• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • Anonym
    Flash Gordon skrev 2020-10-15 21:11:06 följande:
    "Folk som är insatta ..."

    "... flera HAR sagt ..."

    "... det vet alla ...

    "... jag skulle inte garantera att det här stämmer men..."

    Ha det så jävla kul med konspirationsteorierna.

    Det tragiska är att sådana som du och TS pillrar upp sårskorpan hos de anhöriga.

    Gång på gång på gång på gång ...

    Det finns absolut ingenting som kommer att göra sådana som er nöjda.
    Förutom sanningen.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2020-10-14 14:18:34 följande:

    Kommentera vad då?

    Individer som tror på teorier som påstår att: "Men vi kan nog vara ganska säkra på att MI6, CIA och den svenska underrättelsetjänsten är inblandade i detta." och talar om hemliga ryska ubåtar som kolliderar (med flit?) med Estonia?

    Vraket är 26 år gammalt. Dyk ned om ytterligare 26 år så kommer du att hitta fler hål.

    www.expressen.se/nyheter/de-avfardar-ubatsteorin-klart-det-uppstar-skador/

    Hålet har med allra största sannolikhet uppstått när fartuget träffat botten.

    Det kan inte vara sprängskador inifrån för det är brutet inåt. Någon slags kraft har träffat utifrån.

    En ubår eller en sten/klippa på botten. Välj vad du tror verkar mest rimligt. 

    Varför i hela världen skulle jag idas kommentera en massa stoliga konspirations-teorier på nätet?


    Se där ja, det tog lite tid för dig att krypa fram. Men du visade väl inte hur du skulle hantera det här :D

    Att du fortsätter att prata om konspirationsteorier på nätet och fortfarande verka tycka en gammal kritiserad utredning med uppenbara brister vara sanningen för dig är nästan för naivt och dumt. Hade jag faktiskt lite svårt att tro. Nästan så att man tror att du är en av dem som tillhör denna mörkläggning.

    Nej, detta är starka bevis på att Estonia inte sjönk på det sett som den officiella storyn säger och måste detta utredas på riktigt.

    Har du inte sett dokumentären på D-play så tycker jag du ska göra det. Sedan måste du nog lära dig att inte tro blint på stat och myndigheter som du verkar göra, du vet de säger inte alltid sanningen..
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2020-10-15 21:11:06 följande:

    "Folk som är insatta ..."

    "... flera HAR sagt ..."

    "... det vet alla ...

    "... jag skulle inte garantera att det här stämmer men..."

    Ha det så jävla kul med konspirationsteorierna.

    Det tragiska är att sådana som du och TS pillrar upp sårskorpan hos de anhöriga.

    Gång på gång på gång på gång ...

    Det finns absolut ingenting som kommer att göra sådana som er nöjda.


    Sen när talar du för de anhöriga. Det är väldigt många båda överlevare och anhöriga som inte kan gå vidare förens de får svar på vad som verkligen hände. Och det duger inte med en förklaring som har 100-tals frågetecken.

    Precis som Andrea skriver här så kan du antingen erkänna att du inte orkar bry dig eller sluta att slänga med nedvärderande epitet på dem som inte delar din syn på saken. Kryp du tillbaka under din sten så länge så kanske du slipper få höra och se den verkliga orsaken sen.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2020-10-17 11:27:56 följande:
    Sen när talar du för de anhöriga. Det är väldigt många båda överlevare och anhöriga som inte kan gå vidare förens de får svar på vad som verkligen hände. Och det duger inte med en förklaring som har 100-tals frågetecken.

    Precis som Andrea skriver här så kan du antingen erkänna att du inte orkar bry dig eller sluta att slänga med nedvärderande epitet på dem som inte delar din syn på saken. Kryp du tillbaka under din sten så länge så kanske du slipper få höra och se den verkliga orsaken sen.
    Det är främst för dem anhörigas skull som det bör utredas. De har verkligen traumatiserats ytterligare och i onödan av sättet som dem och hela händelsen har behandlats. När det var tal om att hälla betong över fartyget blev de anhörig ju så förbannade att regeringen var tvungen att ta tillbaka detta.

    Sedan är det dels för sjösäkerhetens skull - man måste ju veta vad som har gått fel för att inte göra samma misstag igen.

