möjligt skrev 2019-10-04 20:57:34 följande:
Fast du använde inte ord som upprörd eller arg. Klart att han har rätt att ha känslor över att saker inte blev som han hade velat och som han hade tänkt sig men förakt är ett otroligt negativt ord som går till grunden av någons karaktär. Även om TS beslutar sig för att behålla om barnet är friskt så tar hon det beslutet baserat på vad som är görbart för henne, vad är där i det att förakta? Hon har inte lurat eller bedragit, hon har inte heller gjort något korkat förhandslöfte om att alltid göra abort som 
hon bryter mot. Det är inte rimligt att förakta människor bara för att de inte gör som man vill framförallt inte när alternativet är att genomgå ett kururgiskt ingrepp för att ta bort ett friskt foster som denne egentligen vill behålla. Med tidslinjen som ges så lär hon väl isf vara i vecka 18+ när en abort skulle bli genomförd, att förakta någon för att den inte känner sig villig att tvunga sig själv till att grnomgå den psykiska påfrestning det skulle  innebära visar på bristande empati
Ja nu skriver jag ju inte att man ska känna förakt för TS... Jag skriver att hennes man om han väljer att lämna henne kan känna förakt för henne.....
Nu tycker jag ju personligen (vilket jag tror man förstår om man följer resonemanget vidare i inlägget) att hennes man ska tänka ett varv till och stanna kvar vid henne eftersom han oavsett vad han väljer att göra kommer få ett barn till som han kommer älska. 
Han kan dock välja om han ska få dela upplevelsen att få ett barn eller om han ska vara själv med barnet på halvtid.... I det ena fallet kommer han vara själv på halvtid och dras med negativa känslor rörande TS och i det andra fallet kommer få ha sitt barn på heltid och inte ha negativa känslor för TS..... 
Jag vet vad jag skulle välja... Om jag hade lyckats ta ett kliv tillbaka och betrakta situationen ur ett annat perspektiv.