Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Islam

KlantSmurfen skrev 2019-12-05 21:53:38 följande:
    "...utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas."
    jo men vad är det de tolkar för något?
    Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

"Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står."
    Så religionen med dåliga idéer får mindre inflytande i kulturen? Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

"Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse?"
    Inte nödvändigtvis men det

"Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt?."
    Föräldrarnas heliga bok?

"Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där."
    Kan det ha något med religion att göra?

"I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville."
    Låter som en genomsnittlig svensk tonåring, brukar de åka bort och halshugga folk för att "komma ifrån lite"?

"Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. "

Jag säger att det är religion
    Vad bibeln säger

När Bibeln talar om omoral nämner den inte bara otukt, utan också sexuell ?orenhet? och ?skamlöshet?. (2 Korinthierna 12:21, fotnoten) Det finns alltså flera olika former av sexuella handlingar som är motbjudande för Gud när de utförs utanför äktenskapet, inte bara samlag.

Bibelns övergripande budskap när det gäller sex är att en sådan intim relation ska vara mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra. Bibeln fördömer också ?lystet sexuellt begär?. (1 Thessalonikerna 4:5) Vad betyder det? Vi kan ta ett exempel: Ett sällskapande par har bestämt sig för att inte ha samlag. Men de ägnar sig ändå åt andra sexuella handlingar. På det sättet åtrår de något som de inte har rätt till. De gör sig alltså skyldiga till "lystet sexuellt begär". Sådan sexuell girighet fördöms i Bibeln. (Efesierna 5:3-5)

www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201309/%C3%A4r-f%C3%B6r%C3%A4ktenskapligt-sex-fel/
    Religion: 3:32-9:40

Religion:
    Det är klart att det står otrevliga saker också, men som sagt, världen var inte så fredlig på den tiden, när det skrevs.

Så du menar de har fått sina värderingar endast från koranen? Vi pratar om ungdomar som knappt läser en bok i skolan och det här är en bok som de antagligen inte ens kan läsa själva. Den lär inte vara på svenska, eller? Nåja, det finns säkert på svenska, men det är inte säkert att alla familjer skaffar. 

Neeeej.... jag hade inte intrycket att det hade så jätte-mycket med religionen att göra hos en del som övertalades att ta sig dit, till Syrien. Såg dokumentärer, även tyska såna, bl.a. tjejer som mest tänkte på att de då inte längre behöver göra som föräldrarna säger. De förväntade sig "frihet" där, ville gifta sig och ha barn. Just tjejerna sa ingenting om religion. Det har jag bara hört av ledarna. Och jag har även hört ifrån manliga, vanliga medlemmar att de hade en slags idealistisk föreställning att de gjorde "rätt" där, att de skulle vara hjältar/martyrer....

Just tonåringar har dem mest konstiga idéerna om de får för sig att lämna sitt gamla liv efter sig. Och dessutom bestämmer de sig ju inte själva, utan de blir ju övertalade över lång tid. De som rekruterar dem har alla möjliga knep. Och det finns faktiskt  ganska många "konvertiter", dvs. ursprungligt svenska, kristna ungdomar som konverterar till islam. Både i Sverige och i Tyskland är just såna ledande extremister. 

Jo, jag vet att det står i bibeln att man inte får ha sex före äktenskapet. Jag har vuxit upp som katolik. Inte som dem flesta svenskar växer upp som kristna men inte följer bibeln alls. I min familj och framför allt generationen före mina föräldrar, min mormor t.ex. - de tog det där på blodigt allvar! Men redan min generation tänkte inte så längre, man väntade definitivt inte med sex tills man var gift. Men det fick svägerskan göra. Självklart har det att göra med hon är född i mellanösten. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 23:43:22 följande:
    "Vi pratar om ungdomar som knappt läser en bok i skolan och det här är en bok som de antagligen inte ens kan läsa själva."
    sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Islamiska_Skolor

"De som rekruterar dem har alla möjliga knep."
    De brukar ha det. Hypotetiskt om de inte redan vet vad som står i den heliga boken:
    6:60-8:23, 11-17-13-45 . 5:15-5:54 + Klippet med Steven Pinker
    Det är ju snällt att du länkar så många videos, men de senaste var ganska långa och jag hinner inte titta på dem nu, eller idag. Jag får se när jag hinner. 

