• båtship12345

    Kvinnor som förlitar sig på mannen

    hej, jag bara undrar hur alla (majoriteten kvinnor) tänker när de väljer ett yrke med 20 000kr i lön efter typ 9 år i yrket. Många av dem som väljer sådana jobb sen hittar en man som tjänar ungefär 50k+ och de skaffar barn. Sen skiljer de sig och kvinnan blir helt förvånad över att hon inte har råd med de sakerna som hon hade innan och begär sen pengar av mannen. Har sett så otroligt många fall av just denna sorten och måste veta vad andra tycker.

    Jag tycker självklart att man ska jobba med något som är roligt men det känns som att många kvinnor skiter helt i att ha en måttligt bra lön då de antar att de ska skaffa en "rik" make. Jag är så trött på dessa människor, tur att det inte finns alltför många, ville bara ha era åsikter på detta.

  • Svar på tråden Kvinnor som förlitar sig på mannen
  • båtship12345
    Anonym (A) skrev 2019-12-05 11:04:22 följande:
    Vissa är bara korkade, andra naiva. Jag har t o m läst här på FL att om man pratar om vad som kan hända ekonomiskt om man skiljer sig, då planerar man att skilja sig.

    Sedan tror jag också på det som Disa35 skriver, att det blivit inne att vara hemmafru, även bland de som inte är högavlönade och de som är lågutbildade.
    Vad märkligt, det känns ju ändå att som att med hela feministrörelsen som härjar så borde ju kvinnorna arbeta och inte vilja bli en hemmafru som förr i tiden
  • annabellelee
    båtship12345 skrev 2019-12-05 10:46:40 följande:

    Alla verkar missförstå vad jag menar så jag skriver det här igen.

    VARFÖR TROR VISSA KVINNOR ATT DE BARA KAN FÖRLITA SIG HELT PÅ ATT HITTA EN MAN SOM TJÄNAR BRA FÖR ATT KLARA SIG EKONOMISKT 


    Jag tror vi förstått att det är frågan, men jag tror att ganska många, jag själv inbegripen, inte håller med om premissen att det finns många kvinnor som efter skilsmässan förväntar sig bli försörjda. För att jag ska svara på frågan VARFÖR de gör så måste du ju övertyga mig om att kvinnor faktiskt gör så.

    Min erfarenhet är att kvinnor och män blir kära. Ofta tjänar mannen mer än kvinnan, eftersom många kvinnodominerade yrken är lågbetalda, men många kvinnor tjänar lika mycket eller mer än männen.

    Skiljer sig ett par där kvinnan har låg lön efter x år blir det självklart ekonomiskt svårt för kvinnan. Dels är det dyrare att bo själv än att bo tillsammans, dels har hon som sagt låg lön.

    Hade hon bott själv i en billig lägenhet hade hon kunnat bygga upp ett sparande, men det är inte säkert hon tänkt på att göra det när de levde tillsammans. Kanske de hade delad ekonomi så hela hennes lön gick åt till att betala "sin" del medan mannen fick pengar över till en buffert.Det innebär att hon får hanka sig fram.

    Men jag tvivlar på att speciellt många kvinnor ringer sitt ex och ber om pengar. Att din mamma tror det räcker liksom inte för att övertyga mig.
  • Disa35
    båtship12345 skrev 2019-12-05 11:07:54 följande:
    Vad märkligt, det känns ju ändå att som att med hela feministrörelsen som härjar så borde ju kvinnorna arbeta och inte vilja bli en hemmafru som förr i tiden
    Det kan man tycka, det tycker jag med, men jag tror att jag har en teori om det också:
    Delar av feministrörelsen är så oerhört aggressiv, karlar är osjäliga djur, om man vågar andas om att man älskar sin man så blir man verbalt massakrerad. Då framstår ju hemmafrulivet som ganska behagligt, åtminstone ytligt sett.

    Sedan ska vi inte glömma bort att typiska kvinnoyrken oftast är oerhört tunga, dåligt betalda, stressiga och slitsamma. Om man då får valet mellan att harva vidare i hemtjänsten för 18 000 per månad, med stress och skäll och deltid som blir heltid varenda månad, och att gå hemma och softa, då förstår jag att en del väljer det senare.
  • båtship12345
    annabellelee skrev 2019-12-05 11:09:11 följande:
    Jag tror vi förstått att det är frågan, men jag tror att ganska många, jag själv inbegripen, inte håller med om premissen att det finns många kvinnor som efter skilsmässan förväntar sig bli försörjda. För att jag ska svara på frågan VARFÖR de gör så måste du ju övertyga mig om att kvinnor faktiskt gör så.

    Min erfarenhet är att kvinnor och män blir kära. Ofta tjänar mannen mer än kvinnan, eftersom många kvinnodominerade yrken är lågbetalda, men många kvinnor tjänar lika mycket eller mer än männen.

    Skiljer sig ett par där kvinnan har låg lön efter x år blir det självklart ekonomiskt svårt för kvinnan. Dels är det dyrare att bo själv än att bo tillsammans, dels har hon som sagt låg lön.

    Hade hon bott själv i en billig lägenhet hade hon kunnat bygga upp ett sparande, men det är inte säkert hon tänkt på att göra det när de levde tillsammans. Kanske de hade delad ekonomi så hela hennes lön gick åt till att betala "sin" del medan mannen fick pengar över till en buffert.Det innebär att hon får hanka sig fram.

    Men jag tvivlar på att speciellt många kvinnor ringer sitt ex och ber om pengar. Att din mamma tror det räcker liksom inte för att övertyga mig.
    Tack, äntligen en normal människas återkoppling.

