• Anonym (Hur våga bli sjuk?)

    Behöver man verkligen privat sjukvårdsförsäkring?

     Ska man nu behöva investera i en sådan och måste man ha varit kärnfrisk hela livet för att kunna köpa en sådan? Vad kostar en sådan för en medelåldersperson te x?

    Alltså vart är vårt land på väg? Tar tacksamt emot alla tips?

  • Svar på tråden Behöver man verkligen privat sjukvårdsförsäkring?
  • Anonym (Hmmmmm...)

    Det är hemskt. Jag har en sjukdom som gör att jag inte kan teckna en privat sjukförsäkring - inte ens för alla andra tusentals sjukdomar som inte har ett dugg med min sjukdom att göra.

  • Anonym (Sjukvård)
    Anonym (F) skrev 2019-12-04 10:44:02 följande:

    Skriven av starkt vänsterorienterade John Lapidus. Han har just gett ut en bok i ämnet, lite gratisreklam i Expressen passar säkert fint. Han har varit betydligt sakligare i andra artiklar, som varit bättre. En enkel googling ger artiklar som inte håller med, som motvikt. K

    Intressant ämne oavsett.


    Jo, jag vet, tyvärr är ju svenska journalister ofta vänstervridna. I denna fråga finns mycket att läsa kanske främst i vårdtidningar som redan vänder sig till vården. Läkartidningen, Sjukhusläkarna osv. även för och nackdelar med olika infallsvinklar.

    Mer vettig objektiv journalistik till folket är önskvärt :)
  • Kjell2
    Anonym (Sjukvård) skrev 2019-12-04 10:23:33 följande:

    Idag finns en intressant debattinlägg i Expressen (!)

    Just om det med privat/offentlig sjukvård, privata sjukvårdsförsäkringar och hur det kan dränera den gemensamma sjukvården.

    Angående Camilla Läckbergs nystartade klinik.

    Ganska läsvärd.


    Han verkar argumentera utifrån långsökt  guilt-by-association. Vårdbolaget jobbar med pengar från försäkringbolag och privatpersoner, försäkringbolag jobbar på något mystisk sätt med pengar från offentlig sektor. Alltså är hennes bolag och dess verksamhet dåligt.


  • Kjell2

    Jag ser en del problem med privat vård.

    Dels är det till och från samma personal, läkare mm, som jobbar inom offentlig vård och sen på någon privat klinik.

    Det finns alltså ett begränsat intresse från t ex läkaren inom offentlig vård att jobba effektivt och få bort kön för då försvinner patienterna till den privata kliniken.

    Dels blir intresset att betala skatt för offentligt vård mindre om man samtidigt betalar dyra försäkringar eller behandlingar själv för att få vård i den tid man vill ha. Detta kan på sikt skapa en negativ spiral med mindre och mindre pengar till offentlig vård som då blir sämre och sämre. De som har råd köper vettig vård för egna pengar.

  • Anonym (momi)
    Kjell2 skrev 2019-12-04 13:50:34 följande:

    Jag ser en del problem med privat vård.

    Dels är det till och från samma personal, läkare mm, som jobbar inom offentlig vård och sen på någon privat klinik.

    Det finns alltså ett begränsat intresse från t ex läkaren inom offentlig vård att jobba effektivt och få bort kön för då försvinner patienterna till den privata kliniken.

    Dels blir intresset att betala skatt för offentligt vård mindre om man samtidigt betalar dyra försäkringar eller behandlingar själv för att få vård i den tid man vill ha. Detta kan på sikt skapa en negativ spiral med mindre och mindre pengar till offentlig vård som då blir sämre och sämre. De som har råd köper vettig vård för egna pengar.


    Det är klart det är problematiskt. Men vad ska politiker göra när den offentliga vården inte fungerar optimalt? Förbjuda privat vård? För det är enda alternativet när det finns en efterfrågan.
  • Kjell2
    Anonym (momi) skrev 2019-12-04 13:54:33 följande:
    Det är klart det är problematiskt. Men vad ska politiker göra när den offentliga vården inte fungerar optimalt? Förbjuda privat vård? För det är enda alternativet när det finns en efterfrågan.
    Det kommer aldrig gå att förbjuda privat vård och gör man det flyttar bara verksamheten utomlands.

    Men man kan på samma sätt som inom privat verksamhet förbjuda personal att jobba inom liknade yrken för att minska risken för intressekonflikter.

    Man kan minska intresset att lägga pengar på privata försäkringar och vård genom att se till att den offentliga funkar.

    Man kan minska utnyttjande av externa aktörer och t ex inhyrningar. Kan göra ont till en början men på sikt ge positiva effekter.


  • Anonym (Sjukvård)
    Kjell2 skrev 2019-12-04 13:50:34 följande:

    Jag ser en del problem med privat vård.

    Dels är det till och från samma personal, läkare mm, som jobbar inom offentlig vård och sen på någon privat klinik.

    Det finns alltså ett begränsat intresse från t ex läkaren inom offentlig vård att jobba effektivt och få bort kön för då försvinner patienterna till den privata kliniken.

