• Cattapult

V 16 - maken vägrar barn

Fick veta att jag är i 15 fullgångna veckor i torsdags

Såg barnet på ultraljud

Helt i chock

Trodde V. 6-8 max 10

Ett barn i magen

Min man 3 barn sedan tidigare ( 8,10 & 13år)

Jag 12-årig dotter

Min man sa nu imorse att han inte vill fortsätta graviditeten.

Att han inte tänker och vill ha fler barn

Så om jag fortsätter detta får jag göra det på egen hand. Han vill inte.

• Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn
  • möjligt
    Anonym (Det är givet) skrev 2019-10-04 20:26:12 följande:

Han kommer älska och avguda sitt barn och troligen förakta dig lite innerst inne till en början.......

Förtydliga gärna, tycker du att det är rimligt för honom att: förakta TS lite ?

Varför?
  • Anonym (Det är givet)

Jo om han väljer att lämna TS så är det nog rimligt att anta att han är till det närmaste förbannad på henne.

Det är ganska vanligt att uppbrott resulterar i känslor som är ganska långt från kärlek.....som sagt.... Ett antagande under förutsättningar att han väljer att lämna henne.... Jag förutsätter ju att han inte väljer att lämna på grund av glädje och kärlek

• möjligt
    Anonym (Det är givet) skrev 2019-10-04 20:39:42 följande:

Jo om han väljer att lämna TS så är det nog rimligt att anta att han är till det närmaste förbannad på henne.

Det är ganska vanligt att uppbrott resulterar i känslor som är ganska långt från kärlek.....som sagt.... Ett antagande under förutsättningar att han väljer att lämna henne.... Jag förutsätter ju att han inte väljer att lämna på grund av glädje och kärlek

Fast du använde inte ord som upprörd eller arg. Klart att han har rätt att ha känslor över att saker inte blev som han hade velat och som han hade tänkt sig men förakt är ett otroligt negativt ord som går till grunden av någons karaktär. Även om TS beslutar sig för att behålla om barnet är friskt så tar hon det beslutet baserat på vad som är görbart för henne, vad är där i det att förakta? Hon har inte lurat eller bedragit, hon har inte heller gjort något korkat förhandslöfte om att alltid göra abort som

hon bryter mot. Det är inte rimligt att förakta människor bara för att de inte gör som man vill framförallt inte när alternativet är att genomgå ett kururgiskt ingrepp för att ta bort ett friskt foster som denne egentligen vill behålla. Med tidslinjen som ges så lär hon väl isf vara i vecka 18+ när en abort skulle bli genomförd, att förakta någon för att den inte känner sig villig att tvunga sig själv till att grnomgå den psykiska påfrestning det skulle innebära visar på bristande empati
  • Anonym (Det är givet)
    möjligt skrev 2019-10-04 20:57:34 följande:

Fast du använde inte ord som upprörd eller arg. Klart att han har rätt att ha känslor över att saker inte blev som han hade velat och som han hade tänkt sig men förakt är ett otroligt negativt ord som går till grunden av någons karaktär. Även om TS beslutar sig för att behålla om barnet är friskt så tar hon det beslutet baserat på vad som är görbart för henne, vad är där i det att förakta? Hon har inte lurat eller bedragit, hon har inte heller gjort något korkat förhandslöfte om att alltid göra abort som

hon bryter mot. Det är inte rimligt att förakta människor bara för att de inte gör som man vill framförallt inte när alternativet är att genomgå ett kururgiskt ingrepp för att ta bort ett friskt foster som denne egentligen vill behålla. Med tidslinjen som ges så lär hon väl isf vara i vecka 18+ när en abort skulle bli genomförd, att förakta någon för att den inte känner sig villig att tvunga sig själv till att grnomgå den psykiska påfrestning det skulle innebära visar på bristande empati

Ja nu skriver jag ju inte att man ska känna förakt för TS... Jag skriver att hennes man om han väljer att lämna henne kan känna förakt för henne.....

Nu tycker jag ju personligen (vilket jag tror man förstår om man följer resonemanget vidare i inlägget) att hennes man ska tänka ett varv till och stanna kvar vid henne eftersom han oavsett vad han väljer att göra kommer få ett barn till som han kommer älska.

