• Anonym (ängslig)

Katastroftankar som tar över livet

Jag lider av katastoftankar vilket innebär att jag ägnar största tiden av min tid till att oroa mig, särskilt över mina små barn när de är på förskola. Sedan har jag en tendens att sörja andras sorg och olyckor som sker så att jag inte kan glädjas åt att jag faktiskt själv har ett bra liv. Någon som känner igen sig? Jag kan tydligen inte låta bli att googla på hemskheter och läsa tragiska nyheter. KBT, medicin funkar ej för mig. Jag kan välja glädje, men min hjärna väljer alltid sorg först. Jag har själv inte varit med om något sorgligt i mitt liv knappt, inte förlorat ngn men jag har detta i mina gener, denna ängsliga egenskapen. Tips hur jag bryter mitt negativa tankemönster och blir lite mer tacksam över mitt liv? 

• Svar på tråden Katastroftankar som tar över livet
  • Anonym (Jana)

Känner igen mig så väl. Oroar mig för barnen. Hade superångest när de skulle sova hos farmor och farfar. Oroar mig jämt. Måste distrahera mig med mobilen eller nåt hela tiden. Hatar det.

• Femme81

Har samma! Har oroat mig så mkt i hela mitt så att jag blivit sjuk i svår utmattningssyndrom och depression. Är nästintill sängliggande sedan 10 månader sedan.

Vilka läkemedel har du provat?

• Anonym (ängslig)
    Femme81 skrev 2020-01-05 14:18:24 följande:

Har samma! Har oroat mig så mkt i hela mitt så att jag blivit sjuk i svår utmattningssyndrom och depression. Är nästintill sängliggande sedan 10 månader sedan.

Sertralin
  • Anonym (A)

Kbt fungerar inte om man inte ändrar sitt beteende. Det är inte en magisk formel, utan verktyg för beteendeförändring. Uppenbart har du inte gjort den beteendeförändringen. Kanske var verktygen inte tillräckliga, eller så kunde du just då inte ta till dig dem? Vill du ändra ditt beteende? Eller ville du fortsätta gör som du gör, men med ett annat utfall än ett dåligt mående? (Osannolikt)

Oavsett, så måste man acceptera oro. Det är naturligt. Vissa av oss människor är mer oroliga än andra. Det har utvecklingshistoriskt fyllt en viktig funktion. Vissa i flocken var mer oroliga och därmed mer benägna att larma tidigt för eventuella faror.

Så, steg 1. Acceptera din oro. Det är inget fel med dina känslor. Du har bara en inte ett funktionellt sätt att hantera dem på. Steg 2. Fokusera på det du vill göra. (Inte det du gör automatiskt utan det du faktiskt vill). Läs på om ACT. Börja motionera.

• Anonym (Sandra)

Försök att koppla av och läsa om positiva saker och tankesätt!Du kanske är högkänslig?

• Femme81
    Anonym (ängslig) skrev 2020-01-05 20:22:16 följande:

Sertralin

Det finns så många andra mediciner så det räcker inte med att prova en. Sertalin hjälpte inte kanske men då ska du prova annat. Kanske snri behövs?

Annars är anafranil är säkert kort. Det bästa är infusion.
  • Femme81
    Anonym (ängslig) skrev 2020-01-05 20:22:16 följande:

Sertralin

Mitt steg 1 var: att bestämma mig för att helt sluta googla. Jag har extrem självdisciplin men trots det tog det över ett halvår innan jag på riktigt slutade. Att googla var tvång, självdestruktivt, skadebeteende. Man måste bestämma sig!

Likaså sluta läsa Aftonbladet och sånna tidningar. Finns inget positivt att läsa om. Jag har slutat läsa alla tidningar för just nu klarar jag inte att exponeras för ngt obehagligt.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Femme81 skrev 2020-01-05 14:18:24 följande:

Samma här!!
  • Dennadagdettaårdennastund

Lider också av detta jättemycket! Har nu efter snart 16år insett att jag behöver medicin!! Så för två veckor sedan började jag med zoloft som jag verkligen hoppas ska hjälpa mig! Har provat kbt för länge sedan och det var jättebra, sen sökt kbt flera gånger hos andra men det har alltid varit dåligt, många verkar bara ha läst en kort kurs och sedan säger de att de är kbtare. Så kanske det var för dig ts, du kanske fick träffa dem som var dåliga på kbt.

• Femme81
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-01-06 09:18:47 följande:

Samma här!!

Också svårt utbränd? Sen hur länge? Är du också sängliggande och hemmavunnen?
Svar på tråden Katastroftankar som tar över livet