    Och sedan även för rättssäkerheten och för att komma tillbaka till en rättsstat! Oavsett om ryssarna har lagt en bomb på båten eller om en utbåt har kolliderat med Estonia, så är högst sannolikt säkerhetstjänster inblandade som riskerar/offrar människoliv för att kunna komma över andra länders militära hemlighet - sånt bör folk faktiskt också få veta. 
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2020-10-17 20:50:07 följande:

    Det är främst för dem anhörigas skull som det bör utredas. De har verkligen traumatiserats ytterligare och i onödan av sättet som dem och hela händelsen har behandlats. När det var tal om att hälla betong över fartyget blev de anhörig ju så förbannade att regeringen var tvungen att ta tillbaka detta.

    Sedan är det dels för sjösäkerhetens skull - man måste ju veta vad som har gått fel för att inte göra samma misstag igen.

    Och sedan även för rättssäkerheten och för att komma tillbaka till en rättsstat! Oavsett om ryssarna har lagt en bomb på båten eller om en utbåt har kolliderat med Estonia, så är högst sannolikt säkerhetstjänster inblandade som riskerar/offrar människoliv för att kunna komma över andra länders militära hemlighet - sånt bör folk faktiskt också få veta. 


    AndreaBD skrev 2020-10-17 20:50:07 följande:

    Det är främst för dem anhörigas skull som det bör utredas. De har verkligen traumatiserats ytterligare och i onödan av sättet som dem och hela händelsen har behandlats. När det var tal om att hälla betong över fartyget blev de anhörig ju så förbannade att regeringen var tvungen att ta tillbaka detta.

    Sedan är det dels för sjösäkerhetens skull - man måste ju veta vad som har gått fel för att inte göra samma misstag igen.

    Och sedan även för rättssäkerheten och för att komma tillbaka till en rättsstat! Oavsett om ryssarna har lagt en bomb på båten eller om en utbåt har kolliderat med Estonia, så är högst sannolikt säkerhetstjänster inblandade som riskerar/offrar människoliv för att kunna komma över andra länders militära hemlighet - sånt bör folk faktiskt också få veta. 


    Precis så är det med tonvikt på ditt första och sista stycke. Första för att visa respekt för de anhöriga och dem som fick sätta livet till den där natten för över 26 år sedan.

    Sedan är det bra att allmänheten börjar få upp ögonen för den djupa staten som sådana som Flashen här litar blint på, Estonia är ju ett varnade exempel på hur länge staten kan gå för att mörklägga och att vi bör ställa mer kritiska frågor när vi misstänker oegentligheter.

    När det kommer till sjösäkerhet så har det självklart en poäng där med om det nu var något helt naturligt som ligger bakom alltihop, men jag skulle bli förvånad om det var så. En sådan färja är byggd för att kapsejsa och sen lägga sig upp och ner pga att luften under bildäck inte kommer ut om du inte har ett hål i botten som släpper ut den.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2020-10-18 16:10:39 följande:
    AndreaBD skrev 2020-10-17 20:50:07 följande:

    Det är främst för dem anhörigas skull som det bör utredas. De har verkligen traumatiserats ytterligare och i onödan av sättet som dem och hela händelsen har behandlats. När det var tal om att hälla betong över fartyget blev de anhörig ju så förbannade att regeringen var tvungen att ta tillbaka detta.

    Sedan är det dels för sjösäkerhetens skull - man måste ju veta vad som har gått fel för att inte göra samma misstag igen.

    Och sedan även för rättssäkerheten och för att komma tillbaka till en rättsstat! Oavsett om ryssarna har lagt en bomb på båten eller om en utbåt har kolliderat med Estonia, så är högst sannolikt säkerhetstjänster inblandade som riskerar/offrar människoliv för att kunna komma över andra länders militära hemlighet - sånt bör folk faktiskt också få veta. 


    Precis så är det med tonvikt på ditt första och sista stycke. Första för att visa respekt för de anhöriga och dem som fick sätta livet till den där natten för över 26 år sedan.

    Sedan är det bra att allmänheten börjar få upp ögonen för den djupa staten som sådana som Flashen här litar blint på, Estonia är ju ett varnade exempel på hur länge staten kan gå för att mörklägga och att vi bör ställa mer kritiska frågor när vi misstänker oegentligheter.

