det och rusa på till nästa steg för snabbt. Innan en man känner sig bekväm med att låta henne träffa hans föräldrar så bjuder hon in sig själv.

Kvinnor har nog oftare en önskan om att relationen ska bli mer seriös än vad män har. Kanske för att de har kortare tid på sig att bilda familj än vad män har? Kanske har män en helt annan uppfattning om vad snabbt är än kvinnor? Jag känner killar som tycker det är förträffligt att ha en kvinna i dejtingstadiet i ett år. Det är bekvämt och bra, de får fördelarna med att ha en partner, men slipper nackdelarna. En kk med lite fler förmåner bara. 

5. De pratar för mycket
    Män gillar generellt handling mer än ord. Givetvis är det sant att kommunikation är viktigt för relationen men det betyder inte att män orkar med någon som pratar hela tiden utan stopp. Det är det vanligaste misstaget kvinnor gör. De fortsätter bara att prata och prata om det senaste skvallret eller om detaljer på jobbet som inte är intressanta.

Det kan också stämma. Min man är rätt ointresserad av mitt jobb, men emellanåt försöker han iaf. Jag är totalt ointresserad av hans jobb och hobby egentligen, men jag älskar ju honom alltså lyssnar jag för att HAN är intresserad av sitt jobb och sin hobby. 

6. De kritiserar allt
    Kvinnor kritiserar män för mycket av det de gör. Hon kritiserar vad han äter, dricker. Män avskyr den här typen av kontroll.

Ja, det är ju bara dumt. Om man inte gör det för att ens partner faktiskt dricker alldeles för mycket alkohol eller äter alldeles för osunt, då är det av omtanke. Men det kan framföras på flera olika sätt. 

7. De är för behövande
    Eget utrymme är viktigt i alla relationer. Kvinnor beter sig ofta som att paret sitter ihop hela tiden.

Också väldigt dumt. Jag upplever att många kvinnor ger upp en hel del för att kunna vara med den de älskar och att män i högre grad inte ger upp ett dugg. För de behöver inte när kvinnan ger upp sin hobby, sin tid med sina vänner etc. Det slår bakut när kvinnan sen inte har något annat liv utanför relationen. Ni som har småbarn idag, uppfostra dem till mer självständiga individer. 

8. De är fixerade vid sina mobiltelefoner och Ipads
    De struntar i allt som händer runt omkring dem om det blippar till eller ringer i telefonen. Det är som om de vara fysiskt beroende av att alltid vara tillgängliga för alla runt omkring dem. Om de någon gång säger att de struntar i telefonen och låter den ligga så ser man på dem att de där inombords om de inte får besvara det där sms:et.

Det här gäller nog båda könen lika mycket, Möjligen upplever vissa män det som mer besvärande eftersom många män förväntar sig att alltid vara prio ett. 

9. De blir arga över småsaker
    Kvinnor och deras diskproblem, städproblem, åka till köpcentrumproblem. Om inte hemmet är precis som de vill ha det när de vill ha det, så blir det bråk eller sura miner direkt. Om man lever två personer under samma tak finns det inte en chans att det kan bli en kompromiss. Hennes regler gäller annars blir det bråk

Man måste absolut kompromissa. Men inte om basala saker som att man inte lämnar disk framme hela veckan eller struntar i att dammsuga, städa toaletter etc för att man inte orkar. Jag hade svåra problem med att min man inte vek lakan som jag tex. Men jag svalde det och tänkte att det ser inte lika fint ut som när jag gör det men det går bra ändå. Nu 7 år senare tycker jag fortfarande att det är jobbigt, men inte värt att bråka om. Han å sin sida vill gärna göra mig till lags, antagligen för att jag inte gnällt om det...

10. De är aldrig nöjda
    Kvinnor kan bete sig som små barn när det gäller det egna hemmet. Det finns alltid ett nytt projekt att lägga pengar på i huset och som mannen ska göra. Han måste hållas sysselsatt och det verkar vara ett jobb hon har tagit på sig att se till.

Det här håller jag också med om. Många kvinnor vill ha det si eller så, ommålat efter senaste nycken/modet och så förväntas mannen göra detta. Dock kan man fråga sig varför kvinnan inte gör det själv? Okunskap? Eller gör hon redan i stort sett allt annat så hon har inte tid? Lathet? Eller är det helt enkelt så att mannen är en slacker och skiter i om huset förfaller? Det finns många orsaker till att vara oense om den här punkten. 
  • SupersurasunkSara
    Mimosa86 skrev 2019-09-20 18:34:41 följande:
    Fråga: om kvinnan känner sig trygg med att mannen kommer ta likvärdigt ansvar för städ och disk, tror du inte hon kommer släppa detta då och slappna av? Kunna släppa detta från hennes långa lista av åtaganden?

Jag gjorde det. När vi köpte in städhjälp. För stressen låg inte i smutsiga tallrikar eller damm. Stressen låg i att jag visste att jag inge hade någon back-up i det gemensamma. För någon jävel måste ju göra det i slutändan
    Vad bra beskrivet. Det är ju som sagt inte stressen över att disken står där på diskbänken utan på att man vet att man antagligen själv åker på att diska innan det möglar. 
  • SupersurasunkSara
    Mimosa86 skrev 2019-09-20 18:34:41 följande:
    Fråga: om kvinnan känner sig trygg med att mannen kommer ta likvärdigt ansvar för städ och disk, tror du inte hon kommer släppa detta då och slappna av? Kunna släppa detta från hennes långa lista av åtaganden?

Jag gjorde det. När vi köpte in städhjälp. För stressen låg inte i smutsiga tallrikar eller damm. Stressen låg i att jag visste att jag inge hade någon back-up i det gemensamma. För någon jävel måste ju göra det i slutändan
    Vad bra beskrivet. Det är ju som sagt inte stressen över att disken står där på diskbänken utan på att man vet att man antagligen själv åker på att diska innan det möglar. 
  • AndreaBD

Det är ju lite lustigt att påstå "de blir arga över småsaker". Ja men.... för dem är det kanske inte småsaker!? Så säger man om man inte förstår att det är olika för folk vad som är viktigt. 

Svar på tråden Kvinnors misstag, relationer