• Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

• Svar på tråden Soc anmälan pga separerat
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 15:50:27 följande:

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

Inget konstigt att ni skiljer er men vad är det som gör att inte du kan ha ditt barn på 9 veckor kvar hos dig?? Mycket märkligt upplägg...
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 17:24:45 följande:

Jo men jag kommer ju ändå vara borta från barnet ca 3 1/2 dag per vecka.

Men att vara borta max 5 dagar per vecka var absolut det värsta för alla här inne. Då övergav jag ju mitt barn. Jag måste ju ändå överge mitt barn iaf i 3 dagar enligt soc planering.

Jo visst kan pappan säkert säga upp lägenheten och flytta tillbaka hit om det behövs, bara stå med dubbla hyror i 3 månader då. Jag hoppas ju bara att vi båda lyckas hitta varsitt boende samtidigt då till sommaren. Men det är inte så lätt då det brukar vara max 10-12 hyresrätter lediga per år som mest. Och då lyckas få tag i 2 samtidigt blir nog inte lätt.

3,5 dagar är fortfarande riktigt, riktigt uselt. Men där gick soc gräns för när det är så katastrofdåligt att de måste ingripa. Men givetvis är det inte ett bra alternativ, bara mindre dåligt. Ni agerar fortfarande som dåliga föräldrar.

Att ni står med dubbla hyror har ju att göra med att ni fattade ett dåligt och förhastat beslut om att han skulle flytta. Dåliga beslut blir ofta dyra. Se det som lär-pengar och tänk lite längre nästa gång.
  • Anonym (Orolig)

Den största anledningen till att han flyttade dit var att han har ett stort nätverk runt sig med folk som ville hjälpa honom med barnen om det behövdes. B.la farmor som har varit här varje helg nästan i 1 års tid för att busa med barnbarnet och sen gosat med den lille.

Jag hade kunnat flytta till samma ort också bara jag hade hittat ett ok boende. Enda som finns ledigt nu är en 1:a på 35 kvm. Känns lite väl trångt att bo där med 4 barn. Mitt ex har inte så mycket större lägenhet heller. Han har en 2:a på 50 kvm så att flytta in där är ganska trångt med 2 vuxna och 4 barn.

Men pappan har tagit beslutet att han flyttar tillbaka hit nu eftersom det är väl det bästa för barnen då.

• Anonym (:O)

Hur kan du ens VILJA vara så långt borta från dina små. Jag skulle gå genom eld å vatten för mina barn varje dag, speciellt i denna späda ålder. Skulle aldrig kommit på tanken att låta någon flytta iväg med dem, finns inte på kartan.

Ja vi är många som inte fattar... bra det anmäldes

• Anonym (Minimamman)

Jag klarar inte av att vara ifrån mina barn så länge. Första månaderna med bebis kunde jag knappt duscha eller låta min sambo gå en kortare promenad med lillen för att det var svårt att vare ifrån honom.

Självklart är alla människor olika men att du överhuvudtaget känner dig beredd på att vara ifrån en så liten bebis så länge kan också tyda på en förlossningsdepression eller andra anknytningssvårigheter.

En orosanmälan behöver inte tyda på att du anses vara en dålig mamma utan helt enkelt att det finns skäl för oro.

Hoppas att du får det stöd du behöver!

• Anonym (Mm)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 17:41:25 följande:

Den största anledningen till att han flyttade dit var att han har ett stort nätverk runt sig med folk som ville hjälpa honom med barnen om det behövdes. B.la farmor som har varit här varje helg nästan i 1 års tid för att busa med barnbarnet och sen gosat med den lille.

Jag hade kunnat flytta till samma ort också bara jag hade hittat ett ok boende. Enda som finns ledigt nu är en 1:a på 35 kvm. Känns lite väl trångt att bo där med 4 barn. Mitt ex har inte så mycket större lägenhet heller. Han har en 2:a på 50 kvm så att flytta in där är ganska trångt med 2 vuxna och 4 barn.

Men pappan har tagit beslutet att han flyttar tillbaka hit nu eftersom det är väl det bästa för barnen då.

Förstår problemet. Det är inte lätt att gå isär. förhoppningsvis dyker ett par riktigt bra lägenheter upp under året så ni kan få varsina bra boenden. Kanske kan man bo några veckor hos föräldrarna om det krisar?

Väldigt klokt beslut. Bra gjort!

Lycka till nu, hoppas allt löser sig.
  • Anonym (A)
    Whitehorse1979 skrev 2020-01-08 16:38:08 följande:
    Det är väl ändå annorlunda.
    Det var inget du valde.
    Fattade barnet det?
  • Wolfie13
    Eh you think....?!
    Förstår du hur små dina barn är??
  • Anonym (Eld)

Det finns föräldrar som bokstavligen går igenom eld för sina barn. Sen finns det andra som utan att tveka skadar sina barn på andra sätt och tänker inte ens efter före...

• Anonym (Nn)

Begriper inte heller hur man kan ta ett sådant beslut när barnen är så små och det gör riktigt ont i hjärtat när jag tänker på era barn :/

Svar på tråden Soc anmälan pga separerat