Inbeordring
Någon här som är kunnig i ämnet?
När får man tidigast inbeordra?
Får man inbeordra för de som har längre sjukskrivningar?
Finns det någon gräns för hur många man får inbeordra på samma gång?
Vet inte vad du menar med tidigast?
Men enligt de flesta kollektivavtal (och enligt lag) så ska man få sitt schema senast 14 dagar i förväg. Alltså, om man vänder på det, kan en chef på två veckors varsel ändra din schemaläggning utan att du får något extra för det.
Tex om min chef kommer imorgon och säger att from 1/11 så jobbar du 9-18 istället för 8-17. Förutsatt att det inte finns några andra regler eller "hinder" enligt vårt avtal så är det då bara för mig att gilla läget.
Sedan finns ofta ett glapp mellan att göra en schemaändring, att förskjuta arbetstid och att inbeordra någon akut.
Hör efter med din personalavdelning eller läs kollektivavtalet!
Vet inte vad du menar med tidigast?
Men enligt de flesta kollektivavtal (och enligt lag) så ska man få sitt schema senast 14 dagar i förväg. Alltså, om man vänder på det, kan en chef på två veckors varsel ändra din schemaläggning utan att du får något extra för det.
Tex om min chef kommer imorgon och säger att from 1/11 så jobbar du 9-18 istället för 8-17. Förutsatt att det inte finns några andra regler eller "hinder" enligt vårt avtal så är det då bara för mig att gilla läget.
Sedan finns ofta ett glapp mellan att göra en schemaändring, att förskjuta arbetstid och att inbeordra någon akut.
Hör efter med din personalavdelning eller läs kollektivavtalet!
Får man tex inbeordra en onsdag till helgen för att ge ett konkret förslag?
Att sjukskrivna inte kan vet jag, vore märkligt annars.
Har föreslagit jourhelger men det fungerar tydligen inte.
Och det görs.
Visst på fredagen inför helgen men det är liksom ingen överraskning att människan är sjuk.
Tack.