Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Tvivlande blivande pappa - hjälp - någon mer?

    Jag är i v. 11 och det är en planerad graviditet, första. För ett par veckor sedan uttryckte sambon oro för att vi kanske inte är rätt för varandra och vi pratade då om separation och abort. Jag tror han går igenom en fas men jag måste ändå förhålla mig till att hans tvivel och ta ställning till det. Vi har besökt gynmottagningen och fått information om abort och bekräftat hur långt gången jag är. Vi har inte gjort slut än. Jag har däremot nu sagt att han måste göra slut, om det är vad han vill, för att jag ska kunna överväga abort. Tills dess kan jag inte bortse från att jag upplever det som en fas, något övergående som bottnar i hans mående och oro. Sen är det ingen möjlighet för mig emotionellt att göra abort och sedan stanna i relationen, i så fall är det slut. Sambon blev glad när han fick se stickan, det kan jag aldrig glömma. Därefter har han varit orolig för förlossningsdepression, hur han blir som pappa, hur han är och varit som partner, hur han känner för mig och vår relation, hur han tycker att det ska vara i en relation etc. Det senaste är att han tror det vore bättre för oss två och för barnet att jag gör abort och vi gör slut. Men han vill att vi fortsätter som vänner. Finns det någon som upplevt något liknande? Kommer han ändra sig? Är detta vanligt? Vet inte hur jag ska känna eller tänka. Tänkte det kanske hjälper att höra från andra som upplevt liknande.

  • Svar på tråden Tvivlande blivande pappa - hjälp - någon mer?
  • Anonym (Orolig)
    Erkens mamma skrev 2019-10-22 20:15:08 följande:

    Tycker han låter orolig och nervös över förändringen som kommer. Har han själv bra föräldraförebilder?

    Känns för mig som att han inte vet vad han ska göra eller hur han ska bete sig.


    Hans familjerelationer är ganska komplicerade. En hel del negativitet. Jag tänker ju samma som dig. Men han säger att det inte handlar om det utan det är att han inte vill vara med mig för att vi inte passar ihop och att jag skulle vara lyckligare utan honom.
  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-22 20:24:31 följande:

    På vilket sätt skulle det vara bättre för en person att inte födas?

    Hyckleri.

    Abort är helt ok, men ett val man gör för sin egen skull, inte för att det är bäst för barnet.

    Trams.


    Ställer mig dubbel till ditt svar. Men visst ursäkten i sig känns är konstig. Att han ska göra slut för min skull och att jag ska göra abort för våran och för barnets skull. Han kommer från en skilsmässofamilj. Jag kommer från en familj som alltid håller ihop och har kämpiga tider men håller ihop ändå och relationen blir bättre och starkare... ingen skilsmässa i min direkta närhet. Hans förhållningssätt och resonemang går inte riktigt ihop med mitt.
  • Anonym (Orolig)
    Tecum skrev 2019-10-22 20:47:16 följande:

    Det låter som att problemet inte är graviditeten i sig utan att er relation inte är bra. Han tvivlar på sina känslor och en framtid tillsammans med dig, hur känner du? Är du beredd att bli ensam mamma och kommer han att ta sitt ansvar som pappa även efter en separation?


    Hur jag känner. Det är det jag inte riktigt vet. Har alltid tänk att jag vill ha en familj inte bara ett barn. Få se pappans relation till barnet och växa upp och få skapa minnen tillsammans. Egentligen vill jag inte göra abort. Jag är redo. Men jag vill ha en familj. Inte "bara" ett barn... Egentligen vill jag inte göra slut heller...

    Men som jag skrev till Drittningen1970 och Erkens mamma är våra förhållningssätt och uppväxt skiljer sig mycket.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ab) skrev 2019-10-22 20:49:57 följande:

    Förstår att det är jobbigt med relationen nu! Men avseende abort eller inte, så är det ju enbart vad DU vill som är viktigt för om du ska behålla eller inte. Sedan borde han stötta dig i ditt val, antingen som ?vän?/blivande medförälder eller som partner.

    Om jag hade varit i din sits, dvs om det hade varit min partner som fick kalla fötter på det viset, så hade jag lämnat honom och gjort klart att jag tänkte behålla barnet. (Men det är jag. Du måste självklart agera på det sätt som är rätt för dig!)


