• Sommar26

    Hur gör man för att orka?

    Hej. Vädjar därute om tips eftersom det känns som att vi fumlar i mörkret.

    Vi har två barn, äldsta är en pojke som redan från födsel sovit dåligt. Fram till två års ålder har han varit uppe mellan 5-17 gånger/ natt.

    Har alltid varit viljestark men nu är det katastrof.

    Den yngre, en tjej på fyra månader. Sover betydligt bättre men har problem med att hon kräks ca 4-20 ggr/matning så på natten, även om hon bara äter tre gånger, så är man uppe 10-90 min/matning efteråt.

    Får hon ligga efter mat så kräks hon och hon vänder inte huvud åt sidan, hon ligger på rygg och får panik.

    Problemet är nu mest att treåringen trotsar om precis allt, sedan tar det 90 min att lägga honom på kvällen. Hon somnar vid 22, han efter 20. Han vill upp vid 06 och då är jag helt slut efter valen natt (såklart delvis) men ändå.

    Pappan hjälper till med att gå upp med honom men sen måste jag hasa mig upp och är död 7.30. Då ska man hålla hela dagen och klarar trots.

    Jag känner att detta är för mkt.

    Jag vet att det är vårt val, att skaffa barn och jag älskar dem oändligt mkt men de håller på att trasa sönder oss. Vad gör man?

    Dessutom hur mkt ska man måsta dalta med en treåring? Pappan är pedagogisk och skojar och jamsar så att han tillslut får byta blöja, borsta tänderna, klä på alla kläder men jag pallar inte det.

    Hur hemsk det än låter, så om han sparkad skriker och slåss så kan jag låta honom gå utan ytterkläder ute. Jag tycker att han ska ?tuktas? lite. Förklarar alltid varför gan måste eller inte får göra vissa saker men det hjälper såklart inte.

    Jag har funderat på att separera bara så att man får antingen ta ett barn åt gången eller få vila och sova en natt då och då.

  • Svar på tråden Hur gör man för att orka?
  • Jemp

    Ang treåringen tycker jag att lågaffektivt bemötande, leka på kläder osv är både trevligast och effektivast men nej, det är inte alltid man orkar. Och det måste få vara okej, de är stora nog att förstå att man till slut ledsnar också. Att gå ut utan ytterkläder är väl ok så länge du tar med dem och klär barnet/han får klä sig utan att göra det till en stor grej sen när det blir kallt. Att ge två val kring tex vilken tröja brukar vara effektivt tycker jag.

    Min äldsta börjar bli tillräckligt stor för att kunna resonera kring hur han sover bäst, bästa morgonrutinen etc till viss del.

  • Inga bekymmer

    Jag vet inte hur du känner inför amningen och så, lägger absolut ingen värdering i hur du vill göra. Men en tanke som slog mig är ju att amningen också bidrar med lite hormoner som gör det lättare att klara sömnbrist och att somna om. Kanske skyddar lite ändå även om jag förstår att du känner att du håller på att krascha av sömnbristen. Om hon dessutom inte vill ta flaskan så kanske det blir lättare om du kör mjölkfritt och ser om kränkningarna minskar. Sedan fortsätta erbjuda flaskan med jämna mellanrum för att på sikt kunna lämna över mer till pappan, så du får en paus från allt då och då. Vår 3:a vägrade flaska, testade massor från 3 mån då jag skulle va borta en natt vid 6 mån ålder. Började introducera smakisar och allt så fort man kan från 4 mån, men 3 veckor innan jag skulle åka iväg så tog han flaskan. Så det kan ändras med tiden.

    När pappan kommer hem, kan han ta barnen 1-2 timmar och du får gå och sova då? Om han kommer försent så ni behöver fixa middag direkt så får han ta dom ett par timmar efter middagen. Fråga inte utan kräv att ni hittar en lösning så du får mer sömn! Sedan tycker jag att om läkare skrivit ut melatonin och stora barnet vaknar mkt så testar ni det. Går pappan inte med på det, ja då får han ta det barnet varje natt, så kanske han ändrar sig sen. Det är inte normalt att vakna sååå mkt. Det är verkligen inte så att alla har det så påfrestande som du har det just nu. Hoppas ni kan nå fram till varann du och din partner.

    Be också andra om hjälp!

    Kram

  • jrockyracoon
    Sommar26 skrev 2019-10-09 09:21:21 följande:

    Hej. Vädjar därute om tips eftersom det känns som att vi fumlar i mörkret.

    Vi har två barn, äldsta är en pojke som redan från födsel sovit dåligt. Fram till två års ålder har han varit uppe mellan 5-17 gånger/ natt.

    Har alltid varit viljestark men nu är det katastrof.

