Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

    Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?

    muppor skrev 2019-09-24 13:41:56 följande:
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-09-24 13:35:47 följande:
    Ja, jag kommer alltid finna det idiotiskt att anklaga folk för att utnyttja systemet när man gör helt enligt reglerna. Det är att använda systemet precis i enlighet med hur det är byggt.

    Ni tycker alltså det är helt i sin ordning att också vissa politiker genom att utnyttja ett dåligt regelverk får lov att att leva på skattemedel?

    Det kommer alltid finnas vissa människor som ska mygla till sig skattemedel och som utnyttjar gamla eller dåliga regelverk som finns.
    Men det betyder inte att alla tycker det är ok även om ni två gör det.

    Att mygla sig till skattemedel är inte ok. Men det är inte det vi pratar om här. Man myglar inte till sig något man har full rätt till.


    Att tycka att ett regelverk är fel och bör ändras är helt ok, det är inte ok att kalla de som följer regelverket för myglare. Speciellt inte när man ringt myndigheten i fråga, lagt all info på bordet och fått svaret "du har full rätt till detta".
    Så nej, inte ok att attackera folk på det viset.

  • Anonym (Förvirrad)
    muppor skrev 2019-09-24 13:59:53 följande:
    Så du är emot politiker som utnyttkar regelverket men tycker det är helt ok att föräldrar gör det?

    Att jag har andra åsikter än dig betyder inte att jag attackerar dig, klarar du inte av andra åsikter så är diskussionsforum helt fel plats

    Reglerna säger att du har rätt, något jag påpekat flera gånger, precis som reglerna har gett fifflande politiker rätt att göra som dom gjort, men det betyder inte att alla tycker att regelerna är rätt, många tycker reglerna bör ändras, att du och politiker som utnyttjar reglerna som finns inte tycker det är förståeligt då ni utgår från egenintresse, men jag utgår från samhällets intresse istället för individens och anser att reglerna är fel, jag anser också att VAB och BB bör inkomstprövas,

    Jo, du går till angrepp när du kallar mig myglare. Jag har inte myglat mig till något alls. Jag har flera gånger sagt att det är helt okej att man en åsikt om själva lagstiftningen, men det är inte ok att gå till personangrepp för att någon följer reglerna.


    Om politiker följer regelverket till punkt och pricka så har de också rätt till den ersättning de får. Om de fejkar adresser, boenden, resor osv så är det mygel och inte ok.


     

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmmmmm) skrev 2019-09-24 14:20:10 följande:

    vab borde ändras, hela systemet inbjuder ju till fuskså inte konstigt att de regler som finns utnyttjas till max

    "Under 2018 har Försäkringskassan också krävt tillbaka och fått skadestånd för över 60 miljoner kronor ? en ökning med 25 miljoner på bara ett år. Från och med årsskiftet ska kontrollerna bli ännu fler - och framförallt  göras tidigare, säger Alexandra Wallin på Försäkringskassan."

    ts har enligt reglerna rätt att ta ut vab i sitt fall men moraliskt är det ju vansinnigt att reglerna finns


    Jättebra att man uteder vab hårdare, att fuska är moraliskt fel.
  • Anonym (Förvirrad)
    muppor skrev 2019-09-24 14:30:55 följande:
    Du måste skilja på diskussioner och personangrepp. Klarar du inte av olika åsikter så skriv inte på diskussionsforum. Detta är min personliga åsikt som du inte behöver dela men jag har rätt till den utan att du ska göra dig till ett offer för att andra inte tycker som du.

    Återigen jag tycker reglerna är fel och att det är oetiskt av både föräldrar och politiker att utnyttja dessa.

    Regler är inte alltid bra eller rätt även om man själv skulle gynnas av det och man måste inte utnyttja systemet  bara för att det finns, jag vill hellre ändra det så att folk i behov får bidrag och dom som inte är i behov inte får bidrag.

    Du får tycka vad du vill, det är skillnad på att uttrycka sin åsikt och att gå till angrepp mot en särskild person. Det är skillnad i hur man uttrycker sig. Kanske DU inte ska vara på ett diskussionsforum om du inte kan tåla andra människors åsikter utan att gå till personangrepp. Du gör det ju uppenbarligen utan att du märker det, igen, med att kalla mig offer. Hur som helst, jag kommer inte ligga sömnlös över det.

    Vi tycker olika, helt enkelt. Det är helt ok.
    Grejen är dock, du har inte en aning om vem som är i behov att en sådan här försäkring eller inte. Inte man sätter sig till doms över andra kanske man ska tänka till ett varv till.