    Tror han hade blivit en bra pappa oavsett. Men vet inte om vi fortsatt skulle bo i samma stad. Så vet inte vad han vill. Kan inte låta bli att undra om han kanske ångrar sig sen och vill vara tillsammans och medförälder om jag behåller. Men det är väl orimligt att hoppas på.

    Nu låter jag honom diktera en del. Igår kväll pratade han om att göra slut och att det hade varit bättre. Tillslut satte jag ner foten och konstaterade att han bestämt sig och i så fall är det slut. Så i natt sov vi i varsitt rum på mitt initiativ. Men förstås inte för att det är vad jag vill.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (@) skrev 2019-10-22 21:01:37 följande:

    Risken finns att det är relationen han i grunden ifrågasätter men det låter snarare som att hans självkänsla stor och stabil nig för kommande förändring som det innebär att bli förälder. Hade nog försökt prata med honom om ditt eget perspektiv på förhållandet (hur bra och stabilt du tycker det är), hur du ser honom som pappa (positivt) osv för att skapa lugn i honom. Tänker att det rätt snart visar sig då om det är inför föräldraskapet eller er reaktion har tvivlar. Lycka till!


    Jag ska försöka det framöver, ge han mitt perspektiv för att kanske lugna honom. Men känns inte som han är mottaglig för det. Han skulle inte hålla med. Han skulle ändå säga att det handlar om vår relation och inte hålla med om vad jag säger om vår relation eller så kommer han beskriva vad som överskuggar allt det bra. Men jag ska reflektera och sen göra det när jag är redo.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2019-10-23 11:26:20 följande:

    Ha!

    Låter som oss för två år sedan.. Min man blev plötsligt förvandlad någon vecka efter vi fick plus på stickan. Han blev nog lite värre än din sambo faktiskt. Han tog på sig alla tänkbara offerkoftor han kunde hitta på och grät och ynkade om hur han inte ville ha barn och hur syyynd det var om honom..Och pressade mig till abort. (hans familj är/var en dysfunktionell familj med alla möjliga varianter av skilsmässa och psykisk ohälsa etc, dock har han och systern blivit bra människor ändå)

    Jag blev ledsen och förtvivlad men efter ett tag fick jag nog... En dag fick jag helt enkelt psykbryt och skällde ut honom efter noter. Vi var gifta, hade noggrant planerat barn, det hade tagit nästan ett år att bli gravid, vi ville verkligen detta och nu hade han mage att börja ynka sig och ångra sig? Nädu den gubben gick inte. Jag skällde i typ tre dagar och var så arg, besviken och ledsen. Jag kunde inte med ord beskriva hur mycket han svek mig och vårt äktenskap. Hur kunde han pissa på vårt barn som om det vore en katt man bara kan lämna bort?

    Sen åkte jag hem till mina föräldrar och tystnade. Jag var tyst i två veckor.

    Sen ringde han och bad om att få ta med mig på familjerådgivning. Vi gick dit och pratade och vi hittade en bra nivå på samtalen och jag påpekade att abort var inte en lösning på hans kalla fötter. Vi slet hund med äktenskapet under graviditeten och vi fick vårt barn. Nu med perspektiv så hade vi behövt fejsa hans uppväxt INNAN vi blev gravid och inte när det var "försent".

    Idag är han en okej pappa, han är nervös och orolig för att vi ska separera och att vårt barn ska må dåligt men han jobbar på det.


    Skönt att höra att det vände för er! Jag sa från början att jag inte tvivlar bara för att han tvivlar. Att jag minns hans positiva reaktion på gravtestet och därför vet jag att det kommer blir bra även om han tvivlar nu. Jag tänker jag måste ta ett riktigt snack med han igen. Ta plats och säga mitt och ta ifrån honom vad han tror att jag känner (att jag skulle må bättre utan honom etc.).

    Dock tycker han att jag säger emot honom är ett tecken på att jag inte förstår honom och varför vi inte passar ihop. Jag har förklarat att jag ger honom mer motstånd eftersom hans tankar för oss till ett så enormt och omvälvande beslut att det är klart jag måste säga emot. Men det för det också svårt att få honom att förstå.

