• Anonym (Viktigt)

    Hur viktigt är sex för dig i ett förhållande?

    Hur ser du på sex i ett förhållande? Kan det vara skäl till separation eller är det inte så viktigt utan att du kan vara utan det om allt annat är bra? Är det en faktor bland alla andra eller är det något avgörande?

    Jag är man. För mig har sex alltid varit viktigt i mina relationer och det har därför också ofta blivit en fråga som har diskuterats och det har gjort det svårt för mig att stanna. Jag är snart 60 och har varit gift två gånger, första äktenskapet med gemensamma barn och det andra utan men båda har barn.

    I båda äktenskapen var det faktum att sexet inte fungerade en viktig faktor, men inte den enda, till att jag valde att lämna. Jag har inte fungerat på samma sätt som mina fruar som båda var väldigt intresserade av sex i början men sen falnade den glöden och de blev allt mindre intresserade med tiden. I båda relationerna gick vi i parterapi och vände och vred på våra förhållanden men kom inte fram till nåt som gjorde att vi kunde mötas.


    Nu är det kanske dags att definiera vad sex betyder för mig. Sex är något ömsesidigt, man ger och tar emot och det gäller båda inblandade. En kvinna som "ställer upp" för husfriden lämnar mig helt kall. Sådant sex är totalt ointressant för mig. Jag vill och behöver få känna mig åtrådd och jag vill att kvinnan är aktiv i sexet och inte bara är en som tar emot. Om jag ibland onanerar och ser på nån porrfilm så är bland det bästa att se en kvinna som onanerar och får orgasm. Jag tänder på att min partner njuter.

    Så vet jag också att det lär komma invändningar här om att mina kvinnor kanske inte orkar ha sex för att de får göra för mycket i hushållet och ta ansvar för familjen, men så har det verkligen inte varit. Tvärtom har jag alltid varit den som gjort mest och tagit mest ansvar. Båda mina exfruar har varit mer intresserade av sina jobb och inte brytt sig särskilt om hushållet. De har heller aldrig i våra terapisamtal anklagat mig för något sådant utan när vi har diskuterat just sexet så finns det inget som de "skyller på" som har gjort att de har fått kraftigt minskad sexlust utan menar att det "bara blir så".


    Och jag kan acceptera att det "bara blir så". Vi är olika. För många människor, både män och kvinnor, är det så att är man som mest sexuellt aktiv i början av en relation och sen avtar det. För vissa försvinner lusten och intresset helt, och det kan det göra oavsett om man har det bra i övrigt i relationen eller inte. För mig blir det inte så. Jag har haft samma sexdrift hela livet. Dvs. inte så jag vill ha sex flera gånger om dan eller ens en gång varje dag. Det viktiga för mig är att när man väl har sex så ska det vara kvalitet på sexet. Båda ska vara mentalt närvarande och vilja ha sex, känna åtrå och lust.


    Det är mycket värre, tycker jag, att leva i en relation där man inte får utlopp för sina behov än att vara ensam och leva på hoppet. Jag är ju rätt ordentligt desillusionerad vid det här laget.


    Summa summarum: För mig är sex bland det viktigaste i en parrelation. Allt annat, alla andra intressen, kan jag kanske hitta andra personer att utöva tillsammans med, men sex ska stanna inom relationen. Iaf är det så som de flesta tycker, och ärligt talat tycker jag det också, det blir lite konstigt annars.


    Så, om jag inte kan få utlopp för mitt sexbehov inom en relation så kan jag lika gärna leva ensam och försöka mig på att hitta nån KK eller möjligtvis särbo så att det inte är lika besvärligt att släppa den relationen och gå vidare om jag hamnar i samma situation igen.

  • Svar på tråden Hur viktigt är sex för dig i ett förhållande?
  • Anonym (Såklart)
    Anonym (Peter) skrev 2019-12-14 22:02:37 följande:

    Jag är 33, är i ett förhållande sedan 10 år tillbaka, skulle väl säga att det nästan alltid kännts så, var kanske lite annorlunda första året när allt var nytt och spännande.