    När det kommer till sjösäkerhet så har det självklart en poäng där med om det nu var något helt naturligt som ligger bakom alltihop, men jag skulle bli förvånad om det var så. En sådan färja är byggd för att kapsejsa och sen lägga sig upp och ner pga att luften under bildäck inte kommer ut om du inte har ett hål i botten som släpper ut den.
    Har du hört det där som Stefan Forsell berättade, att det fanns några luckor (manholes) som var rostiga och därför inte kunde stängas? Det är också något som påverkar negativt, dvs. båten sjunker snabbare. Det stod i en rapport, det var saker som egentligen skulle fixas (kod 17).  
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2020-10-18 17:47:07 följande:

    Har du hört det där som Stefan Forsell berättade, att det fanns några luckor (manholes) som var rostiga och därför inte kunde stängas? Det är också något som påverkar negativt, dvs. båten sjunker snabbare. Det stod i en rapport, det var saker som egentligen skulle fixas (kod 17).  


    Jo men det konstiga var att den besiktigningen som de lutar sig emot av en konstig slump är daterad till dagen före förlisningen om jag minns rätt.

    Sånt kan klart påverka, men det förklarar inte varför vittnen som överlevde såg vattnet komma underifrån och de dessutom inte blev kallade som vittnen.

    Jag tror starkt på att Estonias förlisning har något kopplat till vapensmugglingen att göra, även om jag självklart unge utesluter andra orsaker heller. Men det kommer en ny grundlig och oberoende utredning ge svar på förhoppningsvis.
  • AndreaBD
    HSOF skrev 2020-10-18 19:14:27 följande:
    Jo men det konstiga var att den besiktigningen som de lutar sig emot av en konstig slump är daterad till dagen före förlisningen om jag minns rätt.

    Sånt kan klart påverka, men det förklarar inte varför vittnen som överlevde såg vattnet komma underifrån och de dessutom inte blev kallade som vittnen.

    Jag tror starkt på att Estonias förlisning har något kopplat till vapensmugglingen att göra, även om jag självklart unge utesluter andra orsaker heller. Men det kommer en ny grundlig och oberoende utredning ge svar på förhoppningsvis.
    Nej, det är klart. Jag menade inte att det skulle vara orsaken, men det är bara ett av många tecken på hur det slarvades med säkerheten. Jag tror säkert att orsaken var något hål under vattenlinjen. Flera överlevande har ju sett vatten på deck 2. 

    Jag är inte säker om det har något med vapensmugglingen att göra eller om det är mer att man ville dölja slarv med säkerhet och liknande. Eller om en ubåt råkade köra på fartyget. 
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2020-10-18 19:29:51 följande:

    Nej, det är klart. Jag menade inte att det skulle vara orsaken, men det är bara ett av många tecken på hur det slarvades med säkerheten. Jag tror säkert att orsaken var något hål under vattenlinjen. Flera överlevande har ju sett vatten på deck 2. 

    Jag är inte säker om det har något med vapensmugglingen att göra eller om det är mer att man ville dölja slarv med säkerhet och liknande. Eller om en ubåt råkade köra på fartyget. 


    Nä säker kan ingen vara förens det hela undersökts grundligt. Men att den officiella historien inte stämmer kan vi nog vara ganska säkra på.
  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2020-10-17 11:27:56 följande:
    Sen när talar du för de anhöriga. Det är väldigt många båda överlevare och anhöriga som inte kan gå vidare förens de får svar på vad som verkligen hände. Och det duger inte med en förklaring som har 100-tals frågetecken.
    Precis som Andrea skriver här så kan du antingen erkänna att du inte orkar bry dig eller sluta att slänga med nedvärderande epitet på dem som inte delar din syn på saken. Kryp du tillbaka under din sten så länge så kanske du slipper få höra och se den verkliga orsaken sen.
    Blir nog bra det.

    Du och Andrea har ju hittat varanda i det här så ni kan chitt-chatta hur mycket ni vill om konspitrationer, MI6 och mystiska ubåtar.

    Var det inte bomber ombord ett tag också?

    Alla argument emot era konspirationsteorier finns redan i tråden så jag behöver inte lägga tid på att få er två att ta till er.