    Känner att vi ganska mycket uttömt detta diskussionsområde nu. Som sagt vabbar jag väldigt sällan, ens när barnet är sjukt, men jag kommer göra det när jag måste. Jag kommer att göra det i denna exakta situation igen, om jag måste.

    Hej på'rej!

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmmmmm) skrev 2019-09-24 14:38:48 följande:
    60 miljoner kr bara nåt år sen i återbetalningskrav pga av fusk med vab och då är det bara dom som man har avslöjat, betänk om man sen kollade upp ALLA som vabbat

    år efter år fuskas det inom vab utan att något händer egentligen, varför daltar man med dessa ekonomiska brottslingar?
    För att inte tala om assistansersättningen...fusket där kostar många, många miljoner där också.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmmmmm) skrev 2019-09-24 14:45:15 följande:
    det där är faktiskt inte ok, ska du anklaga mig och andra för personagrepp också för att vi inte delar din åsikt?

    skilj på person och sak i fortsättningen tack

    Oh, too close to home?


    Orkar inte plöja tråden för att se om just nu gått till personangrepp, men genom att säga att folk som gör som jag är myglare så är det ett personangrepp även om man inte skriver direkt "DU ÄR MYGLARE". Man måste inte sätta ett DU ÄR framför.


    Men bra där, skilj på sak och person - det är väl exakt det vissa här inne inte kan göra. Att tycka en lag är fel är en sak, att kalla folk som följer de lagen för myglare och utnyttjare av system (i negativ bemärkelse) är inte att skilja på sak och person.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmmmmm) skrev 2019-09-24 14:52:40 följande:
    too close to home? jaha så du anklagar alltså även mig för persongrepp nu?

    vet du jag  avstår från att diskutera mer med dig för jag finner inget värde i att diskutera med personer som inte kan debattera på en god nivå

    Nej, det var en fråga. Om du ser exakt det jag skrivit under så ser du att jag inte har en aning om huruvida du har gjort det eller inte.


     


    Gör så, tror jag klarar mig utan ditt "bidrag" till den här diskussionen med dina halmdockor.

  • Anonym (Förvirrad)
    smulpaj01 skrev 2019-09-24 15:12:05 följande:

    Du borde ändå förstå dina kollegors reaktion? Hade ALDRIG gjort som du, hade skämts ihjäl i ditt läge.


    Jaha. Det gör inte jag, inte ett endaste dugg.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-24 17:51:30 följande:

    Hur fixade du dina planerade möten?


    Sköt på dem.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (så här tycker jag) skrev 2019-09-25 17:44:07 följande:

    Om kollegor får arbeta extra hårt pga att en annan kollega vabbat ett friskt barn  och roar sig så får man förstå att dessa kollegor blir irriterade oavsett om Försäkringskassans regler tillåter det eller ej. Samma gäller under storhelger när en del föräldrar också utnyttjar systemet.

    Föräldrar som utnyttjar systemet till max får alltså finna sig i att dom inte blir så populära.


    Till att börja med arbetar jag och dessa två kollegor med olika saker. Deras arbetsbörda påverkas aldrig på grund av min när - eller frånvaro. Det är endast min egen arbetsbörda som påverkas av korttidsfrånvaro.


    Hade jag inte kunnat ta ut TFP hade jag helt enkelt fått stanna hemma utan ersättning. Jag hade fortfarande inte kunnat gå till jobbet, eftersom det inte fanns någon annan som kunde passa barnet.

  • Anonym (Förvirrad)
    Broban skrev 2019-09-25 18:20:05 följande:
    Det här reagerar jag starkt på!!

    Hur sjutton kan du och din syster utsätta andra för magsjuka?
    Fy katten för såna som er, stanna hemma själva nästa gång Skrikandes

    Men snälla, ge dig. Det är ingen som utsätter någon. Min systers man var hemma med barnen, mormor gick dit för att vara snäll och hjälpa till, ställa upp med matlagning och liknande. INGEN tvingade eller ens bad henne. Hon var omtalad det faktum att det fanns smittsam magsjuka hos dem. Jag hade själv heller aldrig bett henne komma om det gick magsjuka i huset.


    Hitta gärna på fler saker som ingen har skrivit...

  • Anonym (Förvirrad)
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:24:27 följande:
    Ja, varför skulle man inte kunna vara otydlig två gånger?

    Hur vet du att TS har rätt enligt lag?
    Kan du länka till den lagen?

    Ring själv istället för att diskutera detta in absurdum..
    FK och jag har inte missförstått varandra. Samma info står på deras hemsida, jag har länkat tidigare.

