• Anonym (Jess)

    Vad är bakgrunden till hoardingbeteende?

    Hoarding eller samlarmani? Vet inte riktig var gränsen går, antar att det är en glidande skala?

    Varför fastnar vissa människorna i det?

    Såg att det fanns en tråd om ämnet och blev nyfiken

  • Svar på tråden Vad är bakgrunden till hoardingbeteende?
  • AndreaBD

    Är det i grunden samma sak som när folk tappar kontrollen och slutar städa undan saker och hela lägenheten blir till slut belamrad med allt möjligt som de inte orkar plocka bort? Och så städas det inte för att man inte kommer åt.... osv.

    Jag misstänker att en släkting till mig har utvecklat ett sånt beteende (släpper inte längre in någon i lägenheten) och har också undrat var det kommer ifrån och vad man kan göra....

  • KlantSmurfen




    This video answers the questions: What is Hoarding Disorder? How can Hoarding Disorder be differentiated from Obsessive-Compulsive Disorder (OCD), Obsessive-Compulsive Personality Disorder (OCPD), and Autism Spectrum Disorder (ASD)?

    Hoarding Disorder Criteria from DSM-5:

    A: persistent difficulty discarding possessions, regardless of value
    B: the difficulty we see with criterion A is due to a perceived need to save the items and to distress associated with discarding those items
    C: the difficulty results in the accumulation of possessions that congest and clutter active living areas and substantially compromises their intended use. If living areas are uncluttered it?s only because of third-party intervention, like family members
    D: clinically significant distress
    E: not attributable to a medical condition like a brain injury
    F: not explained by the symptoms of another mental disorder like OCD, MDD, schizophrenia, or autism
    specifiers: with excessive acquisition, with good or fair insight, with poor insight, with absent insight/delusional beliefs

    References:

    Kyrios, M., Mogan, C., Moulding, R., Frost, R. O., Yap, K., & Fassnacht, D. B. (2018). The cognitive?behavioural model of hoarding disorder: Evidence from clinical and non?clinical cohorts. Clinical Psychology & Psychotherapy, 25(2), 311?321.
    doi-org.mylibrary.wilmu.edu/10.1002/cpp.2164

    Moulding, R., Nedeljkovic, M., Kyrios, M., Osborne, D., & Mogan, C. (2017). Short?term cognitive?behavioural group treatment for hoarding disorder: A naturalistic treatment outcome study. Clinical Psychology & Psychotherapy, 24(1), 235?244.
    doi-org.mylibrary.wilmu.edu/10.1002/cpp.2001

    Dozier, M. E., Porter, B., & Ayers, C. R. (2016). Age of onset and progression of hoarding symptoms in older adults with hoarding disorder. Aging & Mental Health, 20(7), 736?742. doi-org.mylibrary.wilmu.edu/10.1080/13607863.2015.1033684

    Raines, A. M., Oglesby, M. E., Allan, N. P., Short, N. A., & Schmidt, N. B. (2016). Understanding DSM-5 Hoarding Disorder: A Triple Vulnerability Model. Psychiatry, 79(2), 120?129.

    DOBRIAN, J. (2015). HOARDING DISORDER: The TEN TON PROBLEM & THE ELEPHANT IN THE ROOM. Journal of Property Management, 17?21.

    Pertusa, A., Bejerot, S., Eriksson, J., Fernández de la Cruz, L., Bonde, S., Russell, A., & Mataix-Cols, D. (2012). Do patients with hoarding disorder have autistic traits? Depression And Anxiety, 29(3), 210?218. doi-org.mylibrary.wilmu.edu/10.1002/da.20902

    Behaviour Research and Therapy 44 (2006) 1503?1512Shorter communicationThe hoarding dimension of OCD: Psychological comorbidityand the five-factor personality modelV. Holland LaSalle-Riccia,b,, Diane B. Arnkoffa, Carol R. Glassa,Sarah A. Crawleya,b, Jonne G. Ronquilloa,b, Dennis L. Murphyb
  • Anonym (Dottern)

    Min pappa är en hoarder.. det som skiljer en sådan från en samlare är att de även sparar på helt värdelösa ting..