    Den yngre, en tjej på fyra månader. Sover betydligt bättre men har problem med att hon kräks ca 4-20 ggr/matning så på natten, även om hon bara äter tre gånger, så är man uppe 10-90 min/matning efteråt.

    Får hon ligga efter mat så kräks hon och hon vänder inte huvud åt sidan, hon ligger på rygg och får panik.

    Problemet är nu mest att treåringen trotsar om precis allt, sedan tar det 90 min att lägga honom på kvällen. Hon somnar vid 22, han efter 20. Han vill upp vid 06 och då är jag helt slut efter valen natt (såklart delvis) men ändå.

    Pappan hjälper till med att gå upp med honom men sen måste jag hasa mig upp och är död 7.30. Då ska man hålla hela dagen och klarar trots.

    Jag känner att detta är för mkt.

    Jag vet att det är vårt val, att skaffa barn och jag älskar dem oändligt mkt men de håller på att trasa sönder oss. Vad gör man?

    Dessutom hur mkt ska man måsta dalta med en treåring? Pappan är pedagogisk och skojar och jamsar så att han tillslut får byta blöja, borsta tänderna, klä på alla kläder men jag pallar inte det.

    Hur hemsk det än låter, så om han sparkad skriker och slåss så kan jag låta honom gå utan ytterkläder ute. Jag tycker att han ska ?tuktas? lite. Förklarar alltid varför gan måste eller inte får göra vissa saker men det hjälper såklart inte.

    Jag har funderat på att separera bara så att man får antingen ta ett barn åt gången eller få vila och sova en natt då och då.


    Vilken svår situation, TS!

    Jag tycker du har fått många bra råd i tråden redan. Läs och pröva om ni kan hitta något av allt det här som kan hjälpa er!

    Jag tänker såhär kring din situation:
    1. Ni måste förstå att ni har en börda som är orimlig. Tro inte på någon, BVC eller svärmor som påstår att detta är normalt och vanligt. På din beskrivning har ni (du) en väldigt jobbig, nästa outhärdlig, tillvaro och ni måste jobba för att hitta bra lösningar som kan ge dig mer sömn och vila. Kom ihåg att de på BVC ofta är väldigt okunniga och har inte expertis i området. De möts dessutom ofta av många som klagar utan att verkligen ha det lika jobbigt som ni har det.

    2. Ni har i grunden två huvudsakliga problem. Det första är att ni behöver få saker att fungera hyfsat i stunden. Det andra är att ni behöver planera för hur ni ska förbättra situationen på längre sikt, för att få en hållbar tillvaro. Ni behöver lösa det första för att få tid och kraft att lösa det andra, men ni behöver hela tiden jobba med båda samtidigt. Kortsiktigt behöver ni hitta hyfsade lösningar på att få vardagen att gå runt, t.ex. se till att ni båda får tillräcklig sömn, att få barnen att klä på sig, få dem att äta, etc. Långsiktigt behöver ni arbeta på att finna problemen till att barnet inte sover, försöka hitta rutiner och metoder som får barnet att somna snabbare och också söka hjälp utifrån för att få stöd och avlastning så att ni själva kan må bra, få en bättre relation och få vila ut ordentligt emellanåt.

    3. Din man verkar vara bra på vissa sätt. Han har tålamod och har förmågan att locka dem att utföra sysslor som de kanske inte är så sugna på. Han verkar också ha en inställning att ansvara för barnen och ta hand om dem utifrån din beskrivning. Men han verkar inte riktigt inse hur illa du har det. Jag tycker du borde försöka beskriva din situation bättre och hur orimlig din situation är. Även om han gör mycket med barnen så räcker det inte till, eftersom ni har två barn som just nu behöver otroligt mycket mer omsorg och omvårdnad än vad som är det normala. Den stora bördan behöver ni dela på och det innebär att din man behöver göra ännu mer än han gör, även om han kanske redan nu gör en del. Jag tror t.ex. att det skulle vara nyttigt för honom att själv gå upp 15 gånger per natt för att få insikt i hur det här påverkar dig.

    Han skulle säkert få en annan uppfattning om vikten av att få ert barn att sova om han själv fick uppleva frustrationen av att behöva bli väckt, natta dem, etc. Varför lät du honom själv ta beslutet att inte ge melatonin till ert barn? Jag tycker du ska ta upp den diskussionen igen. Det skulle kanske vara värt att pröva, och kanske hjälpa er i er situation. Om din man är starkt emot det, får väl han ta en del av konsekvenserna av det beslutet, d.v.s. ta minst hälften av de jobbiga följderna.

    4. Jag tänker att ert huvudproblem tycks vara er sömn just nu. Den behöver ni jobba med, t.ex. genom att dela upp nattningen mer rättvist mellan er, sova i egna rum, etc. som många redan föreslagit. Detta samtidigt som ni försöker hitta orsaken till barnets dåliga sömn genom att t.ex. utesluta mjölkprotein, fortsätta vända er till olika instanser för att få olika typer av hjälp, etc.