Han kan dock välja om han ska få dela upplevelsen att få ett barn eller om han ska vara själv med barnet på halvtid.... I det ena fallet kommer han vara själv på halvtid och dras med negativa känslor rörande TS och i det andra fallet kommer få ha sitt barn på heltid och inte ha negativa känslor för TS.....

Jag vet vad jag skulle välja... Om jag hade lyckats ta ett kliv tillbaka och betrakta situationen ur ett annat perspektiv.
  • molly50
    Anonym (Det är givet) skrev 2019-10-04 20:10:17 följande:

Visst skulle TS man ha skyddat sig.

Dock verkar det som om han trodde att de faktiskt var skyddade.

Han kan på inget sätt tvinga henne att göra abort. Det vore helt förkastligt om så skulle vara fallet.

Men om han nu känner så himla starkt att han inte vill ha barn och hon nu väljer att gå vidare med graviditeten mot hans vilja så ska han givetvis avsluta sin relation med henne.

Att ta hand om barnet är givet men varför vara tillsammans med en person som väljer att gå vidare med graviditeten om det är så himla viktigt för honom.

För att han inte vill ha fler barn kanske?
    Om han har vetat om det länge så kunde han också ha steriliserat sig.
  • molly50
    Cattapult skrev 2019-10-04 19:43:57 följande:

Det går sådär.

UL idag med väldigt mycket tårar.

Så ledsamt att inte kunna glädjas pga situationen.

Allt såg bra ut med barnet, som konsekvent benämdes fostret.

Maken var med men vi väntar på resultat från fostervattens provet innan jag vill hoppas något mer. Han har ätit starka mediciner i många år som kan påverka.

På måndag tas provet.

Kände han ingenting när han såg barnet på UL?
    Hur reagerar han när han ser dina tårar?
  • Anonym (Gåva)

Barn är en gåva, jag förstår att du är helt hjärtkrossad av din man! 
    Fy så elakt sagt, inte ok! Han borde tänkt några 100 gånger innan han kom i dig eller sett till att skydda sig ordentligt.

Inget mot dig nu, jag själv har svårt att bli gravid och längtar ihjäl mig efter ett till barn, det är en fin gåva!! v 15 då slår hjärtat sedan länge och allt utvecklat, jag hade lätt behållt, det är en frisk bebis..?! 

Du behöver få stöd utifrån, mvc! Önskar er all lycka till!

• Anonym (A)
    molly50 skrev 2019-10-04 09:09:00 följande:
    Det är väl något TS man borde ha insett själv också och åtgärdat det. Antingen genom att använda kondom eller genom att sterilisera sig.
    Han är väl en vuxen man som själv ska kunna ta ansvar för sin egen kropp och för var hans spermier hamnar.
    +1
  • Cattapult

[quote=79941989][quote-nick]Anonym (Det är givet) skrev 2019-10-04 21:15:39 följande:[/quote-nick]

Ja nu skriver jag ju inte att man ska känna förakt för TS... Jag skriver att hennes man om han väljer att lämna henne kan känna förakt för henne.....

Nu tycker jag ju personligen (vilket jag tror man förstår om man följer resonemanget vidare i inlägget) att hennes man ska tänka ett varv till och stanna kvar vid henne eftersom han oavsett vad han väljer att göra kommer få ett barn till som han kommer älska.

Han kan dock välja om han ska få dela upplevelsen att få ett barn eller om han ska vara själv med barnet på halvtid.... I det ena fallet kommer han vara själv på halvtid och dras med negativa känslor rörande TS och i det andra fallet kommer få ha sitt barn på heltid och inte ha negativa känslor för TS.....

Jag vet vad jag skulle välja... Om jag hade lyckats ta ett kliv tillbaka och betrakta situationen ur ett annat perspektiv.

[/

Jag förstod din andemening och uppskattar din åsikt.

Min man är en bra man så jag väntar in honom.

Vi har andra fysiska och känslomässiga förutsättningar, vi kvinnor som får bära barnet inom oss och även ta det faktiska beslutet om överlevandet.

• Anonym (nä)

det var hans eget fel som gjorde ett barn, och nu lägger han på dig att fixa det och betala priset för att fixa hans liv

ibland går livet inte som man önskar det kanske din man borde inse

och så har han mage att upplysa dig om att han inte tänker ta ansvar och konsekvenserna av sina handlingar

än är inte sista ynkryggen född

Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn