• Anonym (wolfram)

    Få liv i en död relation? Lämna?

    Jag är kvinna, 40+, gift sedan 10+ år, 2 barn i mellanstadieåldern. Vi har bra ekonomi, bra jobb, bra boende. Vi bråkar inte, delar på ansvar etc. Jag har egentligen inget att klaga på förutom att förhållandet inte ger mig nånting. Jag är inte attraherad av honom längre, jag har inte kul med honom, vi har inget att prata om längre. Jag har tråkigt. Jag kvävs. 

    Jag kommer på mig själv att fantisera om andra män. Nån på jobbet. Nån kompis. Hur det skulle vara. Jag har inte varit otrogen, men jag skulle nästan vilja bara för att känna mig levande igen... 

    Jag är så less på att att leva i en relation som är i princip död - men han har ju inte gjort något fel. Han har varit trogen, snäll, fin på alla vis. Det skulle vara så mycket lättare om han gjort något fel. 

    Vet egentligen inte vad jag vill med det här. Går det att blåsa liv i? Kommer resten av livet vara känslomässigt dött? Nån som gått igenom likande? Vad hände? 

  • Svar på tråden Få liv i en död relation? Lämna?
  • Anonym (Anonym)

    Vad säger maken, är han nöjd med detta? Inser han att du har behov?

    Jag skulle säga att ni behöver umgås, inte svårare än så. Gör nåt kul ihop, gör nåt nytt. Gör nånting öht!

  • Anonym (Igenkänning)

    Jag känner så igen mig. Är dock i 30-35 års åldern men har varit med min sambo i 10 år och har två barn i förskole och lågstadieålder. Har gått i exakt samma tankar.

    För oss fick det hela en vändning genom ett plötsligt stort gräl som blossade upp och eskalerade. Under den tiden började vi prata om separation och när de tankarna blev verkliga föll marken plötsligt under mina fötter. Kan inte tänka mig livet utan honom, och faktiskt så hjälpte den krisen vårt förhållande och mina sovande känslor att vakna till liv. Förstår givetvis att man inte ska sträva efter ett gräl som går så långt. Vi har det fantastiskt annars. Ett lugnt och behagligt liv där tilliten till varandra är vår stora styrka och alltid har varit. Vet inte heller vad jag vill säga med det här.

    Men ibland inbillar jag mig att man likt Veronica Maggio att "vi brände oss bara för att veta om vi kände nåt".

  • Anonym (Hitt på nåt)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-03 12:23:41 följande:

    Vad säger maken, är han nöjd med detta? Inser han att du har behov?

    Jag skulle säga att ni behöver umgås, inte svårare än så. Gör nåt kul ihop, gör nåt nytt. Gör nånting öht!


    Håller med. Barnen tar mindre tid och ork nu när de är större. Hitta ett nytt gemensamt projekt. Geocaching, brödbak, filmklubb, gå på hockey. Något ni två har som er gemensamma grej.

    Vad gjorde ni innan barnen? Vill ni återuppta det?
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-03 12:23:41 följande:
    Vad säger maken, är han nöjd med detta? Inser han att du har behov?

    Jag skulle säga att ni behöver umgås, inte svårare än så. Gör nåt kul ihop, gör nåt nytt. Gör nånting öht!
    Håller med
  • Anonym (wolfram)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-03 12:23:41 följande:

    Vad säger maken, är han nöjd med detta? Inser han att du har behov?

    Jag skulle säga att ni behöver umgås, inte svårare än så. Gör nåt kul ihop, gör nåt nytt. Gör nånting öht!


    Jag tror inte maken har tänkt på det här. I hans ögon rullar allting på, som vanligt. Och utåt sett är det nog så. 

    Jag tror också att vi behöver umgås, göra något kul. Vi borde verkligen. Men jag umgås hellre med mina kompisar än med honom, har inte kul i hans sällskap. 
  • Anonym (wolfram)
    Anonym (Hitt på nåt) skrev 2020-01-03 12:35:18 följande:
    Håller med. Barnen tar mindre tid och ork nu när de är större. Hitta ett nytt gemensamt projekt. Geocaching, brödbak, filmklubb, gå på hockey. Något ni två har som er gemensamma grej.

    Vad gjorde ni innan barnen? Vill ni återuppta det?
    Innan barnen guck vi ut och åt, umgicks med vänner, bio, krogen... Vi gjorde mycket på varsitt håll också, och det tror jag gjorde att vi inte brände ut oss på varann. Jag gör fortfarande en hel del sånt, men inte han. Egentligen skulle jag vilja att han gjorde något. Träffade kompisar, hade någon hobby, tränade. Kom ut lite. Han har blivit lite försoffad och tråkig. 
  • Anonym (wolfram)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2020-01-03 12:32:09 följande:

    Jag känner så igen mig. Är dock i 30-35 års åldern men har varit med min sambo i 10 år och har två barn i förskole och lågstadieålder. Har gått i exakt samma tankar.