    Men samtidigt beskriver du problem i själva vardagen med att barnen inte vill klä på sig, svårigheter att få dem att äta och liknande. Dessa problem tänker jag att du kan bli hjälpt av kunskaper om LAB (Lågt Affektivt Bemötande) som också någon annan i tråden nämnde. Det finns facebook-grupper som handlar om LAB där ni kan gå in och läsa på om hur man bemöter barns trots på bästa sätt. Det handlar t.ex. om att avleda barnet, inte ge det för många alternativ, att förbereda barnet på att något ska hända långt innan, skapa fungerande rutiner, etc. Om ditt barn inte vill klä på sig kläderna kanske du inte behöver ta den fighten utan ta med kläderna till förskolan och se om det funkar att sätta på dem där istället. Eller så kan du försöka försätta dig själv i en lekande och förhoppningsvis smittande känslotillstånd och sedan med lugn röst fråga om inte ena foten vill åka på semester genom byxan. Och sen när det flygit fram genom byxan till hawaii kan foten ropa hur skönt det var. Och då blir andra foten avundsjuk och vill följa efter, etc...

    Hoppas att några av mina tankar kan vara till glädje för er båda!
  • Bärryhosch

    Jag har inte orkat läsa igenom tråden så du kanske redan har fått detta svaret. Min första tanke var att ett sätt att minska antalet uppvaknanden under natten är att sluta mata minstingen på natten. Vid 4 mån ålder ska de kunna fixa det. Vi gjorde så när vår son var 4 mån och det var några jobbiga nätter när sonen som var van, absolut ville småäta lite, men då fick pappan ta hand om honom och efter 2-3 nätter hade den nya vanan satt sig och gossen sov gott hela natten och åt ännu bättre på dagarna.

  • Inga bekymmer
    Bärryhosch skrev 2019-10-12 09:50:17 följande:

    Jag har inte orkat läsa igenom tråden så du kanske redan har fått detta svaret. Min första tanke var att ett sätt att minska antalet uppvaknanden under natten är att sluta mata minstingen på natten. Vid 4 mån ålder ska de kunna fixa det. Vi gjorde så när vår son var 4 mån och det var några jobbiga nätter när sonen som var van, absolut ville småäta lite, men då fick pappan ta hand om honom och efter 2-3 nätter hade den nya vanan satt sig och gossen sov gott hela natten och åt ännu bättre på dagarna.


    Du kanske inte läste att den lilla bebisen kräks ovanligt ofta och mycket..Gjorde din bebis det också när du tog beslutet att sluta ge bebisen näring under natten?
  • Sommar26

    Tack alla fina för bra råd och fint stöd. Och tack till alla er som haft ett gott bemötande. Trodde inte i min vildaste fantasi att det fanns så många vuxna (gissar att de är det) som faktiskt går in för att vara otrevliga och få andra att må dåligt. Det är ett skrämmande mönster då någon ber om råd.

    Men det är skönt att det finns såmånga fina människor som tar sig tid att hjälpa och ge råd.

    Nu delar vi på nätter. Jag mår så mkt bättre men pappan är inte så glad även om han var med på det. Inatt har han varit uppe sedan 04. Men tror han måste uppleva det själv. Detta var långt ifrån den jobbigaste natten.

    Han klagar tom hur ont han har i kroppen efter att bära på henne vilket jag gjort i timmar. Framförallt då hon hade kolik. Nåja det blir bättre men ni har hjälp mig att inse att jag inte måste ta det själv. Har någonstans trott att det alltid är den som är hemma som ska ta allt med bebisen

  • GGN
    Sommar26 skrev 2019-10-15 09:24:56 följande:

    Tack alla fina för bra råd och fint stöd. Och tack till alla er som haft ett gott bemötande. Trodde inte i min vildaste fantasi att det fanns så många vuxna (gissar att de är det) som faktiskt går in för att vara otrevliga och få andra att må dåligt. Det är ett skrämmande mönster då någon ber om råd.

    Men det är skönt att det finns såmånga fina människor som tar sig tid att hjälpa och ge råd.

    Nu delar vi på nätter. Jag mår så mkt bättre men pappan är inte så glad även om han var med på det. Inatt har han varit uppe sedan 04. Men tror han måste uppleva det själv. Detta var långt ifrån den jobbigaste natten.

    Han klagar tom hur ont han har i kroppen efter att bära på henne vilket jag gjort i timmar. Framförallt då hon hade kolik. Nåja det blir bättre men ni har hjälp mig att inse att jag inte måste ta det själv. Har någonstans trott att det alltid är den som är hemma som ska ta allt med bebisen


    Hade din man ingen aning om att det är skitjobbigt att ha småbarn?
  • HeidiHR

    Inte läst hela tråden.

