Inbeordring
Någon här som är kunnig i ämnet?
När får man tidigast inbeordra?
Får man inbeordra för de som har längre sjukskrivningar?
Finns det någon gräns för hur många man får inbeordra på samma gång?
Men det är ok att bli tvingad att jobba ändå, med sämre betalt, trots att man hade en fiktiv spa-helg inbokad redan? Skumt i så fall!
Om din chef frågar dig på en onsdag om du kan jobba i helgen. Då säger du nej. Din chef kan inte beordra in dig att jobba förrän tidigast fredag eftermiddag och då har du din telefon avstängd och är oanträffbar hela helgen. En chef kan aldrig kräva att personalen ska vara anträffbar och svara i telefonen under helger man är ledig. Det kan man endast kräva om man har 24h jour med ersättning.
När jag jobbade "på golvet" inom vården (är avdelningsledare idag och jobbar i princip vara dagtid) så svarade jag aldrig i telefon på mina lediga helger om jag inte ville jobba extra. Ställde mig heller inte tillgänglig i vårat schema system om jag inte själv kunde tänka mig att jobba extra.
Jo det var precis så jag tänkte att det var också, men förstår i sådana fall inte hur förskjuten arbetstid kan tillämpas som någon tidigare i tråden hävdade att chefer kunde utnyttja.
Jag tror inte du vet hur det ser ut i verkliga världen.
På mitt företag kan en viss kompetens krävan en certifiering av branch-organ, det är en 5 dagars utbildning, och därefter en certifiering av företagets interna datorsystem för denna arbetsuppgift/kompetens; ytterligare en dags utbildning. Utbildarna finns inte överallt, här i Europa har vi en person som håller dessa utbildningar och denna är uppbokad i flera månader i förväg.
Det är inte bara att "ringa in vikarier" om du besitter en specifik kompetens.
Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?
Läget kan uppstå akut på onsdagen som gör att det inte finns kompetens på lördagen, och då får AG beordra in relevant kompetens.
Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?
Jag håller med om ovan, var och en behöver läsa sitt kollektivavtal eftersom de skiljer sig åt. Förskjuten arbetstid (som vi använder det) är inte en fråga som ställs. Det är en chef som tar sitt ansvar och säger på fredag behöver vi flytta din arbetstid från förmiddag till eftermiddag. Punkt. Beroende på hur många dagar i förväg man varslar om detta utgår olika nivåer på ersättning. Många verkar missa att kollektivavtalet inte bara visar vilka rättigheter man har, man har även skyldigheter som arbetstagare.
Det var inte min fråga. Min fråga är om denna tråden handlar om inbeordning eller om ersättning.