    För oss fick det hela en vändning genom ett plötsligt stort gräl som blossade upp och eskalerade. Under den tiden började vi prata om separation och när de tankarna blev verkliga föll marken plötsligt under mina fötter. Kan inte tänka mig livet utan honom, och faktiskt så hjälpte den krisen vårt förhållande och mina sovande känslor att vakna till liv. Förstår givetvis att man inte ska sträva efter ett gräl som går så långt. Vi har det fantastiskt annars. Ett lugnt och behagligt liv där tilliten till varandra är vår stora styrka och alltid har varit. Vet inte heller vad jag vill säga med det här.

    Men ibland inbillar jag mig att man likt Veronica Maggio att "vi brände oss bara för att veta om vi kände nåt".


    Det låter som en fantastisk vändning! Önskar verkligen att jag kunde få liv i känslorna, men jag vet inte om det går. 
  • Anonym (Separerad)
    Känner igen mig så väl i din beskrivning. Var där för ett antal år sedan och det slutade med en separation initierad av mig. I backspegeln så önskar jag att jag tagit tag i det som var dåligt innan allt gick åt skogen. 

    Hade jag vågat prata om mitt missnöje med livet så kanske vi kunnat rädda relationen. Istället var jag feg och teg för länge tills alla mina känslor dog. 

    Nu är jag skild från en bra människa och bra pappa som kommer hata mig resten av hans liv. Även om barnen har tagit det bra, så kommer de alltid vara påverkade av att ha två olika hushåll att förhålla sig till. Sett i backspegeln så var det inte värt den sorg och smärta som alla inblandade (inklusive mig själv) känner.

    MEN: man styr inte sitt liv efter facit längre fram, utan man gör så gott kan man i varje givet ögonblick. Jag kanske skulle hamna på samma plats igen om jag började om från början....

    Jobbiga tankar och jobbiga känslor kring att livet inte blev som det skulle

    Så mitt råd är: finns chans att rädda relationen så ta tag i problemen. Det kanske är smärtsamt för din partner att höra att du funderar på att lämna - och att du upplever honom som tråkig (eller vilken känsla som nu är orsaken). Men det blir ju ännu smärtsammare för honom att stå inför fullbordat faktum när du ger upp. Så lyft problemet även om det är jobbigt och hemskt. För alternativet gör också ont..... (Jag fegade och kunde inte, och kan fortfarande inte, formulera varför jag vantrivdes i förhållandet - och orsakade med detta sår som förmodligen aldrig kommer att läka.)
  • Anonym (Separerad)
    Känner igen mig så väl i din beskrivning. Var där för ett antal år sedan och det slutade med en separation initierad av mig. I backspegeln så önskar jag att jag tagit tag i det som var dåligt innan allt gick åt skogen. 

    Hade jag vågat prata om mitt missnöje med livet så kanske vi kunnat rädda relationen. Istället var jag feg och teg för länge tills alla mina känslor dog. 

    Nu är jag skild från en bra människa och bra pappa som kommer hata mig resten av hans liv. Även om barnen har tagit det bra, så kommer de alltid vara påverkade av att ha två olika hushåll att förhålla sig till. Sett i backspegeln så var det inte värt den sorg och smärta som alla inblandade (inklusive mig själv) känner.

    MEN: man styr inte sitt liv efter facit längre fram, utan man gör så gott kan man i varje givet ögonblick. Jag kanske skulle hamna på samma plats igen om jag började om från början....

    Jobbiga tankar och jobbiga känslor kring att livet inte blev som det skulle

    Så mitt råd är: finns chans att rädda relationen så ta tag i problemen. Det kanske är smärtsamt för din partner att höra att du funderar på att lämna - och att du upplever honom som tråkig (eller vilken känsla som nu är orsaken). Men det blir ju ännu smärtsammare för honom att stå inför fullbordat faktum när du ger upp. Så lyft problemet även om det är jobbigt och hemskt. För alternativet gör också ont..... (Jag fegade och kunde inte, och kan fortfarande inte, formulera varför jag vantrivdes i förhållandet - och orsakade med detta sår som förmodligen aldrig kommer att läka.)
  • Anonym (S)
    Anonym (Separerad) skrev 2020-01-13 13:06:43 följande:
    Känner igen mig så väl i din beskrivning. Var där för ett antal år sedan och det slutade med en separation initierad av mig. I backspegeln så önskar jag att jag tagit tag i det som var dåligt innan allt gick åt skogen. 

    Hade jag vågat prata om mitt missnöje med livet så kanske vi kunnat rädda relationen. Istället var jag feg och teg för länge tills alla mina känslor dog. 

