• Anonym (Surgubbjävel)

Kvinnors misstag, relationer

https://www.smartare-liv.se/artiklar.php?visa=10-misstag-kvinnor-gor-i%20relationer

J
    ag vet att många kommer ta illa vid sig nu, men det är faktiskt så att ni kvinnor inte är perfekta. 
    Läs artikeln. Begrunda. Och skärp er för fan Drömmer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-19 14:00
    Männen var rörande överens om just de här tio sakerna:

1. De är för kontrollerande
    Många män klagade över att kvinnorna spionerade på dem, ställde för många frågor hela tiden och till och med tittade i hans mobil. Männen ansåg att de fick ett ännu större behov av hemligheter och att avstånden ökade i takt med att kvinnans kontrollbehov blev större
    2. De vill förändra mannen för mycket
    Kvinnor börjar försöka förändra en man så fort relationen börjar bli seriös. Det ger män dåligt självförtroende som leder till frustration och på sikt kanske att relationen tar slut. Eller så får hon ett mähä som gör allt som hon vill så att hon vill ändra på det också.

3. De tar mannen för given
    Det spelare ingen roll om ett par har varit tillsammans ett halvår eller i tre år, när lite tid har gått så tenderar kvinnor att ta männen för givna. De glömmer att göra något speciellt för att hålla relationen vid liv. Gester som att göra hans favoriträtt ibland eller att testa något nytt i sängen, ge en gåva eller överraska honom på något annat sätt är bra metoder för att hålla lågan levande.
    4. De har för bråttom framåt
    Varje relation är en process att förstå varandra och hitta möjligheterna i tvåsamheten steg för steg. Det är viktigt att göra det lite i taget. Kvinnor tenderar att strunta i det och rusa på till nästa steg för snabbt. Innan en man känner sig bekväm med att låta henne träffa hans föräldrar så bjuder hon in sig själv.

5. De pratar för mycket
    Män gillar generellt handling mer än ord. Givetvis är det sant att kommunikation är viktigt för relationen men det betyder inte att män orkar med någon som pratar hela tiden utan stopp. Det är det vanligaste misstaget kvinnor gör. De fortsätter bara att prata och prata om det senaste skvallret eller om detaljer på jobbet som inte är intressanta.

6. De kritiserar allt
    Kvinnor kritiserar män för mycket av det de gör. Hon kritiserar vad han äter, dricker. Män avskyr den här typen av kontroll.
    7. De är för behövande
    Eget utrymme är viktigt i alla relationer. Kvinnor beter sig ofta som att paret sitter ihop hela tiden.

8. De är fixerade vid sina mobiltelefoner och Ipads
    De struntar i allt som händer runt omkring dem om det blippar till eller ringer i telefonen. Det är som om de vara fysiskt beroende av att alltid vara tillgängliga för alla runt omkring dem. Om de någon gång säger att de struntar i telefonen och låter den ligga så ser man på dem att de där inombords om de inte får besvara det där sms:et.

9. De blir arga över småsaker
    Kvinnor och deras diskproblem, städproblem, åka till köpcentrumproblem. Om inte hemmet är precis som de vill ha det när de vill ha det, så blir det bråk eller sura miner direkt. Om man lever två personer under samma tak finns det inte en chans att det kan bli en kompromiss. Hennes regler gäller annars blir det bråk

10. De är aldrig nöjda
    Kvinnor kan bete sig som små barn när det gäller det egna hemmet. Det finns alltid ett nytt projekt att lägga pengar på i huset och som mannen ska göra. Han måste hållas sysselsatt och det verkar vara ett jobb hon har tagit på sig att se till.
  • Svar på tråden Kvinnors misstag, relationer
  • LauraPalmer
    Anonym (hmmmmm) skrev 2019-09-20 15:27:27 följande:

Det är totalförbjudet att skriva rasistiskt på forumet men det är helt ok att skriva hattrådar om kvinnor?

Familjeliv i ett nötskal

Fast att kalla det här för en hattråd är väl lite väl överdrivet. Kritisk absolut, men hatisk?
  • Missermajser
    Anonym (döfött) skrev 2019-09-20 15:29:34 följande:
    haha, du har verkligen svårt för att hålla dig till ämnet va? Är det ett generellt drag hos dig eller är det bara för att ämnet råkar vara känsligt för dig?

Varför TS ställer frågan är upp till honom, om du inte kan tåla frågan så bör du väl hellre läsa andra trådar än att spamma denna med en massa OT snack om hur män beter sig?
    Anonym (slutat prata) skrev 2019-09-20 15:24:26 följande:
    Mitt beteende? Jag är som jag är, ta det eller stick. Svårare än så är det inte.
    Skitbra men på vilket sätt har det med topic att göra?

