• Anonym (Frukttjuv)

    ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

    Såå, vi har två familjer i klassen där föräldrarna lyft frågan i vår Facebookgrupp, angående frukt/grönsak till fruktstunden.

    De påstår sig inte ha råd att skicka med frukt/grönsak. Den ena familjen har ett barn, den andra har två barn.

    Jag känner bara hur FAN klarar ni av att föda era barn under helger och lov!? Hur gör ni under ett långt jul- och sommarlov? Får barnen ingen mat då? Ingen frukt? Inga grönsaker?

    Jag vill inte ifrågasätta dessa människor i gruppen. Men finns det någon här som kan förklara? För jag får inte ihop det!

  • Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”
  • cosinus

    Självklart finns det såna som på riktigt inte har råd att skicka med barnen frukt, eller ens en morot till skolan men de är inte jättemånga. 

    Har en son där vi mer eller mindre haft order att skicka med en macka (underviktig och dålig ork och inte så förtjust i frukt) och det är ju också ett alternativ. Bakar man en fralla själv kostar den inte många kronor.

    Men, däremot tror jag en hel del har kräsna ungar och lata föräldrar. Och ska barnen få välja frukt varje dag så kan det bli båda dyrt och jobbigt att hela tiden se till att den frukten finns hemma. Av mina fyra barn har den äldsta varit extremt noga med att alltid ha med frukt och haft den framförhållningen att två dagar innan påpeka att just de äpplena hon vill ha är slut så det är bara att handla. Nummer två har aldrig tagit med en frukt någonsin. Han vill inte. Nummer tre har tagit ibland men är kräsen med frukt (det var han vi fick skicka med mackor med) och nummer fyra tar frukt om vi har vindruvor hemma vilket väl inträffar ungefär en gång varannan månad att det a) finns vindruvor hemma och b) syskonen inte hunnit äta upp vindruvorna innan yngsta ska till skolan.

    I ingen av barnens klasser har samtliga barn haft med frukt så ur den aspekten har det inte varit något utanförskap att tala om ifall man nu inte haft frukt.

  • Tow2Mater
    Anonym (Nja) skrev 2019-12-20 10:34:52 följande:

    Jag växte själv upp väldigt fattigt med långtidssjukskriven ensamstående mamma så jag vet att det finns många människor som har betydligt sämre med pengar än många tror...

    Med detta sagt, de har säkert *råd* med en påse av de billigaste äpplena på Willys, typ. Min mamma brukade skicka med mig morötter, det kostar inte heller många kronor. 

    Men sedan kan de ju känna att det är en jobbig utgift, att de hellre skulle vilja använda den hundralappen varje månad till något annat (typ en ny t-shirt till gympan), och att skolan borde betala. Och då har de ju sannolikt väldigt tight ekonomi. 

    Så jag skulle verkligen inte låta det irritera mig, utan stället vara glad över att jag själv inte ens kan leva mig in i hur frukt skulle kunna vara en jobbig utgift.


    Då kan man ju också dividera om foräldrar verligen ska stå for t-shirtar och andra gymnastikkläder under gympan? det borde ju skolan tillhandahålla?
  • Lainie Kennedy
    Anonym (f) skrev 2019-12-20 10:44:16 följande:

    Eh, jag är väl fortfarande förälder till honom?


    Att han är din avkomma gör väl honom inte till ett barn för all framtid?
  • Anonym (Sanna)

    Jag har sympati för de föräldrar som har barn haft en ok ekonomi men som senare råkat ut för något som gör att de har det dåligt ställt. Men sen finns de dom som trots sin usla ekonomi väljer att skaffa ännu fler barn och munnar att mätta...men oavsett så hade jag skickat med en extra frukt, då det annars drabbar barnen.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Je) skrev 2019-12-20 09:19:27 följande:

    Få se här nu. Du prioriterar häst (fram till veterinär behövs...) över att betala skulder eller äta ordentlig mat, och därför borde alla kunna ta sig råd att köpa frukt?


    Jepp. Skulderna är inte mitt fel till att börja med, de är inte heller vidare stora och eftersom jag inte haft råd att betala dem i klump pga inga tillgångar som inte vida överstiger deras värde har jag en löneutmätning vilken innebär att jag betalar tillbaks flera tusen (den del av min sammanlagda inkomst som överstiger existensminimum) till geldenärerna per månad.

    Självklart hade jag kunnat sälja en familjemedlem som hästen är och blivit omgående skuldfri, istället för ca 1,5 år avbetalning men nu valde jag göra så här.

    Vart läser du att vi inte har ordentlig mat? Jag lagar smart mat från grunden och köper inget onödigt skräp och har därmed råd.