    Nu är jag skild från en bra människa och bra pappa som kommer hata mig resten av hans liv. Även om barnen har tagit det bra, så kommer de alltid vara påverkade av att ha två olika hushåll att förhålla sig till. Sett i backspegeln så var det inte värt den sorg och smärta som alla inblandade (inklusive mig själv) känner.

    MEN: man styr inte sitt liv efter facit längre fram, utan man gör så gott kan man i varje givet ögonblick. Jag kanske skulle hamna på samma plats igen om jag började om från början....

    Jobbiga tankar och jobbiga känslor kring att livet inte blev som det skulle

    Så mitt råd är: finns chans att rädda relationen så ta tag i problemen. Det kanske är smärtsamt för din partner att höra att du funderar på att lämna - och att du upplever honom som tråkig (eller vilken känsla som nu är orsaken). Men det blir ju ännu smärtsammare för honom att stå inför fullbordat faktum när du ger upp. Så lyft problemet även om det är jobbigt och hemskt. För alternativet gör också ont..... (Jag fegade och kunde inte, och kan fortfarande inte, formulera varför jag vantrivdes i förhållandet - och orsakade med detta sår som förmodligen aldrig kommer att läka.)
    Vad är det du tror att ni hade kunnat göra annorlunda?

    Jag står vid det där vägskälet själv nu, känslorna och lusten till min man är borta. Hur mycket vi än försöker, vi går i familjerådgivning tex, så ser jag inte hur det ska kunna vända. För relationens skull så vore det enda rätta att skiljas som det känns nu. 

    Men jag vill verkligen inte splittra vår fina familj, sälja huset som vi trivs så bra i, tvinga barnen att flytta mellan två olika hem. 

    Jag är rädd att jag också har väntat för länge med att ta tag i det, att det är för sent redan..
  • Anonym (Separerad)

    Jag kan ju omöjligt veta om det gjort skillnad, men i efterhand ser jag att jag borde lyft problem och irritation. Istället bet jag ihop och vågade inte skapa konflikt och bråk (jag är ganska introvert, har lång stubin och blir lätt sårad - mitt ex har kort stubin och kan fara ut med hårda ord som han inte menar). 

    Jag valde lugn och ro framför konflikt, men skapade då en inre bitterhet som till slut dödade känslorna. Jag borde ha vågat ta fighten. Men om det hade gjort skillnad kan jag ju aldrig veta......

  • Anonym (Got the T-shirt)
    Anonym (Separerad) skrev 2020-01-14 17:39:57 följande:

    Jag kan ju omöjligt veta om det gjort skillnad, men i efterhand ser jag att jag borde lyft problem och irritation. Istället bet jag ihop och vågade inte skapa konflikt och bråk (jag är ganska introvert, har lång stubin och blir lätt sårad - mitt ex har kort stubin och kan fara ut med hårda ord som han inte menar). 

    Jag valde lugn och ro framför konflikt, men skapade då en inre bitterhet som till slut dödade känslorna. Jag borde ha vågat ta fighten. Men om det hade gjort skillnad kan jag ju aldrig veta......


    Jag känner igen det där. Det är jobbigt att leva i en konflikt. Därför så är det så lätt att kryssa mellan svårigheterna och låtsas att allt är bra. Men det straffar sig i slutet. Bättre att ta i småsaker så fort de dyker upp. Men det är också mycket en läggningsfråga. Vissa har lättare än andra att göra så, andra tycker det är skitjobbigt, stoppar huvudet i sanden och hoppas på att det ska bli bättre längre fram och lösa sig av sig självt. Men det gör det sällan.
  • Anonym (S)
    Anonym (Separerad) skrev 2020-01-14 17:39:57 följande:

    Jag kan ju omöjligt veta om det gjort skillnad, men i efterhand ser jag att jag borde lyft problem och irritation. Istället bet jag ihop och vågade inte skapa konflikt och bråk (jag är ganska introvert, har lång stubin och blir lätt sårad - mitt ex har kort stubin och kan fara ut med hårda ord som han inte menar). 

    Jag valde lugn och ro framför konflikt, men skapade då en inre bitterhet som till slut dödade känslorna. Jag borde ha vågat ta fighten. Men om det hade gjort skillnad kan jag ju aldrig veta......


    Det är verkligen det jag har gjort själv. Försökt hantera alla negativa känslor själv istället för att lägga upp dem på bordet. Sakta har det nött ner alla känslor tills jag en dag plötsligt insåg att det inte fanns någonting kvar..

    Ångrar du någonsin beslutet om separation? Eller var det oundvikligt när det hade gått så långt som det hade för dig?