    Han är inte så extrem att han sparar på sopor (vilket det finns de som gör) men han är inte långtifrån..

    Han samlar på reklam (för man kanske vill veta vad det var för extraerbjudande i november 2007 nån gång, typ)

    Han samlade ett tag på sitt eget kiss (tror dock han slutat med detta nu, hoppas jag)

    Han samlar på regnvatten (för miljöns skull?) och hade ett tag flera hundra mjölk- och juicepaket stående som var fulla med vatten.. nu samlar har i större behållare..

    Han har mängder med kläder som han sparar på (inklusive mina gamla, trasiga ungdomskläder) och gamla trasiga skor, stövlar (billigt skit som inte går/lönar sig att laga) och det mesta av detta är i storlekar han inte kan ha (eller farmors gamla kläder)

    Listan kan göras hur lång som helst.. han kan knappt ta sig fram i sitt hus, och dessutom har han flera uthus och en alldeles gigantisk lada som alla är fyllda med mer eller mindre värdelösa saker.. inga av byggnaderna är heller i bra skick, utan det mesta är fallfärdigt..

    Jag och min syster fasar för dagen då han går bort och vi måste ta hand om allt detta

  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-09 10:15:33 följande: #11

    Är det i grunden samma sak som när folk tappar kontrollen och slutar städa undan saker och hela lägenheten blir till slut belamrad med allt möjligt som de inte orkar plocka bort? Och så städas det inte för att man inte kommer åt.... osv.

    Jag misstänker att en släkting till mig har utvecklat ett sånt beteende (släpper inte längre in någon i lägenheten) och har också undrat var det kommer ifrån och vad man kan göra....


    Översta stycket påminner om något slags uppskjutarbeteende, man skjuter upp tills det känns som att det är för mycket att ta tag i det. Kan det ligga någon depression eller liknande bakom?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-09 10:38:50 följande:
    Översta stycket påminner om något slags uppskjutarbeteende, man skjuter upp tills det känns som att det är för mycket att ta tag i det. Kan det ligga någon depression eller liknande bakom?
    Jo, depression är nog inte omöjlig. 
  • Anonym (Serier)

    Jag har sett mycket på både de engelska och amerikanska serierna om hoarding och när de luskar i varför kommer det alltid fram nåt trauma personerna råkat ut för. Det extrema samlandet blir för dom ett sätt att klara av ångesten. Ett sätt att förtränga det som hänt. Att inte alla människor hamnar i det träsket beror på att just de här är mer benägna till det- deras hjärnor funkar så. Att hela deras livssituation blir ännu värre av att bo i saker och skit är inget de inser. Att bara röja deras hem och inte gå till botten med grundproblemet gör bara att de börjar om igen. Vid återbesök i serierna har det många gånger visat sig att de börjat samla igen. De som fått hjälp med terapi och kanske medicin klarar sig bättre.

  • Anonym (N)

    Ofta bottnar det i otrygghet. Att ha saker, ju mer, ju bättre, förstärker tryggheten. 
    En del känner sig ovärdiga/antisociala och vill stänga sig utanför samhället. Med en massa saker i vägen är det svårt att tränga sig in. Kan även bero på övergrepp.

    En del samlar ju på sig endast sopor. Då kan det handla om djupa depressioner, man har gett upp helt enkelt. De kan känna sig som smutsiga djur och tycker att de förtjänar att bo som i svinstior.

    För andra är det själva fynden och hemsläpandet av saker som ger en tillfällig euforisk rush som just då maskerar andra jobbiga känslor de annars ständigt dras med. Men sen görs inget med prylarna ändå utan de slängs på en ständigt växande hög i hemmet. Antingen bidrar den växande högen till stress eller så kan den ge en ökad trygghet.

  • Anonym (P)
    AndreaBD skrev 2019-12-09 10:15:33 följande:
    Är det i grunden samma sak som när folk tappar kontrollen och slutar städa undan saker och hela lägenheten blir till slut belamrad med allt möjligt som de inte orkar plocka bort? Och så städas det inte för att man inte kommer åt.... osv. Jag misstänker att en släkting till mig har utvecklat ett sånt beteende (släpper inte längre in någon i lägenheten) och har också undrat var det kommer ifrån och vad man kan göra....