Och visst, det finns ungdomar som går i koran-skolor, men det verkade inte vara fallet i dem fallen där föräldrar var chockade över att deras barn hade gett sig av till Syrien. Dessa föräldrar var inte särskilt religiösa. Kanske var det rena motsatsen? Alltså att föräldrarna inte har pratat om islam alls och ungdomarna ville göra tvärtom. Det är inte ovanligt när det gäller tonåringar att de gör precis tvärtom föräldrarna. Jag har en kompis som blev tok-religiös (ville gå med i Jehovas Vittnen bl.a.) för att trotsa sina föräldrar som var ateister. 
  • AndreaBD

Rekrytering till IS:

http://story.aftonbladet.se/isrekrytering#section-2

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6161549

https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/syrienkrigare-varvas-i-eskilstuna-sm4687013.aspx

"? Jag tror att det allra viktigaste budskapet under den här tiden har varit att visa upp en känsla av gemenskap. Så alla människor de försöker tilltala framför allt så yngre muslimer runt om i välden då tilltalar man dom genom att betona den typ av diskriminering de utsätts för, att de inte får utöva sin religion, att de inte kan vara sanna muslimer. Och istället: kom till oss, var en del av oss där du har handlingsfrihet, där du har möjlighet att känna dig som en del av någonting.
    "

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6589643

D
    et var det här jag var inne på - att de värvas med att man just framställer det som ett paradis där det finns allt som de saknar i sina liv. De där ungdomarna var inte ens så osjälviska och idealistiska att de ville dö för sin religion, utan man har lovat dem ett bra liv där de får bestämma själva. Vilket är just vad de inte får, förstås. 

• AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-06 00:12:08 följande:

Något som kan vara bra att tänka på:

The Reality of Islam | Sam Harris
    samharris.org/the-reality-of-islam/

Den artikeln tycker jag är ändå lite ensidig, inte utriktad på att uppnå någon lösning utan den är nästan lite raljerande. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-06 12:30:13 följande:

Den sista är bara 8 minuter.
    Steven Pinker pratar inte om islam men förklarar hur det kan bli när sanningen döljs bakom politisk korrekthet, det skapar extremer som tycker helt tvärt om.

Förr eller senare får folk reda på hur saker lägger till och de känner sig lurade, de kan bli väldig irriterade när man inte får prata om det och sanningen döljs ju av en anledning, de saknar också verktyg för att diskutera det så en del blir radikaliserade.

PK: "Det är inte islam"
    Fakta: "Det är islam"

"Det är inte ovanligt när det gäller tonåringar att de gör precis tvärtom föräldrarna"
    Om föräldrarna har en auktoritär föräldrastil kan det kännas som att göra precis tvärt om är helt rätt.

AndreaBD skrev 2019-12-06 09:34:37 följande: #222

Rekrytering till IS:

story.aftonbladet.se/isrekrytering

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6161549

www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/syrienkrigare-varvas-i-eskilstuna-sm4687013.aspx

"? Jag tror att det allra viktigaste budskapet under den här tiden har varit att visa upp en känsla av gemenskap. Så alla människor de försöker tilltala framför allt så yngre muslimer runt om i välden då tilltalar man dom genom att betona den typ av diskriminering de utsätts för, att de inte får utöva sin religion, att de inte kan vara sanna muslimer. Och istället: kom till oss, var en del av oss där du har handlingsfrihet, där du har möjlighet att känna dig som en del av någonting."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6589643

Det var det här jag var inne på - att de värvas med att man just framställer det som ett paradis där det finns allt som de saknar i sina liv. De där ungdomarna var inte ens så osjälviska och idealistiska att de ville dö för sin religion, utan man har lovat dem ett bra liv där de får bestämma själva. Vilket är just vad de inte får, förstås. 

