Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Undrande)

Inbeordring

Någon här som är kunnig i ämnet?

När får man tidigast inbeordra?

Får man inbeordra för de som har längre sjukskrivningar?

Finns det någon gräns för hur många man får inbeordra på samma gång?

• Svar på tråden Inbeordring
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 10:23:37 följande:

Någon här som är kunnig i ämnet?

När får man tidigast inbeordra?

Får man inbeordra för de som har längre sjukskrivningar?

Finns det någon gräns för hur många man får inbeordra på samma gång?

Kolla med ditt fack
  • Långbenopluto
    Kjell2 skrev 2019-10-01 10:36:06 följande:
    Kolla med ditt fack
    Precis, bara dom kan svara på vad som gäller på ditt arbete.
  • Anonym (Ellen)

Vet inte vad du menar med tidigast?
    Men enligt de flesta kollektivavtal (och enligt lag) så ska man få sitt schema senast 14 dagar i förväg. Alltså, om man vänder på det, kan en chef på två veckors varsel ändra din schemaläggning utan att du får något extra för det.
    Tex om min chef kommer imorgon och säger att from 1/11 så jobbar du 9-18 istället för 8-17. Förutsatt att det inte finns några andra regler eller "hinder" enligt vårt avtal så är det då bara för mig att gilla läget.

Sedan finns ofta ett glapp mellan att göra en schemaändring, att förskjuta arbetstid och att inbeordra någon akut.

Hör efter med din personalavdelning eller läs kollektivavtalet!

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-10-01 11:03:00 följande:

Vet inte vad du menar med tidigast?
    Men enligt de flesta kollektivavtal (och enligt lag) så ska man få sitt schema senast 14 dagar i förväg. Alltså, om man vänder på det, kan en chef på två veckors varsel ändra din schemaläggning utan att du får något extra för det.
    Tex om min chef kommer imorgon och säger att from 1/11 så jobbar du 9-18 istället för 8-17. Förutsatt att det inte finns några andra regler eller "hinder" enligt vårt avtal så är det då bara för mig att gilla läget.

Sedan finns ofta ett glapp mellan att göra en schemaändring, att förskjuta arbetstid och att inbeordra någon akut.

Hör efter med din personalavdelning eller läs kollektivavtalet!

Får man tex inbeordra en onsdag till helgen för att ge ett konkret förslag?
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 11:12:20 följande:
    Beror på hur ditt anställningsavtal och kollektivavtal ser ut. Kolla med ditt fack.

I ovanligt att övertid får beordras med mycket kort varsel.

• Tiina87
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 11:12:20 följande:

Troligen inte då inbeordring vanlig är med kort varsel. Att bli inbeordrad att jobba helg på en onsdag är mao inte ok. Inte heller kan sjukskrivna bli inbeordrade att jobba.
  • Anonym (Undrande)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 11:41:22 följande:
    Troligen inte då inbeordring vanlig är med kort varsel. Att bli inbeordrad att jobba helg på en onsdag är mao inte ok. Inte heller kan sjukskrivna bli inbeordrade att jobba.
    Att sjukskrivna inte kan vet jag, vore märkligt annars.

Har föreslagit jourhelger men det fungerar tydligen inte.
  • Tiina87
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 11:55:19 följande:

Att sjukskrivna inte kan vet jag, vore märkligt annars.

Har föreslagit jourhelger men det fungerar tydligen inte.

Misstolkade din fråga. Men nej, man får inte imbeordra personal för de som är långtidssjukskrivna, då inbeordring inte får planeras för lång tid. Har man personal som är långtidssjukskrivna så vet chefen om det och måste lösa det på långtidsbasis och inte med inbeordring av personal. Inbeordring ska bara ske med kort varsel, ex att man blir inbeordrad att jobba fredag kväll och då får besked fredag morgon.
  • Anonym (Undrande)
    Tiina87 skrev 2019-10-01 12:04:57 följande:
    Misstolkade din fråga. Men nej, man får inte imbeordra personal för de som är långtidssjukskrivna, då inbeordring inte får planeras för lång tid. Har man personal som är långtidssjukskrivna så vet chefen om det och måste lösa det på långtidsbasis och inte med inbeordring av personal. Inbeordring ska bara ske med kort varsel, ex att man blir inbeordrad att jobba fredag kväll och då får besked fredag morgon.
    Och det görs.
    Visst på fredagen inför helgen men det är liksom ingen överraskning att människan är sjuk.

Tack.
  • Tiina87
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 12:12:53 följande:

Och det görs.

Visst på fredagen inför helgen men det är liksom ingen överraskning att människan är sjuk.

Tack.

Jag kan ha fel men tror inte man får beordra in dagen före.
Svar på tråden Inbeordring