    Synd bara om alla de vars sår rivs upp igen.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2020-10-19 17:17:38 följande:
    Blir nog bra det.

    Du och Andrea har ju hittat varanda i det här så ni kan chitt-chatta hur mycket ni vill om konspitrationer, MI6 och mystiska ubåtar.

    Var det inte bomber ombord ett tag också?

    Alla argument emot era konspirationsteorier finns redan i tråden så jag behöver inte lägga tid på att få er två att ta till er.

    Synd bara om alla de vars sår rivs upp igen.
    Jag tycker faktiskt att ditt ständiga tjat om konspirationsteorier är ganska förolämpande. Inte bara det, utan du försöker också att ge intrycket att det här inte är seriöst, när du i själva verket inte ens har koll på en 10-del av allt som ingår här. Och då pratar jag inte ens om material eller detaljer, utan jag pratar snarare om vilka delar som ingår här.  

    Det mesta av det här är mycket väl belagt. 

    Det där med bomberna - det var förresten varvets haveriutredning som kom fram till det. Varför tror du då på den andra haveriutredningen, när den här är så uppenbarligen helt knäppt? 

    Militärtransporterna och ryssarnas irritation över dem är helt och hållet dokumenterade, bevisade och bekräftade av inblandade myndigheterna. Av dem svenska, t.o.m.
  • AndreaBD

    Och det både löjligt och jävligt falskt att tycka synd om de anhöriga vars "sår rivs upp igen" när det är de som vill att det utreds. En del har kämpat för det i 26 år faktiskt! 

  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2020-10-19 17:17:38 följande:

    Blir nog bra det.

    Du och Andrea har ju hittat varanda i det här så ni kan chitt-chatta hur mycket ni vill om konspitrationer, MI6 och mystiska ubåtar.

    Var det inte bomber ombord ett tag också?

    Alla argument emot era konspirationsteorier finns redan i tråden så jag behöver inte lägga tid på att få er två att ta till er.

    Synd bara om alla de vars sår rivs upp igen.


    Ja skillnaden mellan dig och Andrea är att hon är lite mer ödmjuk och öppen för att man faktiskt kan ha fel. Hon var ju faktiskt helt på din sida från första början. Men för dig verkar det inte finns någon anledning i världen för att du ska börja se på detta på annat sätt även om de nya bevisen skulle dementeras. Det jag skrivit om här har ju besannats och din så trovärdiga haveriutredning börjar bli mer och mer osannolik även om den aldrig varit så komplett och sannhetsenlig. Kan inte förstå hur du köper den rätt av utan några kritiska följdfrågor. Men du är väl en person som litar fullt på myndigheter och svenska staten.

    Nä de där såren har aldrig läkt och rivs upp extra mycket varje år när årsdagen kommer och de anhöriga påminns om att de egentligen aldrig fått veta vad som egentligen hände och att de aldrig fick begrava sina anhöriga på ett normalt sett även om det var fullt möjligt.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2020-10-19 18:36:46 följande:

    Jag tycker faktiskt att ditt ständiga tjat om konspirationsteorier är ganska förolämpande. Inte bara det, utan du försöker också att ge intrycket att det här inte är seriöst, när du i själva verket inte ens har koll på en 10-del av allt som ingår här. Och då pratar jag inte ens om material eller detaljer, utan jag pratar snarare om vilka delar som ingår här.  

    Det mesta av det här är mycket väl belagt. 

    Det där med bomberna - det var förresten varvets haveriutredning som kom fram till det. Varför tror du då på den andra haveriutredningen, när den här är så uppenbarligen helt knäppt? 

    Militärtransporterna och ryssarnas irritation över dem är helt och hållet dokumenterade, bevisade och bekräftade av inblandade myndigheterna. Av dem svenska, t.o.m.


    Ja den biten fick jag inte med, men håller med dig Andrea, känns nästan som han enbart skriver här för att irritera oss eller pratar vi med någon som är med på mörkläggning, tycker det är skumt att någon kan vara så respektlös för andras åsikter och ren fakta.
  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2020-10-19 21:18:43 följande:
    Ja den biten fick jag inte med, men håller med dig Andrea, känns nästan som han enbart skriver här för att irritera oss eller pratar vi med någon som är med på mörkläggning, tycker det är skumt att någon kan vara så respektlös för andras åsikter och ren fakta.
    Så där ja ... Nu är JAG en del av mörkläggningen också.

