• Anonym (Jobb)

    Måste jag söka jobb innan barnomsorgen öppnar?

    Hej!

    Om man är inskriven på arbetsförmedlingen, måste man söka och ta såna jobb som börjar innan barnomsorgen öppnar?

    Vilken hänsyn tas till hur man kan ta sig till arbetet? Jag har en bil, men den är skruttig och inte en pendlingsbil.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Måste jag söka jobb innan barnomsorgen öppnar?
  • Anonym (damen)

    Trist att du trivs så dåligt på ditt jobb, det är verkligen dränerande att trivas så dåligt!

    För att öka chanserna för dig att faktiskt hitta ett nytt jobb som du trivs bättre med - kan pappan ändra arbetstider/byta jobb? Du har ju skrivit att han inte kan lämna för han börjar tidigt - men samma gäller ju för dig..? Så varför ska det vara självklart att du ska lämna..? Oklart varför hela problemet med lämningen ska ligga på dig om ni båda har svårt att hitta jobb som går att kombinera med lämning. Dina förutsättningar för att hitta ett jobb med bättre tider där du bor verkar ju efter vad du skriver väldigt små - hur ser hans förutsättningar ut?

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (damen) skrev 2019-11-11 16:58:50 följande:

    Trist att du trivs så dåligt på ditt jobb, det är verkligen dränerande att trivas så dåligt!

    För att öka chanserna för dig att faktiskt hitta ett nytt jobb som du trivs bättre med - kan pappan ändra arbetstider/byta jobb? Du har ju skrivit att han inte kan lämna för han börjar tidigt - men samma gäller ju för dig..? Så varför ska det vara självklart att du ska lämna..? Oklart varför hela problemet med lämningen ska ligga på dig om ni båda har svårt att hitta jobb som går att kombinera med lämning. Dina förutsättningar för att hitta ett jobb med bättre tider där du bor verkar ju efter vad du skriver väldigt små - hur ser hans förutsättningar ut?


    Vi har absolut pratat om det som ett alternativ. Han tjänar bra, det är en anledning att han vill behålla sitt nuvarande jobb, men han lider av psykisk ohälsa och behöver rutiner, så tyvärr är det inte ett alternativ.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jobb) skrev 2019-11-11 09:06:23 följande:
    Det blir lite moment 22, jag kan ju inte söka ett jobb som börjar 5:45 och så kanske jag får det, och SEN komma till barnomsorgen och be dem öppna tidigare.

    De öppnar 6, inte tidigare har de sagt.
    Alternativt kan du ju betala en "barnflicka" som kommer nån timme på morgonen och tar barnet till fsk då de oppnat.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Bidrag) skrev 2019-11-10 18:40:44 följande:
    Så länge förskolan får bidrag från kommun så har dom skyldighet att tillgodose era tider och öppna tidigare/stänga förskolan senare.

    Öppnar exempelvis förskolan 07.00 men du måste lämna 06.45 så har dom skyldighet att ha öppet för era tider.
    Det stämmer endast till viss del. De har ingen skyldighet att öppna innan 6.
  • Anonym (Jobb)
    Tow2Mater skrev 2019-11-11 18:28:36 följande:

    Alternativt kan du ju betala en "barnflicka" som kommer nån timme på morgonen och tar barnet till fsk då de oppnat.


    Vi har ingen "nanny här i trakterna eller känner någon pigg pensionär som kan tänka sig detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jobb) skrev 2019-11-11 20:19:10 följande:
    Vi har ingen "nanny här i trakterna eller känner någon pigg pensionär som kan tänka sig detta.
    Sätt upp en annons pa närmsta hogskola/komvux?
  • Anonym (Jobb)
    Tow2Mater skrev 2019-11-11 21:30:28 följande:

    Sätt upp en annons pa närmsta hogskola/komvux?


    Närmsta högskola/Komvux är 4 mil.

    Nej, det känns inte som ett alternativ.
  • Anonym (Mia)

    Låter som att du kanske måste tänka utanför boxen.

    Sätta dig i skolbänken, antingen i skolan eller på distans.
    Starta eget, så kan du ha barnet hemma lite längre men du har möjlighet att lämna på förskola med bättre tider.
    Anledningen till att man startar eget är inte bara pengarna man kan tjäna utan även att det ligger inom ens intressen. Vad man tycker är kul att göra.