    Är du ledsen för att det känns så eller är det ok? Jag tänker att man vill ju inte förknippa sex med något motbjudande och som kvinna (eller man för den delen) är väl det vanliga att man inte heller vill bli förknippad med den känslan - motbjudande.

    På ett sätt förstår jag vad du menar med kladdigt. Som kvinna har man ju ofta problemet att säden rinner ur en efteråt. Ibland långt efteråt. Det är en lite sådär eftersom det kan blir helt blött i trosan. Men man hittar ju vägar att komma runt det (som ej innefattar att han kommer utanpå kroppen).
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Såklart) skrev 2019-12-14 22:39:08 följande:
    Är du ledsen för att det känns så eller är det ok? Jag tänker att man vill ju inte förknippa sex med något motbjudande och som kvinna (eller man för den delen) är väl det vanliga att man inte heller vill bli förknippad med den känslan - motbjudande.

    På ett sätt förstår jag vad du menar med kladdigt. Som kvinna har man ju ofta problemet att säden rinner ur en efteråt. Ibland långt efteråt. Det är en lite sådär eftersom det kan blir helt blött i trosan. Men man hittar ju vägar att komma runt det (som ej innefattar att han kommer utanpå kroppen).
    Nja får väl säga att det känns okej för det mesta. Men visst saknar man den lockelse många andra har till sex ibland.
  • Anonym (Såklart)
    Anonym (Urban) skrev 2019-12-14 22:33:24 följande:

    Vi är lite över 50. Tappade delvis bort samlivet under småbarnsåren. JG tycker hon är fin och sexig fortfarande men vi tänker så olika kring sex. Visst hon är i klimakteriet, hon är sjuksköterska och har det tuff på jobbet. Jag saknar spontaniteten och experimentlustan, inget finns där och tror mig jag har försökt att väcka det. En tid pratade vi om att bättra oss men inget hände. Numera har jag resignerat och hon också. Som sagt så är det mer kravlöst och enkelt att bara onanera istället för för själv.


    Fasen vad tråkigt det låter. Men så fint att du tycker hon är så fin!!! Vi är mitt i småbarnsåren. Jag har jättetufft på jobbet är jurist och jobbar 60-70 timmar i veckan. Tyvärr. Vi hinner ändå ligga... Vad menar du med experimentlusta? Vill du göra något hon inte vill eller vill hon bara köra missionären (som iofs är rätt skön faktiskt) Ett tips är att få henne att börja styrketräna - det blir man kåt av.

    Är så skraj för att det du säger ska hända oss. I somras träffade jag en man när jag var ute, han var 48. Alltså 7 år äldre än jag. Inget hände såklart (eftersom båda var gifta) men vi var rätt fulla och pratade då en del om sex. Han berättade att han inte får något hemma. Alls. Han var verkligen skitsnygg. Vältränad, lång. Men, inget hemma ändå. De vänner han hade i samma situation hade nästan alla älskarinnor - vilket han inte ville ha. Han älskar sin fru. Vi hade en jättekul kväll och dansade var på olika ställen osv osv. Det gick upp för mig att snart kanske man är där. Har funderat mycket på den där kvällen. Vad som sas. Att det kändes som en tidsresa.

    För så tråkigt. Att bara onanera. Man vill ju krama den man älskar, ligga ibland, knulla ibland, älska ibland. Prata med henne igen. Alltså det kan inte vara så här när man bara är kring 50...
  • Anonym (Bra!)
    Anonym (Peter) skrev 2019-12-14 20:40:22 följande:

    Finns flera andra skäl jag är i ett förhållande som är viktigare än sex, känner jag mig kåt kan jag alltid dra en handtralla. Jag är tillsammans med min tjej för att jag känner en nära koppling till henne personlighetsmässigt och emotionellt, inte för att knulla henne.


