• Anonym (Orolig)

    Kan de kräva något?

    För nåt år sen fick jag ett hus av en släkting. Nu har denne avlidit och arvingarna är på mig och hotar att stämma mig för att jag fått huset då det inte fanns annat än småkrafs kvar att ärva.

    Kan de kräva något av mig? Försökt läsa på, men jag förstår inte.

  • Svar på tråden Kan de kräva något?
  • Egon den stora
    sextiotalist skrev 2019-12-24 23:47:55 följande:

    Det finns en tidsgräns, tror det är 10 år, där en gåva kan räknas som förskott av arv, dvs det är inte alls omöjligt att bröstarvingarna kan ha rätt till sin laglott


    Fast om jag fattar det rätt så är inte ens ts arvinge. Finns det ett gåvobrev så borde det inte bli problem.

    Fattar inte det där med att kräva pengar efter en död. Vill gamlingen ge bort allt till någon så måste han väl få göra det? Jag skulle skämmas över att ens tänkt tanken.
  • sextiotalist
    Egon den stora skrev 2019-12-25 00:06:01 följande:

    Fast om jag fattar det rätt så är inte ens ts arvinge. Finns det ett gåvobrev så borde det inte bli problem.

    Fattar inte det där med att kräva pengar efter en död. Vill gamlingen ge bort allt till någon så måste han väl få göra det? Jag skulle skämmas över att ens tänkt tanken.


    Det har vari
    Egon den stora skrev 2019-12-25 00:06:01 följande:

    Fast om jag fattar det rätt så är inte ens ts arvinge. Finns det ett gåvobrev så borde det inte bli problem.

    Fattar inte det där med att kräva pengar efter en död. Vill gamlingen ge bort allt till någon så måste han väl få göra det? Jag skulle skämmas över att ens tänkt tanken.


    Nej, men barnen kan ändå ha rätt till sin laglott. Det har dykt upp en del sådana artiklar om liknande fall där barnen fått sin laglott.

    Nej, det fungerar inte så enkelt som du önskar
  • Anonym (juris)
    sextiotalist skrev 2019-12-25 00:12:39 följande:
    Det har vari
    Egon den stora skrev 2019-12-25 00:06:01 följande:

    Fast om jag fattar det rätt så är inte ens ts arvinge. Finns det ett gåvobrev så borde det inte bli problem.

    Fattar inte det där med att kräva pengar efter en död. Vill gamlingen ge bort allt till någon så måste han väl få göra det? Jag skulle skämmas över att ens tänkt tanken.


    Nej, men barnen kan ändå ha rätt till sin laglott. Det har dykt upp en del sådana artiklar om liknande fall där barnen fått sin laglott.

    Nej, det fungerar inte så enkelt som du önskar
    Du har helt rätt, det finns undantag i Ärvdabalken 7:4 (länk: https://lagen.nu/1958:637) som mycket väl kan vara tillämpbar här. På lite enklare svenska diskuteras lagen här:
    https://coeli.se/kan-en-foralder-gora-sina-barn-arvlosa/

    M
    ånga har skrivit att det är fritt fram att ge bort saker under sin livstid men riktigt så enkelt är det inte precis som du också konstaterar.
  • Kjell2

    Det ska rätt mycket till för att en gåva till en som inte är bröstarving ska anses som förskott på arv, se ÄB 6 kap 1§ tex. Hela skrivningen kring förskott på arv handlar i huvudsak om arvfördelningemn mellan bröstarvingar.

    Har svårt att se, om det inte är skrivet något i gåvobrevet, att huset till TS av en domstol skulle ses som förskott på arv.

  • Anonym (Lilla my)

    Min mor fick ett hus i gåva av en släkting till mig.

    Hon hade ingen arvsrätt så det kunde inte räknas som förskott på arv. Gåvan skulle ha varit hennes i minst 5 år innan givaren avled.

    Om inte, kunde dödsboet återkräva gåvan om gåvan väsentligt minskade värdet på dödsboet. Detta gäller alla gåvor som jag förstår.

    Man kan reducera bröstarvingars arv men man kan inte göra någon helt arvslös utan man har rätt till sin laglott.

    Det verkar ju som att värdet på dödsboet har minskat väsentligt här. Man får heller inte göra andra ingrepp om de anses påverka dödsboets värde eller att undkomma bröstarvinges rättigheter.

    Jag är ingen expert men jag tycker att du kan ringa upp en advokat och bara höra dig för. De brukar inte ha nån kostnad bara för några frågor och så vet du om du vill gå vidare.

    Dessa regler i arvsrätt är tydligen från medeltiden, man kan tycka att man skall kunna göra vad man vill med sin egen egendom, men tyvärr.

    Jag vet inte om jag har rätt i allt men det är så jag uppfattat det hela när vi själva var hos advokat i vårt ärende.

  • Anonym (tillhör)

    Jag tillhör dem som tycker att arvsrätten är bra. Det kanske inte sker så ofta, men jag har ett nära exempel på hur en person med pengar beter sig illa mot sina barn och barnbarn och håller arvet som ok över dem. 