    Bra poäng, men jag tycker att det är väldigt dumt av dem kvinnorna som hittar ett yrke med 20k i lön och sen, MEDVETET bara letar efter män som tjänar mycket för att kunna överleva.

    Sen att hon inte kan spara lika mycket är ju hennes problem enligt mig. Att hon väljer ett yrket med låg lön och sen ser att hon inte kan spara så mycket kan ju omöjligt komma som en överraskning. 

    Sedan det du skrev om min mamma, min mamma jobbar med att hjälpa sådana folk (vill inte riktigt gå ut med mer info utan min mammas godkännande) så det är ingenting jag tror eller tycker. Det är verkliga grejor som faktiskt händer.
  • båtship12345
    annabellelee skrev 2019-12-05 11:09:11 följande:
    Jag tror vi förstått att det är frågan, men jag tror att ganska många, jag själv inbegripen, inte håller med om premissen att det finns många kvinnor som efter skilsmässan förväntar sig bli försörjda. För att jag ska svara på frågan VARFÖR de gör så måste du ju övertyga mig om att kvinnor faktiskt gör så.

    Min erfarenhet är att kvinnor och män blir kära. Ofta tjänar mannen mer än kvinnan, eftersom många kvinnodominerade yrken är lågbetalda, men många kvinnor tjänar lika mycket eller mer än männen.

    Skiljer sig ett par där kvinnan har låg lön efter x år blir det självklart ekonomiskt svårt för kvinnan. Dels är det dyrare att bo själv än att bo tillsammans, dels har hon som sagt låg lön.

    Hade hon bott själv i en billig lägenhet hade hon kunnat bygga upp ett sparande, men det är inte säkert hon tänkt på att göra det när de levde tillsammans. Kanske de hade delad ekonomi så hela hennes lön gick åt till att betala "sin" del medan mannen fick pengar över till en buffert.Det innebär att hon får hanka sig fram.

    Men jag tvivlar på att speciellt många kvinnor ringer sitt ex och ber om pengar. Att din mamma tror det räcker liksom inte för att övertyga mig.
    Tack, äntligen en normal människas återkoppling.

    Bra poäng, men jag tycker att det är väldigt dumt av dem kvinnorna som hittar ett yrke med 20k i lön och sen, MEDVETET bara letar efter män som tjänar mycket för att kunna överleva.

    Sen att hon inte kan spara lika mycket är ju hennes problem enligt mig. Att hon väljer ett yrket med låg lön och sen ser att hon inte kan spara så mycket kan ju omöjligt komma som en överraskning. 

    Sedan det du skrev om min mamma, min mamma jobbar med att hjälpa sådana folk (vill inte riktigt gå ut med mer info utan min mammas godkännande) så det är ingenting jag tror eller tycker. Det är verkliga grejor som faktiskt händer.
  • Anonym (A)
    båtship12345 skrev 2019-12-05 11:07:54 följande:
    Vad märkligt, det känns ju ändå att som att med hela feministrörelsen som härjar så borde ju kvinnorna arbeta och inte vilja bli en hemmafru som förr i tiden
    Fast samtidigt har en del tagit avstånd från feministerna, eftersom de anser att feminismen bara vill gynna kvinnor. Det blåser dessutom högervindar, både i Sverige och i Europa.
    Många har dessutom väldigt dåligt konsekvenstänk när det gäller ekonomi. De förstår helt enkelt inte att de val de gör idag får konsekvenser i framtiden. Det är mer viktigt att leva här och nu.

  • båtship12345
    Anonym (A) skrev 2019-12-05 11:21:30 följande:
    Fast samtidigt har en del tagit avstånd från feministerna, eftersom de anser att feminismen bara vill gynna kvinnor. Det blåser dessutom högervindar, både i Sverige och i Europa.
    Många har dessutom väldigt dåligt konsekvenstänk när det gäller ekonomi. De förstår helt enkelt inte att de val de gör idag får konsekvenser i framtiden. Det är mer viktigt att leva här och nu.

    Det kanske är roten av problemet, att de tänker inte längre än vad näsan räcker.
  • Disa35
    Anonym (A) skrev 2019-12-05 11:21:30 följande:
    Fast samtidigt har en del tagit avstånd från feministerna, eftersom de anser att feminismen bara vill gynna kvinnor. Det blåser dessutom högervindar, både i Sverige och i Europa.
    Många har dessutom väldigt dåligt konsekvenstänk när det gäller ekonomi. De förstår helt enkelt inte att de val de gör idag får konsekvenser i framtiden. Det är mer viktigt att leva här och nu.

    Håller med om bristen på konsekvenstänk; för mig är det en självklarhet att spara ihop till saker jag vill ha - för många yngre kollegor på jobbet verkar kredit vara det givna alternativet
  • båtship12345
    Disa35 skrev 2019-12-05 11:39:45 följande:
    Håller med om bristen på konsekvenstänk; för mig är det en självklarhet att spara ihop till saker jag vill ha - för många yngre kollegor på jobbet verkar kredit vara det givna alternativet
    usch då :(
  • Disa35
    båtship12345 skrev 2019-12-05 12:04:33 följande:
    usch då :(
    Eller hur.
    Trots att jag, gammelnuckan på 35 år, tålmodigt förklarar för dem att den där platt-tv:n blir tre gånger dyrare om man tar den på kredit än om man gnetar ihop slantarna och betalar kontant
Svar på tråden Kvinnor som förlitar sig på mannen