• Anonym (Börjar tröttna)

Min kille spelar wow...

Jag o min kille har varit tillsammans i 2 år, varannan vecka har jag mina barn o då ses vi inte så mycket o han kan spela hur mycket han vill. Den veckan jag är barnfri känns det som han ändå prioriterar spelandet och jag börjar bli trött på det. Ex den här veckan spelade han hela tisdagen eftersom han va ledig, på torsdagen va det nåt han absolut va tvungen att spela (vi sågs dock på kvällen båda dagarna) sen på fredag o lördag var jag bortrest m jobbet så han spelade hela den tiden, vi kunde inte ses förrän lördag kväll. Trots det var han bara tvungen att spela halva söndagen till så sent att va inte kunde ses.

Självklart ska han spela om han gillar det men känns som det är prio 1 i hans liv vilket ärligt talat känns avtändande.... När vi väl umgås är allt jättebra men jag kan inte hjälpa att börja känna mig lite irriterad...

Finns det nån där ute som kan förklara fenomenet m wow så jag fattar? Hur kan jag göra så jag inte ständigt känner mig bortprioriterad? Finns det hopp om bättring?

• Svar på tråden Min kille spelar wow...
  • Anonym (jaha)

Haha, så spela är inte ok, men att sitta och glo på iq fiskmås serier på TV är helt ok Drömmer

En kompis till mig hade ett liknande problem med sin fd tjej, hon gnällde på att han spelade. När de räknade ut hur mycket tid han lade på sitt spelande och hur mycket tid hon lade på teven så visade det sig att hon vann med nästan det dubbla. Så problemet verkade inte ha varit att han spelade utan att han gjorde något HON inte gillade.

• Lumas
    AniieeHär skrev 2019-10-07 11:36:08 följande:

Jag kan förklara..... lite grann i alla fall...

Han spelar förmodligen Classic, för det gör "alla" just nu. WoW Vanilj och därmed också Classic var och är väldigt tidskrävande och lite av ett schemapussel. Endgame kräver att du har minst 3 timmar fritt och det ska även klaffa med ett större antal andra personer samtidigt. Bara den samordningen kan ta ett par timmar i anspråk. Ovanpå endgame så är det många som grindar proffessions, mounts och gear, levlar alts, fixar auctions med allt det innebär, rollspelar, catchar guildies med mera. Sociala spel är time sinks.

Om din kille har svårt att släppa när ni har en överenskommen tid så är det synd, men börja med att se till att aldrig ha orden "sen" och "när du har tid" i era tilltänkta träffar. Bestäm alltid en exakt tid tillsammans. Stress that, tillsammans. Kan han inte hålla dessa tider så är det dags att börja fundera

This :) (y) så bra beskrivet!
  • Studentpappa
    Anonym (jaha) skrev 2019-10-07 13:39:46 följande:

Haha, så spela är inte ok, men att sitta och glo på iq fiskmås serier på TV är helt ok 

En kompis till mig hade ett liknande problem med sin fd tjej, hon gnällde på att han spelade. När de räknade ut hur mycket tid han lade på sitt spelande och hur mycket tid hon lade på teven så visade det sig att hon vann med nästan det dubbla. Så problemet verkade inte ha varit att han spelade utan att han gjorde något HON inte gillade.

Det som blir ett problem är ju när hobbyn står över allt annat, sen vad det är för hobby spelar oftast ingen roll. Sen att det ofta blir problem kring spel är ju en annan femma.

Skulle sambon min helt och hållet gå in för att sortera tändstickor dagarna i ända och skita i allt annat skulle det också vara ett problem jag inte accepterade. Men en del gamers brukar gilla att bli kränkta över det faktum att många inte vill leva med en sådan person..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (jaha)
    Studentpappa skrev 2019-10-07 14:25:33 följande:
    Det som blir ett problem är ju när hobbyn står över allt annat, sen vad det är för hobby spelar oftast ingen roll. Sen att det ofta blir problem kring spel är ju en annan femma.