Vad innebär det enligt de heliga texterna att vara en sann muslim?
    Muslimer flyr hit från andra muslimer som vill döda dem för att de inte är sanna muslimer. Deras ungar delta i kriget deras föräldrar flydde ifrån och slaktar folk för att skapa ett bra liv till sig själva. Jag tycker att 'osjälviska' är fel ord att beskriva det.AndreaBD översköljs med budskap från KlantSmurfen, Youtube-klipp och texter face-with-tears-of-joy_1f602.png
    Jag kan lyssna på den senare. Men jag vet det där med politisk korrekthet och det handlar inte bara om det, utan vi har ju också den situationen att vi redan har en massa muslimer i landet. Att försöka förbjuda deras religion är en omöjlighet, så vi måste komma fram med något bättre. Som sagt, mitt förslag är att samarbeta med dem moderata muslimerna mot dem extrema. Och även de moderata muslimerna kommer att sekulariseras. Om någon generation eller så, så kommer de alla att vara medel-Svenssons. Den utvecklingen finns redan i Tyskland, även om det kanske inte märks så mycket för att det har kommit in så många nya invandrare. Men den andra och tredje generationen av dem gamla har integrerats. 

Jag förstår inte hur man kan "bli lurad" när man har alla möjligheter att ta reda på saker och ting. Såna människor får skylla sig själva. 

Jo, det kanske är så att ungdomar rebellerar mest om föräldrarna är lite osmidiga eller auktoritära. Men det kan också vara så att föräldrarna inte har lyckats så bra med sina liv. Eller annat.

Jag sa ju inte att de var osjälviska, utan att de INTE var det. Men det lät lite på dig som om du tror att de åtminstone tror sig slåss för sin religion (vilket vore osjälvisk). Men jag menar att de verkligen lockats dit med löften om att DE skulle få ett bra liv där. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 21:53:38 följande:
    "...utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas."
    jo men vad är det de tolkar för något?
    Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

"Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står."
    Så religionen med dåliga idéer får mindre inflytande i kulturen? Hade det blivit någon skillnad om det funnits helt andra budskap i den heliga boken?

"Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse?"
    Inte nödvändigtvis men det

"Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt?."
    Föräldrarnas heliga bok?

"Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där."
    Kan det ha något med religion att göra?

"I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville."
    Låter som en genomsnittlig svensk tonåring, brukar de åka bort och halshugga folk för att "komma ifrån lite"?

"Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. "

Jag säger att det är religion
    Vad bibeln säger

När Bibeln talar om omoral nämner den inte bara otukt, utan också sexuell ?orenhet? och ?skamlöshet?. (2 Korinthierna 12:21, fotnoten) Det finns alltså flera olika former av sexuella handlingar som är motbjudande för Gud när de utförs utanför äktenskapet, inte bara samlag.

Bibelns övergripande budskap när det gäller sex är att en sådan intim relation ska vara mellan en man och en kvinna som är gifta med varandra. Bibeln fördömer också ?lystet sexuellt begär?. (1 Thessalonikerna 4:5) Vad betyder det? Vi kan ta ett exempel: Ett sällskapande par har bestämt sig för att inte ha samlag. Men de ägnar sig ändå åt andra sexuella handlingar. På det sättet åtrår de något som de inte har rätt till. De gör sig alltså skyldiga till "lystet sexuellt begär". Sådan sexuell girighet fördöms i Bibeln. (Efesierna 5:3-5)

www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201309/%C3%A4r-f%C3%B6r%C3%A4ktenskapligt-sex-fel/
    Religion: 3:32-9:40

Religion:
    Kollade hälften av den första videon. ALLT sånt vet man ju, om man själv har vuxit upp i en någorlunda religiös familj, så jag skippade resten. Och de där amerikanska pappor med sina oskulds-döttrar - jag har sett en dokumentär tidigare och kollade bara lite kort. 