    Några vill gärna ärva och böjer sig efter personen vilja, någon gör det inte utan ger blanka fan i personens nycker och får ofta höra att denne ska bli arvlös. 

    Jag har också ett nära exempel på det som TS beskriver, att en gåva av ett hus ges till någon utan arvsrätt för att frånta barnen att få huset i arv. Detta för att båda barnen är missbrukare av olika slag och pappan haft en förhoppning om att de ska ta tag i sina liv, när det sen inte fanns några tecken på detta så gav han bort huset till en annan släkting med inskrivet att han skulle få bo kvar så länge han levde. Dok gick det mer än tio år efter gåvan innan mannen avled så där fanns inga tveksamheter över huvud taget. 

    I ditt fall TS skulle jag som flera säger, kontakta jurist, kolla som sagt med hemförsäkringen och du kan även skriva en fråga till lawline och kolla vad de säger. 

  • sextiotalist
    Anonym (Lilla my) skrev 2019-12-25 09:19:28 följande:

    Min mor fick ett hus i gåva av en släkting till mig.

    Hon hade ingen arvsrätt så det kunde inte räknas som förskott på arv. Gåvan skulle ha varit hennes i minst 5 år innan givaren avled.

    Om inte, kunde dödsboet återkräva gåvan om gåvan väsentligt minskade värdet på dödsboet. Detta gäller alla gåvor som jag förstår.

    Man kan reducera bröstarvingars arv men man kan inte göra någon helt arvslös utan man har rätt till sin laglott.

    Det verkar ju som att värdet på dödsboet har minskat väsentligt här. Man får heller inte göra andra ingrepp om de anses påverka dödsboets värde eller att undkomma bröstarvinges rättigheter.

    Jag är ingen expert men jag tycker att du kan ringa upp en advokat och bara höra dig för. De brukar inte ha nån kostnad bara för några frågor och så vet du om du vill gå vidare.

    Dessa regler i arvsrätt är tydligen från medeltiden, man kan tycka att man skall kunna göra vad man vill med sin egen egendom, men tyvärr.

    Jag vet inte om jag har rätt i allt men det är så jag uppfattat det hela när vi själva var hos advokat i vårt ärende.


    Jag hittade inte rätt benämning, men just detta med att minska boets värde och bröstarvingarnas rätt till laglott vad det jag tänkte på.
  • Kjell2
    Anonym (Lilla my) skrev 2019-12-25 09:19:28 följande:

    Min mor fick ett hus i gåva av en släkting till mig.

    Hon hade ingen arvsrätt så det kunde inte räknas som förskott på arv. Gåvan skulle ha varit hennes i minst 5 år innan givaren avled.

    Om inte, kunde dödsboet återkräva gåvan om gåvan väsentligt minskade värdet på dödsboet. Detta gäller alla gåvor som jag förstår.

    Man kan reducera bröstarvingars arv men man kan inte göra någon helt arvslös utan man har rätt till sin laglott.

    Det verkar ju som att värdet på dödsboet har minskat väsentligt här. Man får heller inte göra andra ingrepp om de anses påverka dödsboets värde eller att undkomma bröstarvinges rättigheter.

    Jag är ingen expert men jag tycker att du kan ringa upp en advokat och bara höra dig för. De brukar inte ha nån kostnad bara för några frågor och så vet du om du vill gå vidare.

    Dessa regler i arvsrätt är tydligen från medeltiden, man kan tycka att man skall kunna göra vad man vill med sin egen egendom, men tyvärr.

    Jag vet inte om jag har rätt i allt men det är så jag uppfattat det hela när vi själva var hos advokat i vårt ärende.


    Snarare är reglerna kring bröstarvingars laglott från efter medeltiden. Det man bl a ville komma iftån var möjligheten att testamenter allt till kyrkan för att få syndernas förlåtelse och att alla barn, oavsett t ex kön, skulle få lika mycket.
  • Johan70
    Anonym (Orolig) skrev 2019-12-21 21:38:32 följande:
    Först vill jag veta om jag har något att oroa mig för. Borde ju finnas någon här med koll hoppas jag.
    Du har inte svarat på om du har fått lagfart.

    Ingen här kommer att kunna ge dig fullständig juridisk rådgivning. Det behöver du anlita professionell hjälp för. Det har också påpekats för dig här.
  • FuckGoggleAskMe

    En gåva kan likställas med testamente om arvlåtaren gett bort något när den trodde slutet var nära, dvs gåvan hade i syfte att minska arvingarnas del. Då kan arvingarna protestera och få rätt om det inkräktar på laglotten. Beror på omständigheterna.

  • Anonym (Orolig)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-25 19:36:35 följande:

    En gåva kan likställas med testamente om arvlåtaren gett bort något när den trodde slutet var nära, dvs gåvan hade i syfte att minska arvingarnas del. Då kan arvingarna protestera och få rätt om det inkräktar på laglotten. Beror på omständigheterna.


    Hen visste inte att hen skulle dö så snart, var inte så gammal.
Svar på tråden Kan de kräva något?