För det första får TS starta en tråd som har med verkligheten att göra om hen förväntar sig att bli tagen på allvar. TS kan inte förvänta sig att alla kvinnor ska känna igen sig i det hen skrivit. Särskilt inte när vilket kön som helt kan kännas igen i den.

Visst jag kan känna mig förvirrad i kotakt med kvinnor ibland då jag inte förstår mig på dem. Jag har dock ingen livmoder och ingen mens så jag har aldrig funderat eller ens påmints varje månad om vad som sker om jag är med en man. Jag antar att dessa skillnader gör att kvinnor tänker lite mer på saker som gått mig förbi. Ja, eller det har gått mig förbi tills jag fått stå där med skrikiga bebisar och en kvinna som inte orkar ta hand om precis allt.

• sfsdsddsfsdfdfs
    LauraPalmer skrev 2019-09-20 15:39:02 följande:
    Fast att kalla det här för en hattråd är väl lite väl överdrivet. Kritisk absolut, men hatisk?
    Kritisk? snarare gnällig
  • jrockyracoon

Som man frågar får man svar.

Om någon frågade många barn om vilka föräldrarnas brister var, skulle säkert många olika synpunkter dyka upp.

Det klart att männen anger olika brister när de tillfrågas om dessa.

Det som jag finner intressant med denna tråd är snarare reaktionerna på den. T.ex. att många kvinnor tycks känna sig anklagade och ta till sig personligt av en sådan här undersökning. Har ni ingen självdistans?

En annan intressant sak är att moderator finner det nödvändigt att förpassa tråden till sandlådan. Man kan ju undra om könet på denna moderator också var kvinna och kände sig träffad. Jag har läst tusen andra trådar som varit mycket mer sandlåda än denna, där ingen moderator har reagerat det minsta.

Jag tycker att männen faktiskt hade en viktig poäng när de berättar om hur stort fokus många kvinnor lägger på hushållssysslor - när det egentligen inte borde vara så viktigt. Det finns ju så många andra saker att lägga stort fokus på än just att man bäddar sängen varje dag, eller över några odiskade tallrikar o.s.v. Jag tänker att om fördelningen av arbetet hemma är rättvist så borde vi inte lägga så stort fokus av vår tid på sådana ganska oväsentlga detaljer. Vi kunde istället umgås och kanske ta en romantisk kvällspromenad. Eller varför inte lägga fokuset på våra barn, eller vänner eller miljöproblemen. Ja, vad som helst som bidrar med något positivt till våra relativt korta liv här på jorden.

• AndreaBD
    sfsdsddsfsdfdfs skrev 2019-09-20 15:44:39 följande:
    Kritisk? snarare gnällig
    Jo. Och det är inte alls givande att generalisera så grovt och tro att det finns manligt och kvinnligt beteende. Eller snarare - beteende kan kanske till och med skilja sig lite hos män och kvinnor. Men vilka misstag man gör i en relation, det är ganska individuellt olika. 

Vissa saker är också gamla fördomar som inte behöver stämma längre. Att kvinnor skulle prata mer.... jag har för mig att jag läst någonstans att en studie kom fram till att män skvallrar mer än kvinnor. Och framför allt skvallra tror man ju att främst kvinnor gör. Samtidigt skulle jag aldrig förlita mig på en studie och tycker även här att det är individuellt olika. 
  • Smillefix

Detta bekräftar bara att jag är Guds gåva till den man som hade turen att snärja mig. Det enda jag möjligen gör mig skyldig till är att jag lätt blir uppslukad av mobilen, förutom det har jag vunnit Girlfriend of the Year-award sju gånger och varit nominerad nästan varje år sen jag var 22 faktiskt.

• Mimosa86
    jrockyracoon skrev 2019-09-20 17:34:49 följande:

Som man frågar får man svar.

Om någon frågade många barn om vilka föräldrarnas brister var, skulle säkert många olika synpunkter dyka upp.

Det klart att männen anger olika brister när de tillfrågas om dessa.

Det som jag finner intressant med denna tråd är snarare reaktionerna på den. T.ex. att många kvinnor tycks känna sig anklagade och ta till sig personligt av en sådan här undersökning. Har ni ingen självdistans?

En annan intressant sak är att moderator finner det nödvändigt att förpassa tråden till sandlådan. Man kan ju undra om könet på denna moderator också var kvinna och kände sig träffad. Jag har läst tusen andra trådar som varit mycket mer sandlåda än denna, där ingen moderator har reagerat det minsta.

