• Akira Öken

    Vit jul för släkting som är alkoholist?!

    Om det är en för stor uppoffring kanske det är fler i sällskapet som har en osund relation till alkohol.


  • Akira Öken
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-21 03:46:44 följande:

    Sluta vara så svensk. Varför ska alla tvingas vara torra bara för att en person tvingas avstå? 

    Tänker du så med annat också? Du kan inte köra BMW för att din moster bara har råd med en Kia? 


    För mig är det viktigare att ha en trevlig jul tillsammans än att få supa, eller för den delen ta ett glas vin eller en snaps. Det är liksom ingen uppoffring för min del.

    Jag vet inte vad bilägande eller inkomst skulle ha med saken att göra. Det påverkar knappast möjligheten att umgås under en högtid.
  • Akira Öken
    Anonym (kalle) skrev 2019-11-21 14:23:37 följande:

    Det är självfallet bra att man försöker identifiera och unvika situationer som kan leda till återfall, men när man ber andra människor om att anpassa sig efter detta ger man ju ansvaret ifrån sig igen. 

    Gränsen mellan att vara ett bra stöd och medberoende är faktiskt hårfin. 


    Nu är det väl inte så att alkohollisten kräver att de andra ska leva sina liv som nykterister. Det handlar om en dag. Att vara öppen och ärlig med nära och kära och be dem underlätta vid en familjesammankomst, det tycker jag är att ta ansvar. Medberoende är väl det omvända, när andra försöker ta ansvar för alkoholisten.
  • Akira Öken
    Anonym (Före detta medberoende) skrev 2019-11-22 00:47:39 följande:

    Tycker du att det vore lika rimligt att den nykta alkoholisten försöker kräva samma sak av sin släkt  vid något annat tillfälle än just julen?

    Vid midsommar?

    Vid någon annans 40- 50.eller 60-årsdag?

    Vid någon annans studentmottagning?

    Vid någon annans bröllop?

    Resonerar du på samma sätt då som du gjort här i tråden, att man som släkting bör fundera på sin egen relation till alkohol om man inte självklart går med på att ha ett nyktert bröllop / 50-årsfest /studentmottagning för den nyktra alkoholistens skull?


    För det första vet vi inte om det är ett krav eller ett önskemål för att kunna närvara vid julfirandet. Julen för många är en familjehögtid där det primära är att umgås med nära och kära. För egen del ser jag hellre att alla kan vara med på julen än att jag får dricka alkohol. Men jag har förstått att många väljer alkoholen före att alla kan vara med.

    Fester för att fira en specifik person tycker jag är en annan sak än familjehögtider, då den som firar oftast själv bestämmer hur festligheterna ska se ut. Sen är det klart att vissa kanske hellre har en alkoholfri fest än att en person som är viktig för dem inte kan närvara. Men det tycker jag är helt upp till var och en som håller fest.
  • Akira Öken
    Kverulant67 skrev 2019-11-22 00:53:45 följande:

    Hmm varför skall alla behöva lida för att en person har haft svårt med alkohol???? Tror ni att han alltid slipper se folk dricka alkohol?


    Tycker du verkligen att det är att "lida" att avstå alkohol under en dag?
  • Akira Öken
    Zarch skrev 2019-11-22 09:29:02 följande:

    Fast hur långt ska man sträcka sig tycker du? Ska alla barn få spelförbud i telefonerna också då bara för att farbror Bosse är grav spelmissbrukare och kan bli frestad tycker du? Eller är det enbart vid alkoholism som den puritanska föreningen tycker att omgivningen ska anpassa sig helt efter den sjuka?


    Vi kan väl försöka hålla oss till ämnet? Det handlar om alkohol och julafton. Jag har ingenstans skrivit något om att omgivningen ska anpassa sig helt och hållet efter den sjuke. Men att hålla sig från alkohol en dag på året, det tycker jag är rimligt.
  • Akira Öken
    Zarch skrev 2019-11-22 11:29:57 följande:

    Fast då håller du dig inte heller till ämnet. Det här handlar ju inte ett dugg för dig om alkoholisten i sig ifråga utan du propagerar för att ingen ska dricka något alkoholhaltigt på julafton, eller har jag fel?


    Du har fel.
  • Akira Öken
    Anonym (...) skrev 2019-11-22 16:22:42 följande:

    Svaren var ungefär som man förväntar sig av fl. De som inte brukar dricka tycker att alla som tycker att alkohol gör skillnad för en fest är alkisar..

    Som tidigare förhållande fd medberoende har jag haft min beskärda del av solidariskt uppoffrande och det var ganska otacksamt och tråkigt. Att plocka bort en stor del av julens smaker och stämning känns tråkigt då vi ytterst sällan går på fester. Dessutom minskar motivationen av att hen regelbundet tar återfall ändå..

    Personligen skulle jag aldrig begära att så många ska anpassa sig efter mina problem. Skulle aldrig komma på tanken..


    Nja, hos oss brukar vi ha en hel del alkohol på julen och jag uppskattar att ta en nubbe och några glas vin på julen. Men jag har inga problem att avstå det för någon annans skull och har även så gjort när det varit aktuellt.
  • Akira Öken
    Anonym (Pucko i flaska) skrev 2019-11-22 17:30:47 följande:

    Har du provat gotlandsdricka?

    Såg på din blogg att ni brukar fira jul på Gotland.

    Jag har smakat och tyckte det smakade... obeskrivligt illa!

    Var det den enda tillgängliga alkoholen så skulle jag avstå.


    Jag har smakat. Men är av samma åsikt som du och tackar alltid nej när dunken åker fram. Men min man, som är fastlänning, tar gärna både ett och två glas dricku.
  • Akira Öken
    Anonym (Pucko i flaska) skrev 2019-11-22 17:56:28 följande:

    Nu ska jag inte vara sån men... det heter dricke i det sambandet.

    Dricku säger man i en mening som t ex "Di där dricku".

    Jämfört med "ett glas dricke".

    Jag är från När på Gotland och uppfödd med gutamålet.

    Är du gotländska?


    Helt ok att vara "sån" i detta sammanhang. Det stämmer att jag är gotländska. Nu kanske vi inte ska vara mer OT i tråden. :)
Svar på tråden Vit jul för släkting som är alkoholist?!