    Jag har varit mest drivande i gravidfrågan. Han har varit lite orolig hela tiden. Jag har inkluderat honom genom att berätta om ägglossningstest, gravtest, faser med mest fertila dagar och att jag loggar i app för att följa min cykel. Jag upplever ändå att hann varit med på det och tagit initiativ vid rätt tidpunkter. Han säger att han upplever att han bara flutit med som om han inte lyssnat till sin egen vilja.... Det han säger nu upplever han som att han nu lyssnar till sin egen vilja.

    Jag har ingen att åka till på veckorna. Men kanske skulle kunna åka bort på helgerna. Men vet inte om det hjälper.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oschysst) skrev 2019-10-23 12:25:08 följande:

    Hej igen TS

    Nu har jag läst alla dina inlägg. och det är tydligt vad du vill: du vill ha barnet och honom.

    Han tvivlar på om han vill ha dig och du sade ifrån och gjorde slut. 

    Men en sån klok och tuff tjej som du är kommer hitta en ny man och få den familjelycka du önskar.

    du verkar grym! Jag tror på dig och barnet och vad du än väljer i livet!


    Tack för dina svar!

    Ja det kanske är lite så som du skriver. Får se vad nästa steg blir. Känner inte att jag gett upp men att jag behöver ladda om för att orka ta upp kampen igen.

    Just nu vet jag inte vad jag ska göra om jag inte kan få allt som jag vill ha, om jag bara kan ha ena utan det andra.
  • Anonym (Orolig)
    Fjäril kär skrev 2019-10-23 10:22:53 följande:

    Det känns mer som att verkligheten hunnit ikapp honom och att han tvivlar på sig själv som förälder och partner - han har plötsligt insett att er bebis är verklig.

    Detta är dock en normal reaktion och vad han behöver nu är en fast hand som pekar ut vägen åt honom. Han behöver klara besked och en mental/verbal örfil.

    Han behöver inte ditt velande utan han behöver ditt raka besked och att nån bestämmer åt honom. Du måste berätta vad du vill, att ni faktiskt bestämde er för att skaffa barn, att ni ville det här och att ni gemensamt tog beslut och att det är såhär det blir och att ni fixar detta.

    Ta med honom till barnmorskan på inskrivning och berätta hur han tänker, hon har massor av råd och hjälp att ge er för att klara igenom graviditeten. Han kan få eget samtalsstöd.

    En abort löser ju inte problemet utan han slipper bara ta tag i det. Så det kvarstår om du skulle bli gravid igen med honom senare. Ska du göra abort igen då eller?

    Nä sätt ner foten och säg åt honom att ni faktiskt har valt att skaffa barn och då får han finna sig i det.


    Om jag väljer abort så är det slut, då är det ingen framtid för oss. Han har varit med på alla besök hos barnmorskan. Ingen av oss känner oss så trygg med barnmorskan att vi velat berätta detta. Istället har vi träffat barnmorska och läkare på mottagning som genomför aborter, även kuratorsamtal. Han har från barnmorska fått kontaktuppgifter till psykolog/ kurator och ska boka in det. Men jag vet inte om det ändrar hans uppfattning om oss eller abort. Vet att han vill reda ut sitt mående och känslor kopplade till hans barndom/ uppväxt och relationerna till familjemedlemmar. Vet inte vart jag ryms i det.

    Han har kommit till en punkt där han vill bestämma själv och han tror sig veta vad han vill. Jag tror han har fel.
  • Anonym (Orolig)
    Tecum skrev 2019-10-23 18:37:09 följande:

    Jag blir lite betänksam när du skriver så, han ska inte bestämma något själv och du vet bättre än han vad han vill? Din attityd känns respektlös och nedlåtande och jag kan inte låta bli att undra varför du väljer att skaffa barn med en man du känner så för?

    Jag får intrycket att du styr och ställer i relationen, han flyter med och anpassar sig för att det är enklast så. Nu har han satt ner foten och vågat säga vad han egentligen känner. Istället för att bara säga att han känner fel borde du ta det på allvar och agera utifrån det. Om du vil ha kvar honom och barnet måste du utstråla trygghet och lugn (inte lätt i den stressade situation ni är, jag vet) och säga att du är villig att ta det största ansvaret för barnet och stötta honom i papparollen. Jämställdheten får komma när han växt in i rollen och förstått att det inte är så märkvärdigt utan något som de allra flesta upplevt och klarat.


