• Hanjon97

22 år o en enorm barnlängtan

Jag är 22 år och har en enorm barnlägtan!

Jag har ett fast jobb, stabil partner o båda vill ha barn. Vi planerar inte ett barn utan sagt händer det så händer det!

Jag tänker på detta konstant o hoppas varje månad på ett plus på stickan. Men nu på sistone har jag blivit rädd vad våra kompisar o familjer ska tycka om vi blir gravida, då jag har pratat rent generellt om skaffa barn tidigt har alla sagt att de är för tidigt!

Jag orkar inte vänta 3 år på att vi ska bli gravida bara för ålderns skull!

Jag har gjort allt jag vill göra.

Detta tar liksom över hela mitt liv just nu????

• Svar på tråden 22 år o en enorm barnlängtan
  • Anonym (Lisen)
    PelloBello skrev 2019-10-15 17:21:47 följande:
    Jag vill se faktakällor på dina tramsiga påståenden.
    Där har du faktiskt fel, eftersom forskning inom området pekar på just detta.
    Det är inga tramsiga påståenden. Tyvärr!
  • PelloBello
    Anonym (Lisen) skrev 2019-10-15 19:06:25 följande:

Där har du faktiskt fel, eftersom forskning inom området pekar på just detta.

Det är inga tramsiga påståenden. Tyvärr!

Finns inga rätt eller fel i en fråga eller åsikt.
  • Anonym (Lisen)
    PelloBello skrev 2019-10-15 19:57:52 följande:
    Finns inga rätt eller fel i en fråga eller åsikt.
    Jo, det gör det. Och ditt svar var långt ifrån rätt. Men du är säkert en trevlig person för det Skrattande
  • Anonym (anonym123)

Jag är 22 år har partner sen 5 år tillbaka, bor i skogen med våra hundar. Väntar nu vårt första barn. Festa och resa är väl inte allt? Alla har vi olika intressen. Jag längtar efter att få pyssla, leka o åka på utflykter, inte att få supa mig full o festa som många i min ålder. Jag vill resa med min familj, campa, vara ute i naturen, plocka svamp t.ex. Man kanske inte kan klättra i berg men skulle jag vilja finns det inget som hindrar mig från de senare i livet. Förstår inte varför folk ska se barn som slutet på livet, för mig är det början!!

• Anonym (Sofie)
    Anonym (anonym123) skrev 2019-10-15 21:17:06 följande:

Jag är 22 år har partner sen 5 år tillbaka, bor i skogen med våra hundar. Väntar nu vårt första barn. Festa och resa är väl inte allt? Alla har vi olika intressen. Jag längtar efter att få pyssla, leka o åka på utflykter, inte att få supa mig full o festa som många i min ålder. Jag vill resa med min familj, campa, vara ute i naturen, plocka svamp t.ex. Man kanske inte kan klättra i berg men skulle jag vilja finns det inget som hindrar mig från de senare i livet. Förstår inte varför folk ska se barn som slutet på livet, för mig är det början!!

Hur kan du säga att barn är början på livet innan du ens fått barn?
  • Anonym (anonym123)
    Anonym (Sofie) skrev 2019-10-15 21:20:00 följande:

Hur kan du säga att barn är början på livet innan du ens fått barn?

Jag har sen jag varit liten velat jobba med barn, jag jobbar med barn, jag har 8 syskonbarn. Jag vet en hel del om barn och om att ha barn :)
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Trist) skrev 2019-10-15 17:05:05 följande:
    Missbruk, npf-diagnoser, självmord och relativ fattigdom som vuxna är mycket, mycket vanligare hos barn till mammor som var under 25 när första barnet kom. Så vanligt att mammans ålder till och med räknas som en av de största riskfaktorerna vid problemskapande beteende hos barn. Så det handlar inte om att bli vd eller inte.

Ts anser att det är viktigare att få barn nu än att ge sina framtida barn de bästa förutsättningarna.. tyvärr är ni många som tänker som ts.
    Det du tar upp handlar om socialt arv och inte ålder i sig. Självklart är det vanligare att själv leva i relativ fattigdom, inte vara  etablerad på arbetsmarknaden, leva på försörjningsstöd och så vidare när man är 22 än när man är 32.