    Jag är så rädd för att ta steget och skiljas och sen inse där på andra sidan att jag inte är lyckligare än innan. Jag kan ju inte räkna med att hitta en ny kärlek, vet inte ens om jag vill det, utan måste vara säker på att jag kan vara nöjd med att vara själv varannan vecka. För att sedan vara själv med ansvar för barnen övriga veckor. Det skulle ju dessutom skapa olycka hos andra, det är inte ju bara jag som påverkas såklart. 
  • Anonym (S)

    TS, förlåt att jag har kapat din tråd lite.. :)

    Men jag är verkligen precis där du är. Det är dött och jag vill inte umgås själv med min man längre. Det gör det svårt att hitta tillbaka till något som liknar en kärleksrelation. 

    Har du funderat något på separation? Eller är det inte ett alternativ? För mig började det som en avlägsen tanke som kändes väldigt omöjlig i början. Men för varje gång jag har tänkt det så har det känts mer och mer möjligt. Jag har dock svårt att ta det där steget, det är för mycket som står på spel helt enkelt! 

  • Anonym (Separerad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-15 07:18:49 följande:
    Det är verkligen det jag har gjort själv. Försökt hantera alla negativa känslor själv istället för att lägga upp dem på bordet. Sakta har det nött ner alla känslor tills jag en dag plötsligt insåg att det inte fanns någonting kvar..

    Ångrar du någonsin beslutet om separation? Eller var det oundvikligt när det hade gått så långt som det hade för dig?

    Jag är så rädd för att ta steget och skiljas och sen inse där på andra sidan att jag inte är lyckligare än innan. Jag kan ju inte räkna med att hitta en ny kärlek, vet inte ens om jag vill det, utan måste vara säker på att jag kan vara nöjd med att vara själv varannan vecka. För att sedan vara själv med ansvar för barnen övriga veckor. Det skulle ju dessutom skapa olycka hos andra, det är inte ju bara jag som påverkas såklart. 
    Separationen blev inte bra för mitt ex, som mår jättedåligt. Jag tror inte att jag kommer att fungera normalt förrän han gör det. Jag har krossat en annan människa och det måste jag lära mig leva med.

    Med kunskapen jag har NU skulle jag agerat annorlunda. Kanske hade det blivit separation i alla fall - men jag skulle ha gett relationen en mer ärlig chans. Min mans bild av det hela är att jag helt utan förvarning hade gett upp, och sedan inte ens ville försöka.  

    Men vi löser inte alltid problem med logik. Jag låg ibland raklång nere i tvättstugan och skrek in i en handduk av ångest för att jag inte stod ut. Så då var det svårare att se långsiktigt kring att jobba på relationen. Man gör väl så gott som man kan i varje givet ögonblick.....

    Men det är nog bra att ha med sig att livet inte är bara svart eller vitt. Jag kanske kan bli lycklig igen (???), men jag har för alltid tappat vissa värden i livet som var viktiga för mig (att inte ge upp, att hålla ihop kärnfamiljen, att bli gamla ihop, nöd och lust). För mig är detta ett misslyckande - men det vore ett ännu större misslyckande att leva i en dålig relation. Så alternativen i min värld är att förbättra relationen eller lämna. Par som går och gnäller och skäller på varandra dagarna i ända ger mig kalla kårar på ryggen....

    Men det korta svaret på din fråga är: jag ångrar ibland och jag vet verkligen inte om det var oundvikligt. 
  • Anonym (hittat tillbaka)

    Om det bara är av tristess och minskad attraktion, men för övrigt en bra relation så är det värt att jobba på! För 4 år sedan när våra två barn också börja mellan/högstadiet var jag i samma tankar. Jag korka upp en flaska vi och prata med min man hur jag kände, och han blev lite rädd då han tyckte vi hade det bra, men insåg att jag mena att jag ville hitta tillbaka till honom inte lämna. Vi satte hela kvällen i soffan och prata om vad vi gjorde förr, innan barnen kom till, vad vi hade velat uppleva ihop och vad som kändes trist i vardagen. 

    I vardagen börja vi med Linas matkasse varannan vecka och lagar nya maträtter ihop. Vi införde spelkväll med barnen varje tisdag (klassiska brädspel). 

    Och för vår relation; 


    Varje vår åker vi på en weekendresa själva, förra året Amsterdam och i Maj reser vi till Island. Vi har något att längta efter, prata om och undersöka utflykter tills dess. I vardagen har vi gått på restaurang mitt i veckan eller bokat in en dejt under helgen. Det kan vara Bio, upplevelse, spa, shoppingrunda + lunch etc. Jag skrev även in oss på Asiatisk matlagningskurs 5 tf - det var jätte roligt! Vi har även en lista på saker vi vill göra sen när barnen är vuxna, vart vi vill resa och uppleva. Jag längtar att få mer tid ihop i framtiden! 

Svar på tråden Få liv i en död relation? Lämna?