    Ditt svar visar tydligt att du inte har en aning om hur vår relation ser ut. Jag skriver om en situation i förenklade termer. Jag kan inte direkt skriva "han sa", "jag sa"... Jag är extremt förstående! Kanske t.o.m. för förstående.
  • Anonym (Orolig)
    Richard1986 skrev 2019-10-24 02:24:56 följande:

    Det är ganska vanligt att män börjar ifrågasätta sig själva och börjar tvivla på sig själv och sin förmåga och relationen som sådan i början av graviditeter. Allra helst första gången.

    Nu känner jag inte er så jag kan ju inte svara på hur ni har det. Men i mina öron låter det på det du beskriver som att han är mer rädd för sig själv och sitt mående än för graviditeten som sådan. Han har inte helt fel. Det är skittufft att få barn även i de mest stabila förhållandena och det är inte utan grund många föräldrar separerar under småbarnsåren. Med det inte sagt vad som är bästa lösningen för er för det vet inte jag. Hoppas ni har en bra samtalskontakt som ni kan prata av er med


    Tack för ditt svar!

    Har du själv upplevd den oron och rädslan som min sambo?
  • Anonym (Orolig)
    Tecum skrev 2019-10-23 22:47:04 följande:

    Ok jag kanske tolkar fel men som hon formulerar sig låter det faktiskt lite konstigt att tvärsäkert säga att han har fel. Intrycket är ju att han tvivlar på hela relationen.


    Men om det nu är så att han tvivlar på hela relationen. Måste jag tycka att han har rätt för det? Jag kanske fortfarande inte håller med honom oavsett vilka anledningar han uppger. Sen om jag nu har så himla fel. Varför hatar vi inte varann nu då? Varför är vi inte ovänner? Varför ber inte den ena den andra att fara och flyga? Varför vill han kvar mig som vän för att jag betyder så mycket? Varför hör han av sig till mig under dagen? Ovanpå det så attraheras han fortfarande av mig. Om han inte vill ha mig så vill han inte ha mig men det är ju inte riktigt så. Låter detta så himla definitivt och slutgiltigt tycker du? Låter det som några som ska göra slut och bara ge upp?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oschysst) skrev 2019-10-24 07:57:27 följande:

    Hej TS, har också uppfattat dig på det sättet. Glöm inte att sätta gränser och ta ingen skit. kram.

    sover ni fortf i olika rum?


    Tack för stödet!

    Ja det gör vi. Men planerar att ta nya tag till helgen. Får se om jag får tillfälle att ta snacket med honom. Tänkte annars fixa och dona lite för att visa vad jag känner för honom.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oschysst) skrev 2019-10-24 09:24:36 följande:

    vad är det för snack du tänker ta då? 


    Som jag skrivit tidigare: vara tydlig med vart jag står och hur jag ser på vår relation och vår framtid.

    Fått flera tips på det så tänker att jag behöver göra det så han inte tror något annat. Det är bara jag som kan säga hur jag känner. Om jag inget säger så har han bara sin bild på hur jag känner.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oschysst) skrev 2019-10-24 09:23:54 följande:

    Jag hade resonerat som du, men vill också göra dig beredd på att han faktiskt kanske har bestämt sig för att inte vilja vara med dig.

    Så var rädd om dig nu. Hoppas du har någon du kan prata med.


    Tack! Ja det är svårt att greppa. Men vet jag måste ha det i åtanke hela vägen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2019-10-24 10:24:58 följande:

    Vad du än gör, hamna inte i fällan att bli FÖR förstående. Du måste ha stake nog att stå för vad du tycker även om det blir jobbigt.

    I ett prat om er framtid kan han i känslostormen trycka på dina svaga/känsliga punkter och du kan i ett svagt ögonblick av förståelse och känslor säga ja till något du egentligen inte vill men för att greppa alla halmstrån och hopp gör du vad som helst för att rädda det som du helst vill ha kvar, dvs er relation.

    Jag var oerhört nära att hamna där, jag tyckte synd om min man och jag vet att hans ångest var äkta men det gjorde ju inte MINA känslor mindre viktiga. Det var ju där nånstans jag istället blev arg och ställde krav.

