• Anonym (Börjar tröttna)

Min kille spelar wow...

Jag o min kille har varit tillsammans i 2 år, varannan vecka har jag mina barn o då ses vi inte så mycket o han kan spela hur mycket han vill. Den veckan jag är barnfri känns det som han ändå prioriterar spelandet och jag börjar bli trött på det. Ex den här veckan spelade han hela tisdagen eftersom han va ledig, på torsdagen va det nåt han absolut va tvungen att spela (vi sågs dock på kvällen båda dagarna) sen på fredag o lördag var jag bortrest m jobbet så han spelade hela den tiden, vi kunde inte ses förrän lördag kväll. Trots det var han bara tvungen att spela halva söndagen till så sent att va inte kunde ses.

Självklart ska han spela om han gillar det men känns som det är prio 1 i hans liv vilket ärligt talat känns avtändande.... När vi väl umgås är allt jättebra men jag kan inte hjälpa att börja känna mig lite irriterad...

Finns det nån där ute som kan förklara fenomenet m wow så jag fattar? Hur kan jag göra så jag inte ständigt känner mig bortprioriterad? Finns det hopp om bättring?

• Svar på tråden Min kille spelar wow...
  • Studentpappa
    Anonym (What) skrev 2019-10-07 09:27:11 följande:
    Att påstå att hon har en hobby bara för att hon har barn är ju bara för mycket. En sån kommentar förtjänar inget mer än ?ehh..!??
    Spelnördar är väl inte smartare än så..
    Ride it like you stole it
  • Tom Araya

Åh, jag har ett ex som prioriterade sina katter och att sitta och somna i soffan till tv, ljudbok, nätsurf, eller spelet Gay-bay (eller hette det Heyday...?).

...Så är hon ju också ett ex...

Tom Araya skrev 2019-10-07 11:09:51 följande:

Åh, jag har ett ex som prioriterade sina katter och att sitta och somna i soffan till tv, ljudbok, nätsurf, eller spelet Gay-bay (eller hette det Heyday...?).

???? Kan jag tänka mig!
    Tom Araya skrev 2019-10-07 11:09:51 följande:

???? Kan jag tänka mig!
    Anonym (Börjar tröttna) skrev 2019-10-07 11:18:42 följande:

???? Kan jag tänka mig!

Haha skulle det stå.. Inte massa frågetecken
  • Rödtjärnens Anna

Wow (och annat dataspel) är ingen hobby, det är en livsstil. Har själv levt i hop med en wow-spelare, hade inte den livsstilen själv. Slutade med att vi levde ihop men levde två lika liv. Och för att jag skulle må bra, separerade vi och jag fann kärleken på annat håll.

• AniieeHär

Jag kan förklara..... lite grann i alla fall...

Han spelar förmodligen Classic, för det gör "alla" just nu. WoW Vanilj och därmed också Classic var och är väldigt tidskrävande och lite av ett schemapussel. Endgame kräver att du har minst 3 timmar fritt och det ska även klaffa med ett större antal andra personer samtidigt. Bara den samordningen kan ta ett par timmar i anspråk. Ovanpå endgame så är det många som grindar proffessions, mounts och gear, levlar alts, fixar auctions med allt det innebär, rollspelar, catchar guildies med mera. Sociala spel är time sinks.

Om din kille har svårt att släppa när ni har en överenskommen tid så är det synd, men börja med att se till att aldrig ha orden "sen" och "när du har tid" i era tilltänkta träffar. Bestäm alltid en exakt tid tillsammans. Stress that, tillsammans. Kan han inte hålla dessa tider så är det dags att börja fundera

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tom Araya
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-10-07 11:28:48 följande:

Wow (och annat dataspel) är ingen hobby, det är en livsstil. Har själv levt i hop med en wow-spelare, hade inte den livsstilen själv. Slutade med att vi levde ihop men levde två lika liv. Och för att jag skulle må bra, separerade vi och jag fann kärleken på annat håll.

Tala för dig själv. Jag spelar sporadiskt, det är definitivt ingen livsstil.
  • Anonym (Mmmmh)

Min sambo gillar också att spela dataspel. Han kör mest wow och nåt krigsspel som jag inte kommer på vad det heter nu. MEN han anpassar sitt spelande utefter hur det ser ut i övrigt med tid och så här hemma.

Vi har en 1-åring så han går ju definitivt först, alltid! För oss båda. Så när maten är lagad, sonen är lagd för kvällen och allt är undanstökat så kan han sätta sig nån timme ibland på kvällen. Dock alltid beredd att stänga ner om sonen blir ledsen eller nåt annat händer och jag inte är hemma såklart.

Skulle säga att han spelar i snitt ca 2-3 h nån kväll i veckan. Resten av kvällarna kollar vi film eller gör nåt annat ihop.

Så att säga att man inte kan välja och styra över hur mycket man spelar även om man spelar wow är inte riktigt sant. Då VÄLJER man att prioritera spelandet på den nivån för att sitta så mycket. Förstår att du lessnar, hade jag också gjort!

• Tom Araya
    AniieeHär skrev 2019-10-07 11:36:08 följande:

Jag kan förklara..... lite grann i alla fall...

Han spelar förmodligen Classic, för det gör "alla" just nu. WoW Vanilj och därmed också Classic var och är väldigt tidskrävande och lite av ett schemapussel. Endgame kräver att du har minst 3 timmar fritt och det ska även klaffa med ett större antal andra personer samtidigt. Bara den samordningen kan ta ett par timmar i anspråk. Ovanpå endgame så är det många som grindar proffessions, mounts och gear, levlar alts, fixar auctions med allt det innebär, rollspelar, catchar guildies med mera. Sociala spel är time sinks.

Om din kille har svårt att släppa när ni har en överenskommen tid så är det synd, men börja med att se till att aldrig ha orden "sen" och "när du har tid" i era tilltänkta träffar. Bestäm alltid en exakt tid tillsammans. Stress that, tillsammans. Kan han inte hålla dessa tider så är det dags att börja fundera

Jag spelar (eller spelade i alla fall) lite WoW. Kan du förklara allt det där på svenska... ;)
  • AniieeHär
    Tom Araya skrev 2019-10-07 12:21:52 följande:
    Jag spelar (eller spelade i alla fall) lite WoW. Kan du förklara allt det där på svenska... ;)
    Haha, förlåt. Det blir en massa speltermer efter 15 års vana. Ska se om jag kan översätta dem.

WoW Vanilj = Första versionen av World of Warcraft, innan expansionerna
    Classic = Den nysläppta versionen av WoW Vanilj
    Endgame = Det du pysslar med när din karaktär har nått högsta nivån
    grinda = göra samma sak om och om igen med ett mål/syfte
    proffessions = sidosak man kan lära sig för att göra sina egna vapen, förtrollningar, mat, med mera. 
    mounts = kreatur som din karaktär kan rida på och förflytta sig snabbare med
    gear = vapen, kläder, rustningar, osv
    levla = jobba upp sin  nivå
    alts = alternativa karaktärer (den karaktär man använder mest kallas för main, btw)
    fixa auctions (eller fixa auktionshuset som jag brukar kalla det) = lägga upp saker man hittat men inte behöver på just ett auktionshus i spelet så att andra spelare kan köpa det av dig för guld.
    catcha guildies = prata/umgås med medlemmar av ens gille/grupp 

Vet inte om det blir så mycket klarare.....
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Min kille spelar wow...