    I föräldraledighetslagen 3 § står att : Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
    5) Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §)

    8 § En förälder som behöver vårda sitt barn när den ordinarie vårdaren blivit sjuk eller smittad har rätt till ledighet även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning på grund av att
       1. barnet är yngre än 240 dagar, eller
       2. barnet är yngre än 240 dagar och föräldern omfattas av bestämmelserna i 37 kap. 3 § socialförsäkringsbalken.
  • Anonym (Förvirrad)
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:41:36 följande:
    Hur vet du att ni inte missuppfattade varandra?

    Det står inte vad du tror det står där...
    Det går inte att missförstå när jag säger att förskolan är helt stängd, mormor skulle vara barnvakt, hon blev sjuk. Barnet är friskt. FK säger helt ok med TFP.

    Jag tror ingenting. Jag kan läsa en lagtext och där står det exakt samma sak FK sa till mig. Men det spelar egentligen ingen roll vad du tycker, när det står svart på vitt i lagen.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 19:13:42 följande:

    Jag ska inte hålla liv i en meningslös diskussion, men en ordinarie vårdare är väl förskolan eller annan förälder på föräldraledighet?

    Mormor är i mina ögon en vikarie, eftersom hon inte är vårdare mer än just den dagen.


    Hon är vårdare den dagen ja, precis. Alltså vårdare. Om du ser tidigare i tråden så svarade handläggaren på FK mig att det spelar ingen roll om det är förälder, mormor eller tomten (det där med tomten lär jag väl aldrig glömma;). Alltså är det den person som skulle sett efter barnet den dagen.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 19:30:41 följande:
    Men du glömmer ordet "ordinarie".

    Om Mormor är ordinarie vårdare alla dagar förskolan är stängd, är det väl rätt. 

    Men det verkar inte så, eftersom du skrev i TS att den dagen var din man bortrest och du hade möten som inte kunde flyttas (men det kunde de ju ändå) så du inkallade din mor som barnvakt - extraordinärt!

    Det var ju bra det ordnade sig, men jag arma skattebetalare, kan se en våg av sjuka släktingar på kommande förskolans stängningsdagar. 

    Att kollegorna ser det som en nästan gratis fridag för dig är väl inte underligt, och jag förstår inte varför du vill offra den goda stämningen för det.

    Nu har jag redan fått svar, både från FK och lagtexten, så jag ser ingen anledning att diskutera den saken. Vill du tro något annat är det helt ok.


    Har aldrig skrivit att jag inte kunde flytta mötena, bara att jag hade möten.


    Jovisst, så kan det vara. Och jag arma skattebetalare ser en våg av människor som fuskar till sig sjukpenning, felaktiga skatteavdrag och liknande. Så kommer det alltid att vara, det finns folk som fuskar oavsett hur regelverk ser ut.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 19:37:21 följande:

    När blev det till tillfällig föräldrapenning istf. VAB?


    Har kanske alltid hetat det? Man säger väl vab lite slavrigt, men tfp heter ju själva ersättningen.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 20:23:19 följande:
    Eftersom andra fuskar är det okej att du också fuskar?

    Nice tankegång. 

    Hur läste du nu?
    Jag tolkade det som att du menar att folk kommer att fuska genom att hitta på att släktingar är sjuka, och då menade jag att folk kommer alltid att fuska oavsett hur regelverk ser ut. Jag kanske tolkade dig fel?
    Ser dock inte att jag någonsin skrivit att jag tycker det är ok med fusk.


     

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 20:43:54 följande:
    Du har antytt det rätt kraftigt, och själva tråden är ju också ett bevis på att du är lite osäker. 

    Det spelar ingen roll för mig. Jag lider inte av att du är frånvarande. Jag tycker bara det är konstigt att reglerna kan tolkas så fritt.  

    Nej du, det har jag inte antytt. Tvärtom. Det är andra i tråden som direkt får fusk på hjärnan. Däremot verkar det vara populärt att hävda att jag gjort eller skrivit saker som jag inte har. Du själv gör det vid flera tillfällen.


    Jag ringde FK för att få svar, de sa att det var helt ok. Sura kollegor menade att det inte alls var ok, och därför blev jag tveksam. Men nu vet jag att jag har gjort helt rätt.

    Reglerna tolkas inte fritt. Det är glasklara. Det finns inget bedömningsutrymme.

  • Anonym (Förvirrad)

    Gör du så larwain, det är ju alltid bäst att få svaret direkt från källan.

    Jag hyser dock inga tvivel, och eftersom sakfrågan är utagerad och klar så bör tråden också vara det. Tack alla som engagerat er, nu lämnar vi (eller i alla fall jag) energitjuvara åt sitt öde. ;)

Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?