    Jisses jag förstår att du håller på att krokna! Vi har haft trubbel med vår 14-månaders sömn i typ tre månader nu och jag har hållit på att gå under. Jag är hemma med honom, pluggar på distans och gravid med nästa som kommer i dec. Pappan jobbar heltid. Vi har löst det så här: allt annat förutom sömn prioriteras bort de dagar då jag inte fått sova. När min kille kommer hem från jobbet får han ta barnet och sköta ruljansen medan jag sover (även om det bara blir 4h så gör det stor skillnad). Vi har tagit all hjälp vi kan få, min syrra har kommit över nån gång mitt på dagen så har jag kunnat sova då. Familjetid och umgänge har vi struntat i utan planerat vår lediga tid utifrån hur vi båda vuxna kan få så mkt sömn som möjligt.

    Förstår precis känslan att det är jättesvårt att vara pedagogisk och bemöta all trots och utmanande beteende bra när man vill grina av trötthet. Skickar styrka och hoppas verkligen att er situation lättar snart! <3

  • Siden
    Sommar26 skrev 2019-10-15 09:24:56 följande:

    Tack alla fina för bra råd och fint stöd. Och tack till alla er som haft ett gott bemötande. Trodde inte i min vildaste fantasi att det fanns så många vuxna (gissar att de är det) som faktiskt går in för att vara otrevliga och få andra att må dåligt. Det är ett skrämmande mönster då någon ber om råd.

    Men det är skönt att det finns såmånga fina människor som tar sig tid att hjälpa och ge råd.

    Nu delar vi på nätter. Jag mår så mkt bättre men pappan är inte så glad även om han var med på det. Inatt har han varit uppe sedan 04. Men tror han måste uppleva det själv. Detta var långt ifrån den jobbigaste natten.

    Han klagar tom hur ont han har i kroppen efter att bära på henne vilket jag gjort i timmar. Framförallt då hon hade kolik. Nåja det blir bättre men ni har hjälp mig att inse att jag inte måste ta det själv. Har någonstans trott att det alltid är den som är hemma som ska ta allt med bebisen


    Hurra, vad bra att ni delar på nätterna! Vad glad jag blir för din skull. Stå på dig nu bara, han kommer att märka hur fruktansvärt jobbigt det är att missa sömn och ändå behöva fungera på dagarna och förhoppningsvis gör det honom mera ödmjuk.
  • legomum
    Sommar26 skrev 2019-10-15 09:24:56 följande:

    Tack alla fina för bra råd och fint stöd. Och tack till alla er som haft ett gott bemötande. Trodde inte i min vildaste fantasi att det fanns så många vuxna (gissar att de är det) som faktiskt går in för att vara otrevliga och få andra att må dåligt. Det är ett skrämmande mönster då någon ber om råd.

    Men det är skönt att det finns såmånga fina människor som tar sig tid att hjälpa och ge råd.

    Nu delar vi på nätter. Jag mår så mkt bättre men pappan är inte så glad även om han var med på det. Inatt har han varit uppe sedan 04. Men tror han måste uppleva det själv. Detta var långt ifrån den jobbigaste natten.

    Han klagar tom hur ont han har i kroppen efter att bära på henne vilket jag gjort i timmar. Framförallt då hon hade kolik. Nåja det blir bättre men ni har hjälp mig att inse att jag inte måste ta det själv. Har någonstans trott att det alltid är den som är hemma som ska ta allt med bebisen


    Vad bra att det går åt rätt håll för dig och familjen.
  • Inga bekymmer
    GGN skrev 2019-10-15 09:29:34 följande:

    Hade din man ingen aning om att det är skitjobbigt att ha småbarn?


    Hur skulle han kunna veta det innan? Ingenting jag visste och tycker heller inte att det är skitjobbigt. Men mina har aldrig sovit så dåligt som TS barn. Så påfrestande som Ts har det är inte så vanligt ändå.
  • EmberEyes
    legomum skrev 2019-10-10 14:14:30 följande:
    Ts ber om råd. Du kritiserar hennes grammatik istället.

    Jag kan inte svara för ts lika lite som jag kan svara för vad du skriver. Men kritiserar du ts får du acceptera att ts biter tillbaka med samma mynt.

    Inget jag kan stå tillsvars för.

    Med det sagt så tycker jag inte att man ska hämnas med att ge tillbaka "öga för öga".

    Men du började. Det jag påpekade för dig var att inte göra så.
    Oj, du kan alltså inte ens läsa inlägg i kronologisk ordning! Fantastiskt!
Svar på tråden Hur gör man för att orka?