    Väl talat, annars känner man sig bara som en KK. Jag kände mig som en KK i mitt förra förhållande, var mycket prat om sex, sexiga underkläder, hålla passionen vid liv. Jag vill ha ett förhållande inget KK-förhållande.
  • Anonym (Viktigt)
    Anonym (Bra!) skrev 2019-12-15 10:30:05 följande:
    Väl talat, annars känner man sig bara som en KK. Jag kände mig som en KK i mitt förra förhållande, var mycket prat om sex, sexiga underkläder, hålla passionen vid liv. Jag vill ha ett förhållande inget KK-förhållande.
    Det är ju alltid tråkigt när man inte kan kombinera de två. Det är det jag behöver. Utan ett bra sexliv känner jag mig bara som en kompis, speciellt när barnen är utflugna.

    Det finns så många sätt att vara kompis på och det kan man ha många. Men en bästa vän som också är ens sexpartner, det är nåt speciellt. Och med sexpartner menar jag inte att man bara kan peka på att man ligger med varandra X antal ggr/år utan att man har ett bra sexliv som båda är nöjda med.

    Du och ditt ex hade inte ett bra sexliv eftersom du tyckte att han(?) bara tjatade om ert sexliv och det förstörde ert förhållande.

    Ett bra sexliv kan ju inte definieras i absoluta termer utom möjligtvis just det att båda är överens om att de är nöjda med det sexliv de har. Och det kan vara att det är två asexuella som är ihop och de är helt nöjda med att inte ha sex alls, inte någonsin. Det kan också vara två som går på BDSM-klubbar eller lever i polyamorösa förhållanden eller att man har ett DOM/UG-förhållande eller att man älskar i missionären 1 g/mån med släckt lampa etc. Så länge båda är nöjda är det bra.

    För mig kan inte det övriga i ett förhållande vara så bra att jag inte mår dåligt av ett sexliv som inte fungerar och därför fungerar inte en relation där jag inte har ett bra sexliv. Ett dåligt fungerande sexliv påverkar hela relationen och förstör den. Obehaget över att vara sexuellt otillfredsställd läcker ut i andra delar av relationen och gör att jag blir mindre överseende med småsaker som inte är helt bra och nedbrytningen av hela relationen är igång.

    Så är det för mig och jag vet och förstår att det inte är så för alla.
  • Anonym (Bra!)
    Anonym (Viktigt) skrev 2019-12-15 10:45:37 följande:

    Det är ju alltid tråkigt när man inte kan kombinera de två. Det är det jag behöver. Utan ett bra sexliv känner jag mig bara som en kompis, speciellt när barnen är utflugna.

    Det finns så många sätt att vara kompis på och det kan man ha många. Men en bästa vän som också är ens sexpartner, det är nåt speciellt. Och med sexpartner menar jag inte att man bara kan peka på att man ligger med varandra X antal ggr/år utan att man har ett bra sexliv som båda är nöjda med.

    Du och ditt ex hade inte ett bra sexliv eftersom du tyckte att han(?) bara tjatade om ert sexliv och det förstörde ert förhållande.

    Ett bra sexliv kan ju inte definieras i absoluta termer utom möjligtvis just det att båda är överens om att de är nöjda med det sexliv de har. Och det kan vara att det är två asexuella som är ihop och de är helt nöjda med att inte ha sex alls, inte någonsin. Det kan också vara två som går på BDSM-klubbar eller lever i polyamorösa förhållanden eller att man har ett DOM/UG-förhållande eller att man älskar i missionären 1 g/mån med släckt lampa etc. Så länge båda är nöjda är det bra.

    För mig kan inte det övriga i ett förhållande vara så bra att jag inte mår dåligt av ett sexliv som inte fungerar och därför fungerar inte en relation där jag inte har ett bra sexliv. Ett dåligt fungerande sexliv påverkar hela relationen och förstör den. Obehaget över att vara sexuellt otillfredsställd läcker ut i andra delar av relationen och gör att jag blir mindre överseende med småsaker som inte är helt bra och nedbrytningen av hela relationen är igång.

