Anonym (Börjar tröttna) skrev 2019-10-07 16:37:03 följande:
Ja precis, jag har inget emot att han har en hobby som han är passionerad med. Om han vill spela, träna, samla frimärken, se på såpoperor eller steppa kvittar. Problemet är att han prioriterar sin hobby framför allt och jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att inte tappa lusten att vara tillsammans. Sen att den här hobbyn tar extremt mkt tid gör ju inte saken bättre....
Kolla med honom om det är Classic han spelar (mest troligen så är det det) och om han svarar ja, fråga om han är max levlad ännu eller om han fortfarande levlar.
Är det sån att han inte nått max level ännu så är det mest troligtvis därför han verkar bortprioritera eran relation så mycket nu på senast. Blir svårt att förklara för en icke insatt, men just levlandet i WoW Classic kan vara en riktigt time sink (tidskrävande), speciellt om man inte har vana sedan tidigare ifrån att levla på private servers (dom absolut flesta har inte det). Med andra ord, icke förvånande att det tar en lång tid just nu, och lägg då till den sociala pressen. Man vill allt som oftast inte halka efter sina spel polare, speciellt inte i Classic då just leveling processen blir roligare och mer effektivt om man spelar tillsammans med andra än om man spelar ensam. Därför kan man bli benägen till att exempelvis prioritera bort annat, för att man just inte vill halka efter allt för mycket. Skulle han däremot redan ha en max levlad karaktär? Jo, alltså, vist finns där en hel del man kan underhålla sig med och jobba på för att öka sin karaktärs styrka, för att förbereda inför framtida utmaningar som komma skall. MEN, i det skedet Classic är i just nu så? Finns där GOTT om tidsutrymme till aktiviteter utanför spelet, om man vill, och om man då redan har avklarat självaste levandet det vill säga. Sen kommer det gå som lite i cykler i framtiden, med perioder där det kommer krävas att man är mera aktiv och sedan perioder däremellan som är lugna. Jag spelar själv WoW, och har så gjort i 15 år, och kan säga att är det sån att han just nu håller på att levla skulle jag personligen ha överseende med hur mycket tid han lägger på det (levlandet varar inte för evigt). Men skulle han redan vara max levlad? Ja då hade jag ifrågasatt varför han inte prioriterar tid tillsammans med dig mer än vad han gör. Det är verkligen INTE omöjligt att åtminstone avvara flera dagar i veckan till att kunna träffas på. Det kan jag lova. Sen om det skulle vara sån att han raidar (man dödar svåra monster tillsammans med 20 till 40 pers till), ja då kommer han vara tvungen att avsätta vissa kvällar till det (normalt 2 kvällar i veckan, specifika dagar, ofta på vardagar, exempelvis varje tisdag och torsdag). Överlag kan WoW ta väldigt mycket tid, men det måste inte gå ut över annat som är viktigt. Är inte svårare än att man kan ha ett varannan vecka approach i sitt spelande, man spelar mindre ena veckan, mer den andra. Eller har förutbestämda speldagar. Sen givet har nästan varenda spelare numera (är en myt att det bara är kids som spelar WoW) en partner, barn och familj, eller annat som tar tid och därför kan det bli klurigt emellanåt att få till dagar som passar alla att spela tillsammans på, är liksom mycket i ett MMORPG man just inte kan göra ensam. Men det är ju ett ge och ta, och framförallt kommunikation och planering. Vilket i praktiken möjliggör att man ändå är rätt fri till att kunna antingen anpassa sitt IRL runt spelandet, eller tvärtom om.
Summa summarum, är han max levlad är det bara löjligt om han bortprioriterar dig hela tiden.