    Vilken är min uppdragsgivare då, tror du? MI6? Illuminati? Rymdödlor från Mars?

    Tungan ute

    Vet du, fortsätt diskutera med varandra ni två bäst ni vill men ni behöver inte kalla in mig till tråden något mer.

    Allt seriöst är redan skrivet, även om inget av det är för er, så det finns faktiskt inte så mycket mer att säga om saken.
  • AndreaBD

    Jag var faktiskt upprörd igår över just det fenomenet som flashen så tydligt visar upp här. Nämligen att det kan pågå allvarliga skandaler, missförhållanden, brott (jag letar egentligen efter ett ännu mer allvarligt ord) utan att allmänheten tror på det. Det är ju lätt avfärdat som konspirationsteori numera! 

    Tyvärr så har vi redan sett flera exempel på sånt. Säkert också mindre, säkert också i Sverige. Men den stora händelsen var ju i Storbritannien för några år sedan och det var det som fick mig att vakna. Det började med Jimmy Savile och Gary Glitter och slutade med ett pedofil-nätverk som omfattade minst 20 mycket kända och mäktiga män, och slutade med  - nej, det har inte slutat än. Men under tiden har flera kända politiker bevisligen varit inblandade, bland dem f.d. primiärminister Ted Heath, för att inte prata om tjänstemän som har jobbat med fosterbarn och barnhem och som har förmedlad barn till pedofiler och om barnlik nedgrävda på Jersey som försvann på barnhemmet där. 

    När vi pratar om saker som polis och politikerna tar på allvar och utreder och som seriösa tider och nyheterna tar upp - då är det inte fråga om konspirationsteorier. Så var det med pedofilhärvan i England och så är det även med Estonias förlisning numera. 

    Det finns förstås fler exempel på när folk inte tog något på allvar, inte trodde på det för att det var för hemskt. Förintelsen är också ett exempel. Även judarna själva trodde inte på såna rykten. För hemskt för att vara sant. Eller kolla upp Irland - Magdalene laundries! Också först för hemskt att tro, men numera bevisat. Och just Jimmy Savile som numera anses som den värsta sex-brottslingen någonsin i England (åtminstone när det gäller antal offer och även hänsynslöshet) räknade iskallt med att folk inte skulle kunna tro att det kan vara sant. De säger alltid att han agerade "in plain sight". 

  • AndreaBD
    HSOF skrev 2020-10-19 21:18:43 följande:
    Ja den biten fick jag inte med, men håller med dig Andrea, känns nästan som han enbart skriver här för att irritera oss eller pratar vi med någon som är med på mörkläggning, tycker det är skumt att någon kan vara så respektlös för andras åsikter och ren fakta.
    Precis. Och man är inte nojig om man tror det. Tyvärr så är det väldigt många som, kanske utan att veta allt, kör strategin att man inte ska prata om det. 

    Hela det här fick mig också att fundera över hur mycket tjänstemän på myndigheter t.ex. måste göra saker som de inte är helt bekväma med. Min man jobbar nämligen på en statlig myndighet och jag frågade honom direkt om det finns något som han vet om, och som han inte är bekväm med. Men han säger att det inte finns och att hans myndighet inte har så allvarliga grejer. Tur det....
  • AndreaBD

    Det finns t.o.m. väldigt enkla saker som kan visa för vanligt folk utan kunskaper om det hela, att det stämmer. En hörde jag nyligen.

    Orsaken till förlisningen skulle ju vara att bogvisiret lossnade OCH rampen öppnades - för om inte rampen öppnas så kommer det fortfarande inte mycket vatten in på bildäcket. 

    Nu hade man problemet att rampen är stängt på fartyget som ligger på havsbotten. Men då säger man att den har varit öppen, men har stängts igen på vägen ner. Okej, det är möjligt. 

    Men varför sitter det då kvar MADRASSER istoppade mellan ramp och vägg, som besättningen brukar stoppa dit för att det inte var helt tätt där??? Om rampen hade varit öppen så hade de ju åkt i havet, eller in på bilarna. Och jag har sett bilder/film där man såg det. 

Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?