Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Undrande)

Inbeordring

Någon här som är kunnig i ämnet?

När får man tidigast inbeordra?

Får man inbeordra för de som har längre sjukskrivningar?

Finns det någon gräns för hur många man får inbeordra på samma gång?

• Svar på tråden Inbeordring
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 22:45:22 följande:

Men det är ok att bli tvingad att jobba ändå, med sämre betalt, trots att man hade en fiktiv spa-helg inbokad redan? Skumt i så fall!

Om din chef frågar dig på en onsdag om du kan jobba i helgen. Då säger du nej. Din chef kan inte beordra in dig att jobba förrän tidigast fredag eftermiddag och då har du din telefon avstängd och är oanträffbar hela helgen. En chef kan aldrig kräva att personalen ska vara anträffbar och svara i telefonen under helger man är ledig. Det kan man endast kräva om man har 24h jour med ersättning.

När jag jobbade "på golvet" inom vården (är avdelningsledare idag och jobbar i princip vara dagtid) så svarade jag aldrig i telefon på mina lediga helger om jag inte ville jobba extra. Ställde mig heller inte tillgänglig i vårat schema system om jag inte själv kunde tänka mig att jobba extra.
  • Anonym (Hmm)
    Tiina87 skrev 2019-10-02 22:57:06 följande:

Om din chef frågar dig på en onsdag om du kan jobba i helgen. Då säger du nej. Din chef kan inte beordra in dig att jobba förrän tidigast fredag eftermiddag och då har du din telefon avstängd och är oanträffbar hela helgen. En chef kan aldrig kräva att personalen ska vara anträffbar och svara i telefonen under helger man är ledig. Det kan man endast kräva om man har 24h jour med ersättning.

När jag jobbade "på golvet" inom vården (är avdelningsledare idag och jobbar i princip vara dagtid) så svarade jag aldrig i telefon på mina lediga helger om jag inte ville jobba extra. Ställde mig heller inte tillgänglig i vårat schema system om jag inte själv kunde tänka mig att jobba extra.

Jo det var precis så jag tänkte att det var också, men förstår i sådana fall inte hur förskjuten arbetstid kan tillämpas som någon tidigare i tråden hävdade att chefer kunde utnyttja.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 23:02:35 följande:

Jo det var precis så jag tänkte att det var också, men förstår i sådana fall inte hur förskjuten arbetstid kan tillämpas som någon tidigare i tråden hävdade att chefer kunde utnyttja.

De kan flytta arbetspass pga att kompetensen behövs. Då behöver inte arbetstagaren göra det frivilligt, men det sker också ofta med kort varsel. Och det beror på hur ens avtal är utformat och hur chefen agerar. En fråga om man kan byta arbetspass kan man alltid tacka nej till.
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-10-02 10:58:09 följande:
    Man kan inte inbeordra dagar i förväg. Är så att man behöver folk till helgen redan på onsdagen så får man ringa vikarier eller höra om någon kan ställa upp frivilligt, alt byta arbetspass. Men inte inbeordring i första hand.

Du kan inte bli inbeordrad redan på onsdag för att jobba helgen.
    Jag tror inte du vet hur det ser ut i verkliga världen.

På mitt företag kan en viss kompetens krävan en certifiering av branch-organ, det är en 5 dagars utbildning, och därefter en certifiering av företagets interna datorsystem för denna arbetsuppgift/kompetens; ytterligare en dags utbildning. Utbildarna finns inte överallt, här i Europa har vi en person som håller dessa utbildningar och denna är uppbokad i flera månader i förväg.

Det är inte bara att "ringa in vikarier" om du besitter en specifik kompetens.
  • BurningDiamond
    Kjell2 skrev 2019-10-02 08:46:01 följande:
    Sånt är inget konstigt och ofta reglerat i avtal. Hos oss skulle det ge övertidsersättning som kan tas ut i form av pengar eller ledig tid. Sen finns det ett tak hur mycket övertid en anställd kan jobb per år.

Men det ser olika ut beroende på avtal och skiljer sig en del mellan brancher.
    Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-02 23:33:55 följande:

Jag tror inte du vet hur det ser ut i verkliga världen.

På mitt företag kan en viss kompetens krävan en certifiering av branch-organ, det är en 5 dagars utbildning, och därefter en certifiering av företagets interna datorsystem för denna arbetsuppgift/kompetens; ytterligare en dags utbildning. Utbildarna finns inte överallt, här i Europa har vi en person som håller dessa utbildningar och denna är uppbokad i flera månader i förväg.