    Så är det för mig och jag vet och förstår att det inte är så för alla.


    Ja det pratade mitt ex om också, om att det dåliga sexlivet spillde över på alla andra delar av relationen. Gissa om jag bara kände mig som ett hål till slut. Som att sex var det enda viktiga för honom i förhållandet. Jag sa någon gång till honom att det bara känns som om vi är KK. Tror han blev ledsen, men jag kunde inte känna att han tyckte om mig som person, jag trodde och tänkte hela tiden att han bara var ute efter sexet med mig. Och när han inte fick det han ville ha i sängen så ville han göra slut.

    Han tjatade inte om sex, han gjorde slut delvis pga att han inte tyckte vårt sexliv var bra. Gissa då om man bara kände sig som en KK.
  • t1000
    Anonym (Bra!) skrev 2019-12-15 10:53:03 följande:

    Ja det pratade mitt ex om också, om att det dåliga sexlivet spillde över på alla andra delar av relationen. Gissa om jag bara kände mig som ett hål till slut. Som att sex var det enda viktiga för honom i förhållandet. Jag sa någon gång till honom att det bara känns som om vi är KK. Tror han blev ledsen, men jag kunde inte känna att han tyckte om mig som person, jag trodde och tänkte hela tiden att han bara var ute efter sexet med mig. Och när han inte fick det han ville ha i sängen så ville han göra slut.

    Han tjatade inte om sex, han gjorde slut delvis pga att han inte tyckte vårt sexliv var bra. Gissa då om man bara kände sig som en KK.


    Om sex inte är viktigt för dig . Var tydlig med det innan du träffar någon.

    För det flesta ingår sex i ett förhållande. Annars blir bara som kompisar.
  • Anonym (Bra!)
    t1000 skrev 2019-12-15 10:56:44 följande:

    Om sex inte är viktigt för dig . Var tydlig med det innan du träffar någon.

    För det flesta ingår sex i ett förhållande. Annars blir bara som kompisar.


    Det handlar inte om det, jag är livrädd för att killar bara vill ha sex med mig. Jag vill inte vara en KK, jag vill vara en flickvän eller fru. Jag vill också ha sex i ett förhållande men det är långt ifrån det viktigaste, är det det viktigaste i ett förhållande så tycker jag mer att man är KK och inte ett kärlekspar.
  • t1000
    Anonym (Bra!) skrev 2019-12-15 10:59:16 följande:

    Det handlar inte om det, jag är livrädd för att killar bara vill ha sex med mig. Jag vill inte vara en KK, jag vill vara en flickvän eller fru. Jag vill också ha sex i ett förhållande men det är långt ifrån det viktigaste, är det det viktigaste i ett förhållande så tycker jag mer att man är KK och inte ett kärlekspar.


    Det är skillnad på KK och flickvän. Skillnaden är att med en flickvän har man ett kärleksförhållande med allt som ingår i det precis som du säger och man är exklusiva. Men man har också sex.

    Jag tolkar det som att sex inte är så viktigt för dig ? Du har ganska låg lust ?
  • Anonym (Bra!)
    t1000 skrev 2019-12-15 11:06:58 följande:

    Det är skillnad på KK och flickvän. Skillnaden är att med en flickvän har man ett kärleksförhållande med allt som ingår i det precis som du säger och man är exklusiva. Men man har också sex.

    Jag tolkar det som att sex inte är så viktigt för dig ? Du har ganska låg lust ?


    Ne sex är nog inte så viktigt för mig, aldrig funderat på det direkt. Det jag tänker på nu är när jag ska börja dejta igen är att inte ha sex för tidigt för att sålla ut killar som bara vill ha sex, och börjar ngn prata sex med mig blockerar jag dem på en gång. Vill absolut inte hamna i ett KK-förhållande igen, den här gången vill jag ha ett riktigt kärleksförhållande.
Svar på tråden Hur viktigt är sex för dig i ett förhållande?