    Och jag skulle ändå råda att byta barnmorska, vilket du har rätt att göra. Jag vet att abortmottagningens kurator ska vara neutral men onekligen gör ordet abort hela alltet lite värre i ett sammanhang där man inte kan enas. Hitta en barnmorska ni kan prata med på en mer neutral plats så slipper ni ha ordet hängandes över er.


    Där vi bor finns två barnmorskor att välja på. Jag vet inte om den ena är bättre än den andre. Vi har då en barnmorska (vår barnmorska) som vi har bokade tider med och så har vi träffat en barnmorska på en gynmottagning som genomför aborter. (Det är väl nån centralisering och specialkompetens det handlar om). Gynmottagningen meddelar bara vår barnmorska ifall jag väljer att genomgå aborten.

    Du har nog rätt i att jag måste stå stark i mig själv. Det jobbiga är att jag vet vad jag vill men kanske inte kan få det. Och då måste jag välja bland mindre bra alternativ. Behålla ensam eller abort. Självklart vill jag inte göra abort eftersom jag vill att vi ska vara tre, en familj. Men om jag inte kan få det. Vet inte om det är värt att göra abort ändå.....

    Tycker det är jobbigt att känna mig så orubblig. Hur ska vi komma överens om inte jag också kan kompromissa? Eller vad kan jag kompromissa på (och samtidigt behålla barnet och sambon)?

    Är din sambo glad att du övertalade honom? Eller hur känner han idag över hur det var och hur det sen blev?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oschysst) skrev 2019-10-24 11:56:00 följande:

    Fast det finns vissa värderingar/delar/övertygelser/val man inte kan kompromissa bort.

    Och du vill ju inte göra abort. Så det blir ju automatiskt ett ultimatum du ställer till din kille = take it or leave it.

    Vad skulle en kompromiss vara i detta läget menar du? Att du gjorde abort men fick ha kvar killen? Men det är ju inte ens ett alternativ för dig och frågan är hur bra er relation skulle vara då.

    Och det är heller ingen garanti på att detta inte sker igen om ni fortsätter ihop och skaffar barn senare.


    Jag tänkte att man kunde kompromissa med andra saker än just det. Typ vilka krav man ställer på varandra, vad man förväntar av varandra i hemmet, sysslor kring hus/bil etc, i relationen, i relation till släkt och vänner, fritidsintressen m.m. men vet inte vad det skulle vara.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2019-10-24 12:44:02 följande:

    Abort eller behålla är aldrig en kompromiss. Det är det slutgiltiga valet.

    Däremot kan kompromissen handla om konsekvenser av det val man gör och kompromissa om hur man förhåller sig till valet.

    Att behålla kan alltid ge möjlighet att han ångrar sig och faktiskt vill stanna kvar i en familj eller att kompromissa i det läget att vara pappa på deltid/halvtid om ni separerar. Det går även att kompromissa inom ett förhållande med att du tar hela föräldraledigheten och han slipper, att han tar över mer i hushållet och du tar mer ansvar för barnet etc etc etc.. Det finns massor av lösningar och kompromisser inom valet att behålla. Samt givetvis möjlighet att träffa någon helt ny man som vill ge dig fler barn och tar sig an ditt befintliga barn.

    Om du gör abort kan en eventuell kompromiss handla om att ni går i gemensam terapi/rådgivning för att klara av att ta er igenom det och dels för att han ska få prata av sig om sitt och att ni då beslutar om att nästa barn behåller ni och sätter en deadline om när det passar. Att ni på något sätt gör om och gör rätt kan bli en form av kompromiss. Och även här finns möjlighet att möta en ny man som vill ge dig allt du vill ha och ni kan börja på er egna familj utan krångel.

    0in man älskar vårt barn och ångrar inte att vi behöll det, men han ångrar (och så även jag) att vi inte tog tag i hans mående innan vi blev gravida. Det hade löst mycket elände att börja i rätt ordning.


    Tack för alla förslag.

    Jag vill inte göra abort och sen gå i terapi tillsammans. Då vill inte jag vara kvar. Jag kan inte undra hur det blir nästa gång. Det skulle dessutom lämna en så stor spricka i vår relation att det hade inte gått att reparera. Det är kopplat till hur länge vi varit tillsammans, hur länge vi försökt, vad vi gått igenom tillsammans tidigare (bra och dåligt) etc. Gör jag abort är det dessutom för att han vill göra slut. Då vill jag inte fortsätta som vänner heller.