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-12 09:12:50 följande:

    Låter som att du kanske måste tänka utanför boxen.

    Sätta dig i skolbänken, antingen i skolan eller på distans.

    Starta eget, så kan du ha barnet hemma lite längre men du har möjlighet att lämna på förskola med bättre tider.

    Anledningen till att man startar eget är inte bara pengarna man kan tjäna utan även att det ligger inom ens intressen. Vad man tycker är kul att göra.


    Jag kan inte plugga, se tidigare inlägg.

    Eget företag skulle innebära att jag aldrig känner mig ledig. Mitt bästa alternativ är nu att gå ner kraftigt i tjänst och att söka jobb under tiden!

    Tack för alla tips!
  • Anonym (U)
    Anonym (Jobb) skrev 2019-11-11 20:19:10 följande:

    Vi har ingen "nanny här i trakterna eller känner någon pigg pensionär som kan tänka sig detta.


    Det skulle nog inte heller vara billigt med tanken på era omständigheter , extremt tidigt morgon , dåligt med lokaltrafik osv.
  • Anonym (Mia)

    Ok, jag talade med min chef när jag började mitt arbete när liten var i dagisåldern. Jag behövde inte ha några öppningar och jag behövde inte ha några stängningar.
    De brukar kunna vara något flexibla med tiderna. Titta över om när du skulle kunna börja som tidigast och hör med din chef om det inte går att lösa. Annars så har du precis så som alla andra möjlighet till att få in fl och gå ner i tid. Så istället för att börja 7 kanske du kan få börja 8.

    Ser inte att du svarat på detta iaf ;)

    Allt går om man är lite på, acceptera inte något innan du försökt fixa så som du behöver få det för att fungera.

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (U) skrev 2019-11-12 12:26:34 följande:

    Det skulle nog inte heller vara billigt med tanken på era omständigheter , extremt tidigt morgon , dåligt med lokaltrafik osv.


    Nej precis och väldigt osäkert!
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-12 12:32:04 följande:

    Ok, jag talade med min chef när jag började mitt arbete när liten var i dagisåldern. Jag behövde inte ha några öppningar och jag behövde inte ha några stängningar.

    De brukar kunna vara något flexibla med tiderna. Titta över om när du skulle kunna börja som tidigast och hör med din chef om det inte går att lösa. Annars så har du precis så som alla andra möjlighet till att få in fl och gå ner i tid. Så istället för att börja 7 kanske du kan få börja 8.

    Ser inte att du svarat på detta iaf ;)

    Allt går om man är lite på, acceptera inte något innan du försökt fixa så som du behöver få det för att fungera.


    Mitt nuvarande arbete börjar 7 eller halv 8, vilket är bra tider för både mig och barnen. Sen har jag det så bra att jag själv bestämmer min egen sysselsättningsgrad och det ska jag utnyttja nu när jag kommer tillbaka!
  • Anonym (Mamma)

    Jag var arbetslös när våran minsta skulle börja förskolan.

    Jag sökte jobb jag visste att man började tidigt på (är själv i veckorna så det är jag som alltid lämnar och hämtar på förskolan).

    Sa som det var på intervjun att jag inte kunde börja arbeta innan en viss tid då jag måste hinna lämna ungarna på förskolan.

    Men dom hörde av sig senare och sa att dom ville anställa mig och att dom anpassade mina arbetstider så jag hann lämna när fsk öppna.

    Så visst kan du söka såna jobb, du kan ju inte få mer än ett nej liksom.

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-12 13:40:44 följande:

    Jag var arbetslös när våran minsta skulle börja förskolan.

    Jag sökte jobb jag visste att man började tidigt på (är själv i veckorna så det är jag som alltid lämnar och hämtar på förskolan).

    Sa som det var på intervjun att jag inte kunde börja arbeta innan en viss tid då jag måste hinna lämna ungarna på förskolan.

    Men dom hörde av sig senare och sa att dom ville anställa mig och att dom anpassade mina arbetstider så jag hann lämna när fsk öppna.

    Så visst kan du söka såna jobb, du kan ju inte få mer än ett nej liksom.


    Jo, det kan man ju iofs! Man kan väl även höra sig för innan man söker om tiderna går att anpassa till barnomsorgen.
Svar på tråden Måste jag söka jobb innan barnomsorgen öppnar?