Du kan knappast likställa en 22-, 23, eller 24-åring som är etablerad på arbetsmarknaden, försörjer sig själv, har ett förstahandskontrakt, en bostadsrätt eller ett hus samt ett stabilt förhållande och sist men inte minst verkligen längtar efter barn  med en 22, 23- eller 24-åring som lever på försörjningsstöd, bor i en etta på 20 kvadrat, blir gravid med någon man dejtat några  månader och upptäcker det i tredje  månaden då man kanske hunnit dricka större mängder alkohol vid ett flertal tillfällen.

Och skulle det mot förmodan visa sig att ett flertal  studier pekar på att det finns någon eller några procentenheters högre risk för att barnet ska drabbas av något av det du räknade upp enbart på grund av att mamman inte fyllt 25 när det föds  även om man räknar bort alla sociala omständigheter så måste det ändå vägas mot andra studier och annan forskning.

Exempelvis studier och forskning som säger att det är väldigt bra för barn att under sin uppväxt  ha ett nätverk av släktingar och nära relationer till äldre människor. Något det enbart behövs huvudräkning för att inse att det är betydligt större chans att ett barn får om föräldrarna är 25 när det föds än om de är 40. Om det är norm att få barn vid  35-40 även när dagens barn  är vuxna kommer väldigt många barn inte att hinna lära känna sina far- och morföräldrar överhuvudtaget och många far- och morföräldrar kommer redan  att ha försvunnit in i demensdimman när barnbarnen föds.

Att vara besatt av att ens barn måste ha de statistiskt absolut bästa förutsättningarna som går att få är inte alls alltid enbart något sunt och positivt.

Att se det som ett öde värre än döden att födas i december och att som i extrema fall till och med göra abort trots att man vill ha barn enbart för att barnet med hög sannolikhet kommer att födas i december är ingenting annat än sjukt.

Likaså att aktivt försöka få syskon trots att man egentligen inte känner sig redo för ett barn till enbart för att man sett och hört studier och forskare som säger att det är så positivt och bra för barn att ha syskon med ett visst åldersintervall.

• Anonym (Barn)

Vilken ålder man än är i tycker jag att man ska fråga sig följande saker:

Kommer jag att klara av att sätta mig själv åt sidan så pass mycket som det krävs när man blir förälder?

Kommer jag och den andre föräldern ha ekonomiska förutsättningar för att ta hand om ett barn?

Vad händer om vi går isär? Har jag råd/ork/ jobb som gör det möjligt att vara ensamstående förälder?

Om mitt barn får någon form av funktionshinder: kommer vår relation att hålla då? Kommer jag /vi ha den ork som krävs?

Givetvis kan man 8ntintee veta svaren på dessa frågor redan innan och förutsättningar kan alltid förändras men jag tror attdet är bra att ha funderat igenom detta redan innan man blir gravid. Oavsett ålder.

• Snäll men inte tråkig
    Anonym (anonym123) skrev 2019-10-15 21:30:16 följande:
    Jag har sen jag varit liten velat jobba med barn, jag jobbar med barn, jag har 8 syskonbarn. Jag vet en hel del om barn och om att ha barn :)
    Vet inte om det finns någon statistik på det, men jag tycker mig ha märkt  att många som gör ett aktivt val att få barn i din ålder har väldigt stor praktisk erfarenhet av barn och ofta har varit med och tagit  tagit ansvar för sladdbarn i familjen, varit frekvent barnvakt åt syskonbarn eller något liknande.

Man är liksom oftast   inte helt ovetande om vad man ger sig in på utan har ofta en hyfsat realistisk bild av vad det innebär att ha ansvar för ett barn. Även om det som med allt annat säkert finns en hel del undantag.
  • Hanjon97
    Anonym (Trist) skrev 2019-10-15 17:05:05 följande:

Missbruk, npf-diagnoser, självmord och relativ fattigdom som vuxna är mycket, mycket vanligare hos barn till mammor som var under 25 när första barnet kom. Så vanligt att mammans ålder till och med räknas som en av de största riskfaktorerna vid problemskapande beteende hos barn. Så det handlar inte om att bli vd eller inte.

Ts anser att det är viktigare att få barn nu än att ge sina framtida barn de bästa förutsättningarna.. tyvärr är ni många som tänker som ts.

Vad vet du om vilka förutsättningar jag kan ge mitt barn om jag får fråga?
Svar på tråden 22 år o en enorm barnlängtan