Skulle sambon min helt och hållet gå in för att sortera tändstickor dagarna i ända och skita i allt annat skulle det också vara ett problem jag inte accepterade. Men en del gamers brukar gilla att bli kränkta över det faktum att många inte vill leva med en sådan person..
    Absolut, men vad är det som säger att en hobby (spela) är sämre än det andra (glo på teve)?

Ja en del games brukar göra så, precis som en del icke games är besatta av teve. 
  • Studentpappa
    Anonym (jaha) skrev 2019-10-07 14:33:04 följande:
    Absolut, men vad är det som säger att en hobby (spela) är sämre än det andra (glo på teve)?

Ja en del games brukar göra så, precis som en del icke games är besatta av teve. 
    Vem säger det? Här är det ju TS kille som är gamer som prioriterar det framför henne. Hon ser det som ett problem vilket säkert de flesta skulle göra. På en normal nivå är inte spel ett problem, skulle han neka att träffas för att ska kolla på tv antar jag att hon sett det som lika stort problem.

Vuxna människor med familj och bostad har inte tid med den sortens hobbys, varför det normalt inte går att vara tillsammans med en ungkarl som prioriterar så. Jag kastade ut en tjej som var svartsjuk, jag vill inte ha det så och då står det mig fritt att avsluta. Det är ju inte konstigare än så
  • Tom Araya
    AniieeHär skrev 2019-10-07 12:39:57 följande:
    Haha, förlåt. Det blir en massa speltermer efter 15 års vana. Ska se om jag kan översätta dem.

WoW Vanilj = Första versionen av World of Warcraft, innan expansionerna
    Classic = Den nysläppta versionen av WoW Vanilj
    Endgame = Det du pysslar med när din karaktär har nått högsta nivån
    grinda = göra samma sak om och om igen med ett mål/syfte
    proffessions = sidosak man kan lära sig för att göra sina egna vapen, förtrollningar, mat, med mera. 
    mounts = kreatur som din karaktär kan rida på och förflytta sig snabbare med
    gear = vapen, kläder, rustningar, osv
    levla = jobba upp sin  nivå
    alts = alternativa karaktärer (den karaktär man använder mest kallas för main, btw)
    fixa auctions (eller fixa auktionshuset som jag brukar kalla det) = lägga upp saker man hittat men inte behöver på just ett auktionshus i spelet så att andra spelare kan köpa det av dig för guld.
    catcha guildies = prata/umgås med medlemmar av ens gille/grupp 

Vet inte om det blir så mycket klarare.....
    Vafalls, World of Warcraft..., är det inte World of War vi talar om?

Kom på nu att det är WoT jag spelar, World of Tanks.
  • Anonym (jaha)
    Studentpappa skrev 2019-10-07 14:42:52 följande:
    Vem säger det? Här är det ju TS kille som är gamer som prioriterar det framför henne. Hon ser det som ett problem vilket säkert de flesta skulle göra. På en normal nivå är inte spel ett problem, skulle han neka att träffas för att ska kolla på tv antar jag att hon sett det som lika stort problem.

Vuxna människor med familj och bostad har inte tid med den sortens hobbys, varför det normalt inte går att vara tillsammans med en ungkarl som prioriterar så. Jag kastade ut en tjej som var svartsjuk, jag vill inte ha det så och då står det mig fritt att avsluta. Det är ju inte konstigare än så
    Det är väl det hon inte säger som är frågan, han är ju inte här för att föra sin talan eller hur? Bara för att TS säger att hon stör sig på hans spelande så betyder det inte att det nödvändigtvis är han som är problemet, han kanske tycker hennes val av hobby suger. Varför skulle det enbart vara hennes val av hobby som är det rätta?