Men vad vill du egentligen säga? Att det är hemskt om föräldrar hjärntvättar sina barn till att tro på en extrem religion? Självklart, ingen bestrider ju det. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-06 15:16:02 följande:
    Det är en artikel som förklarar varför det är dumt att låtsas som att det inte är islam. Måste den artikeln innehålla en lösning?
    Nej, den måste inte innehålla en lösning, men den gör inte den minsta lilla steget mot en sån. Man kan t.o.m. kanske spekulera att den kan göra konflikten värre, genom att bara hitta negativt och verkligen hetsa upp olika sidor mot varandra. 

Det var egentligen lite försiktigt uttryck och skulle betyda egentligen "den här killen hetsar folk mot varandra." Alltså muslimer och icke-muslimer.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-06 15:57:06 följande:
    Det verkar som att människor har en tendens att bli lurade så de tror på vad som helst när de tror att något gynnar dem på något sätt.

Hade de vetat hur det slutar om man krigar för is så hade de nog inte haft lika stor lust att vara en sann muslim, man vet ju inte heller hur det hade blivit om de haft diskussionen 'det är islam' men...
    Det är det jag menar ! Någon berättar för de att de kan ha ett jättebra liv där (istället för att de sannolikt kommer att dö där), och känner dessutom just för att komma bort ifrån skola och övrig tonårs-vardag.  

Visserligen kan man drilla ungdomar till att ge sina liv för nån ideologi eller religion, men det kräver ändå att man indoktrinerar dem väldigt skickligt. Föräldrar är inte alltid experter på sånt. Exempel är t.ex. Hitlerjugend, och där hjälpte även skolan till med det. 
  • AndreaBD
    Haryrpotter skrev 2019-12-13 01:10:19 följande:
    Hur gammal var "kvinnan" som profeten Muhammed gifte sig med? Vad säger koranen om de som inte lyder och följer det som Allah säger och vill? Vad säger koranen att ni ska göra med de som inte tror på Gud eller vägrar sig och konvertera till muslimer? (Har läst koranen flera gånger just därför ställer jag de specifika frågorna), Har era kvinnor samma rättigheter som män? Har homosexuella det? Vad tycker du om de homosexuella, bisexuella, transvestiter osv? Vad tycker du om att låta Sverige och Europa generellt fortsätta och vara en kristen kontinent? Skulle ni acceptera att kvinnan jobbar och mannen tar hand om barnet livet ut?
    Har du även läst bibeln? Där står det också att otrogna kvinnor ska stenas till döds och en massa annat hemskt. Och även i nya testamentet står en hel del som kristna numera inte skulle drömma om att ta på allvar eller t.o.m. rätta sig efter.

Problemet är ju de som följer såna gamla böcker bokstavligt. Och att islam finns i många fattiga, outvecklade länder, där folk är obildade och tolkar bokstavligt istället för att tänka efter själva. 
  • AndreaBD
    Sonjassoja skrev 2019-12-13 13:03:33 följande:
    Problemet är Islam! ^^ 
    I så fall tycker jag problemet är religion. Det var ändå den kristna religionen som jag plågades med som barn. 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 16:24:35 följande:
    Eller så är det tvärt om. Där Islam finns blir folk fattigare och mer obildade. Islam och kommunism verkar vara de bästa sätten att förstöra länder på.
    Det stämmer inte när det gäller Iran. Landet var sekulärt, religion spelade ingen stor roll. Och rikt. Sedan kom revolutionen som bara utgick ifrån dem fattiga. Det var de som var så fanatiskt religiösa. De rika, välutbildade var inte det. 