    Nja. Hoarding är väl att man håller fast vid saker och får ångest vid tanken på att skiljas från dem. Men det kan ju tänkas att det är det som har drabbat din släkting. Eller så orkar hen bara inte städa och skäms över hur stökigt och smutsigt hemmet är.
  • AndreaBD
    Anonym (P) skrev 2019-12-09 16:38:09 följande:

    Nja. Hoarding är väl att man håller fast vid saker och får ångest vid tanken på att skiljas från dem. Men det kan ju tänkas att det är det som har drabbat din släkting. Eller så orkar hen bara inte städa och skäms över hur stökigt och smutsigt hemmet är.
    Okej, det är antagligen två olika saker. Men det är ju också något sjukligt, som inte folk kan ta sig ur själva till slut. Ju mer kaos det blir, desto mindre orkar de göra något åt det. Plus att hen har några möbler från föräldrarna som hen inte vet vad hen ska göra av, och när det är för många saker i en lägenhet, då är det ju svårt. Det är inte så ovanligt att folk hamnar där att de inte orkar städa, när det har gått över en viss nivå. 
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-09 17:18:33 följande: #20
    Anonym (P) skrev 2019-12-09 16:38:09 följande:

    Nja. Hoarding är väl att man håller fast vid saker och får ångest vid tanken på att skiljas från dem. Men det kan ju tänkas att det är det som har drabbat din släkting. Eller så orkar hen bara inte städa och skäms över hur stökigt och smutsigt hemmet är.
    Okej, det är antagligen två olika saker. Men det är ju också något sjukligt, som inte folk kan ta sig ur själva till slut. Ju mer kaos det blir, desto mindre orkar de göra något åt det. Plus att hen har några möbler från föräldrarna som hen inte vet vad hen ska göra av, och när det är för många saker i en lägenhet, då är det ju svårt. Det är inte så ovanligt att folk hamnar där att de inte orkar städa, när det har gått över en viss nivå. 
    Det är nog olika saker, tror att de samlarsyndrom fortsätter samla efter utrensning om de inte fått hjälp med samlarsyndromet.

    "Ju mer kaos det blir, desto mindre orkar de göra något åt det"
    Det kan bli så och kaoset är oftast symptom på något. Det är därför en viss gubbe säger 'clean your room', organisera ditt liv, börja med att organisera ditt rum där det är lättast att börja, du får inte ordning på livet förrän du klarar av den lättaste biten.
  • Anonym (Jess)

    Anl till att jag startade tråden är delvis nyfikenhet på själva fenomenet, men också lite att jag har en anhörig som verkar ligga lite på gränsen.

    Symtomen saknas på så sätt att det inte direkt är kaos i hemmet, MEN människan har en märklig förmåga att ha en relation till saker. En emotionell relation till prylar. Kan inte kasta saker, kan inte ens hälla ut lite vatten i diskhon. Det ska sparas för det kan man vattna med nån annan dag. Det är lite lätt övermöblerat och ibland lite rörigt men inom normala gränser ändå, som det kan va lite hos vem som helst, men oförmågan att göra sig av med saker oroar lite. Allt kan va bra att ha. Jag är rädd att det sakta över tiden kommer att finnas en risk att det eskalerar..

  • Anonym (P)
    AndreaBD skrev 2019-12-09 17:18:33 följande:
    Okej, det är antagligen två olika saker. Men det är ju också något sjukligt, som inte folk kan ta sig ur själva till slut. Ju mer kaos det blir, desto mindre orkar de göra något åt det. Plus att hen har några möbler från föräldrarna som hen inte vet vad hen ska göra av, och när det är för många saker i en lägenhet, då är det ju svårt. Det är inte så ovanligt att folk hamnar där att de inte orkar städa, när det har gått över en viss nivå. 

