• Anonym (...)

    Vit jul för släkting som är alkoholist?!

    Vad tycker ni? Bör hela sällskapet offra sig för att inte fresta den nyktra alkoholisten?

  • Svar på tråden Vit jul för släkting som är alkoholist?!
  • Anonym (Hmmm)
    Kverulant67 skrev 2019-11-22 00:53:45 följande:

    Hmm varför skall alla behöva lida för att en person har haft svårt med alkohol???? Tror ni att han alltid slipper se folk dricka alkohol?


    Om man lider av att inte få alkohol på julafton har man själv problem att ta itu med.
  • Akira Öken
    Zarch skrev 2019-11-22 09:29:02 följande:

    Fast hur långt ska man sträcka sig tycker du? Ska alla barn få spelförbud i telefonerna också då bara för att farbror Bosse är grav spelmissbrukare och kan bli frestad tycker du? Eller är det enbart vid alkoholism som den puritanska föreningen tycker att omgivningen ska anpassa sig helt efter den sjuka?


    Vi kan väl försöka hålla oss till ämnet? Det handlar om alkohol och julafton. Jag har ingenstans skrivit något om att omgivningen ska anpassa sig helt och hållet efter den sjuke. Men att hålla sig från alkohol en dag på året, det tycker jag är rimligt.
  • Anonym (Micke)

    Tråden påminner om min frus lillebror.

    Han var sambo med en tjej som var "el-allergiker"
    Vi varje födelsedag, jul, påsk, middag osv fick alla stänga av sina mobiler
    och lägga dom i en korg i hallen. Allt för att hon inte skulle blir sjuk av
    strålningen.  Enligt brorsan kunde hon känna strålningen på över 10 meters
    avstånd. Alla spelade snällt med i denna sjuka teater.

    Men inte fan stängde jag av min telefon, jag hade 2 yngre tonårsdöttrar hemma
    och i den åldern kunde massa elände inträffa på en lördagkväll.
    Jag satt bredvid henne på otaliga middagar utan att hon mådde det minsta illa.

  • Anonym (Guckosko)
    IceKitten skrev 2019-11-22 08:52:15 följande:
    Ingen behöver lida. De behöver vara avstå från alkoholen en dag.
    Nej, ingen behöver lida. Men många får avstå en viktig del av julen. För det är det, även om man inte har alkoholproblem.

    Jag kommer ALDRIG någonsin godta att någon annan ska tvinga mig att ta bort en del av julmiddagen och kvällsmyset. Aldrig i h-vete.
  • Zarch
    Akira Öken skrev 2019-11-22 10:49:19 följande:

    Vi kan väl försöka hålla oss till ämnet? Det handlar om alkohol och julafton. Jag har ingenstans skrivit något om att omgivningen ska anpassa sig helt och hållet efter den sjuke. Men att hålla sig från alkohol en dag på året, det tycker jag är rimligt.


    Fast då håller du dig inte heller till ämnet. Det här handlar ju inte ett dugg för dig om alkoholisten i sig ifråga utan du propagerar för att ingen ska dricka något alkoholhaltigt på julafton, eller har jag fel?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Micke) skrev 2019-11-22 10:57:23 följande:

    Tråden påminner om min frus lillebror.

    Han var sambo med en tjej som var "el-allergiker"

    Vi varje födelsedag, jul, påsk, middag osv fick alla stänga av sina mobiler

    och lägga dom i en korg i hallen. Allt för att hon inte skulle blir sjuk av

    strålningen.  Enligt brorsan kunde hon känna strålningen på över 10 meters

    avstånd. Alla spelade snällt med i denna sjuka teater.

    Men inte fan stängde jag av min telefon, jag hade 2 yngre tonårsdöttrar hemma

    och i den åldern kunde massa elände inträffa på en lördagkväll.

    Jag satt bredvid henne på otaliga middagar utan att hon mådde det minsta illa.


    Det var ju en märklig person.

    Men du jämför en alkoholist som säger hjälp med en inbillningssjuk.

    Lite tokigt.
  • IceKitten
    Anonym (Micke) skrev 2019-11-22 09:32:52 följande:

    Om personen som är nykter alkoholist inte klarar av en julafton där andra

    dricker en öl till maten så har han långt kvar på sin resa .

    Det är inte att hjälpa någon att avstå alkohol.


    Ja hen har en bit kvar på sin resa så att hjälpa ens släkting (som jag får anta att man bryr sig om) genom att skippa ölen en dag kan väl inte vara så svårt?