Det är inte bara att "ringa in vikarier" om du besitter en specifik kompetens.

Utbildningar är inte samma som att bli frågad om att byta arbetspass. Och ja, är det så att man har en viss kompetans som behövs som är det svårare att tacka nej.

På mitt jobb så kan det hända att vi flyttar på sjuksköterskor från dag till kväll just för att vi måste ha en sjuksköterska på kväll. Men det är inskrivet i avtalet. Och då görs bytet dagen före. Inte flera veckor i förtid.

Och jag är mycket medveten om att det inte vara är att "ringa in en vikarie" om man behöver en viss kompetans. Såvida man inte har vikarier med denna specifika kompetans. Vi har en timvikarie som är ssk men denne kan inte jobba hela tiden.
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-02 23:34:37 följande:

Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?

Man kan inte beordra in dagar i förtid. Inbeordring gör man när läget uppstår akut.
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-10-02 23:52:46 följande:
    Man kan inte beordra in dagar i förtid. Inbeordring gör man när läget uppstår akut.
    Läget kan uppstå akut på onsdagen som gör att det inte finns kompetens på lördagen, och då får AG beordra in relevant kompetens.
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-03 00:05:17 följande:

Läget kan uppstå akut på onsdagen som gör att det inte finns kompetens på lördagen, och då får AG beordra in relevant kompetens.

Ja, men först på lördag eller tidigast fredag eftermiddag. Annars är det inte inbeordring.
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-10-03 00:18:22 följande:
    Ja, men först på lördag eller tidigast fredag eftermiddag. Annars är det inte inbeordring.
    Vad baserar du denna åsikt på? Vilket avtal?
  • Kjell2
    BurningDiamond skrev 2019-10-02 23:34:37 följande:

Vad som gäller för schemändring, ob, övertid, inberordning, flex, ersättningsnivåer mm regleras i avtal. Ser olika ut beroende på kollektivavtal.
  • Anonym (Ellen)

Jag håller med om ovan, var och en behöver läsa sitt kollektivavtal eftersom de skiljer sig åt. Förskjuten arbetstid (som vi använder det) är inte en fråga som ställs. Det är en chef som tar sitt ansvar och säger på fredag behöver vi flytta din arbetstid från förmiddag till eftermiddag. Punkt. Beroende på hur många dagar i förväg man varslar om detta utgår olika nivåer på ersättning. Många verkar missa att kollektivavtalet inte bara visar vilka rättigheter man har, man har även skyldigheter som arbetstagare.

• BurningDiamond
    Kjell2 skrev 2019-10-03 06:57:25 följande:
    Vad som gäller för schemändring, ob, övertid, inberordning, flex, ersättningsnivåer mm regleras i avtal. Ser olika ut beroende på kollektivavtal.
    Det var inte min fråga. Min fråga är om denna tråden handlar om inbeordning eller om ersättning.
  • Kjell2
    BurningDiamond skrev 2019-10-03 07:33:48 följande:

Det var inte min fråga. Min fråga är om denna tråden handlar om inbeordning eller om ersättning.

Fråga TS
  • BurningDiamond
    Kjell2 skrev 2019-10-03 07:35:00 följande:
    Fråga TS
    Jag själv tycker att TS är väldigt tydlig i sin frågeställning, men då du inte verkar skriva om det som efterfrågas i trådstarten så är det dig jag frågar. Vi tolkar tydligen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 10:23:37 följande:

att handla om väldigt olika saker.

• Kjell2
    BurningDiamond skrev 2019-10-03 07:45:14 följande:
    Jag själv tycker att TS är väldigt tydlig i sin frågeställning, men då du inte verkar skriva om det som efterfrågas i trådstarten så är det dig jag frågar. Vi tolkar tydligen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 10:23:37 följande:

att handla om väldigt olika saker.

Ursäkta att jag spårade ut lite  på slutet. Mina tre första svar till TS var "kolla med facket" och  "beror på avtal".

Det går inte med de uppgifter som lämnats av TS att med säkerhet svara på frågorna om hur inbeordning går till för TS utan att veta vilket kollektivavtal och/eller anställningsavtal TS har,

Svar på tråden Inbeordring