Jag tycker att männen faktiskt hade en viktig poäng när de berättar om hur stort fokus många kvinnor lägger på hushållssysslor - när det egentligen inte borde vara så viktigt. Det finns ju så många andra saker att lägga stort fokus på än just att man bäddar sängen varje dag, eller över några odiskade tallrikar o.s.v. Jag tänker att om fördelningen av arbetet hemma är rättvist så borde vi inte lägga så stort fokus av vår tid på sådana ganska oväsentlga detaljer. Vi kunde istället umgås och kanske ta en romantisk kvällspromenad. Eller varför inte lägga fokuset på våra barn, eller vänner eller miljöproblemen. Ja, vad som helst som bidrar med något positivt till våra relativt korta liv här på jorden.

Fråga: om kvinnan känner sig trygg med att mannen kommer ta likvärdigt ansvar för städ och disk, tror du inte hon kommer släppa detta då och slappna av? Kunna släppa detta från hennes långa lista av åtaganden?

Jag gjorde det. När vi köpte in städhjälp. För stressen låg inte i smutsiga tallrikar eller damm. Stressen låg i att jag visste att jag inge hade någon back-up i det gemensamma. För någon jävel måste ju göra det i slutändan
  • jrockyracoon
    Mimosa86 skrev 2019-09-20 18:34:41 följande:
    Fråga: om kvinnan känner sig trygg med att mannen kommer ta likvärdigt ansvar för städ och disk, tror du inte hon kommer släppa detta då och slappna av? Kunna släppa detta från hennes långa lista av åtaganden?

Jag gjorde det. När vi köpte in städhjälp. För stressen låg inte i smutsiga tallrikar eller damm. Stressen låg i att jag visste att jag inge hade någon back-up i det gemensamma. För någon jävel måste ju göra det i slutändan
    Som svar på din fråga: Ja, det är möjligt. Men det är också möjligt att hon ändå inte blir nöjd och klagar på något annat. Det senare är min upplevelse när det gäller en kvinna i min omgivning. Hon klagar först på det ena, och sedan när den saken är löst, så klagar hon på något annat. Det tycks mig som att vissa personer inte klarar att lyfta blicken och se saker från ett annat perspektiv. Det är som om de inte kan vara lyckliga och nöjda över tillvaron utan behöver ständigt hitta fel som inte spelar någon roll i ett större perspektiv. Dock påstår jag inte att detta är ett typiskt kvinnligt fenomen, sådana beteenden finns nog hos både män och kvinnor i samma omfattning.

Sedan när det gäller hushållssysslor så tror jag att män ofta vill dela lika på bördan, men striden går då över till att handla om på vilket sätt man ska utföra sina sysslor. För egen del samlar jag gärna disk i några dagar innan jag tar itu med dem. Men det sättet att lösa uppgiften uppskattas inte av min sköna mö därhemma.

Din lösning på problemet är väl bra på sitt sätt, men har också sina begränsningar. Jag tänker att ert grundproblem tycks ha varit att han inte ville dela de gemensamma tråkiga sysslorna tillsammans med dig. Det tyder på en brist på empati och ett oresonligt synsätt på er arbetsfördelning. Den attityden är ett problem som inte försvinner för att ni skaffar hjälp utifrån.

• Blomman1215
    Anonym (Surgubbjävel) skrev 2019-09-20 13:29:00 följande:
    Ja, kvinnor kan inte erkänna sina fel och brister. Ändå finns de där. 
    Menar du att män kan det? 
  • Bleha
    Anonym (Nästan) skrev 2019-09-20 13:49:56 följande:

Trådstarten är intressant på många sätt.
    Givetvis stämmer det inte till 100%.
    Självfallet finns en del av dessa egenskaper även hos en del män.

Men absolut, mycket av det stämmer, åtminstone delvis, och ingen kan nog förneka att det åtminstone ligger något i dessa påståenden och att en hel del av det stämmer med många kvinnor.

Den som tycker att trådstarten är helt uppåt väggarna är nog med allra största sannolikhet en kvinna.
    Den som tillåter sig få negativa känslor av trådstarten eller den som känner sig tvingad påminna om att män minsann också har en del dåliga egenskaper, är nog garanterat en kvinna och kanske en kvinna som känner igen en del av sina egna negativa sidor i trådstartens beskrivning?

Det ligger tveklöst en hel del sanning i trådstarten.
    Därmed inte sagt att män på något sätt skulle vara felfria, men det är ju liksom ett annat kapitel som då får skrivas i en annan trådstart.

Skulle säga snarare tvärt om. Att vi som verkligen inte stämmer in på något av det som beskrivs stör oss på den extrema generaliseringen som görs av 50% av befolkningen. 
Svar på tråden Kvinnors misstag, relationer