    Det jag ville poängtera är att det är möjligt att leva på lite pengar och ha råd med både frukt och annat även med väldigt liten inkomst. Jag har tilloch med råd med häst och bil trots att jag lever på "minsta möjliga" (fast jag vet att det finns de som har det väldigt mycket fattigare såklart!) på grund av att jag prioriterar. Hade levt på samma sparsamma sätt även utan häst. Hästen är försäkrad för när veterinär behövs.

    Därmed inte sagt att jag egentligen tycker att skolan borde betala för mat (frukt) som äts under skoltid då skolan ska vara avgiftsfri.

    Även alla som slösar på utemat, läsk, alkohol, cigg, avbetalning på skit osv lägger pengar på onödiga hobbys i mina ögon och borde ha råd med 20 äpplen per månad och barn.

    En påse äpplen motsvarar alltså en 2-litersläsk, en chipspåse eller 1 grandiosapizza.
  • Anonym (f)
    Lainie Kennedy skrev 2019-12-20 15:01:41 följande:
    Att han är din avkomma gör väl honom inte till ett barn för all framtid?
    Du vet att du märker ord nu och väljer missförstå?
  • Anonym (f)
    Anonym (Hej) skrev 2019-12-20 17:05:56 följande:
    Jepp. Skulderna är inte mitt fel till att börja med, de är inte heller vidare stora och eftersom jag inte haft råd att betala dem i klump pga inga tillgångar som inte vida överstiger deras värde har jag en löneutmätning vilken innebär att jag betalar tillbaks flera tusen (den del av min sammanlagda inkomst som överstiger existensminimum) till geldenärerna per månad.

    Självklart hade jag kunnat sälja en familjemedlem som hästen är och blivit omgående skuldfri, istället för ca 1,5 år avbetalning men nu valde jag göra så här.

    Vart läser du att vi inte har ordentlig mat? Jag lagar smart mat från grunden och köper inget onödigt skräp och har därmed råd.

    Det jag ville poängtera är att det är möjligt att leva på lite pengar och ha råd med både frukt och annat även med väldigt liten inkomst. Jag har tilloch med råd med häst och bil trots att jag lever på "minsta möjliga" (fast jag vet att det finns de som har det väldigt mycket fattigare såklart!) på grund av att jag prioriterar. Hade levt på samma sparsamma sätt även utan häst. Hästen är försäkrad för när veterinär behövs.

    Därmed inte sagt att jag egentligen tycker att skolan borde betala för mat (frukt) som äts under skoltid då skolan ska vara avgiftsfri.

    Även alla som slösar på utemat, läsk, alkohol, cigg, avbetalning på skit osv lägger pengar på onödiga hobbys i mina ögon och borde ha råd med 20 äpplen per månad och barn.

    En påse äpplen motsvarar alltså en 2-litersläsk, en chipspåse eller 1 grandiosapizza.
    Jag hade säkert kunnat leva på mindre än hälften om jag bodde på landet där jag är uppväxt. Men pga min sjukdom blir det svårt och opraktiskt att flytta tillbaka dit, nu bor jag i en av Sveriges storstäder. Det är ganska svårt att göra det billigare än jag gör det. Har också en son som inte äter särskilt många saker och har tillväxtproblem. Det blir en extra kostnad.
  • Anonya

    Har bara läst TS. 

    Det finns alldeles för många familjer där pengarna inte räcker till vanlig mat, frukt till skolan, baskläder och hygienartiklar. Lovtider kan vara panik när alla måltider ska ätas hemma. Alltför många barn som inte kan ha eget kalas eller gå på andras för att det inte finns pengar till någon present och så vidare. 

    Majoriteten döljer det, just för reaktioner som denna. Det lägger sten på börda att bli dömd för något som man mår dåligt över. 

    GP.se kan man idag läsa om en sådan familj och Stadsmissionens hjälp: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/julens-%C3%B6verfl%C3%B6d-finns-inte-f%C3%B6r-alla-1.21748761

  • Lainie Kennedy
    Anonym (f) skrev 2019-12-20 17:07:21 följande:

    Du vet att du märker ord nu och väljer missförstå?


    Så onödigt att sätta frågetecken efter ett påstående baserat på en gissning.

    För övrigt får du givetvis tycka att din 20-åriga son är ett barn. Det låter superkonstruktivt.
  • Anonym (f)
    Lainie Kennedy skrev 2019-12-20 18:34:22 följande:
    Så onödigt att sätta frågetecken efter ett påstående baserat på en gissning.

    För övrigt får du givetvis tycka att din 20-åriga son är ett barn. Det låter superkonstruktivt.
    Jag sa att jag är ensamstående med två barn, menar då att han är mitt barn som bor med mig och bor med mig och är sjuk och därmed sjukskriven. Blev det tydligare?

    Även du är väl någons barn?
Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”