    Dels blir intresset att betala skatt för offentligt vård mindre om man samtidigt betalar dyra försäkringar eller behandlingar själv för att få vård i den tid man vill ha. Detta kan på sikt skapa en negativ spiral med mindre och mindre pengar till offentlig vård som då blir sämre och sämre. De som har råd köper vettig vård för egna pengar.


    Du är inte läkare el arbetar inom sjukvården?

    Jag som är sjuk och dessutom lever ihop med en läkare har ganska god insyn i hur vården fungerar i verkligheten.

    Man tar nämligen hand om människor, så nej det finns ingen mening i att jobba effektivt på det viset. Du låter som du beskriver någon form av produktionstänk.

    Det är inte en god vård per automatik. Exempel nedan...

    Privata kliniker åtar sig gärna enkla fall i mängder,

    -Ja kom direkt i princip, vid lite halsont. Där kan man göra som du beskriver, korta enkla besök, enkla åkommor, generar mer (skatte)pengar in i verksamheten för varje besök. Man är en duktig kund.

    De är effektiva...

    På offentliga vårdcentraler har man ofta de tyngre multisjuka med flertalet diagnoser, dementa, dessa är inte alltid de första som listar om sig bara för det dyker upp en ny aktör.

    Hur lång tid tror du en vanlig koll, ett läkarbesök tar för en förvirrad patient med flera diagnoser, mängder olika mediciner som ska gås igenom, undersökningar?

    Jämfört med en ung frisk persons besök enbart för att konstatera tex urinvägsinfektion?

    Hur många av bägge dessa respektive grupper hinns med under en arbetsdag?

    Effektivisera....Ska man se det på det viset i vården?
  • Anonym (F)
    Anonym (Sjukvård) skrev 2019-12-04 14:46:32 följande:

    Du är inte läkare el arbetar inom sjukvården?

    Jag som är sjuk och dessutom lever ihop med en läkare har ganska god insyn i hur vården fungerar i verkligheten.

    Man tar nämligen hand om människor, så nej det finns ingen mening i att jobba effektivt på det viset. Du låter som du beskriver någon form av produktionstänk.

    Det är inte en god vård per automatik. Exempel nedan...

    Privata kliniker åtar sig gärna enkla fall i mängder,

    -Ja kom direkt i princip, vid lite halsont. Där kan man göra som du beskriver, korta enkla besök, enkla åkommor, generar mer (skatte)pengar in i verksamheten för varje besök. Man är en duktig kund.

    De är effektiva...

    På offentliga vårdcentraler har man ofta de tyngre multisjuka med flertalet diagnoser, dementa, dessa är inte alltid de första som listar om sig bara för det dyker upp en ny aktör.

    Hur lång tid tror du en vanlig koll, ett läkarbesök tar för en förvirrad patient med flera diagnoser, mängder olika mediciner som ska gås igenom, undersökningar?

    Jämfört med en ung frisk persons besök enbart för att konstatera tex urinvägsinfektion?

    Hur många av bägge dessa respektive grupper hinns med under en arbetsdag?

    Effektivisera....Ska man se det på det viset i vården?


    Men är det inte bra att enkla ärenden inte belastar den offentliga vården?
  • sextiotalist

    På mitt förra jobb hade vi sjukförsäkring. Den räddade livet på en kollega, den vanliga vården tog inte emot honom. Vände sig till den privata som remitterade min kollega till akuten. Då tittade de på honom (avvisad tidigare) opererades akut

    Själv hade jag en blodförgiftning på gång, ssk på vc tittade och sa att ingen läkare behövde titta på såret

    Vände mig till en läkarmottagning privat och han konstaterade svår infektion, antiobiotika och tillsagd att återkomma om det inte vände.

    Gallan tog jag också bort privat. Infekterad sak med många stenar, magkatarr påstod den offentliga sjukvården. Nix

  • Anonym (A)
    Anonym (Sjukvård) skrev 2019-12-04 14:46:32 följande:
    Du är inte läkare el arbetar inom sjukvården?
    Jag som är sjuk och dessutom lever ihop med en läkare har ganska god insyn i hur vården fungerar i verkligheten.
    Man tar nämligen hand om människor, så nej det finns ingen mening i att jobba effektivt på det viset. Du låter som du beskriver någon form av produktionstänk.
    Det är inte en god vård per automatik. Exempel nedan...

    Privata kliniker åtar sig gärna enkla fall i mängder,
    -Ja kom direkt i princip, vid lite halsont. Där kan man göra som du beskriver, korta enkla besök, enkla åkommor, generar mer (skatte)pengar in i verksamheten för varje besök. Man är en duktig kund.
    De är effektiva...

    På offentliga vårdcentraler har man ofta de tyngre multisjuka med flertalet diagnoser, dementa, dessa är inte alltid de första som listar om sig bara för det dyker upp en ny aktör.
    Hur lång tid tror du en vanlig koll, ett läkarbesök tar för en förvirrad patient med flera diagnoser, mängder olika mediciner som ska gås igenom, undersökningar?
    Jämfört med en ung frisk persons besök enbart för att konstatera tex urinvägsinfektion?
    Hur många av bägge dessa respektive grupper hinns med under en arbetsdag?
    Effektivisera....Ska man se det på det viset i vården?
    Håller med
Svar på tråden Behöver man verkligen privat sjukvårdsförsäkring?