    Att behålla ger möjlighet till många fler kompromisser som kan vara aktuellt.

    Tråkigt att ni fortfarande ångrar att ni inte tog tag i hans mående före. Det är ju inget man kan ändra i efterhand. Men skulle du idag kunna tänka att det vore bättre om ni gjort abort, hanterat hans mående och satt en deadline för att försöka bli gravid på nytt istället?

    Man kan ju aldrig veta hur lång tid det tar för hans mående att komma i fas med er, eller hur lång tid det tar att bli gravid igen. För mig känns det alldeles för ovisst.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oschysst) skrev 2019-10-24 12:53:02 följande:

    typ medan han upptäcker sig själv och vem han är tar du huvudansvaret av barn och hem? 

    förlåt om jag låter lite hård.


    Man vet aldrig hur det ser ut i en annans relation.

    Fick höra om ett par som gick igenom en kris under graviditeten. De behöll barnet och pappan åkte utomlands i några månader efter födseln och han kom tillbaka efter två månader och de har sedan dess fortsatt vara tillsammans i många många år, och fortfarande är. De har fler barn idag. Personen jag fick höra det från var en vän till mamman då. Vännen var så arg på mannen och skulle själv skällt ut honom efter notor , ställt ultimatum och krav om det var hennes egna man. Kanske var det tur att hon inte tog vännens råd då? Då hade de kanske inte varit tillsammans idag. Men vem vet?
  • Anonym (Orolig)
    Tecum skrev 2019-10-24 18:21:57 följande:

    Mitt svar baseras på det du skriver, det är det enda jag vet om er relation! Så när du inte formulerar dig optimalt har du ingen anledning att vara så aggressiv mot mig. Du skrev: "Han har kommit till en punkt där han vill bestämma själv och han tror sig veta vad han vill. Jag tror han har fel." 

    Där ifrågasätter du både att han vill vara med och bestämma, vilket du antyder att han inte gjort innan, och du ifrågasätter också hans känsla att relationen inte är rätt för honom. Att du tycker att han har fel om sin syn på relationen är en sak men hans känsla kan du inte bedöma. Dessutom skrev du tidigare att du varit drivande i allt som gällt barnplaner och graviditet och han har bara flutit med.

    Men det är ju bra att jag hade fel, det behöver du inte bli arg för!

    Sen är det idag mer vanligt än ovanligt att man fortsätter vara vänner och hålla kontakt efter en separation, om det nu skulle gå så illa. Så det säger inget. Och inget är bestämt  än, ni diskuterar ju frågan. Hoppas att ni blir överens och kan fortsätta tillsammans. Jag tror att om ni delar upp sysslorna i framtiden så du tar mest med barnet och han mer i hushållet så känner han sig tryggare. Det kan vara en öppning.


    Alltså han säger NU att han upplever att han bara "flutit med". Men om jag berättar jag har ägglossning, eller borde vara mest fertil nu enligt app, och han tar initiativ till sex. Då har han inte bara flutit med. Det är ett aktivt val oavsett hur han känner nu i efterhand.

    Men visst. Allt han säger är sant och korrekt då. Det kanske är bättre att han flyttar till norr ute på landet, där han inte känner någon, och bryter kontakten med alla han vänner inklusive familj. Det gör inte mig något om han bryter kontakten med personer, om han behöver det så gör han det. Men han skulle må så dåligt av att vara isolerad från ALLA han känner. Och detta kan du inte säga emot för du känner honom inte.

    Jag är inte arg, men det är lite frustrerande att få dömande anklagelser (inte frågor, utan anklagelser) pga två meningar och lite annat som du dessutom missuppfattat. Jag kan inte rå över att han "upplever" att han inte kan påverka något i sin omgivning. Att han alltid ångrar alla beslut han gör oavsett om han frågat och jag gett råd eller sagt "det kan bara du själv bestämma"/"det vet du bäst själv". Det är en "känsla" att han inte kan påverka något inte ett "faktum" och så länge han känner så så kommer han må dåligt. Jag kan inte trolla.
Svar på tråden Tvivlande blivande pappa - hjälp - någon mer?