Får inte tillbaka handpenningen
Vi skulle köpa en valp, men nu blir det inte av och de vägrar lämna tillbaka handpenningen.
Vad kan vi göra? Vad händer om vi polisanmäler? Det finns kontrakt påskrivet.
Vi skulle köpa en valp, men nu blir det inte av och de vägrar lämna tillbaka handpenningen.
Vad kan vi göra? Vad händer om vi polisanmäler? Det finns kontrakt påskrivet.
hur gick det?
Jag håller inte med. En hund kommer sannolikt få problem av åtminstone D- eller E-höfter. Du betalar för en frisk valp; får den problem under de första åren ska ju uppfödaren ersätta det (om det är ett dolt fel), eller genom att sänka priset vid köpet om köparen fortfarande vill ha den.
Du upptäcker problem, ja, dock kan du inte avgöra om det är A-höfter eller E-höfter än på 12-18 månader beroede på ras.
Men om varan är defekt eller inte beror ju på vad varan är såld som. Är varan såld som "tävlingshund" så kan höftproblem vara en defekt. Är varan såld som "sällskapshund" är den inte nödvändigtvis defekt.
Jag hoppas verkligen att TS håller oss uppdaterade med hur det går, för det är väldigt intressant. Just eftersom det är blandras så ställs ju allt på ända eftersom "varan" inte är samma som de "varor" SKK har hanterat.
Hur har det gått?
Jag håller inte med. En hund kommer sannolikt få problem av åtminstone D- eller E-höfter. Du betalar för en frisk valp; får den problem under de första åren ska ju uppfödaren ersätta det (om det är ett dolt fel), eller genom att sänka priset vid köpet om köparen fortfarande vill ha den.
Jag vet naturligtvis att ett dolt fel aldrig kan vara något som upptäcktes vid vetbesiktningen. Jag menade på att uppfödaren är ersättningsskyldig vid dolt fel och även ska sänka priset om felet upptäcktes vid vetbesiktningen. Inte felfri hund = rätt till prisavdrag eller hävt köp, för det är uppfödarens skyldighet att leverera en frisk valp om de inte kommit överens om annat.
Och precis som om du betalat för en ny vara men får en nött och kantstött så kan du häva köpet även om varan fortfarande teoretiskt sett fungerar helt ok.
Och ja, jag håller med om att det är vanskligt att stämpla valpen vid så ung ålder, men samtidigt är det ju det enda vi har att utgå ifrån (bortsett från information bakåt i leden såklart, men det kan ju vara lite sisådär med det tyvärr).
Nu förvirrar du dig. Eftersom problemet upptäckts vid vet.bes. så är det inget dolt fel.
Och jag vidhåller att eftersom man ännu inte vet hur allvarligt höftfelet kommer bli så är en valp till sällskap med b eller c-höfter inte en defekt vara, och speciellt inte på en busk-avlad individ! Sedan är jag jättenyfiken på vilken/vilka raser som ingår, om förälrdadjuren är testade och i hur många led, om det finns en HD-index innan denna generationen för linjerna och lite annat smått och gott som har med "uppfödarens" seriositet att göra.
Rent anekdotiskt så känner jag till hundar med höftproblem/ledproblem vid valp-besiktning som helt vuxit ur dessa, och jag känner till hundar som haft UA på bes. men varit tvugna att avlivas pga ledproblem innan 12 månader. Att kategoriskt säga att det här kommer bli D eller E höfter är väldigt onyanserat.
Jobbar du dessutom med en valp redan från början med att stärka muskulatur, massera/stretcha, ta det lugnt med "fri lek" osv så kan du skjuta upp symptomen med dåliga höfter ibland med flera år. Och vissa problem går att korrigera medicinskt om du gör tidiga ingrepp, innan skelettet är färdigt.
Nu förvirrar du dig. Eftersom problemet upptäckts vid vet.bes. så är det inget dolt fel.
Och jag vidhåller att eftersom man ännu inte vet hur allvarligt höftfelet kommer bli så är en valp till sällskap med b eller c-höfter inte en defekt vara, och speciellt inte på en busk-avlad individ! Sedan är jag jättenyfiken på vilken/vilka raser som ingår, om förälrdadjuren är testade och i hur många led, om det finns en HD-index innan denna generationen för linjerna och lite annat smått och gott som har med "uppfödarens" seriositet att göra.
Rent anekdotiskt så känner jag till hundar med höftproblem/ledproblem vid valp-besiktning som helt vuxit ur dessa, och jag känner till hundar som haft UA på bes. men varit tvugna att avlivas pga ledproblem innan 12 månader. Att kategoriskt säga att det här kommer bli D eller E höfter är väldigt onyanserat.
Jobbar du dessutom med en valp redan från början med att stärka muskulatur, massera/stretcha, ta det lugnt med "fri lek" osv så kan du skjuta upp symptomen med dåliga höfter ibland med flera år. Och vissa problem går att korrigera medicinskt om du gör tidiga ingrepp, innan skelettet är färdigt.
Hur har det gått?
Hur har det gått?
Patella luxation kan inte bekräftas förrns hunden är minst 12 månader gammal, och borde därför inte anmärkas av veterinär. Det man kan anmärka på är att knän är luxerande, vilket inte är helt ovanligt bland små raser och i så ung ålder, då skelettet inte är färdigt.
Frågan är hur ställer sig uppfödaren till det? Har föräldrarna genomgått patella status, så man vet om det finns en genetisk risk? Om man upptäcker något avvikande vid hälsoundersökning brukar man i första hand komma överens om prisreducering, erbjuda annan valp eller skriva i köpeavtalet att uppfödaren står för ev framtida behandling gällande x upp till XXX antal kronor.
Jag som uppfödare skulle aldrig köpa en hund med risk för luxation, just pga att en hund med luxation inte ska gå i avel. Som sällskapshund är det ok, men det kan finnas risk för ev operation i framtiden alt följdbesvär som artros.
Om uppfödaren inte är samarbetsvillig skulle jag mejla uppfödaren.
Begär återbetalning inom *datum*. Meddela att du fått juridisk rådgivning och kommer föra ärendet vidare till i första hand skatteverket för att avgöra om uppfödaren är näringsidkare och går under konsumentköplagen. Där efter ta ställning till om stämning eller betalningsföreläggande genom kronofogden.
Är det något som skrämmer uppfödare är att bli granskad av skatteverket.
Och tack, ska skriva så.