Och samma sak stämmer för andra länder - Pakistan, Turkiet och även mellanösten. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-13 15:52:57 följande:
    Man behöver inte vara obildad och fattig för att saker bokstavligt.
    Men det hjälper...;) 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 16:56:47 följande:
    Ja, Iran var rikt innan revolutionen. Sedan kom islam och körde det hela åt helv... Samma med Turkiet men där har skiten bara börjat.
    Men det var hela tiden de fattiga och outbildade som hade denna fanatiska tolkningen av Islam. Det var också de som avgjorde vad man skulle satsa på i det nya samhället. Man är förstås inte överraskad av resultatet. Ett gäng outbildade, oerfarna människor har format staten. Innan dess så var Iran ganska mycket sponsrat av USA. 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 16:56:47 följande:
    Ja, Iran var rikt innan revolutionen. Sedan kom islam och körde det hela åt helv... Samma med Turkiet men där har skiten bara börjat.
    Turkiet har väl aldrig varit rik på senare tid! Och inte heller fanatiskt religiös. 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 18:57:11 följande:
    Nej ! Men nog har det börjat rasa när Sultanen fått mer makt
    Svårt att säga, kan bero på allt möjligt. Jag ser bara ingen logik i varför en religion skulle göra ett land fattigt. Det är ytterst ologiskt. Förutom förstås om de satsar helt och hållet på annat. 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 19:36:27 följande:
    Finns ju inget framgångsrikt land där Islam styr, med undantag av när man har olja som andra pumpar upp.

Tidigare framgångsland har varit rika genom slaveri och krigsbyten. Man motarbetar demokrati, utbildning, jämnlikhet ... och så undrar folk varför inte alla älskar skiten.

Lite samma som nazismen. Vi ska ta över och tvinga folk att jobba för oss. Se hur det är I sverige idag. Någon gång sett en muzlim som klarar att jobba som byggarbetare, elektriker, rörläggare ? Dom klarar att köra bil/buss, men där tar det slut !
    Det där låter helt orimligt. Så antagligen har det andra orsaker. 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-13 19:49:59 följande:
    Så du tror inte demokrati, utbildning och jämnlikhet gör ett samhälle rikt och lyckligt ? Ja, måste vara ngt annat då
    Utbildning gör definitivt stor skillnad för rikedomen. Men det kommer du med först nu.

Om folk är lyckliga - det ingick ju inte ens i frågan, vi pratade endast om rik - fattig. Naturligtvis är folk lyckligare med demokrati och jämlikhet. 
  • AndreaBD
    Praktisk58 skrev 2019-12-16 22:35:20 följande:
    Sverige är det land I världen där flest skolor brinner.

Vi slår USA I antal trots storleken.

Och det är inte många land där lärare blir misshandlade av elever.
    Jag är själv lärare på högstadiet. Hittills har jag inte blivit misshandlad. Och jag har jobbat t.ex. i Jordbro, som är ett invandrartätt område. Känner du bandet Panetoz? Sångaren Pa-Modou var elev där jag jobbade där. Hade inte honom, men han satt ofta i korridoren och filosoferade, även med lärarna. 

Jobbade även i Skärholmen, men där var det faktiskt för mycket. Där tröttnade jag på ungar som misskötte allt och mammor som inte rådde över sina söner. Och rektorn låste in sig och ringde polisen. Ledaren av det gänget som vandaliserade och slogs då var faktiskt en etniskt svensk tjej. Sen var säkert dem flesta andra i gänget invandrare. Men det är förstås sociala problem. Dessa ungar har inga bra hem/föräldrar/familjer. 
  • AndreaBD
    Rikard skrev 2019-12-19 12:01:29 följande:
    Hur menar du att Iran var "ganska mycket sponsrat av USA"? 
    Iran är ett av världen oljerikaste länder och borde inte behöva vara "sponsrat" av något annat land över huvud taget. Att många var fattiga under shahen berodde på inhemska orättvisor och korruption. 
    Jag kanske uttryckte mig lite dåligt där. Vad jag menade var att USA blandade sig i mycket och styrde mycket i Iran. Och då har väl Iran fått något i utbyte också?  USA tilläts ju styra mycket och t.o.m. sabotera en demokratisk vald president och återinföra en monark igen. Som då också tvingade på folket en snabb anpassning till västvärlden som vanliga människor inte var beredda till. 
Svar på tråden Islam