Ja människor med barn och familj har rätt ofta inte tid med så mycket, det är oftast när barnen lägger sig man har egentid. Men då är ju frågan vad som anses vara rätt och fel att göra då och vem som avgör vad som är rätt eller fel? Om TS vill glo på teve och han spela, vad är det som säger att hennes val är det rätta?

Min sambo älskar att titta på skitserier som jag avskyr, finner dem totalt smaklösa, finns roligare saker att göra än att glo på Wallgrens värld, Hollywoodfruar, bonde söker knull, etc... och eftersom hon redan beslagtagit teven så spelar jag hellre än glor på sånt avskräde. Menar du att jag då hellre skulle sätta mig och kolla på sånt skit enbart för att hon tycker spel är tråkigt?

Ja TS är väl fri att kasta ut sin kille om hon vill, men vems fel det var år ju en annan fråga. Bara för att hon säger att det var hans fel så behöver inte andra hålla med om det.
  • Studentpappa
    Anonym (jaha) skrev 2019-10-07 14:54:51 följande:
    Det är väl det hon inte säger som är frågan, han är ju inte här för att föra sin talan eller hur? Bara för att TS säger att hon stör sig på hans spelande så betyder det inte att det nödvändigtvis är han som är problemet, han kanske tycker hennes val av hobby suger. Varför skulle det enbart vara hennes val av hobby som är det rätta?

Ja människor med barn och familj har rätt ofta inte tid med så mycket, det är oftast när barnen lägger sig man har egentid. Men då är ju frågan vad som anses vara rätt och fel att göra då och vem som avgör vad som är rätt eller fel? Om TS vill glo på teve och han spela, vad är det som säger att hennes val är det rätta?

Min sambo älskar att titta på skitserier som jag avskyr, finner dem totalt smaklösa, finns roligare saker att göra än att glo på Wallgrens värld, Hollywoodfruar, bonde söker knull, etc... och eftersom hon redan beslagtagit teven så spelar jag hellre än glor på sånt avskräde. Menar du att jag då hellre skulle sätta mig och kolla på sånt skit enbart för att hon tycker spel är tråkigt?

Ja TS är väl fri att kasta ut sin kille om hon vill, men vems fel det var år ju en annan fråga. Bara för att hon säger att det var hans fel så behöver inte andra hålla med om det.
    Finns ju inget rätt och fel i detta, det räcker ju att TS tycker att det är ett problem för att det ska vara ett. Finns liksom inte ett facit, för din del köp en till tv vad är problemet? Är du nöjd med att sitta och spela och hon vill titta på serier är det väl inget problem. 

Som jag läser av TS vill hon träffa sin kille, kanske knulla, umgås, prata, han vill spela TV/data-spel = TS är inte nöjd, däri ligger skillnaden.
  • Anonym (jaha)
    Studentpappa skrev 2019-10-07 15:14:14 följande:
    Finns ju inget rätt och fel i detta, det räcker ju att TS tycker att det är ett problem för att det ska vara ett. Finns liksom inte ett facit, för din del köp en till tv vad är problemet? Är du nöjd med att sitta och spela och hon vill titta på serier är det väl inget problem. 

Som jag läser av TS vill hon träffa sin kille, kanske knulla, umgås, prata, han vill spela TV/data-spel = TS är inte nöjd, däri ligger skillnaden.
    Om han prioriterar spel framför deras relation så håller jag med henne. Om Han hellre spelar än gör saker hon vill att de ska göra så tycker jag vi borde höra hans version oxå innan vi dömer ut honom.
  • Anonym (Börjar tröttna)
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-10-07 11:28:48 följande:

Wow (och annat dataspel) är ingen hobby, det är en livsstil. Har själv levt i hop med en wow-spelare, hade inte den livsstilen själv. Slutade med att vi levde ihop men levde två lika liv. Och för att jag skulle må bra, separerade vi och jag fann kärleken på annat håll.

Tack för ditt svar, ja tar spelandet över hela ens liv går det ju inte att leva tillsammans...
Svar på tråden Min kille spelar wow...