    Jag tror att det är betydligt lättare att hjälpa någon som bara inte orkar städa än en som inte kan släppa taget om saker. Om personen skulle ha städat bara hen hade energin så blir det inte en stor konflikt kring huruvida sopor bör slängas eller ej. Men det kan såklart ändå kännas pinsamt och jobbigt att någon annan kommer in i ens hem och tar hand om ens smuts.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-09 18:40:46 följande:
    Det är nog olika saker, tror att de samlarsyndrom fortsätter samla efter utrensning om de inte fått hjälp med samlarsyndromet.

    "Ju mer kaos det blir, desto mindre orkar de göra något åt det"
    Det kan bli så och kaoset är oftast symptom på något. Det är därför en viss gubbe säger 'clean your room', organisera ditt liv, börja med att organisera ditt rum där det är lättast att börja, du får inte ordning på livet förrän du klarar av den lättaste biten.
    Ordning på livet... ja, det låter rimligt. 
  • Anonym (Jess)
    AndreaBD skrev 2019-12-09 11:07:21 följande:

    Jo, depression är nog inte omöjlig. 


    Jo depression kan ju ta sig många olika uttryck..
  • Anonym (Jess)
    Kjell2 skrev 2019-12-09 08:59:41 följande:

    Har äldre släktingar som har väldigt svårt att slänga saker, "Kan vara bra att ha, går att laga" 

    De växte upp under kriget då det var brist på mycket och det inte fanns möjlighet att köpa nytt hela tiden. Kläder och saker lagades, det som kunde återvinnas användes till något annat mm.

    Det har aldrig gått överstyr för deras del men steget från att vara sparsam till att hoarda är inte alltid långt.


    Det här känner man ju igen, men det verkar mera vara en generationsgrej va? Inte nödvändigtvis att alla är hoarders.. Men en del människor som växt upp under sådan kultur i hemmet har ju tagit med sig beteendet från föräldrarna, fast de bor i lägenhet på kanske två eller tre Rok och då blir det ju inte lika praktiskt.
  • Anonym (Jana)

    Enligt de fall jag sett kan bakgrunden vara att man förlorat något tidigt i livet och kompenserar det för att skapa trygghet. Har en släkting som samlar saker men inte hoardar. Hen förlorade tidigt sin ena förälder.

  • Anonym (Jess)
    Anonym (Jana) skrev 2019-12-10 11:03:10 följande:

    Enligt de fall jag sett kan bakgrunden vara att man förlorat något tidigt i livet och kompenserar det för att skapa trygghet. Har en släkting som samlar saker men inte hoardar. Hen förlorade tidigt sin ena förälder.


    Känner också till en som förlorade sin mamma tidigt och har ganska rörigt och miljarder saker hemma. Kanske inte riktigt hoarding, men nära på i det fallet.

    Ske känner jag till en äldre pensionär som jag lätt skulle klassa som hoarder, även om det såklart finns värre fall man sett på tv om såklart.. Hen förlorade en bror som barn. Brodern omkom i en olycka. Och hen växte i övrigt upp knapert i vad jag tror var ett ganska känslokallt hem. Tror även att pappan där gick bort väldigt tidigt under uppväxten. Så där gissar jag att det kan ha satt sina spår. Människan har samlat på sig allt hen verkligen inte behöver. Hjälpte till att flyttstäda när människan skulle flytta ifrån huset till en lägenhet. Vi hittade allt möjligt :-O

    TVÅ oanvända snöslungor, till en två meter lång garageuppfart? Tonvis med gammalt virke fullt av ohyra.. Två uppblåsbara pooler, helt oanvända. Uppblåsbara badleksaker som barnbarnen kanske kunde tycka det var kul att leka med om de hälsade på på sommaren. Barnbarnen är i 40-årsåldern och badar inte så ofta hemma hos mormor på sommarloven... Allt som faktiskt kunde varit bra att ha och på riktigt kommit till vettig användning var dolt under ett lager av onödigt skräp nere i källaren, eller uthuset och garaget. Medan allt som inte behövdes till nått fanns inne i det överbelamrade huset? Som inte gick att städa..

    Det här är alltså en fattigpensionär som sprungit och köpt saker för tiotusentals kronor varje år så fort det varit nåt erbjudande på exempelvis Biltema eller Rusta.
Svar på tråden Vad är bakgrunden till hoardingbeteende?