    Vet du vad som inte hjälper personen i fråga? Att låta hem sitta ensam, isolerad och ledsen på julafton för att en själv tycker att alkoholen är viktigare än sin medmänniska.
  • Anonym (Före detta medberoende)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-22 10:07:15 följande:
    Om man lider av att inte få alkohol på julafton har man själv problem att ta itu med.
    Exakt samma argument - Då har man själv problem att ta itu med -skulle  lika gärna kunna användas när människor i alkoholistens omgivning inte reservationslöst går med på att anordna ett nyktert bröllop, en nykter 40-50-eller 60-årsfest eller en nykter studentmottagning för den nyktra alkoholistens skull.

    Att dra "går du inte med på det har du själv missbruksproblem-kortet" som en typ av härskarteknik är inte så extremt ovanligt bland alkoholister och andra med beroendesjukdomar.

    Att projicera sina egna problem på andra och plötsligt se alkoholister och nyktra alkoholister i varenda buske  är inte så extremt ovanligt bland alkoholister och andra med beroendesjukdomar.

    Många gånger misstänkliggör dessutom alkoholister och nyktra alkoholister också de som inte vill dricka alls. Att det kan bero på tusen olika saker, att en person avstår alkohol, allt från att personen vill hålla vikten till att h*n äter någon medicin som är olämplig att kombinera med alkohol till att personen helt enkelt aldrig tyckt om känslan av att vara onykter eller smaken av alkohol faller inte alkoholisten in, eftersom h*n är så pass egocentrerad och ständigt utgår från sig själv så bara måste det bero på att personen i fråga också har alkoholproblem.
  • IceKitten
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-22 11:22:28 följande:

    Nej, ingen behöver lida. Men många får avstå en viktig del av julen. För det är det, även om man inte har alkoholproblem.

    Jag kommer ALDRIG någonsin godta att någon annan ska tvinga mig att ta bort en del av julmiddagen och kvällsmyset. Aldrig i h-vete.


    Det är en dryck... Det går enkelt att hitta andra goda drycker att dricka som inte innehåller alkohol.

    Jag älskar laxen på julbordet, men hade det plockats bort av allergisk eller etiska anledningar så hade jag fortfarande överlevt.

    Det är skämmande hur besatta många är av sina procent...
  • Anonym (Före detta medberoende)
    Anonym (ville) skrev 2019-11-21 17:17:39 följande:
    Njä, min svärfar är nykter alkoholist, om det nu är intressant för dig att veta. Och ett av de vanligaste råden man får som anhörig är att rensa huset från alkohol.

    Du gör en tolkning av texten ovan (det fetstilta) som är för bokstavlig och förenklad. Medberoende handlar om att anpassa sig på ett sätt som är destruktivt, både för sig själv och för personen man försöker hjälpa. Det är i sig i princip att betrakta som ett sjukdomstillstånd, och leder inte helt sällan till sänkt självkänsla, att man lever ett dubbelliv och ljuger för familj och vänner, att man isolerar sig m.m. Allt för att skydda den som missbrukar.

    Alla former av anpassning är inte tecken på medberoende. Vissa former av anpassning är absolut nödvändiga om man lever med en nykter alkoholist. 

     
    Det är långt ifrån säkert att den nyktra alkoholisten kommer att nöja sig med att parnern eller andra närstående avstår från att själva dricka alkohol när h*n är med.  I mitt fall var det bara första steget i en kravtrappa. Nästa steg var att jag inte skulle dricka alkohol överhuvudtaget oavsett om h*n var närvande eller inte och steget efter det var att jag inte skulle vistas i "alkoholmiljöer" oavsett om h*n var närvarande eller inte. Till slut skulle jag inte ens prata om saker som ägt rum i "alkoholmiljöer", som  konserter jag sett eftersom det var "triggande" för alkoholisten.

    Att tillmötesgå krav som de jag räknat upp ovan är just skolexempel på destruktiv anpassning.

    Ger man en alkoholist lillfingret när det gäller att tillmötesgå krav kan det lätt sluta med hela handen

    Att rensa huset från alkohol tycker jag är något helt annat, jag känner till att det är ett vanligt råd och tycker inte att det är orimligt.

    Ställer man däremot krav på att parnern /familjemedlemmen /släktingen av sympatiskäl alltid ska vara helnykter när man går tillsammans på bröllop, mottagning  eller fest hemma hos någon annan  handlar det om orimliga krav.
Svar på tråden Vit jul för släkting som är alkoholist?!